Για αρχή, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης θα πρέπει να «αγκαλιάσουν» την Tesla και να προσπαθήσουν να κεφαλαιοποιήσουν την αυξανόμενη παρουσία της στην Ευρώπη. Οπως αναφέρει η έκθεση, η στενή συνεργασία με την Tesla, από την αξιολόγηση των αναγκών της όσον αφορά τις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών μέχρι τις διαδικασίες που ακολουθεί στην επεξεργασία ορυκτών και την ανακύκλωση στην Ευρώπη, θα μπορούσε να παρουσιάσει ευκαιρίες για τις ευρωπαϊκές εταιρείες.
«Όσο πιο γρήγορα οι δραστηριότητες της Tesla στο Βερολίνο γίνουν οικονομικά αποδοτικές και επιτυχημένες, τόσο πιο γρήγορα η Tesla θα μπορεί να μεταφέρει περισσότερη παραγωγή από την Κίνα στην Ευρώπη», ανέφερε η έκθεση. «Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη ζήτηση για μπαταρίες και στην Ευρώπη».
Η Tesla ξεκίνησε την παραγωγή του ανανεωμένου Model Y στις 14 Ιανουαρίου στο εργοστάσιό της στο Gruenheide, κοντά στο Βερολίνο. Ωστόσο το αφεντικό της Tesla, Elon Musk, έχει διχάσει τους Ευρωπαίους αγοραστές αυτοκινήτων με την ισχυρή υποστήριξή του στον πρόεδρο των ΗΠΑ Donald Trump και τις διχαστικές απόψεις του για την ευρωπαϊκή πολιτική.
Η επιτυχία της Tesla στη γερμανική αγορά καταρρέει, με τις γερμανικές ταξινομήσεις της εταιρείας να υποχωρούν κατά 60% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία της αρχής μεταφορών αυτοκινήτων KBA.
Η έκθεση προτρέπει επίσης τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να εμβαθύνουν τις σχέσεις τους με τους Ιάπωνες και τους Κορεάτες κατασκευαστές μπαταριών και να μειώσουν την εξάρτηση από τους Κινέζους.
«Οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις συνεργασίες με Ιάπωνες και Κορεάτες κατασκευαστές μπαταριών για τεχνογνωσία, μεταφορά τεχνολογίας και επίτευξη κλίμακας, επιβραβεύοντας την αξιοπιστία και τη στρατηγική τους ευθυγράμμιση με τα συμφέροντα της Ευρώπης», ανέφερε η έκθεση.
Πιο συγκεκριμένα η έκθεση υπολογίζει ότι η Ευρώπη θα πρέπει να επενδύσει 20 δισ. ευρώ σε κοινοπραξίες gigafactory μπαταριών με Κορεάτες και Ιάπωνες εταίρους στην Ευρώπη. Αυτή η στρατηγική συνεργασία θα είναι μέρος μιας προτεινόμενης επένδυσης 100 δισεκατομμυρίων ευρώ σε στοχευμένες επενδύσεις μπαταριών μεταξύ 2025 και 2035 για την εξασφάλιση «στρατηγικής αυτονομίας» από τους Κινέζους.
«Η Ευρώπη δεν έχει την πολυτέλεια να γίνει μία υποτελής οικονομία που εξαρτάται από τις κινεζικές εισαγωγές», δήλωσε στην έκθεση ο Michael Dunne, διευθύνων σύμβουλος της Dunne Insights. «Τώρα είναι η ώρα να δράσουμε αποφασιστικά -να οικοδομήσουμε μια βιομηχανία που ηγείται του κόσμου, δημιουργεί θέσεις εργασίας και προωθεί την καινοτομία».
Αυτή τη στιγμή, η Ευρώπη βρίσκεται επτά έως 10 χρόνια πίσω από την Κίνα όσον αφορά την τεχνολογία μπαταριών και την ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού, ανέφερε η έκθεση. Παγκοσμίως, η Κίνα ελέγχει το 79% της παραγωγής κυψελών μπαταριών και το 60% έως 95% της κρίσιμης επεξεργασίας σπάνιων γαιών. Επιπλέον, έχει την ικανότητα να παρέχει το ήμισυ της παγκόσμιας ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα και το 100% των μπαταριών ιόντων λιθίου.
Όσον αφορά την παραγωγή, η Κίνα κατασκευάζει περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα από όλες τις άλλες χώρες μαζί. Το 2024, η Κίνα παρήγαγε 12 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα σε σύγκριση με 2,4 εκατομμύρια στην Ευρώπη και λιγότερο από ένα εκατομμύριο στις ΗΠΑ.
Η έκθεση επισημαίνει πως η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία αναπτύσσει και κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα δύο φορές πιο γρήγορα από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές της. Και η ταχύτητα, οι επιδοτήσεις και η εγγύτητα προμηθευτών της Κίνας σημαίνουν ότι κοστίζει 25 έως 30% λιγότερο για την κατασκευή ενός EV εκεί από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη χώρα.
Με άλλα λόγια, η Ευρώπη δεν διαθέτει την τεχνογνωσία, τα κεφάλαια και το εξειδικευμένο προσωπικό για να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις την Κίνα. «Η κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών -από την εξόρυξη πρώτων υλών έως την παραγωγή κυψελών μπαταριών- είναι αναμφισβήτητη. Η ισχυρή βιομηχανία μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων θέτει την Ευρώπη σε ευάλωτη θέση οικονομικής εξάρτησης».
Η έκθεση αναγνωρίζει ότι οι μελλοντικές συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες θα είναι «αναπόφευκτες», συστήνει αυτές να «ρυθμίζονται αυστηρά». Η Ευρώπη θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την πρόσβαση στην εγχώρια αγορά της ως μοχλό πίεσης, με στόχο την εξασφάλιση τεχνολογίας, τεχνογνωσίάς και επενδύσεων από τους Κινέζους.
Επιπλέον, οι Κινέζοι προμηθευτές θα πρέπει να επιτρέπεται να πωλούν και να κατασκευάζουν στην ΕΕ μόνο εάν συνεργάζονται με ευρωπαϊκές εταιρείες και, ως εκ τούτου, μεταφέρουν την τεχνογνωσία τους και παρέχουν τοπικές θέσεις εργασίας. Οι κοινοπραξίες μπορούν να επιτρέψουν στην Ευρώπη να «επιτύχει ισοτιμία» με την Κίνα, ανέφερε η έκθεση.
Τέλος, η έκθεση αναφέρει πως οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα πρέπει να κατέχουν το 51% ή περισσότερο σε κάθε τέτοια κοινοπραξία και να απαιτούν τον έλεγχο.
Διαβάστε ακόμη
Φυσικό αέριο: Πώς ο ψυχρός χειμώνας και οι δασμοί Τραμπ πιέζουν την Ευρώπη (tweet)
Τέλος ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμένα Βόλου (upd)
Apple: Αιφνίδια παρουσίαση ενός νέου φθηνότερου iPhone – Θα κυκλοφορήσει μέσα στο μήνα (tweets)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ