Αυτό έχει αφήσει ορισμένους επενδυτές και αναλυτές να αναρωτιούνται εάν μπορούν να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους για μείωση της παραγωγικής ικανότητας και 35.000 θέσεις εργασίας λιγότερες – αλλαγές που η διοίκηση λέει ότι είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση της επιχείρησης εν μέσω αδύναμης ζήτησης και φθηνού κινεζικού ανταγωνισμού.
Η συμφωνία επετεύχθη λίγες ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα και από τότε που οι εργαζόμενοι επέστρεψαν από τις γιορτές τα συνδικάτα πραγματοποιούν συναντήσεις σε γερμανικά εργοστάσια της Volkswagen για να την εξηγήσουν.
Στη συμφωνία υπάρχει πρόβλεψη να δοθεί σε κάθε εργοστάσιο ο δικός του στόχος μείωσης του κόστους, με ομάδες έργου αποτελούμενες από εκπροσώπους των εργαζομένων και διευθυντές, που θα υπολογίσουν πώς θα ενισχύσουν την παραγωγικότητα, με βάση τον αριθμό των αυτοκινήτων που παράγονται ανά εργαζόμενο.
Ανώτερα στελέχη και από τις δύο πλευρές θα δίνουν εκθέσεις προόδου σε τριμηνιαία συνάντηση. Εάν δεν επιτευχθούν οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης του κόστους, οι διαπραγματεύσεις μπορεί να χρειαστεί να ξεκινήσουν ξανά.
Είναι ένα μοντέλο που φέρει όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της παράδοσης της VW για συνεργασία και συμβιβασμό, αντί για αλλαγές που επιβάλλονται από την κορυφή και που θα μπορούσαν να φέρουν περισσότερη βεβαιότητα, αλλά και να προκαλέσουν επιζήμιες απεργίες.
Πολλά ερωτήματα παραμένουν από το πώς η αυτοκινητοβιομηχανία θα μειώσει τόσες πολλές θέσεις εργασίας χωρίς να απολύσει κανέναν, μέχρι το πότε θα συμβούν οι υποσχεθείσες περικοπές παραγωγικής ικανότητας, αλλά και τι επιφυλάσσει το μακροπρόθεσμο μέλλον για τα εργοστάσια χωρίς παραγωγή.
Αυτό έχει αφήσει ορισμένους επενδυτές απογοητευμένους, με τις μετοχές της VW να διαπραγματεύονται κάτω από τα επίπεδα του Οκτωβρίου. «Οι άνθρωποι δεν έχουν την υπομονή να επενδύσουν σε μια μετοχή αυτοκινητοβιομηχανίας που διαπραγματεύεται κυρίως με τα κέρδη του επόμενου έτους, με την ελπίδα ότι σε 3-5 χρόνια θα αποκαταστήσει την κερδοφορία της», δήλωσε ο Patrick Hummel, αναλυτής αυτοκινήτων της UBS.
Το διακύβευμα είναι υψηλό. Ενώ ο όμιλος VW εκτείνεται σε μάρκες από την πολυτελή Audi έως την μαζική Skoda, η βασική ομώνυμη μάρκα -το μεγαλύτερο μέρος της γερμανικής επιχείρησής της- αντιπροσώπευε περισσότερο από το μισό των πωλήσεών της το 2023.
Κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνομιλιών, τα συνδικάτα δήλωσαν ότι η εταιρεία έθεσε επί τάπητος την προοπτική να κλείσει τρία έως τέσσερα εργοστάσια. Η ίδια η VW αρνήθηκε να δώσει συγκεκριμένο αριθμό, αλλά δήλωσε επανειλημμένα ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το κλείσιμο εργοστασίων.
Στην τελική συμφωνία, οι δύο πλευρές συμφώνησαν για τον τερματισμό της παραγωγής το 2025 στο εργοστάσιο της Δρέσδης, το οποίο απασχολεί 300 άτομα, και το 2027 στο εργοστάσιο του Osnabrueck, που απασχολεί περίπου 2.300 εργαζόμενους, αλλά δεσμεύτηκε να βρει εναλλακτικές χρήσεις για τις τοποθεσίες, οι οποίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν νέους επενδυτές.
Το πλήρως ηλεκτρικό εργοστάσιο στο Zwickau θα χάσει μία γραμμή παραγωγής, αλλά θα γίνουν νέες επενδύσεις με τη μορφή μονάδας ανακύκλωσης μεταχειρισμένων εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία πρόκειται να τεθεί σε παραγωγή από το 2027.
Ωστόσο οι νέες επενδύσεις εξαρτώνται από την επίτευξη των στόχων μείωσης του κόστους, όπως κατέστησε σαφές ο επικεφαλής οικονομικών, Arno Antlitz, σε πρόσφατη συνάντησή του με επενδυτές οι οποίοι μίλησαν στο Reuters.
Οι υπόλοιπες μειώσεις της παραγωγικής ικανότητας θα προέλθουν από την περικοπή δύο γραμμών παραγωγής στο κεντρικό εργοστάσιο της εταιρείας στο Wolfsburg. Οι επενδυτές και οι αναλυτές δεν είναι σίγουροι κατά πόσο αυτή η προσέγγιση θα μειώσει το σταθερό κόστος σε σύγκριση με ένα οριστικό κλείσιμο εργοστασίων.
Η VW δήλωσε ότι η συμφωνία θα εξοικονομήσει 15 δισεκατομμύρια ευρώ «μεσοπρόθεσμα», χωρίς να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες. Αβέβαιο είναι επίσης το πώς η εταιρεία θα καταργήσει 35.000 θέσεις εργασίας από το εργατικό δυναμικό της. Η VW υποσχέθηκε και το 2016 να περικόψει 30.000 θέσεις εργασίας, αλλά απέτυχε να συρρικνώσει το συνολικό μέγεθος του εργατικού δυναμικού –περίπου 120.000, τότε και τώρα – λόγω προσλήψεων σε άλλους τομείς.
Όπως δήλωσε εκπρόσωπος των εργαζομένων, η εταιρεία προσδοκά να επιτύχει τον στόχο της μη αντικαθιστώντας τους εργαζόμενους που συνταξιοδοτούνται και προσφέροντας εθελοντικά προγράμματα πρόωρης ή μερικής συνταξιοδότησης. Ο ίδιος εκπρόσωπος υπογράμμισε ότι στη νέα συμφωνία υπάρχει ρήτρα που εγγυάται τις θέσεις εργασίας μέχρι το 2030 κάτι που σημαίνει ότι τυχόν αποχωρήσεις θα ήταν εθελοντικές.
Ο Moritz Kronenberger, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη μετοχική εταιρεία Union Investment της VW, δήλωσε ότι μολονότι η συμφωνία μπορεί να φαίνεται απογοητευτική σε κάποιους εξωτερικούς παρατηρητές, πέτυχε βαθύτερες περικοπές από ό, τι περίμεναν ορισμένοι, δεδομένου ότι τα συνδικάτα και οι τοπικοί πολιτικοί έχουν δικαίωμα βέτο στο εποπτικό συμβούλιο της VW.
«Ο Oliver Blume παραμένει ο σωστός CEO και λαμβάνει τα σωστά μέτρα. Αλλά η δομή του κόστους της εταιρείας πρέπει να φαίνεται πολύ διαφορετική σε δύο χρόνια από τώρα. Η VW πρέπει να δείξει ότι είναι έτοιμη για το μέλλον και ότι μπορεί να κάνει ελκυστικά προϊόντα», είπε, προσθέτοντας: «Ο Blume έχει καταστήσει εαυτόν ευάλωτο και υπεύθυνο για ό,τι συμβεί».
Διαβάστε ακόμη
Ευάγγελος Τσάνταλης (Οινοποιητική): Η άνοδος και το τέλος μίας ιστορικής εταιρείας (pics)
Hellenic Τrain: Πώς ο «περίπατος» των Ιταλικών σιδηροδρόμων στα ελληνικά τρένα γίνεται εφιάλτης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα