Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τα πορίσματα της εννεάμηνης έρευνάς της σχετικά με τις επιδοτήσεις της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, δίνοντας πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο υπολόγισε τους δασμούς και τα αποδεικτικά στοιχεία που συγκέντρωσε για να στηρίξει την υπόθεση.
Η έκθεση περιγράφει λεπτομερώς την απροθυμία της κινεζικής κυβέρνησης και της κρατικής αυτοκινητοβιομηχανίας SAIC, ιδιοκτήτριας της βρετανικής μάρκας MG, να συνεργαστούν με την έρευνα της Επιτροπής σχετικά με το εάν οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων επωφελούνται από αθέμιτη κρατική στήριξη.
Αυτό δικαιολογούσε την επιβολή του ανώτατου δασμολογικού συντελεστή 37,6% στη SAIC, ενώ οι άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Geely αντιμετωπίζουν χαμηλότερους δασμούς 17,4% και 19,9% αντίστοιχα που αντικατοπτρίζουν τη συνεργασία τους. Οι δασμοί προστίθενται στο συνηθισμένο 10% που επιβάλλει η ΕΕ στις εισαγωγές.
Οι προσωρινοί δασμοί τίθενται σε ισχύ στις 5 Ιουλίου, αυξάνοντας τις εντάσεις με το Πεκίνο, το οποίο έχει απειλήσει με αντίποινα. Το έγγραφο πιθανότατα θα αποτελέσει μέρος της άμυνας της Επιτροπής εάν η κινεζική κυβέρνηση προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Μεταξύ των πιο αποκαλυπτικών τμημάτων είναι η ανάλυση των βασικών τύπων κινεζικών κρατικών επιδοτήσεων ανά εταιρεία.
Πάρτε για παράδειγμα τη SAIC: η ΕΕ εκτιμά ότι οι επιδοτήσεις της ανέρχονται συνολικά στο 34,4% του κόστους κατασκευής. Αυτό αναλύεται σε 1,38% για δάνεια από κρατικές τράπεζες, 8,27% για άλλες μορφές χρηματοδότησης, 8,56% με τη μορφή επιχορηγήσεων, 2,28% σε κίνητρα πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, 0,67% για φθηνή γη και 13,24% για υποτιμολόγηση των μπαταριών. Οι επιδοτήσεις στις ίδιες κατηγορίες ανέρχονται συνολικά σε 15,1% για την BYD και 19,72% για την Geely.
Η SAIC δήλωσε ότι η Επιτροπή υπολόγισε εσφαλμένα το επίπεδο των τιμολογίων και επίσης αγνόησε ορισμένες από τις πληροφορίες και τα αντεπιχειρήματα που υπέβαλε η εταιρεία κατά τη διάρκεια της έρευνας. Η εταιρεία επίσης κατήγγειλε ότι η έρευνα της Επιτροπής αφορούσε επίσης εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες, όπως η φόρμουλα των μπαταριών της.
Παρόμοια καταγγελία έκανε και η κινεζική κυβέρνηση επισημαίνοντας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε πρωτοφανή ποσότητα λεπτομερών πληροφοριών κατά τη διάρκεια της έρευνας.
Ωστόσο, η Επιτροπή καταγράφει μακροσκελή επιχειρήματα σε διάφορους τομείς όπου το Πεκίνο είτε αρνήθηκε να συνεργαστεί είτε απέτυχε να παράσχει πιο βασικές πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένου του αριθμού των ηλεκτρικών οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην Κίνα ή των ταξινομήσεων ανά μάρκα, μοντέλο και τοποθεσία.
«Είναι εξαιρετικά απίθανο η κινεζική κυβέρνηση να μην διαθέτει πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των EV που ταξινομήθηκαν στην Κίνα κατά τη διάρκεια μιας δεδομένης περιόδου», ανέφερε η έκθεση. Αναφέρει επίσης λεπτομερώς τις υπεκφυγές της SAIC, η οποία δήλωσε ότι δεν μπορούσε να παράσχει τις πληροφορίες που της ζητήθηκαν.
Τα κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που δανείζουν χρήματα στη SAIC, την BYD και την Geely «δεν παρείχαν καμία αξιολόγηση πιστοληπτικής ικανότητας», οπότε η Επιτροπή έκανε τη δική της έρευνα, όπως αναφέρει στην έκθεσή της.
Οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν όλες κορυφαίες αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας «AAA» που λαμβάνονται από κινεζικούς κρατικούς οργανισμούς αξιολόγησης – και ως γνωστόν οι υψηλότερες αξιολογήσεις φέρνουν χαμηλότερα επιτόκια.
Ωστόσο, λόγω προβληματικών τομέων, όπως οι υψηλοί δείκτες χρέους προς ίδια κεφάλαια και η χρήση δανείων για την αποπληρωμή του χρέους, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η συνολική χρηματοοικονομική τους αξιολόγηση αντιστοιχούσε σε βαθμολογία «Β». Οι επενδυτές θεωρούν τα ομόλογα με βαθμολογία «Β» ως ομόλογα-σκουπίδια.
Ο αυστηρός έλεγχος της κινεζικής κυβέρνησης στις αυτοκινητοβιομηχανίες της τις εμποδίζει «να ενεργούν ως ορθολογικοί φορείς της αγοράς που επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη. Στην πραγματικότητα τις αναγκάζει να ενεργούν ως βραχίονες της κυβέρνησης», αναφέρει η έκθεση. Η «απειλή υλικής ζημίας» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης «είναι σαφώς προβλέψιμη και επικείμενη», καταλήγει η έκθεση.
Οι επιδοτήσεις που δόθηκαν στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, διαπίστωσε η Επιτροπή, έλαβαν τη μορφή φθηνών δανείων, φθηνής γης και άμεσων κινήτρων για την πώληση ηλεκτρικών οχημάτων. Έλαβαν επίσης βοήθεια για το κόστος των μπαταριών, το πιο ακριβό μέρος ενός EV.
Η SAIC και η Geely έχουν πρόσβαση σε μπαταρίες για «με τιμή κάτω του κόστους», ενώ η BYD, που κατασκευάζει τις δικές της μπαταρίες, έχει πρόσβαση σε επιδοτούμενα υλικά μπαταριών, κυρίως λίθιο.
Διαβάστε ακόμη
Το σχέδιο της κυβέρνησης για τις τραπεζικές προμήθειες – Τι θα φέρει νέες παρεμβάσεις
Νέο ρεκόρ πωλήσεων και κερδών για την efood
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ