Η Tesla, η Honda και πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που προσφέρουν προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό πρόβλημα που τείνει να γίνει γνωστό ως «φρενάρισμα-φάντασμα», το οποίο σύμφωνα με αναφορές προκαλεί απότομα επιβράδυνση ή και πλήρη ακινητοποίηση των οχημάτων ως απάντηση σε αυτό που το σύστημα αντιλαμβάνεται –λανθασμένα– ως επικείμενη απειλή.
Τον Φεβρουάριο αναφέρθηκε ότι η Tesla αντιμετώπιζε έρευνα στις ΗΠΑ, αφού οι ρυθμιστικές αρχές έλαβαν περισσότερες από 354 καταγγελίες για απροσδόκητη ενεργοποίηση φρένων στο Model 3 και το Model Y του 2021-22. Τον Αύγουστο, ιδιοκτήτης ενός Tesla Model 3 από την Καλιφόρνια μήνυσε την εταιρεία γι αυτό το φρενάρισμα-φάντασμα, αποκαλώντας το «τρομακτικό και επικίνδυνο εφιάλτη».
Η Honda βρίσκεται επίσης υπό έρευνα από την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ (NHTSA) για ένα αντίστοιχο πρόβλημα ακούσιας πέδησης που επηρεάζει περισσότερα από 1,7 εκατομμύρια οχήματα. Η NHTSA έχει λάβει περισσότερες από 270 καταγγελίες που ισχυρίζονται ότι περιστατικά πέδησης «συμβαίνουν χωρίς τίποτα να εμποδίζει τη διαδρομή του οχήματος». Κάποιοι από τους καταγγέλοντες ισχυρίζονται ότι αυτή η ακούσια πέδηση των αυτοκινήτων τους προκάλεσε ατυχήματα με ελαφρούς τραυματισμούς.
«Η προειδοποίηση αυτόματου φρεναρίσματος εμφανίστηκε χωρίς κανέναν μπροστά μου και το αυτοκίνητο σταμάτησε. Ευτυχώς το αυτοκίνητο πίσω μου τηρούσε τις αποστάσεις διαφορετικά θα συγκρουόμασταν», έγραψε στη NHTSA ο ιδιοκτήτης ενός Honda Civic του 2018 τον περασμένο Μάρτιο.
Μολονότι οι καταγγελίες κατά της Tesla και της Honda κινητοποίησαν τις ρυθμιστικές αρχές που έθεσαν υπό έλεγχο την τεχνολογία ADAS κάποιων από τα μοντέλα τους, δεν είναι οι μόνες που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, το οποίο ειρήσθω εν παρόδω δεν είναι καν καινοφανές.
Ιδιοκτήτης μιας Mercedes-Benz E-Class του 2017 έγραψε σε μια καταγγελία στη NHTSA τον Αύγουστο του 2021: «Το όχημα σταμάτησε απότομα και ανεξάρτητα από τη θέλησή μου». Tον ίδιο μήνα η αμερικάνικη ρυθμιστιkή αρχή έλαβε από τον ιδιοκτήτη ενός Volvo S60 την εξής καταγγελία: «Το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης ενεργοποιήθηκε ενώ ταξιδεύαμε μεταξύ 90-110 km/h. Δεν υπήρχε προφανής λόγος για το φρενάρισμα, αφού δεν υπήρχε όχημα ή άλλο εμπόδιο μπροστά μας για να ενεργοποιηθεί το σύστημα».
Η NHTSA ξεκίνησε επίσης έρευνα για το ίδιο πρόβλημα στο Nissan Rogue τον Σεπτέμβριο του 2019. Η Nissan παραδεέχεαται ότι έχει λάβει 750 καταγγελίες οχημάτων σχετικά με «ψευδώς θετική ενεργοποίηση» του αυτόματου συστήματος πέδησης έκτακτης ανάγκης. Από αυτές τις καταγγελίες, οι 12 ανέφεραν ότι προήλθε σύγκρουση από την ενεργοποίηση του συστήματος, με τέσσερα άτομα να ισχυρίζονται ότι τραυματίστηκαν.
«Έχω δει πώς αναπτύσσονται αυτά τα συστήματα και δεν μπορούμε ποτέ να είμαστε σίγουροι 100% ότι αυτά τα συστήματα θα προσφέρουν πλήρη απόδοση σε μια μεγάλη ποικιλία καταστάσεων», δήλωσε ο Adriano Palao, τεχνικός διευθυντής του ADAS και της υπηρεσίας αυτοματοποιημένης οδήγησης για δοκιμές αυτοκινήτων του EuroNCAP. Η εξάλειψη του ακούσιου φρεναρίσματος είναι ιδιαίτερα δύσκολη στην Ευρώπη «όπου έχουμε μεγάλη ποικιλία υποδομών σε όλες τις χώρες», είπε ο Palao.
Ειδικοί οδικής αφάλειας πιστεύουν ότι η πιο ενδεδειγμένη λύση στο πρόβλημα είναι να «χρησιμοποιηθεί μια πληθώρα αισθητήρων όπως ραντάρ, lidar, κάμερες, καθώς και προηγμένη μηχανική εκμάθηση (ΑΙ) που θα εκπαιδεύεται για να αντιμετωπίζει αυτή τη συγκεκριμένη κατάσταση». Ωστόσο, η τάση είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες να θέλουν να μειώσουν τον αριθμό και την απόδοση των αισθητήρων ή του λογισμικού που εκπαιδεύεται να αντιμετωπίζει ανάλογες καταστάσεις, προφανώς για λόγους κόστους.
Ο Palao του EuroNCAP είπε ότι το φρενάρισμα-φάντασμα είναι ένα «τεράστιο πρόβλημα» επειδή υπονομεύει την εμπιστοσύνη σε αυτό που έχει σχεδιαστεί για να είναι ένα δυνητικά σωτήριο σύστημα. «Προς το παρόν αυτό το σύστημα δεν προσφέρει αυτό που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να προσφέρει με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην εμπιστεύεται το όχημα που μόλις αγόρασε», είπε. «Αυτό ωστόσο έχει ευρύτερη επίπτωση διότι ο οδηγός δεν εμπιστεύεται πλέον και τα υπόλοιπα συστήματα, με αποτέλεσμα να αρχίσει να τα απενεργοποιεί».
Προσθέτει πάντως ότι, αν και θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι οι περιπτώσεις ακούσιας πέδησης θα αυξηθούν επειδή υπάρχουν περισσότερα οχήματα εξοπλισμένα με ADAS στον δρόμο, η τεχνολογία βελτιώνεται με γιγάντια βήματα κάθε χρόνο και τα συστήματα στην αγορά ανταποκρίνονται σωστά σε καταστάσεις ότι πριν από 10 χρόνια θα ήταν αδιανόητο να το κάνουν.
Για να συνεχίσει αυτή τη βελτίωση, το EuroNCAP θα επινοήσει τρόπους ελέγχου των συστημάτων ADAS σε πολλαπλά σενάρια προκειμένου να προσδιορίσει ποιες μάρκες προσφέρουν τις καλύτερες λύσεις για να χειριστούν ένα ευρύ φάσμα δύσκολων σεναρίων στον πραγματικό κόσμο.
Ωστόσο εδώ προκύπτει ένα ακόμα πρόβλημα που άπτεται του κόστους. Τα συστήματα ADAS θα τοποθετούνται σταδιακά και σε αυτοκίνητα σε χαμηλότερες κατηγορίες, όπου αναπόφευκτα θα υπάρχει πίεση για μείωση του κόστους του συστήματος. Κοντολογίς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να ισορροπούν ανάμεσα σε τρεις θεμελιώδεις προτεραιότητες: την σωστή απόδοση των συστημάτων του ADAS, το περιθώριο ασφαλείας και φυσικά το κόστος
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποτύχουν να καταστήσουν τα ADAS τους 100% αξιόπιστο, θα σταματήσει η μετάβαση σε πλήρως αυτόνομα οχήματα. Προτείνουν επίσης ότι τα εν λόγω συστήματα να εξελίσσονται με βάση ένα βασικό πλαίσιο προκαθορισμένων δυνατοτήτων οι οποίες θα μπορούν να δοκιμάζονται με ένα πρόγραμμα αναγνώρισης.
Ο Bernd Reichert, αντιπρόεδρος της AEye, της οποίας η ολοκληρωμένη λύση συνδυάζει τεχνολογία lidar, κάμερα και ραντάρ στην πλατφόρμα ολοκληρωμένης αυτόματης οδήγησης (AD) της Continental για επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα, λέει ότι είναι «πλήρως πεπεισμένος» ότι το lidar θα συμβάλλει στη μείωση του αριθμού των περιστατικών φρεναρίσματος-φάντασμα.
«Το κλειδί είναι ένα ολοκληρωμένο σετ αισθητήρων, που λειτουργεί σαν πολλαπλασιαστής δύναμης και μπορεί ακόμη και να αυξήσει εκθετικά την ευφυΐα ενός μέρους του λογισμικού», αναφέρει. Τα στελέχη των εταιρειών τεχνολογίας που ασχολούνται με τη συγκεκριμένη τεχνολογία παραδέχονται ότι δεν γνωρίζουν σε αυτό το σημείο πόσα χρήματα πρέπει να δαπανηθούν για να επιλυθεί επαρκώς το ζήτημα του φρεναρίσματος-φάντασμα.
«Από την άποψη των αισθητήρων είναι εξαιρετικά σημαντικό να προσπαθούμε να λαμβάνουμε ακριβή στοιχεία και να έχουμε καλή ποιότητα δεδομένων που θα βοηθήσουν στην εξάλειψη των ψευδών θετικών αντιδράσεων», είπε ο Reichert. Ο Palao συμφωνεί ότι ένας ισχυρός συνδυασμός αισθητήρων θα μπορούσε να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση του φρεναρίσματος-φάντασμα.
«Ένα σύστημα που βασίζεται μόνο σε ένα συγκεκριμένο είδος αισθητήρα θα έχει κάποια στιγμή ένα κενό κάλυψης», είπε.«Ένας υψηλός βαθμός κάλυψης επιτυγχάνεται με τον συνδυασμό διαφορετικών αισθητήρων, όπου το κενό του ενός αισθητήρα συμπληρώνεται από την επεξεργαστική δύναμη του άλλου».
Διαβάστε επίσης:
Είκοσι ελληνικά νησιά ζητούν αγοραστή – Ποια είναι και που βρίσκονται (pics)
Κακοκαιρία EVA: Έκτακτο δελτίο από την ΕΜΥ – Κλειστά τα καταστήματα την Κυριακή 6/11
«Καλάθι του νοικοκυριού»: Έρχονται αλλαγές στη σήμανση και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας