search icon

Αυτοκίνητο

Το τέλος των supermini; Πώς τα Fiesta, Polo, Clio χάνουν από τα SUV και τα crossover (pics)

Το υψηλότερο κόστος παραγωγής και η κρίση των ημιαγωγών οδήγησαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μην δίνουν έμφαση στα μικρά αυτοκίνητα, που κάποτε αποτελούσαν την ηγετική κατηγορία στην Ευρώπη, στρεφόμενες αναφανδόν υπέρ των SUV.

Η ανακοίνωση της Ford Motor τον Οκτώβριο ότι θα διακόψει την παραγωγή του Fiesta το επόμενο έτος είναι το πιο δραματικό σημάδι δυσκολιών που αντιμετωπίζει μια κατηγορία που κάποτε καθόριζε την αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης αλλά τώρα αντιμετωπίζει μια πολύ έντονη κρίση κόστους.

Η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων (supermini) έχασε τη θέση της ως ο δημοφιλέστερος τύπος αυτοκινήτου της Ευρώπης από τα μικρά SUV (B-SUV) τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με στοιχεία της αναλυτής αγοράς Dataforce.

Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις των supermini μειώθηκαν κατά 17% στα 1,23 εκατομμύρια, έναντι 1,43 εκατομμυρίων για τα μικρά SUV. Και αυτή η δεύτερη θέση είναι πλέον επισφαλής: Τα μικρομεσαία SUV (C-SUV) απειλούν να ωθήσουν τα μικρά αυτοκίνητα στην τρίτη θέση το 2023.

Η απόφαση της Ford να εγκαταλείψει το Fiesta για να επικεντρωθεί στα SUV είναι το αποκορύφωμα της επιθυμίας της εταιρείας να απαλλαγεί από ασύμφορα μοντέλα, ακόμα κι αν συνεχίzουν να είναι δημοφιλή. Πριν από επτά μόλις χρόνια, το 2015, το Fiesta ήταν το supermini με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη και το δεύτερο best seller συνολικά, μετά το Volkswagen Golf.

Η Ford έχει υποβαθμίσει την παραγωγή του Fiesta εν μέσω ελλείψεων ανταλλακτικών και συχνών στάσεων στο εργοστάσιο συναρμολόγησής του στην Κολωνία της Γερμανίας. Οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 36% φέτος, ωθώντας το Fiesta στην ένατη θέση

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται να εξισορροπήσουν την ανάγκη να διατηρούν τα μικρά αυτοκίνητα τόσο προσιτά όσο και κερδοφόρα. Πέρυσι, ο διευθύνων σύμβουλος της Audi, Markus Duesmann, δήλωσε στο Automotive News Europe ότι η εταιρεία δεν θα αντικαταστήσει το μικρό αυτοκίνητο Α1 όταν φτάσει στο τέλος της ζωής του λόγω του αυξανόμενου κόστους εκπομπών ρύπων.

Τον Νοέμβριο, το αφεντικό της Volkswagen, Thomas Schaefer, προειδοποίησε ότι η μάρκα μπορεί να χρειαστεί να κόψει το Polo ως απάντηση στις σκληρότερες εκπομπές ρύπων Euro 7, που αναμένεται το 2025

Τα αυτοκίνητα πόλης μπορεί να είναι ο πιο προφανής υποψήφιος για ηλεκτροκίνηση επειδή γενικά χρησιμοποιούνται περισσότερο στην πόλη ή σε μικρές εξορμήσεις εκτός αυτής, αλλά η τιμολογιακή τους θέση ως «οικονομικό αυτοκίνητο» σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται πολύ και να τα κρατήσουν σχετικά προσιτά και να καλύψουν το κόστος της μπαταρίας.

Μια πρόσφατη έκθεση της επενδυτικής τράπεζας Bernstein διαπίστωσε ότι έως και το 60% του συνολικού κόστους κατασκευής ενός μικρού πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου προέρχεται από την μπαταρία, σε σύγκριση με το 40% για ένα μεσαίο EV. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν μόλις το 6,3% των πωλήσεων των supermini, σύμφωνα με την Dataforce. Μόλις τέσσερα μοντέλα σε αυτή την κατηγορία είναι προς το παρόν διαθέσιμα, με το Peugeot e-208 να παίρνει το προβάδισμα στις πωλήσεις και να ακολουθεί το Renault Zoe, καθώς επίσης και τα Opel Corsa-e και Kia Soul.

Παρόλα αυτά αναμένονται περισσότερα. Ο όμιλος Volkswagen στοχεύει να λανσάρει τέσσερα μικρά αυτοκίνητα – δύο για τη VW και από ένα για τις Škoda και το CUPRA – έως το 2025. Όλα κατασκευάζονται στην Ισπανία.

Ωστόσο, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο  Schaefer στην Automobilwoche τον Νοέμβριο, ο στόχος τιμής είναι τώρα «λίγο κάτω από 25.000 ευρώ», σε σύγκριση με αυτόν των 20.000 ευρώ που είχε τεθεί όταν ξεκίνησε το project,  λόγω των υψηλότερων τιμών των μπαταριών.

Η Renault σχεδιάζει επίσης ένα νέο μικρό EV, το Renault 5. Η γαλλική εταιρεία υποστηρίζει ότι θα είναι έως και ένα τρίτο φθηνότερο από το Zoe, χάρη στη φθηνότερη πλατφόρμα CMF-BEV που θα το υποστηρίξει. Το Zoe κοστολογείται αυτή τη στιγμή από 31.500 ευρώ στη Γαλλία.

Παρόλα αυτά,  η αστάθεια στην τιμολόγηση των πρώτων υλών καθιστά δύσκολη την πρόβλεψη της τελικής τιμής του Renault 5. «Μπορώ να βρω καλύτερη χημεία μπαταρίας και καλύτερα ηλεκτρονικά, αλλά αυτά τα κέρδη θα διαγραφούν εφόσον η τιμή του κοβαλτίου διπλασιαστεί σε μόλις έξι μήνες», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Luca de Meo τον Οκτώβριο.

Στο μεταξύ η πιο ωφελημένη εταιρεία του ομίλου Renault είναι η Dacia, η οποία καρπώνεται τα οφέλη μιας στρατηγικής κινητήρων εσωτερικής καύσης για μικρά αυτοκίνητα, χρησιμοποιώντας παλαιότερη και δοκιμασμένη τεχνολογία από τη Συμμαχία Renault-Nissan.

Το Sandero διατήρησε τη δεύτερη θέση του στην κατηγορία μετά τους πρώτους εννέα μήνες, με σταθερές πωλήσεις σε μια αγορά όπου μόνο το συνολικό best-seller, Peugeot 208, αύξησε τις ταξινομήσεις μεταξύ των 10 κορυφαίων μοντέλων.

Παρόλο που το Sandero, το οποίο ξεκινά από περίπου 10.000 ευρώ σε ορισμένες αγορές, είναι το μοντέλο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της Dacia μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, το περιθώριο κέρδους που αφήνει αγγίζει το 10%, σύμφωνα με όσα είπε ο διευθύνων σύμβουλος Luca de Meo στους επενδυτές σε ενημέρωση για το στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας, καθιστώντας το Sandero εξίσου κερδοφόρο με ορισμένες premium μάρκες.

Σημαίνει επίσης ότι η Renault εκτρέπει τους δυσεύρευτους ακόμα ημιαγωγούς προς τη Dacia και όχι το αντίστροφο, βοηθώντας να διατηρηθούν οι όγκοι σε μια εποχή που ανταγωνιστές όπως το Fiesta βρέθηκαν σε δεινή θέση.

Η χαμηλού κόστους κατασκευή είναι ένας λόγος για την κερδοφορία του Sandero. Η παραγωγή του μοντέλου κατανέμεται μεταξύ της Ρουμανίας και δύο εργοστασίων στο Μαρόκο, επιτρέποντας στην Dacia να επωφεληθεί από χαμηλότερα ημερομίσθια.

Οι οικονομίες κλίμακας βοηθούν επίσης στην κατασκευή μικρών αυτοκινήτων. Η Stellantis δήλωσε τον Νοέμβριο ότι θα επενδύσει 300 εκατομμύρια ευρώ για να διπλασιάσει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στην Kenitra του Μαρόκου, όπου κατασκευάζει το Peugeot 208.

Το εργοστάσιο στο Μαρόκο θα κατασκευάσει επίσης μια νέα γκάμα μικρών αυτοκινήτων με στόχο τις αναδυόμενες αγορές, που θα μοιράζονται την τεχνολογία με ευρωπαϊκά μοντέλα στη μικρή πλατφόρμα CMP, συμπεριλαμβανομένου του 208.

Οι παγκόσμιες εταιρείες αυτοκινήτων κοιτάζουν επίσης ανατολικότερα προς την Κίνα, η οποία έχει γίνει ελκυστική ως εξαγωγική τοποθεσία λόγω τόσο της πληθώρας εργατικού δυναμικού όσο και της αλυσίδας εφοδιασμού μπαταριών με χαμηλό κόστος.

Για παράδειγμα, η από το 2023 η MINI θα κατασκευάζει το νέο ηλεκτρικό ΜΙΝΙ Cooper E από κοινού με την κινεζική Great Wall. Η Dacia επίσης θα συνεχίσει να προμηθεύεται το ηλεκτρικό μοντέλο της Spring από την Κίνα.

Μολονότι τα στοιχεία από μεμονωμένες ευρωπαϊκές χώρες για τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο δείχνουν ότι οι πωλήσεις των supermini αυξάνονται, καθώς σταδιακά μειώνονται οι περιορισμοί στην προσφορά, η κατηγορία είναι απίθανο να ανακτήσει την πρώτη θέση από τα B-SUV, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες επικεντρώνονται σε μοντέλα με υψηλότερη μέση τιμή τα οποία έχουν και σαφώς μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.

Διαβάστε επίσης

MYTILINEOS ENERGY & METALS: Δυναμική μετάβαση σε νέα εποχή – Τι περιλαμβάνει ο μετασχηματισμός του Ομίλου

Νέο ράλι στο πετρέλαιο «βλέπει» η ΙΕΑ – Γιατί οι τιμές θα τραβήξουν την ανηφόρα

Πλειστηριασμοί: Άλλαξε χέρια η υπόσκαφη οικία της Ανθής Αγούδημου στην Οία της Σαντορίνης (pics)

Exit mobile version