-Χαίρετε, βαρύ το κλίμα συνεχίζει να είναι στην κοινή γνώμη σχεδόν μία εβδομάδα μετά το τραγικό συμβάν. Από χθες ίσως η επικαιρότητα άρχισε να… κάνει focus στις ευθύνες κυρίως τις πολιτικές για την -η αλήθεια είναι- υπερδεκαετή καθυστέρηση της υλοποίησης μιας απλής σχετικά σύμβασης για την τηλεμετρία – ασφάλεια των τρένων.

Οι μετρήσεις

-Από προχθές άρχισαν να τρέχουν κυλιόμενες δημοσκοπήσεις, δεν υπάρχει σαφής εικόνα γιατί είναι ακόμα τα πρώτα 24ωρα, εμφανίζεται μία μικρή απώλεια στη Ν.Δ. που φυσικά αν μέχρι το τέλος των δημοσκοπήσεων πιστοποιηθεί, δηλαδή σε δέκα ημέρες, τότε δεν είναι κάτι τρομερό, μπορεί να επανέλθει στα προ του συμβάντος νούμερα, εφόσον η κυβέρνηση το χειριστεί πολιτικά σωστά. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φαίνεται να κερδίζει, χωρίς να χάνει και κάτι, ενώ κερδίζει ο… αντισυστημικός Κασιδιάρης που φυσικά δεν πρόκειται να κατέβει στις εκλογές, εκτός αν αποφασίσει διαφορετικά ο Άρειος Πάγος. Αυτό που διακρίνεται είναι μία γενικευμένη οργή για τις κυβερνήσεις που δεν φρόντισαν για την ασφάλεια των τρένων διαχρονικά.

Μέγαρο Μαξίμου, εκλογές

-Στο Μ.Μ., λέει η πηγή, ότι ο Κ.Μ. το έχει αποφασίσει για 21 Μαΐου - 2 Ιουλίου, γιατί θεωρεί ότι είναι πολύ σημαντικό να «γίνουν πράγματα» και να διορθωθεί η ασφαλής λειτουργία των τρένων μέσα από πρωτοβουλίες που θα ληφθούν από τον ίδιο. Ο Μητσοτάκης δεν θέλει να κρυφτεί, ούτε να δείξει ότι επιθυμεί να κλείσει το θέμα ακόμα και μέσω εκλογών. Ούτε και βέβαια θέλει να πάει σε εκλογές τώρα εν μέσω πόνου, οργής και θυμού. Μέχρι μεθαύριο θα έχουν αποφασίσει μία σειρά από μέτρα προς την κατεύθυνση αυτή.

Νικολόπουλος – Η… δικαίωση!

-Διάβασα χθες την ερώτηση που είχε κάνει τον Ιούλιο του 2017, αυτή η προσωπικότης, συνεργαζόμενος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, πρώην βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος, στον τότε υπουργό Μεταφορών Σπίρτζη, για την περίφημη πλέον σύμβαση 717/2017 περί εγκατάστασης τηλεδιοίκησης – ασφάλειας στα τρένα. Τι να πω, από μικρό και από τρελό μαθαίνεις την αλήθεια; Η δικαίωση του Νίκου – κολλητού του άλλου Νίκου, του Παππά, εκείνη την εποχή- ως μετά Χριστόν Προφήτη; Δεν ξέρω ποιος του τα 'πε ή ποιος του τα 'γραψε χαρτί και καλαμάρι του Νικολόπουλου στην ερώτηση αυτή, αλλά τα λέει ΟΛΑ η προεδράρα του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος. Ειδικά για τους εθνικούς εργολάβους που κανονικά έπρεπε να τους είχαν μαζέψει από καιρό…

Καραμανλής

-Ακουσα το σενάριο που παίζει ο ΣΥΡΙΖΑ… πως θα κατέβει ο Κώστας Καραμανλής στις Σέρρες. Αλήθεια, πώς κατέβηκε δηλαδή ο Τόσκας στην Β’ Αθηνών και πώς θα κατέβει ο Σπίρτζης τώρα που δεν έκανε τίποτα για τα συστήματα ασφάλειας των τρένων; Έλεος, ρε παιδιά, στο κάτω κάτω υποψήφιος κατεβαίνει, δεν διορίζεται.

Συναγερμός συσκέψεων στον ΟΛΠ

-Το πρώτο θύμα της ακινησίας των ελληνικών σιδηροδρόμων είναι το Λιμάνι του Πειραιά. Χθες πραγματοποιούνταν πυρετώδεις συσκέψεις στην Ακτή Μιαούλη, για τη διαχείριση της δικής τους κρίσης, αφού καταφθάνουν πληροφορίες ότι πολλά εμπορικά πλοία αποφασίζουν να αλλάξουν ρότα, να μην ξεφορτώσουν στον Πειραιά και να συνεχίσουν το χρονοβόρο και δαπανηρό ταξίδι μεταφοράς των εμπορευμάτων τους προς την Βόρεια Ευρώπη. Ταυτόχρονα, συζητείται και το ενδεχόμενο ενός νέου κύματος ακρίβειας που θα πυροδοτήσει το τραγικό γεγονός των Τεμπών και η μεγάλη αναστάτωση στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Πολιτικός κίνδυνος κυρίως, με ολίγον από μερίσματα

-Δεν νομίζω ότι χρειάζεται κληρονομικό χάρισμα για να ερμηνεύσουμε τη βουτιά του Χρηματιστηρίου. Η άνοδος στις 1.100 μονάδες επιτεύχθηκε επειδή συνέκλιναν οι αγορές που έκαναν οι πελάτες τεσσάρων μεγάλων επενδυτικών τραπεζών. Η τραγωδία στα Τέμπη άλλαξε το περιβάλλον μεταθέτοντας τις εκλογές και συνεπώς τον πολιτικό κίνδυνο. Αυτή είναι η βασική αιτία της χθεσινής πτώσης, η οποία συνέπεσε και με τη σιωπηλή στάση της ΕΚΤ για τα μερίσματα ενισχύοντας την αβεβαιότητα. Η άνοδος του ΧΑ το τελευταίο διάστημα επικεντρώθηκε στις τραπεζικές μετοχές και σε ορισμένες μετοχές του 25άρη δείκτη, καθώς οι ξένοι επενδυτές δεν ασχολούνται με την περιφέρεια του ΧΑ, τα κέρδη που είχαν καταγράψει ήδη τα χαρτοφυλάκια ήταν σημαντικά, οπότε η έντονη πτώση ήταν αναπόφευκτη, μετά από 11 εβδομάδες συνεχούς ανόδου.

Το Χρηματιστήριο μετά τη βουτιά

-Το ερώτημα τώρα είναι τι ακολουθεί την πρώτη, πραγματική διόρθωση της αγοράς; Κεντρικό ερώτημα των ξένων διαχειριστών που ασχολούνται με την ελληνική αγορά, είναι ποιες θα είναι οι πολιτικές συνέπειες αυτής της ιστορίας κι αν μετατίθενται για αργότερα οι μεταρρυθμιστικοί στόχοι. Το σημαντικότερο πρόβλημα της αγοράς σήμερα είναι η έλλειψη ορατότητας έως ότου κάποια στιγμή ξεκαθαρίσει το χρονοδιάγραμμα και η κατεύθυνση των άμεσων πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων. Οι εκτιμήσεις είναι ότι από αυτήν την εβδομάδα, οι πωλητές θα είναι πιο επιθετικοί από τους αγοραστές, ενώ εμείς τώρα θα διαπιστώσουμε την ποιότητα των κεφαλαίων που τροφοδότησαν την εντυπωσιακή άνοδο της αγοράς. Στο μεταξύ οι χρηματιστές λένε πως αν συνεχιστεί και σήμερα η πτώση (κυρίως λόγω της απροθυμίας των αγοραστών) τότε θα δούμε πολλά margins να καταρρέουν και τις υποχρεωτικές πωλήσεις να πληθαίνουν. Και επειδή το ρίξαμε στις αναλύσεις, με απλά λόγια, η ουσία είναι ότι αν δεν βγει ο Μητσοτάκης με αυτοδύναμη κυβέρνηση, το Χρηματιστήριο θα πάει για βρούβες.

Φήμες

-Και τώρα με αυτήν την κατάσταση στο Χρηματιστήριο, τι να σας πω; Ότι φημολογείται στην αγορά πως το νέο πουλέν του Αστυφίδη (Ambrosia Capital) είναι η Intracom; Πώς ταυτόχρονα άρχισαν να κυκλοφορούν στην πιάτσα και διάφορα σενάρια για επιχειρηματικές κινήσεις της Ιntracom; Όλα αυτά βέβαια πριν τη βουτιά στο ΧΑ, αλλά όπως και να το κάνουμε θυμίζουν κάπως την περίοδο του '99.

Έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις τράπεζες

-Η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξέδωσε χθες ένα δελτίου τύπου με θέμα: «Κατά προτεραιότητα εξέταση ανάθεση σε αρμόδιο Εισηγητή υπόθεσης περί πιθανών αντι - ανταγωνιστικών πρακτικών σε αγορές του χρηματοπιστωτικού κλάδου». Πρόκειται για νέα έρευνα της Επιτροπής ανταγωνισμού για τις τράπεζες η οποία όμως βασίζεται σε παλιά καταγγελία που έγινε το 2019 και κατά πληροφορίες φέρεται να έγινε από τη Viva Wallet. H καταγγελία αφορά στρέβλωση του ανταγωνισμού με στόχο τον αποκλεισμό πιστωτικού ιδρύματος από την αγορά.

Σενάρια για νέο deal στις ασφάλειες με επίκεντρο την «Υδρόγειο»

-Δεν είναι επίσημο αλλά οι φήμες είναι έντονες και οι πληροφορίες έρχονται από διαφορετικές πηγές της αγοράς: Η πιάτσα λοιπόν βουίζει πως ο Ισπανο-Ιταλικός Όμιλος Real αποφάσισε να επενδύσει 70 εκατ. ευρώ για να αγοράσει πλειοψηφικό μερίδιο στην Ασφαλιστική εταιρεία Υδρόγειος. Ο σημερινός CEO -πάντοτε κατά τις φήμες της αγοράς - θα παραμείνει κρατώντας το 10% των μετοχών. Εν αναμονή των επίσημων ανακοινώσεων, αξίζει να επισημανθεί ότι η Υδρόγειος Ασφαλιστική (εκτός από το μεγάλο ακίνητο στη Λεωφόρο Συγγρού) διαθέτει ένα πολύ μεγάλο χαρτοφυλάκιο στον κλάδο του Αυτοκινήτου. Η Deloitte έκανε το due diligence. Οι Ασφάλειες Αυτοκινήτων είναι ένας κλάδος που μεταλλάσσεται διαρκώς.

Η Austrian Post εξαγόρασε ελληνική start up

-Τα Αυστριακά Ταχυδρομεία (Austrian Post), εξαγόρασαν την Ελληνική νεοφυή εταιρεία Agile Actors, με έδρα το Χαλάνδρι. Επισήμως η εταιρεία Agile Actors («ευέλικτοι ενεργοποιητές») είναι ένας οργανισμός ανάπτυξης υψηλής ποιότητας λογισμικού και υπηρεσιών δεδομένων. Στην πράξη η Agile Actors απασχολεί 500 developers (μηχανικοί λογισμικού) υψηλής κατάρτισης και ικανοτήτων τους οποίους παραχωρεί σε όποιον μεγάλο διεθνή Οργανισμό χρειάζεται ανάπτυξη ειδικού λογισμικού. Τα Αυστριακά Ταχυδρομεία (Austrian Post) με ετήσια έσοδα 2,5 δισ. ευρώ και 27.000 υπαλλήλους, είναι ο κορυφαίος πάροχος logistics και ταχυδρομικών υπηρεσιών της Αυστρίας. Αγοράζοντας το 80% της Agile Actors, η Austrian Posts απέκτησε πρόσβαση σ’ αυτό που δεν έχει: 500 υψηλής κατάρτισης αποτελεσματικούς μηχανικούς πληροφορικής που θα εργάζονται για την αναβάθμιση των υπηρεσιών της.

Τέλος εποχής για Δαυίδ στη Frigoglass – περιορίστηκαν στο 15%

-Oι ομολογιούχοι λοιπόν πέτυχαν να πάρουν το πάνω χέρι στη Frigoglass έπειτα από το πιστωτικό γεγονός (credit event) στην εταιρεία. Η συμφωνία που έκλεισε για την αναδιάρθρωση του ομίλου είχε βαρύ τίμημα, καθώς το ποσοστό της Truad (συμφερόντων της οικογένειας Δαυίδ – Λεβέντη) περιορίζεται στο 15%. Μόλις πέντε χρόνια από την προηγούμενη κεφαλαιακή αναδιάρθρωση της, οι ιστορικοί μέτοχοι  της Frigoglass χάνουν ακόμη ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο αποτέλεσμα μιας αλυσίδας εξαιρετικά δυσμενών γεγονότων που ξεκίνησαν από την πυρκαγιά στη βασική της μονάδα στη Ρουμανία, τη μεταφορά της παραγωγής στη Ρωσία, το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και την εκτίναξη του κόστους χρήματος. Η μετοχή της εταιρείας είναι σε αναστολή διαπραγμάτευσης και με ορίζοντα τις 13/4/2023 (όταν και θα ολοκληρωθεί η συναλλαγή) περιμένουμε να δοθούν περισσότερες λεπτομέρειες για τη συμφωνία, την ταυτότητα των επενδυτών κ.λπ., ώστε να επιστρέψει η μετοχή στο ταμπλό.

Προχωρά η επένδυση των 76 εκατ. της FULGOR

-Μια μεγάλη επένδυση άνω των 76 εκατ. ευρώ προχωρά η FULGOR του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ. Συγκεκριμένα η μονάδα της εταιρείας στο Σουσάκι Κορινθίας (κοντά στη μονάδα της Μότορ Όιλ) θα επεκταθεί με στόχο την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας υποβρύχιων καλωδίων, καθώς και την παραγωγή μεγαλύτερων ενιαίων καλωδίων εναλλασσόμενης τάσης. Σημειώνεται πως η Ελληνικά Καλώδια και η θυγατρική της Fulgor κερδίζουν όλο και περισσότερα μεγάλα συμβόλαια στην εγχώρια και διεθνή αγορά καλωδίων ηλεκτρικών διασυνδέσεων. Σημειώνεται πως μόνον την τελευταία διετία, οι επενδύσεις στη μονάδα της Fulgor στο Σουσάκι έχουν ξεπεράσει τα 50 εκατ. ευρώ.

Γάλλοι κι Ελβετοί καταπλέουν στο Ελληνικό (για δουλειές)

-Οι πληροφορίες της αγοράς θέλουν την Ελβετική Schneider Electric να αναλαμβάνει τις ηλεκτρολογικές υποδομές στο μεγάλο project του Ελληνικού, ενώ η κοινοπραξία Intrakat με την Γαλλική Bouygues υπογράφουν εντός των ημερών την τελική σύμβαση για την κατασκευή του πύργου κατοικιών Riviera Tower, έργο αρχικού προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Σημειώστε πως οι Γάλλοι θα συνεισφέρουν στην κοινοπραξία και τη θυγατρική εταιρεία τους στο Μαρόκο ως υπεργολάβο, για να εξασφαλίσουν τη στελέχωση και τους εξειδικευμένους εργαζόμενους που απαιτεί ένα έργο τόσο υψηλών προδιαγραφών.

Αλλού τα κακαρίσματα της Macquarie

-Στην Ελλάδα η Macquarie φέρεται να εξαγοράζει τον ΟΤΕ (κάτι που για δεύτερη φορά διαψεύστηκε επίσημα από τη Deutsche Telecom), αλλά στην Ιταλία ο αυστραλιανός επενδυτικός όμιλος πάει για το μεγάλο deal. Συγκεκριμένα, η Macquarie μαζί με την Cassa Depositi e Prestiti (CDP, το ιταλικό Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων) κατέθεσαν μη δεσμευτική προσφορά για τα assets της Τelecom Italia (επίγειο δίκτυο και υποθαλάσσια τηλεπικοινωνιακά καλώδια). Η προσφορά είναι ευθέως ανταγωνιστική αυτής που έχει καταθέσει το γνωστό fund της KKR που επίσης ενδιαφέρεται, καθώς πλεονεκτεί στο μέρος του τιμήματος που αφορά σε μετρητά. Το CDP έχει ήδη το 10% της Τelecom Italia και υπό την έννοια αυτή η πρόταση με το Macquarie συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες, καθώς η ιταλική κυβέρνηση θέλει να κρατήσει υπό μερικό κρατικό έλεγχο τις τηλεπικοινωνίες. Στην Ελλάδα έχουμε ήδη ένα σημαντικό deal στα telecoms, καθώς η συγχώνευση των NOVA με τη Wind (έπειτα από την εξαγορά τους από τη United Group) δημιούργησε ένα νέο ανταγωνιστικότερο πόλο. Το κατά πόσο θα έχουμε μεγαλύτερα deal, που θα αφορούν τον ΟΤΕ ή τη Vodafone, θα φανεί στο μέλλον αφού συζητήσεις γίνονται.

Το παραμύθι του μεταβατικού πληθωρισμού κατέρρευσε

-Το παραμύθι των κεντρικών τραπεζών περί «προσωρινού» και «μεταβατικού» πληθωρισμού, δεν πείθει πλέον τις αγορές. Οι τιμές της Ενέργειας έχουν καταρρεύσει, αλλά οι τιμές στα διάφορα προϊόντα συνεχίζουν να ανεβαίνουν. Ο Δομικός Πληθωρισμός προσφέρει πολλά επιχειρήματα στα «γεράκια» που θέλουν περισσότερες και μεγαλύτερες αυξήσεις επιτοκίων και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Ήδη το 2ετές (!) Αμερικανικό Κρατικό Ομόλογο ξεπέρασε το 5% και η δυναμική του πληθωρισμού, της αγοράς εργασίας και της κατανάλωσης δείχνουν ακόμη ανεπηρέαστες.