-Χαίρετε! Από τη χθεσινή παρουσία του Α. Τσίπρα στη ΔΕΘ καταλάβαμε ότι κανείς τελικώς δεν θέλει εκλογές, παρά μόνο εμείς οι δημοσιογράφοι που πάντα σπεύδουμε να λέμε (ή να γράφουμε) ότι γίνεται κάτι... κανένα - δυο χρόνια νωρίτερα! Ε, ναι, πια, όλο υπερβολές είμαστε, ο Κυριάκος σκέφτεται «σιγά μην κόψω στη μέση μια τετραετία για χάρη του... ούτε που τον βλέπω στα γκάλοπ», ο δε Αλέξης σου λέει «εδώ μόλις προχθές καταφέραμε με το ζόρι να εμβολιάσουμε τον Πολάκη (ούτε αντισώματα δεν θα έχει καλά καλά) που να τρέχουμε ''πανδημιάτικο'' για εκλογές;». Ωραία ήταν χθες στη Θεσσαλονίκη, μια ματιά που έριξα από την tv, όλα κομπλέ, με background σύγχρονα φωτορυθμικά η εικόνα του αρχηγού και η αλήθεια είναι με πολύ δίψα για κουβέντα. Πάντα ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης χτυπάει κανένα τετράωρο με τους δημοσιογράφους ενώ ο πρωθυπουργός το κόβει πολύ νωρίτερα. Είπε τα σχετικά (έχω αλλάξει, δεν θα χάσω κ.λπ.) και καλά έκανε, είχε μια δυσκολία εκεί στη μεσαία τάξη (αυτό, έχω την εντύπωση, δεν γιατρεύεται) και πάμε για άλλα, του χρόνου με υγεία, αλλά μου φαίνεται ότι στην επόμενη ΔΕΘ θα είναι διαφορετικές οι συνθήκες, μάλλον στην καρδιά των εκλογών. Θα δούμε... -Και πριν σας βάλω στα ...σκληρά, σημειώνω (ως αλατοπίπερο) από τη σύνοδο της Παρασκευής EUMED 9 ότι ο πρόεδρος Μακρόν με την Brigitte και τη συνοδεία τους πήραν σχεδόν όλο τον τέταρτο όροφο της «Μεγάλης Βρεταννίας» συμπεριλαμβανομένης της προεδρικής σουίτας (περίπου 40 δωμάτια) ενώ η πρόεδρος της ΕΕ Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μόλις 15 δωμάτια στο νέο ξενοδοχείο του ομίλου Λάμψα, το Athens Capital Hotel. -Κλάμα μαθαίνω ότι ρίχνουν κατασκευαστές και τουριστικοί επιχειρηματίες σε Μύκονο και Σαντορίνη γιατί τους πίκρανε (και εδώ που τα λέμε καλά έκανε ) ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Ν. Ταγαράς, καθώς το μπλόκο στις οικοδομικές άδειες επεκτείνεται για ένα ακόμη έτος. Πέρυσι το καλοκαίρι -με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας, καθώς και άλλες υπουργικές αποφάσεις- μπήκε μπλόκο στην οικοδομική δραστηριότητα σε Μύκονο και Σαντορίνη, στα δύο «χρυσά» νησιά που κοντεύουν να «σκάσουν» από την υπερβολική ανάπτυξη. -Τα «νεότερα» είναι ότι με απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκου Ταγαρά προβλέπεται η παράταση του μπλόκου για ορισμένες, αλλά «δημοφιλείς» περιπτώσεις. Συγκεκριμένα, παρατείνεται η ισχύς της απόφασης του ΥΦΥΠΕΝ που ελήφθη στις 7 Αυγούστου 2020 περί αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών στις εκτός σχεδίου περιοχές των νήσων Θήρας και Μυκόνου, για την κατασκευή νέων κτιρίων με ειδική χρήση 15 του άρθρου 1 παράγραφος II του Π.Δ. 59/2018 από τη λήξη της και για ένα έτος. Για να μην σας κρατάω σε αγωνία, τα κτίρια της κατηγορίας 15 είναι «τουριστικά καταλύματα, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδοµής και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις (ν. 4276/2014)». Από την αναστολή εξαιρούνται ορισμένες περιπτώσεις, όπως π.χ. αν είχε εκδοθεί άδεια, αιτήσεις για αναθεωρήσεις αδειών, προεγκρίσεις συγκεκριμένων οικοδομικών αδειών που είχαν χορηγηθεί έως 7- 8-2020 κ.ά. Ο Ν. Ταγαράς σε συνέντευξή του τον Ιούλιο είχε επισημάνει, ότι και τα δύο νησιά έχουν μεγάλο φορτίο δραστηριοτήτων με ιδιαιτερότητες και αυθαιρεσίες. «Αυτές τις αυθαιρεσίες οφείλουμε να ελέγξουμε και να εμποδίσουμε στο μέλλον» είχε πει, αποκαλύπτοντας ότι «στη Μύκονο έχουν ενταθεί οι έλεγχοι σε ό,τι χτίζεται το τελευταίο διάστημα και αρκετές υποθέσεις έχουν πάει στον εισαγγελέα». Επί της ουσίας, ο υφυπουργός είχε προαναγγείλει ότι μέσα στον Σεπτέμβριο θα τρέξουν οι προκηρύξεις για τις μελέτες των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, που θα χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο. -Φτάνει «η ώρα της κρίσης» για την πάλαι ποτέ κραταιά Χαλυβουργική, που κουβαλάει συνολικές υποχρεώσεις 575 εκατ. ευρώ. Και υπό το πρίσμα αυτό τα πράγματα είναι σοβαρά καθώς η Γενική Συνέλευση της εταιρείας, που έχει συγκληθεί για τις 8 Οκτωβρίου, θα είναι η κρισιμότερη των τελευταίων ετών. Το ζήτημα εδώ δεν είναι βέβαια τα τυπικά θέματα, όπως η έγκριση των οικονομικών καταστάσεων για τη χρήση του… 2017, όπως αναφέρεται στην ημερήσια διάταξη, αλλά οι αποφάσεις που καλούνται πλέον να πάρουν οι βασικοί μέτοχοι, δηλαδή οι γιοι και η οικογένεια του αείμνηστου Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Μάιο. Όπως πιθανόν θυμάστε, η Εθνική Τράπεζα υπέβαλε στα τέλη Φεβρουαρίου αίτηση υπαγωγής της εταιρείας σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, η οποία ωστόσο απορρίφθηκε από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών με την απόφαση να βγαίνει τον Απρίλιο, δηλαδή σε χρόνο ρεκόρ, αφήνοντας με το στόμα ανοικτό όσους μιλάνε για δήθεν βραδυκίνητη δικαιοσύνη. Είδατε με τι κομψότητα θέτω τα ζητήματα. -Να σας υπενθυμίσω ότι η Εθνική Τράπεζα ήταν φορτωμένη (στα τέλη του 2018) με δάνεια της Χαλυβουργικής ύψους 344 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 132,8 εκατ. έχει η Πειραιώς, 10,4 εκατ. η Alpha Bank και 8,7 εκατ. η Eurobank, ενώ υπάρχουν ακόμη χρέη 80 εκατ. σε δημόσιες επιχειρήσεις (όπως η ΔΕΗ) και άλλους πιστωτές. «Η Χαλυβουργική σταμάτησε να εξυπηρετεί τις δανειακές υποχρεώσεις της στην Εθνική Τράπεζα τον Νοέμβριο του 2015 και σήμερα αποτελεί το, μακράν, μεγαλύτερο μη εξυπηρετούμενο δάνειο στον ισολογισμό της ΕΤΕ. Έκτοτε η Εθνική Τράπεζα, ενώ είχε το δικαίωμα καταγγελίας, εντούτοις με καλή πίστη και διάθεση και σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές εξέτασε όλες τις διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις», ανέφερε τον Μάρτιο η ΕΤΕ σε ανακοίνωσή της. Από τότε μέχρι τώρα έχει κυλήσει αρκετό νερό στο αυλάκι, χωρίς να είναι γνωστό αν υπάρχει κάποια συνεννόηση με την οικογένεια και τους γιους του Κ. Αγγελόπουλου ή η εταιρεία θα οδηγηθεί σε εκκαθάριση εν λειτουργία, είτε σε αναγκαστική εκτέλεση και πλειστηριασμό μεμονωμένων περιουσιακών στοιχείων. Πάντως, μπορεί οι καμινάδες της ιστορικής εταιρείας να έχουν σβήσει οριστικά, ωστόσο υπάρχουν «ασημικά», από το μεγάλο ακίνητο (και το ιδιωτικό λιμάνι) της Ελευσίνας μέχρι την άδεια για δημιουργία σταθμού παραγωγής ηλεκτρισμού με φυσικό αέριο, ισχύος 880 MW και διάφορα άλλα. Επομένως, οι εξελίξεις αναμένονται με εύλογο ενδιαφέρον. -Στα μεγάλα δικηγορικά γραφεία της Αθήνας που ειδικεύονται σε θέματα κεφαλαιαγοράς, εισηγμένων εταιριών κ.λπ. το θέμα που συζητείται τις τελευταίες ημέρες είναι η αλλαγή σκυτάλης που έχουμε στο νομικό γραφείο Ποταμίτης-Βεκρής. Το καταστατικό της νομικής εταιρίας είναι σύγχρονο και έχει ενσωματώσει πρακτικές μεγάλων αμερικανικών γραφείων. Περιλαμβάνει προβλέψεις αδιανόητες για τα ελληνικά μέτρα, όπως π.χ. ότι απαγορεύεται να δουλεύουν συγγενείς κ.ά. Μια από αυτές τις διατάξεις του σκληρού καταστατικού είναι τα χρόνια παραμονής του managing partner, που είναι ο Στάθης Ποταμίτης. Τα χρόνια της θητείας συμπληρώθηκαν και του χρόνου (δηλαδή σε λίγους μήνες) ο Σ. Ποταμίτης θα πρέπει να περάσει σε ρόλο partner και κάποιος άλλος από το δυναμικό του γραφείου να αναλάβει αυτόν τον ρόλο. Και αυτό είναι το κουτσομπολιό στους δικηγορικούς κύκλους, για το ποιος θα είναι ο διάδοχός του. Θα πείτε ότι όλη αυτή η αναστάτωση δείχνει μια εταιρία που δεν φοβάται την εξέλιξη, αλλά επειδή οι αμερικανιές γενικώς δεν δουλεύουν στα Βαλκάνια, μήπως να το κάνετε αλά Πούτιν; -Μπορεί η χρηματιστηριακή αγορά να μην είναι στα καλύτερα της, αλλά στις εταιρίες του χώρου υπάρχει μια κάποια κινητικότητα. Για παράδειγμα, ακούω τρίτο στέλεχος από επενδυτική τράπεζα του Λονδίνου προσέλαβε και φέρνει στα γραφεία της Αθήνας η ΑΧΙΑ. Ακούω επίσης και για νέες μετοχικές ανακατατάξεις σε μεγάλη χρηματιστηριακή εταιρία. -Η στήλη ακουμπά τα χέρια της στη γυάλινη σφαίρα, βυθίζεται σε κατάσταση ενόρασης και συλλαμβάνει… κάτι σούρτα φέρτα και συζητήσεις για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Τρέχει κάτι ή απέτυχα και σαν μέντιουμ; Νομίζω πάντως ότι άδικα κουράζονται όσοι ασχολούνται πρόωρα, αφού θα γίνει διεθνής ανοικτός διαγωνισμός και η Κυβέρνηση φιλοδοξεί να καταρρίψει το ρεκόρ των 2,1 δισ. του ΔΕΔΔΗΕ. Και αφού πλησιάζει η ώρα που θα μιλήσουν... τα δισεκατομμύρια για την Αττική Οδό σημειώστε, για την ιστορία, πως ο πρώτος που συνέλαβε και προώθησε την ιδέα για τη δημιουργία του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου από ελληνικές κατασκευαστικές (που αργότερα υιοθέτησαν ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ) ήταν ο Γιώργος Μπατατούδης, γνωστός στην αγορά κι ως «Batman». -Πάμε για πολύ μεγάλη κόντρα στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου. Ενδεχομένως και πάνω από τις προσδοκίες της κυβέρνησης, εννέα επενδυτικά σχήματα εκδήλωσαν γραπτώς το ενδιαφέρον τους για την παραχώρηση του 67% (τουλάχιστον) του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ). Μένει να φάνει, βέβαια, ποιοι θα φτάσουν το τέλος, δηλαδή στην υποβολή δεσμευτικής πρότασης βάζοντας λεφτά στο τραπέζι. Πάντως, όλα τα εγχώρια ονόματα που ανέμενε η αγορά κατέβηκαν: η ΓΕΚΤΕΡΝΑ με την AVIAREPS (Γρύλος), ο Γκριμάλντι (Μινωικές), η Ελλάκτωρ με την ATTICA Group, ενώ ενδιαφέρον έχει η παρουσία του ΟΛΘ (Σαββίδης) που τελικά κοιτάζει και προς Κρήτη μεριά. Επίσης, έχουμε τη σύμπραξη της Μάρμαρα Κυριακίδη με τον τοπικό άρχοντα Καράντζη, τη συνεργασία της ΣΕΚΑΒΙΝ (οικογένεια Σήφη Βαρδινογιάννη) με την Goldenstep (Ομίλος Seajets – Ηλιόπουλος) και, τέλος, την παρουσία της ΤΕΚΑΛ. Σημειώστε ακόμη, αγαπητοί αναγνώστες, πως στη μάχη της Κρήτης για το μεγάλο λιμάνι του νησιού έχουμε και μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους. Είπαμε, όλοι «θέλουν« Ελλάδα. Λοιπόν, η Global Ports Holding (GPH), θυγατρικής εταιρείας διαχείρισης λιμένων του εισηγμένου στο χρηματιστήριο του Λονδίνου ομίλου Global Investment Holdings (GIH), GPH, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος διαχειριστής λιμένων κρουαζιέρας με 21 λιμάνια στο χαρτοφυλάκιό του συμπράττει με την PORTEK (7 λιμάνια υπό διαχείριση), θυγατρική του ιαπωνικού κολοσσού Mitsui & Cο. -Για το τέλος έχω κρατήσει το εξής. Η προθεσμία υποβολής ενδιαφέροντος για τον ΟΛΗ εξέπνεε την περασμένη Παρασκευή στις 5 το απόγευμα. Ο όμιλος Γκριμάλντι, με ντρίπλες και σύστημα που θα ζήλευε και η ποδοσφαιρική ομάδα της Νάπολι, εμφανίστηκε στις 4 παρά δέκα για να καταθέσει τον φάκελό του. Δεν ήταν, όμως ο τελευταίος, αφού μέχρι τις πέντε εμφανίστηκαν άλλοι δύο ενδιαφερόμενοι και υπέβαλλαν αντίστοιχα τον φάκελό τους. Φανταστείτε τι έχει να γίνει όταν έρθει η ώρα των δεσμευτικών προσφορών. Για αυτό σας λέω: πάμε για μεγάλη κόντρα.
Η σεμνή Ούρσουλα, τα… δάκρυα της Μυκόνου και η νέα μεγάλη μάχη της Κρήτης ///
A-
A+