Το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών των ΗΠΑ στις 5 Νοεμβρίου θα μπορούσε να καθορίσει τον ρυθμό μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς και εάν οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν νέους δασμούς – και οι δύο θα επηρεάσουν ευρωπαϊκές μάρκες όπως η BMW, η Mercedes–Benz, ο όμιλος Volkswagen και η Volvo που έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στις ΗΠΑ και την ηλεκτροκίνηση.
Οι δημοσκοπήσεις συνεχίζουν να δείχνουν μια σχεδόν οριακή κούρσα μεταξύ της υποψήφιας των Δημοκρατικών, αντιπροέδρου Κάμαλα Χάρις, και του Ρεπουμπλικανού υποψήφιου, πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Ακολουθούν τομείς πολιτικής όπου οι δύο υποψήφιοι αποκλίνουν:
Η Χάρις, η υποψήφια των Δημοκρατικών, είναι πιθανό να συνεχίσει τις φιλικές προς το περιβάλλον πολιτικές της κυβέρνησης Μπάιντεν, η οποία έχει προωθήσει χαμηλότερες εκπομπές και εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών μέσω του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού του 2022.
Αυτό θα μπορούσε να ωφελήσει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια σε ηλεκτρικά οχήματα για να συμμορφωθούν με τους κανόνες εκπομπών της ΕΕ, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ συνεχίζουν να βασίζονται περισσότερο σε μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης.
«Με εξαίρεση την Tesla, αν κοιτάξετε τη δύναμη της καινοτομίας όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, τότε οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι καλύτερες, ειδικά σε σύγκριση με τις παλαιότερες αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα τις ΗΠΑ», δήλωσε ο Stefan Bratzel, διευθυντής του Κέντρου Διαχείρισης Αυτοκινήτων (CAM) στο Bergisch Gladbach της Γερμανίας.
Αντίθετα, ο Τραμπ υποστηρίζει μια προστατευτική εμπορική πολιτική και υιοθετεί μια επιθετική στάση κατά των ηλεκτρικών οχημάτων, παρά το γεγονός ότι κέρδισε την υποστήριξη του CEO της Tesla, Elon Musk.
Μια πρόσφατη διαφήμιση της εκστρατείας του Τραμπ που στόχευε το Μίσιγκαν, μια Πολιτεία όπου αναμένεται οριακό αποτέλεσμα στις εκλογές, κατηγορεί την Χάρις ότι θέλει να «τερματίσει όλα τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο» και επισείει τον κίνδυνο «μαζικών απολύσεων» στα εργοστάσια των ΗΠΑ.
Στις 3 Οκτωβρίου ο Τραμπ δήλωσε ότι εάν εκλεγεί τον Νοέμβριο καμία πολιτεία δεν θα είναι σε θέση να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ή τα φορτηγά που κινούνται με φυσικό αέριο.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν το 2021 ανακοίνωσε τον στόχο τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το 50% όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων έως το 2030. Επί του παρόντος, το ποσοστό αυτό είναι κάτω από 10%, Στην πρώτη θητεία του ο Τραμπ προώθησε μια προστατευτική εμπορική πολιτική που περιλάμβανε τιμωρητικούς δασμούς σε αγαθά από την ΕΕ.
Ο Pedro Pacheco, αναλυτής της Gartner, δήλωσε ότι ενώ τυχόν νέοι δασμοί θα μειώσουν τα περιθώρια κέρδους, θα μπορούσαν να υποχρεώσουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν περισσότερο στην παραγωγή των ΗΠΑ, είτε επεκτείνοντας τα υπάρχοντα εργοστάσια είτε κατασκευάζοντας νέα. Ο Τραμπ έχει απεικονίσει τους δασμούς ως επιλογή καρότου και μαστιγίου.
Σε προεκλογική ομιλία του στην Τζόρτζια στις 25 Σεπτεμβρίου, ο Τραμπ προσπάθησε να δελεάσει τη βιομηχανία στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, με τολμηρές φορολογικές υποσχέσεις, λέγοντας ότι θα μειώσει τον εταιρικό φορολογικό συντελεστή στο 15% από 21% για τις εταιρείες που παράγουν τα προϊόντα τους στις ΗΠΑ και απασχολούν Αμερικανούς.
«Εδώ είναι η συμφωνία που θα προσφέρω σε κάθε μεγάλη εταιρεία και κατασκευαστή στη Γη – θα σας δώσω τους χαμηλότερους φόρους, το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, το χαμηλότερο ρυθμιστικό βάρος. Και ελεύθερη πρόσβαση στην καλύτερη και μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη», δήλωσε ο Τραμπ. «Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές εταιρείες αυτοκινήτων. Θέλω να χτίσουν τα εργοστάσιά τους εδώ», πρόσθεσε.
Η BMW, η Mercedes-Benz και η Volkswagen παράγουν ήδη σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων σε μεγάλα εργοστάσια στις ΗΠΑ, όπως και η Volvo, η οποία ανήκει στην κινεζική Geely. Για παράδειγμα, το εργοστάσιο της BMW στο Spartanburg απασχολεί 11.000 άτομα και παράγει 1.500 SUV ημερησίως για τις ΗΠΑ και 120 εξαγωγικές αγορές.
Ο Τραμπ «θα προσπαθήσει να φέρει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ, ώστε να αυξήσουν το εργατικό δυναμικό τους εκεί και να παράγουν εντός των ΗΠΑ», δήλωσε ο Bratzel. Φυσικά, οποιαδήποτε αύξηση της παραγωγής των ΗΠΑ από αυτές τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από μειώσεις αλλού, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης, ανέφεραν οι ειδικοί.
Ερωτηθείσα για τις επιπτώσεις των εκλογών, η ευρωπαϊκή ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, ACEA, δήλωσε: «Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ, το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο θα αποτελέσει βασικό πυλώνα της διατλαντικής σχέσης και ανυπομονούμε οι ηγέτες και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού ωκεανού να συνεργαστούν και να συνεργαστούν».
Ο Pacheco της Gartner δήλωσε ότι ενώ οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δίκιο να ανησυχούν για τις εκλογές, δεν θα πρέπει να εξαρτώνται αποκλειστικά από την κυβερνητική πολιτική κατά τη χάραξη της στρατηγικής των ΗΠΑ.
«Υπάρχει ένα στοιχείο ύπαρξης του σωστού προϊόντος για την αγορά που μπορεί να γίνει επιτυχία», είπε. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει αντ’ αυτού να επικεντρωθούν στην αριστεία σε δύο βασικούς παράγοντες μετασχηματισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας, δηλαδή την ψηφιοποίηση και το λογισμικό.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει επίσης να στραφούν στην Κίνα για μαθήματα που θα εφαρμοστούν και στις ΗΠΑ, δήλωσε ο Bratzel. «Οι πιθανότητες δεν είναι καλές για τους Κινέζους εφόσον εκλεγεί Τραμπ», είπε, οπότε αν θέλουν πρόσβαση στην αγορά των ΗΠΑ θα πρέπει να χτίσουν εργοστάσια στις ΗΠΑ.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν ήδη δασμούς 100% στα ηλεκτρικά οχήματα υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν, αύξηση από το 25%. Ο Trump έχει δηλώσει ότι θα επιβάλει δασμούς 200% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται σε εργοστάσια στο Μεξικό, αν και αυτά τα εργοστάσια δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί.
Διαβάστε ακόμη
Ευάγγελος Μυτιληναίος: Επανεξελέγη πρόεδρος της Eurometaux για δεύτερη διετή θητεία
ΡΑΑΕΥ: Στον «αέρα» βίντεο για τη χρήση του εργαλείου παρακολούθησης τιμολογίων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα