-Χαίρετε, o αγώνας τώρα δικαιώνεται για τους χιλιάδες καταπατητές, καθώς σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο εγκρίνει το νομοσχέδιο όπου με πληρωμή ενός ποσού θα αποκτούν την ιδιοκτησία. Για να σοβαρευτούμε, το ν/σ δίνει λύση σε ένα θέμα που σέρνει πολλές δεκαετίες, αφορά ακόμη και ολόκληρους οικισμούς, δεν μπορούσε να επιλυθεί (ποιος θα ξεσπίτωνε ανθρώπους που έχουν ακόμη και τίτλους ιδιοκτησίας;) και ξεκαθαρίζει δια παντός αυτόν τον γραφειοκρατικό γόρδιο δεσμό που βασανίζει χιλιάδες Έλληνες. Μακάρι με ένα νομοσχέδιο να μπορούσε να λυθεί και το ενεργειακό, όπου τα πράγματα είναι σκούρα, καθώς οι ενέργειες της Ρωσίας συντηρούν τις ψηλές τιμές του φυσικού αερίου. Στην Κυβέρνηση το έχουν αναγάγει σε Νο1 θέμα, παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, εξετάζουν εναλλακτικές επιλογές, συζητούν μέτρα και προετοιμάζονται να διαχειριστούν μια ακόμη κρίση. Πώς έλεγε εκείνο το παλιό σουξεδάκι; Είμαι σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης…
Ο Πρόεδρος Αλέξης σήμερα στη ΡΑΕ
-Όσον αφορά τον
Πρόεδρο Αλέξη, κινητοποιείται κι αυτός για το ενεργειακό. Σήμερα το πρωί ο Α. Τσίπρας, μαζί με τον
Σωκράτη Φάμελλο, θα επισκεφθούν τη
ΡΑΕ. Η επίσκεψη έχει ατζέντα τα μέτρα κατά της ενεργειακής ακρίβειας, τη φορολόγηση υπερκερδών στις εταιρίες κ.λπ. Οπότε, υποθέτω, ως σήμερα το απόγευμα θα βρεθούν οι λύσεις για τα προβλήματα.
Αν δείτε τις νέες ταυτότητες… να μου γράψετε
-Εξελίξεις αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα στον
διαγωνισμό – μαμούθ για τις νέες ταυτότητες, καθώς στελέχη εταιρειών που διεκδικούν το έργο, ύψους 515 εκατ. ευρώ, ανέφεραν πως η απόφαση του ΣτΕ επί των προσφυγών που κατατέθηκαν βρίσκεται στο
στάδιο της καθαρογραφής. Μένει να δούμε εάν ο διαγωνισμός δεν πέρασε το... face control (όπως ακούγεται) ή εάν θα συνεχιστεί κανονικά, καθώς οι πιέσεις διεθνώς να αποκτήσει η Ελλάδα ασφαλέστερα πιστοποιητικά ταυτοποίησης είναι εδώ και χρόνια μεγάλες.
Αν, τελικά, αποφασίσει το ΣτΕ ακύρωση του διαγωνισμού (ξεκίνησε επί Υπουργίας Χρυσοχοΐδη, πριν από 2 ½ χρόνια) θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να υλοποιηθεί και ολοκληρωθεί ο νέος. Αλλά ακόμη και εάν ολοκληρωθεί σύντομα ο υφιστάμενος διαγωνισμός,
ο ανάδοχος θα χρειαστεί τουλάχιστον 18 μήνες για την υλοποίηση, με οδυνηρές συνέπειες για την Ελλάδα, αφού κινδυνεύει το Visa Waiver που έχουμε αποκτήσει από τις Η.Π.Α., ενώ
οι παλιές ταυτότητες δεν θα γίνονται αποδεκτές σε χώρες, όπως π.χ. η Γερμανία. Και αυτό γιατί τα ελληνικά διαβατήρια πληρούν τα αυξημένα κριτήρια ασφαλείας. Οι σημερινές (παλαιού τύπου) αστυνομικές ταυτότητες όμως (βάσει των οποίων εκδίδονται τα διαβατήρια), όχι.
Το ψυγείο της Εθνικής Τράπεζας και το πωλητήριο
-Να πω την αλήθεια, η πρώτη μου σκέψη ήταν να αρχίσω την πλάκα: Τρέμε Κωτσόβολε, Ψυγεία ο Ταΰγετος και άλλα τέτοια, αλλά όσο το σκεπτόμουν κατέληξα ότι τελικά είναι μια μάλλον θλιβερή ιστορία. Στις τράπεζες, με τη μεγάλη πίεση να μειώσουν τα έξοδα, δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια ένας
ιδιότυπος ρατσισμός σε βάρος των υπαλλήλων (κυρίως στα δίκτυα) που ήταν
πενηντάρηδες και πάνω. Δυσάρεστη πρακτική αλλά βασιζόταν στη λογική σκέψη, «καλύτερα να φύγουν όσοι είναι πιο κοντά στη σύνταξη, παρά οι νεότεροι». Υπάρχουν όμως και οι εξαιρέσεις.
-
Στην Εθνική Τράπεζα έχουν διαφορετικές ταχύτητες προσωπικού, καθώς διαφέρουν οι συμβάσεις για όσους προσλήφθηκαν πρόσφατα, για τους παλαιότερους κοκ. Υπάρχει και μια κατηγορία εργαζόμενων που βασίζεται σε ένα
παλιό εργασιακό πλαίσιο (από τις “καλές” εποχές του ΠΑΣΟΚ; ακόμη παλαιότερα; δεν ξέρω) τους οποίους δεν μπορείς να ακουμπήσεις. Στο γραφείο του CEO να μπουκάρουν να κάνουν την ανάγκη τους, που λέει ο λόγος, δεν τρέχει μια. Όσοι από αυτούς δεν πείστηκαν να φύγουν με τα πακέτα εθελουσίας, η διοίκηση της ΕΤΕ τους έχει συγκεντρώσει σε μια μονάδα της τράπεζας,
βάζοντάς τους ουσιαστικά στο ψυγείο. Το σύνολο 140 -
150 εργαζόμενοι, με μέσο όρο ηλικίας τα 55 έτη, οι οποίοι επιμένουν να παραμείνουν στην τράπεζα. Τώρα ακούω ότι στα ανώτατα κλιμάκια της Εθνικής ξεκίνησε μια συζήτηση να πουλήσουν τη συγκεκριμένη μονάδα (στην ουσία, να πληρώσουν κάποια εταιρία που θα αναλάβει το κόστος) όπως π.χ. έγινε με τις υπηρεσίες για τα κόκκινα δάνεια.
Το μεγαλύτερο κόκκινο δάνειο της χώρας, το fund και η δίκη
-Χθες ήταν προγραμματισμένο να εκδικαστεί στο Λασίθι της Κρήτης η
αίτηση ασφαλιστικών μέτρων του κ. Παντελή για
παράταση της διαρκείας του ομολογιακού δανείου που έληξε 22/4/2022. Ένα δάνειο 300 εκ., που
αποτελεί το μεγαλύτερο κόκκινο δάνειο του τραπεζικού συστήματος, από το οποίο έχει αποπληρωθεί μόνο 1 εκ. από το κεφάλαιό του κατά τα 15 έτη της διάρκειάς του. Λέγαμε μάλιστα ότι επέλεξε το Λασίθι γιατί είναι το τυχερό του μέρος και ο κ. Παντελής έχει τα γούρια του. Δυστυχώς όμως τα γούρια φαίνεται ότι δεν δούλεψαν και η δίκη αναβλήθηκε, καθώς
ο κυρ-Παντελής έκανε αίτηση εξαίρεσης του δικαστή. Ζήτησε την εξαίρεση του Πρωτοδίκη Ζ. Π. που ήταν στην έδρα, μεταξύ άλλων με το σκεπτικό ότι σε προηγούμενη δίκη επέτρεψε σε δικηγόρο τραπεζών “να δημιουργεί την εσφαλμένη και προσβλητική για εμάς εντύπωση στους παριστάμενους ότι δήθεν οφείλουμε στις τράπεζες χρήματα”. Θεός.
-Τελικά, η αίτηση των ασφαλιστικών μέτρων θα συζητηθεί στις 3 Μαΐου. Στο μεταξύ, ακούω όμως ότι
γίνεται μια ακόμη προσπάθεια να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο με την υπόθεση Μαντωνανάκη. Δεν έχει λάβει όμως επίσημη μορφή, είναι σε επίπεδο συζητήσεων - φημολογίας και η κεντρική ιδέα είναι να αγοραστούν τα δάνεια του μεγαλοξενοδόχου προς 35 λεπτά το ευρώ. Στις τράπεζες όμως θεωρούν ότι το συγκεκριμένο σενάριο συγκεντρώνει ελάχιστες έως καθόλου πιθανότητες να προχωρήσει κι επιπλέον μιλούν για
σοβαρά νομικά ζητήματα που προκύπτουν.
Τo Macquarie στην Αθήνα
-Έχω μια (πονηρή) είδηση που απευθύνεται στους υποψιασμένους αναγνώστες της στήλης:
Τα παιδιά τoυ Macquarie Group έρχονται τον Μάιο στην Αθήνα. Προφανώς, σοβάρεψαν τα πράγματα. Τον Μάιο, είπαμε, έρχεται και το αφεντικό του SSM Α. Ενρία στην Αθήνα, οπότε θα είναι μήνας με ενδιαφέρουσες εξελίξεις.
Νέα συγχώνευση Ξενοδοχείων του Ιωάννου
Μετά τη μεγάλη συγχώνευση των εταιρειών που αποτελούν τον ξενοδοχειακό βραχίονα της
οικογένειας Ιωάννου, υπό την
Donkey Hotels, βρίσκεται σε εξέλιξη άλλο ένα σχέδιο συγχώνευσης. Αυτή τη φορά για την απορρόφηση της θυγατρικής «Σαντορίνη Ξενοδοχειακές και Τουριστικές Επιχειρήσεις» από την Donkey Hotels.
Το σχέδιο συντάχθηκε -κατόπιν των αποφάσεων των Δ.Σ. των δύο εταιρειών- στις 15 Απριλίου στα γραφεία του ομίλου επί της οδού Φραγκοκλησιάς στο Μαρούσι και έχει στόχο, ενόψει και των ειδικότερων συνθηκών που επικρατούν στην αγορά, τη βέλτιστη αξιοποίηση των κεφαλαιακών και υλικών πόρων των συγχωνευόμενων εταιρειών. Δεδομένου ότι ανήκουν στον ίδιο όμιλο,
η συγχώνευση αναμένεται να οδηγήσει σε αποτελεσματικότερη οργανωτική διάρθρωση, μείωση λειτουργικών δαπανών και επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Ημερομηνία ισολογισμού μετασχηματισμού είναι η 31/12/2021 και σημειώνεται ότι το συνολικό κεφάλαιο της απορροφώσας Donkey Hotels ανέρχεται σε 79.461.785,64 ευρώ, ενώ της θυγατρικής σε 15.892.910,08 ευρώ. Μέσω της «Σαντορίνη Ξενοδοχειακές και Τουριστικές Επιχειρήσεις» υλοποιείται το νέο φιλόδοξο εγχείρημα του ομίλου με το συγκρότημα στη
Σαντορίνη που ανοίγει τη φετινή σεζόν.
Οι Στασινόπουλοι ποντάρουν στη Fulgor
Μέσα στη χρονιά θα ολοκληρωθεί η
μεγάλη επένδυση που πραγματοποιεί η Fulgor στο εργοστάσιο στην Κόρινθο. Στόχος του
ομίλου Στασινόπουλου είναι να επεκταθεί η παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας σε
καλώδια inter-array ώστε να μεγαλώσει η γκάμα των προϊόντων τα οποία προμηθεύει τις μεγάλες εταιρείες ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων παγκοσμίως. Το 2021 η Fulgor
ανέβασε ταχύτητες και πραγματοποίησε επενδύσεις 26 εκατ. ευρώ, κυρίως στο εργοστάσιο στο Σουσάκι, καθώς η διοίκηση βλέπει να αυξάνεται όλο και περισσότερο η ζήτηση για ενεργειακά έργα στα πλαίσια της «πράσινης» ανάπτυξης σε Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ.
Έρχεται στην Ελλάδα το Uber των ταξιδιωτών
Μέσα στη διεθνή χρηματιστηριακή αναταραχή, μοναδική φωτεινή εξαίρεση αποτελούν οι
μετοχές που σχετίζονται με τον Τουρισμό. Ο Τουρισμός παγκοσμίως έχει πάρει τα πάνω του καθώς οι άνθρωποι, μετά 2 χρόνια κλεισούρας, θέλουν να ταξιδέψουν. Οι λεγόμενες
travel related companies κερδίζουν στη Wall Street +20% έως +30% από την αρχή του χρόνου. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι δημιουργούνται και αναπτύσσονται ταχύτατα νέες πλατφόρμες, νέες τεχνικές και νέες πρωτοφανείς μέθοδοι παροχής των τουριστικών υπηρεσιών που εξατομικεύουν την εξυπηρέτηση κάθε ταξιδιώτη, προσφέροντας προνόμια που μέχρι χθες απολάμβαναν μόνον οι tour operators. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως θεωρείται πλέον θέμα χρόνου (μερικών εβδομάδων), να εμφανιστούν και στην
Ελλάδα τέτοιου είδους συνδρομητικές υπηρεσίες (π.χ. Unpub), κάτι σαν το
Uber των ταξιδιωτών, με ειδικές εκπτώσεις σε διαμονή, εστιατόρια, θέατρα και θέρετρα, με προφανή στόχο να αναβαθμιστεί συνολικά το τουριστικό προϊόν της χώρας.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα τρένα υδρογόνου
-Η
σύμβαση υπογράφηκε μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα και πέρασε απαρατήρητη. Έχει ήδη σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και σύντομα θα κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή. Η Ελλάδα θα είναι η δεύτερη χώρα της Ευρώπης (μετά τη Γερμανία) που θα θέσει σε κυκλοφορία καμιά δεκαριά
τρένα που θα κινούνται με υδρογόνο. Στη Σύμβαση Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) που υπέγραψε η Ελληνική Δημοκρατία με την
ΤΡΑΙΝΟΣΕ (δηλαδή, για τα αποκαλούμενα «άγονα δρομολόγια»), υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο για την απόκτηση και κυκλοφορία των νέων, απολύτως οικολογικών και οικονομικών, τρένων υδρογόνου. Προβλέπεται ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό χρηματοδοτικό σχήμα όπου
η ιδιοκτήτρια ΓΑΙΑΟΣΕ θα καταβάλει το 60% (από την προ-είσπραξη ενοικίων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και η
Ευρωπαϊκή Ένωση το υπόλοιπο 40%.