-Χαίρετε, μπήκαμε αισίως στην Εβδομάδα των Παθών και μαζί θα σιγήσουν και τα πολιτικά πάθη για λίγες ημέρες γιατί φυσικά ο κόσμος… δεν ακούει και δεν θέλει να ακούει και πολλά τέτοιες ημέρες, άσε που ανοίγει ο καιρός από μεθαύριο, δεν υπάρχει εισιτήριο ούτε για δείγμα στα καράβια και στ’ αεροπλάνα.
Ραγκούσης - Σκάνδαλα
-Τα πολιτικά πάθη πάντως ανέβηκαν για λίγο με την
υπόθεση Ραγκούση, η οποία ασφαλώς και
έκανε μια ζημιά στο προφίλ του ΣΥΡΙΖΑ, υπό την έννοια ότι εδώ που τα λέμε, από όπου και να το πιάσεις δεν είναι και το… καλύτερο θέμα. Ρώτησα την (πολύ καλή) πηγή μου στο ΜΜ
αν η ΝΔ θα αναπτύξει το μενού των σκανδάλων κατά την προεκλογική περίοδο που ουσιαστικά μπαίνει στην τελική ευθεία μετά το Πάσχα. Πήρα αρνητική απάντηση, «ο κόσμος δεν είναι εκεί, σε τέτοια λογική αυτή τη φορά, θέλει να ακούσει πώς θα πάμε καλύτερα την επόμενη ημέρα, πώς θα βελτιώσει τη ζωή του και πώς θα κάνουμε νέα πράγματα ή όσα δεν έγιναν την πρώτη τετραετία». Το κρατάω αυτό και βλέπουμε…
Γκάλοπ
-Τα γκάλοπ σταμάτησαν να ξέρετε και θα ξεκινήσουν ξανά μετά το Πάσχα, αλλά συνεχίζουν τα λεγόμενα
focus groups με επιμέρους ερωτήσεις σε πολίτες προκειμένου να χαραχτεί ή να βελτιωθεί η στρατηγική των κομμάτων. Μια ανεξάρτητη πηγή μου (από κομματικά) πάντως μου είπε κάτι ενδιαφέρον, σας το μεταφέρω. «Στα
γκάλοπ που γίνονται και ερωτάται ο ψηφοφόρος τι θα ψηφίσει στις εκλογές, τα ποσοστά είναι όλα αυτά που γράφονται αυτές τις ημέρες, με μικρές διαφοροποιήσεις από εταιρεία σε εταιρεία δημοσκοπήσεων. Γίνονται όμως και γκάλοπ που αφού σε ρωτάνε τι θα ψηφίσεις, ολοκληρώνουν το ερωτηματολόγιο με το ερώτημα
αν τελικά θα πάνε σίγουρα να ψηφίσουν. Στους ψηφοφόρους που με βεβαιότητα θα πάνε στις κάλπες, η ΝΔ προηγείται με επιπλέον δυο μονάδες απ’ ό,τι φαίνεται». Κρατήστε το αυτό γιατί έτσι ξαναβγήκε και ο ΣΥΡΙΖΑ τον Σεπτέμβριο του 2015, με το ίδιο ποσοστό του Ιανουαρίου 2015 και αρκετές χιλιάδες λιγότερες ψήφους.
Τι εννοεί τελικώς ο Ανδρουλάκης;
-Αν διαβάσατε τη
συνέντευξη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ στο Πρώτο Θέμα χθες, θα είδατε ότι επιμένοντας στο «ούτε Μητσοτάκης, ούτε Τσίπρας», περιγράφει το προτεινόμενο πρόσωπο για πρωθυπουργό, ως άνθρωπο «με πολιτική αυτονομία, αξιοπιστία, επάρκεια, διεθνές κύρος...». Ομολογώ, στην προσπάθειά μου να μαντέψω ποιος μπορεί να είναι και ρωτώντας δεξιά-αριστερά, πήρα -μεταξύ άλλων- και μια τελείως διαφορετική απάντηση από παράγοντα που συνήθως έχει άριστη πληροφόρηση. «Κοίτα,
αυτά που λέει ο Ανδρουλάκης είναι για να περνάει η ώρα, αν τα ποσοστά του Μητσοτάκη είναι χαμηλά θα προσπαθήσει να... ανακατέψει τη ΝΔ προτείνοντας πρόσωπα από μέσα, ας πούμε όπως τον Δένδια ή τον Χατζηδάκη, χωρίς βέβαια επιτυχία επειδή, πρώτον,
δεν βλέπω χαμηλά ποσοστά για τη ΝΔ και, δεύτερον, γιατί αυτά είναι
κουτοπονηριές του καφενείου…». Το μεταφέρω αλλά δεν το υιοθετώ, γιατί και μένα μου φαίνεται... ολίγον αστείο και δεν τον έχω για αφελή τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ.
Με τον Αντώναρο;
Πραγματικά
μπορώ να καταλάβω πολλά στην πολιτική, γιατί δεν μπορείς να απαλλαγείς από τον Πολλάκη (δεν πιστεύω καν βέβαια ότι το θέλει) να πρέπει να στηρίξεις τον Παππά γιατί είναι… δικός σου από πάντα. Μα, τον
Αντώναρο, ρε μεγάλε, δεν έβρισκες καλύτερα τον Μπόζο;
Από 2 Μαΐου το πάγωμα επιτοκίων στα στεγαστικά
-Σήμερα Μεγάλη Δευτέρα, το πολύ αύριο -εκτός απροόπτου, πάντοτε- περιμένουμε τις τράπεζες να βγουν με τις επίσημες και λεπτομερείς ανακοινώσεις τους για το
πάγωμα στα επιτόκια των στεγαστικών δανείων. Οι πληροφορίες θέλουν το πάγωμα να τεθεί σε ισχύ από τις 2 Μαΐου και το μέτρο να παραμένει
σε ισχύ για ένα έτος. Στο πάγωμα προς το παρόν δεν μετέχουν οι μη συστημικές τράπεζες, αλλά μάλλον είναι ζήτημα χρόνου να γίνει κι αυτό. Επίσης, μέσα στη Μεγάλη εβδομάδα θα γίνουν οι
επαφές SSM - τραπεζών για τη Διαδικασία Εποπτικού Ελέγχου και Αξιολόγησης (SREP) με το οποίο ο επόπτης προσδιορίζει το προφίλ κινδύνου κάθε τράπεζας, αλλά αυτοί είναι μπελάδες που αφορούν τους τραπεζίτες κι όχι όλους εμάς.
Ο επιχειρηματίας που επικράτησε των Αφών Σκλαβενίτη
-
Ανδρέας Βρεττός, ιδιοκτήτης της Ravenna AE (εταιρία εισαγωγής ειδών υγιεινής και σπιτιού) σε ρόλο Δαυίδ και απέναντι οι
αδελφοί Σκλαβενίτη σε ρόλο Γολιάθ. Αντικείμενο της μεταξύ τους σύγκρουσης το άλλοτε στρατηγείο της ιστορικής πλέον βιομηχανίας Πετζετάκι στην
Λ. Κηφισού 103, ένα κτίριο 10.000 τ.μ., σε έκταση 20 στρεμμάτων. Πραγματικό φιλέτο το ακίνητο στον Κηφισό (ανεξάρτητες εκτιμήσεις προσδιόριζαν την αξία του στα 23-24 εκατ.) που έβγαλε σε πλειστηριασμό ο σύνδικος πτώχευσης και τράβηξε όπως ήταν φυσικό την προσοχή της μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Από τη Σκλαβενίτης υποψιάζομαι πως κατέβηκαν οργανωμένοι και αποφασισμένοι, γιατί εκτός από τη γνωστή αλυσίδα κατέβηκε στον πλειστηριασμό και μια μάλλον άγνωστη εταιρία εισαγωγής τροφίμων η οποία έδωσε προσφορά ελαφρώς υψηλότερη από την ελάχιστη των 7,5 εκατ. αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωση, για όσους πιστεύουν σε τέτοιες συμπτώσεις. Η Σκλαβενίτης κατέθεσε προσφορά 9,1 εκατ. αλλά
το ακίνητο πέρασε στον Ανδρέα Βρεττό της Ravenna που πλειοδότησε προσφέροντας 11,51 εκατ. Κι αφού στη Λ. Κηφισού 103 δεν θα γίνει σούπερ μάρκετ, τα σχέδια του Βρεττού που έχει κάνει και σχετικές επαφές με τον Δήμαρχο Αιγάλεω, είναι να δημιουργήσει εμπορικό πάρκο με ό,τι έχει να κάνει με είδη σπιτιού.
Είναι να σου κάτσει (η επένδυση)
-Με τα startups αν είσαι τυχερός και σου κάτσει η επένδυση, τότε τα κέρδη ανταγωνίζονται επάξια αυτά της ναυτιλίας. Θα έχετε διαβάσει για την
Augmenta, τη startup αγροτεχνολογίας που ίδρυσαν δύο φοιτητές και πουλήθηκε πρόσφατα. Στη συγκεκριμένη start up η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΑΤΕ), μέσω του Venture Capital Marathon επένδυσε σε ανύποπτο χρόνο 1,5 εκατ. Τώρα με την πώληση της Augmenta,
η ΕΑΤΕ εισέπραξε για την επένδυσή της 6,5 εκατ. ευρώ. Είναι βέβαια να σου κάτσει γιατί μόνον για τις επιτυχίες μαθαίνουμε, ενώ για τα εκατομμύρια που αποχαιρέτησαν δια παντός οι επενδυτές δεν ακούμε ποτέ. Για την ιστορία πάντως τα πρώτα χρήματα (seed money) που μπήκαν στην Augmenta ήταν 10.000 ευρώ από το The People's Trust του Ιδρύματος της οικογένειας Λασκαρίδη ως εφάπαξ δωρεά.
Ποιος είναι ο Νο2 της Intrakat
-Την ώρα που οι
κατασκευές ζουν μεγάλες ανακατατάξεις και οι εκπλήξεις διαδέχονται η μια την άλλη, ενδιαφέρον έχει η
ανθρωπογεωγραφία του κλάδου, η οποία αλλάζει δραστικά μετά τις εξαγορές και τις μετοχικές αλλαγές. Η παλιά φρουρά σταδιακά αποσύρεται, νέα πρόσωπα έρχονται στο προσκήνιο, και τα στελέχη του κλάδου που δεν είναι πολλά γίνονται περιζήτητα για να ανταποκριθούν οι εταιρείες στους ιλιγγιώδεις ρυθμούς των έργων. Σε αυτό το μεταγραφικό πυρετό εκτός από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (σ.σ. θυμίζω πήρε
Χρήστο Παναγιωτόπουλο από Άκτωρ και
Πέτρο Σουρέτη από Intrakat), πρωταγωνιστεί το τελευταίο διάστημα η εταιρεία της Παιανίας καθώς το μέγεθος και το ανεκτέλεστο που έχει αποκτήσει απαιτούν σοβαρές ανακατατάξεις και σε επίπεδο διοίκησης και οργάνωσης των έργων. Εκτός από τον
Αλέξανδρο Εξάρχου που ασκεί τη διοίκηση στην κατασκευαστική και είναι και μέτοχος, έχει αρχίσει να σκιαγραφείται ποιος θα είναι ο νούμερο 2 της εταιρείας. Και αυτός δεν είναι άλλος από τον
Αναστάσιο Αρανίτη, ο οποίος έκανε το ντεμπούτο του στη… δημόσια σφαίρα την περασμένη εβδομάδα, μιλώντας σε συνέδριο για τις μεταφορές. Ο γενικός διευθυντής της εταιρείας ανήκει στη γενιά των πενηντάρηδων που όμως την τελευταία 25ετία
έχει περάσει από ουκ ολίγα «μαγαζιά» του τεχνικού κλάδου. Ξεκίνησε από τη Σαραντόπουλος που είχε ασχοληθεί με τις εργολαβίες στην παράκαμψη της Πατρών, μεταπήδησε στη συνέχεια στην Παντεχνική, με την οποία τον συνδέουν και οικογενειακοί δεσμοί αφού παντρεύτηκε την κόρη του ιδρυτή Χρήστου Γιόκαρη. Όταν η τελευταία συγχωνεύτηκε με την Ελλάκτωρ το 2009, μεταπήδησε στην Άκτωρ ΑΤΕ αφού στο μεταξύ είχε εξαγοράσει μια μικρή αλλά εξειδικευμένη εταιρεία του κλάδου (Δ. Koυγιουμτζόγλου), την οποία στη συνέχεια απορρόφησε η Άκτωρ κατασκευαστική. Από την Άκτωρ, στην οποία κατείχε αναβαθμισμένη θέση και επί διοίκησης Εξάρχου, αποχώρησε λίγους μήνες μετά την αλλαγή φρουράς όταν ανέλαβε η Reggeborgh Invest και πήρε μεταγραφή για τη Μυτιληναίος. Οι πληροφορίες λένε ότι στο εξάμηνο με την ανάληψη της διοίκησης από τον Α. Εξάρχου έφυγε για την Ιntrakat.
Δεν τη λες και μικρή τη διαδρομή!
Τέσσερις δυνατοί παίκτες για το αεροδρόμιο Καλαμάτας
-Μέσα στον μήνα, εκτός απροόπτου, το διοικητικό συμβούλιο του Υπερταμείου -έχοντας παραλάβει τις σχετικές εισηγήσεις για την προεπιλογή των υποψήφιων επενδυτών- θα δώσει το «πράσινο φως» για να περάσει στη δεύτερη φάση ο
διαγωνισμός παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένος Καλαμάτας. Οι ενδιαφερόμενοι θα ενημερωθούν σχετικά και θα κληθούν θα υποβάλλουν την τεχνική και οικονομική τους προσφορά. Στο ενδιάμεσο, όπως προβλέπει ο διαγωνισμός, θα μπορούν να πραγματοποιήσουν επισκέψεις στο αεροδρόμιο, θα έχουν πρόσβαση στο VDR και στα διάφορα στοιχεία που θα αναρτώνται, ενώ θα υπάρξει και διαβούλευση για την οριστικοποίηση της σύμβασης παραχώρησης. Πηγές με γνώση των διαγωνιστικών διαδικασιών για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα αυτή τη στιγμή, έλεγαν πως υπό συνθήκες κανονικότητας, θα πρέπει να αναμένεται η
υποβολή δεσμευτικών προσφορών πριν από το τέλος του 2023. Για το αεροδρόμιο,
ενδιαφέρον εκδήλωσαν μεγάλα επιχειρηματικά ονόματα και συγκεκριμένα τέσσερα σχήματα, η κοινοπραξία ΓΕΚΤΕΡΝΑ - GMR Airports Limited, η κοινοπραξία Fraport AG - DELTA Airport Investments (Όμιλος Κοπελούζου) - Πηλέας (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου - ΤΕΜΕΣ), το σχήμα Mytilineos - Corporation America Airports, και η Egis Airport Operation με την Άκτωρ Παραχωρήσεις και την Aéroports de la Cote d’Azur. Ο διαγωνισμός για το Διεθνές Αεροδρόμιο της Καλαμάτας αποτελεί το πρώτο μεγάλο βήμα για την
αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το Υπερταμείο.
Η αεροπορική εταιρία από την Πάρο που (ξαφνικά) δεν βρίσκει SLOT
-Η
Cycladic είναι η πρώτη ελληνική ενδο-νησιωτική αερογραμμή. Από τον Οκτώβριο του 2022 η
μικρή αεροπορική του εφοπλιστή Νίκου Λυκιαρδόπουλου, με έδρα το νησί της Πάρου, χρησιμοποιεί 3 νέα αεροσκάφη τύπου Cessna Grand Caravan 208, χωρητικότητας 8 και 12 επιβατών, για να συνδέει γρήγορα τα ελληνικά νησιά μεταξύ τους. Μέχρι σήμερα εξυπηρετεί 8 προορισμούς (Μύκονο, Σαντορίνη, Πάρο, Σύρο, Νάξο, Χανιά Ηράκλειο και Ρόδο). Ειδικά τον χειμώνα, η εξυπηρέτηση αυτών των νησιών με τα μικρά αεροσκάφη της Cycladic αποδείχθηκε καταλυτική. Παρά την επιχειρησιακή επιτυχία και τη μεγάλη κοινωνική αποδοχή, το πρόγραμμα Cycladic αντιμετωπίζει σήμερα
σοβαρό πρόβλημα στη συνέχισή του
για λόγους καθαρά γραφειοκρατικούς. Ενώ από τον Οκτώβριο του 2022 η εταιρεία έχει υποβάλλει, όπως ορίζει ο νόμος, το πρόγραμμα των πτήσεων της θερινής περιόδου 2023 και από τον Νοέμβριο του ίδιου έτους έχει ζητήσει την απόδοση Διαθέσιμου Χρόνου Πτήσης (Starting and Landing Operation Time – SLOTs) στα «συντονισμένα» αεροδρόμια των νησιών,
μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει καμία απάντηση από τις Αρχές (SLOT coordinator). Από τις 24 Μαρτίου έχουν σταματήσει οι προγραμματισμένες πτήσεις της εταιρείας. Η μη απόδοση slots κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου είναι βέβαιο ότι θα φέρει σοβαρό πλήγμα στο (μη επιδοτούμενο!) business plan της εταιρείας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μια εταιρεία που στην πλήρη ανάπτυξή της τους καλοκαιρινούς μήνες
προβλέπεται να απασχολεί 75 ανθρώπους. Επίσης θα αφήσει ένα
κενό στην αεροπορική σύνδεση μεταξύ των ελληνικών νησιών με ό,τι αυτό σημαίνει για την καθημερινότητα των τοπικών πληθυσμών που έχουν ήδη στηρίξει τις μετακινήσεις τους σε αυτή.
Ο Δημήτρης Ρέππας στο Διοικητικό Συμβούλιο του Sarantis
-Είχαμε γράψει πρόσφατα για τη συμμετοχή της κυρίας Α. Διαμαντοπούλου στο Διοικητικό Συμβούλιο της Coca Cola και τη σχετική αμοιβή της. Προφανώς η κυρία Διαμαντοπούλου δεν είναι η μόνη πολιτικός που μοιράζεται τη διοικητική της εμπειρία με εισηγμένες εταιρείες. Οπως μας πληροφορεί ο ισολογισμός του
Sarantis, ο
πρώην Υπουργός του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Ρέππας από το 2021 έχει αναλάβει καθήκοντα μη εκτελεστικού αντιπροέδρου στον επιχειρηματικό όμιλο. Η αλήθεια είναι ότι η γνωριμία του Δ. Ρέππα με την οικογένεια Σαράντη πηγαίνει πολλά χρόνια πίσω, από την εποχή που ζούσαν στο
Λεωνίδιο της Αρκαδίας.
Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης: Αύξησαν τις αμοιβές του ΔΣ 500.000 ευρώ
-Είχε το δικό της ενδιαφέρον η
παρουσίαση των αποτελεσμάτων του ΟΛΘ στους αναλυτές, την περασμένη Παρασκευή, με όλες τις αγορές κλειστές. Παρά τον αυξημένο κύκλο εργασιών, τα κέρδη του ΟΛΘ, μειώθηκαν σε 18, 7 εκατ. ευρώ (μάλλον φταίει το αυξημένο ενεργειακό κόστος, αφού το κόστος πωληθέντων αυξήθηκε κατά 7 εκατ. ευρώ). Αυτό όμως δεν εμπόδισε
το διοικητικό συμβούλιο να αυξήσει τις δικές του αμοιβές κατά 500.000 ευρώ και τα έξοδα διοικητικής λειτουργίας κατά 900.000 ευρώ - σε 2, 8 εκατ. ευρώ. Πέρυσι, το
μέρισμα που πήραν οι μέτοχοι του ΟΛΘ ήταν 1, 5 €/μετοχή. Φέτος ήταν 1,45€/μετοχή…
Στην Ουάσιγκτον διασκεδάζουν με σκυθρωπά βλέμματα
-Μαζεύονται σιγά σιγά από χθες στην αμερικανική πρωτεύουσα οι τραπεζίτες, οι οικονομολόγοι και οι αναλυτές από ολόκληρο τον πλανήτη, για την παραδοσιακή συνάντηση στην
Εαρινή Σύνοδο της Παγκόσμιας Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. H ελληνική συμμετοχή φέτος είναι εξαιρετικά περιορισμένη, εμείς τώρα έχουμε άλλους πονοκεφάλους. Οι «σοφοί» του πλανήτη -ανάμεσα στα πάρτι και τις κατ' ιδίαν συναντήσεις σε ακριβά εστιατόρια-
καλούνται να δώσουν απαντήσεις στην επιδείνωση των «πολυ-κρίσεων», με κυρίαρχα στοιχεία τη φτώχεια, την ανισότητα και τις γεωπολιτικές εντάσεις. Οι αυξήσεις των επιτοκίων των κεντρικών τραπεζών ξεκίνησαν πέρυσι, αλλά -όπως συνήθως συμβαίνει- μειώνουν τη ζήτηση και τον πληθωρισμό με χρονική υστέρηση. Οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι επιβραδύνουν ή αναβάλλουν τις μεγάλες επενδύσεις γιατί τώρα πια
προβλέπουν μεγάλη πτώση στη ζήτηση και στις πωλήσεις. Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες φρενάρουν. Οι επιχειρήσεις εξοικονομούν μετρητά καθώς προετοιμάζονται για ένα πιο σκληρό οικονομικό περιβάλλον. Οι εταιρείες που πωλούν βαρύ εξοπλισμό ή τεχνολογίες και συστήματα θα νιώσουν πρώτες το σοκ στις πωλήσεις τους.
Στη Νέα Υόρκη λίγοι κερδίζουν πολλά
-Η
τετραήμερη αργία της Wall Street έδωσε σε πολλούς την ευκαιρία να ξαναδούν από την αρχή τα βιβλία τους. Διαπιστώνουν για παράδειγμα ότι η άνοδος του χρηματιστηριακού δείκτη S&P 500 (σε ετήσια βάση +7%) οφείλεται στη μεγάλη αύξηση μιας χούφτας μετοχών μόνο. Οι 20 μεγαλύτερες εταιρείες του
δείκτη S&P 500 έχουν προσθέσει σχεδόν 2 τρισεκατομμύρια δολάρια στην κεφαλαιοποίησή τους φέτος. Οι υπόλοιπες 480 εταιρείες του δείκτη όμως κέρδισαν μόνο 170 δισ. δολάρια. Η Apple έχει σκαρφαλώσει +26% φέτος, με κεφαλαιοποίηση 2,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό από μόνο του έχει συνεισφέρει 1,6% στον S&P 500, σύμφωνα με στοιχεία της Goldman Sachs. Η άνοδος της Microsoft κατά +19% και η αύξηση κατά +83% της Nvidia έχουν προσθέσει πάνω από 1%. Έτσι, αντισταθμίστηκαν οι απώλειες της Charles Schwab (-37%), της First Republic Bank (-88%), της Pfizer (-20%).
Το συμπέρασμα είναι απλό: Τέτοιου είδους ανοδικές κινήσεις στα χρηματιστήρια -ποτέ- δεν έχουν διάρκεια.