search icon

Αυτοκίνητο

Τα μικρά SUV κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή αγορά

Με επικεφαλής τις VW, Dacia και Peugeot, τα μικρά SUV σημείωσαν πωλήσεις 1,89 εκατομμυρίων μονάδων το 2022, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα συνέχισαν την συστηματική διείσδυσή τους.

Η κατηγορία των μικρών SUV εδραίωσε την ηγετική της θέση στην αγορά στην Ευρώπη το 2022, αύξησε το προβάδισμά της έναντι των χάτσμπακ του B-segment αυτοκινήτων εδραιώνοντας περισσότερο την τάση απομάκρυνσης από τα παραδοσιακά σχήματα.

Σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας της αγοράς Dataforce τα μικρά SUV σημείωσαν πωλήσεις 1,89 εκατομμυρίων το 2022, μια μικρή αύξηση 1,4% σε σχέση με το 2021 σε ένα έτος που είδε ωστόσο τις συνολικές πωλήσεις να μειώνονται κατά 5,7%, καθώς τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας εμπόδιζαν την παραγωγή. Στην κορυφή της κατηγορίας βρέθηκε το VW T-Roc, μπροστά από το Dacia Duster. Τα μικρά SUV τερμάτισαν στην τρίτη και ένατη θέση αντίστοιχα, στις συνολικές πωλήσεις στην Ευρώπη πέρυσι.

Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων στη συγκεκριμένη κατηγορία έπαιξε το Toyota Yaris Cross, το οποίο πρόσθεσε σχεδόν 110.000 πωλήσεις στην κατηγορία για να πάρει τελικά την τέταρτη θέση, πίσω από το Peugeot 2008.

Την ίδια στιγμή η κατηγορία των σουπερμίνι υποχώρησε 13%, στα 1,63 εκατομμύρια, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έστρεψαν την προσοχή τους σε πιο κερδοφόρα μοντέλα. Το κορυφαίο στην κατηγορία Peugeot 208 ήταν ένα από τα λίγα μοντέλα που αύξησαν τις πωλήσεις ολόκληρου του έτους, γεγονός που το βοήθησε να ξεπεράσει το VW Golf και να γίνει το αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη για το 2022.

Ωστόσο, σχεδόν όλα τα υπόλοιπα μοντέλα στην κατηγορία παρουσίασαν πτώση πωλήσεων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Renault Clio που κατέλαβε την πέμπτη θέση, χάνοντας περισσότερες από 50.000 πωλήσεις σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η κατηγορία αναμένεται να υποχωρήσει περαιτέρω το 2023 καθώς η Ford τερματίζει την παραγωγή του Fiesta που βρίσκεται στην ένατη θέση.

Η απότομη πτώση του κλάδου των μικρών αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την αύξηση 11% για τα C-SUV σήμαινε ότι τα τελευταία βρέθηκαν μόλις 17.000 μονάδες πίσω από την πολύ φθηνότερη κατηγορία των σουπερμίνι, με το Hyundai Tucson να διατηρεί πρώτη θέση μπροστά από το ΚΙΑ Sportage.

Το Hyundai Tucson είναι πρώτο σε πωλήσεις στην Ευρώπη στη συνολική κατηγορία των C-SUV, όπως επίσης και πρώτο στην κατηγορία των plug-in υβριδικών

Εν τω μεταξύ ο εξηλεκτρισμός ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από τις δύο μεγαλύτερες αυξήσεις πωλήσεων σε κατηγορίες μέσα στο 2022. Πιο συγκεκριμένα, η κατηγορία των μεσαίων premium SUV αυξήθηκε 20%. στις 641.417 μονάδες, ξεπερνώντας τα μικρότερα premium SUV για να γίνει η μεγαλύτερη premium κατηγορία της Ευρώπης. Η μεγάλη αύξηση οφείλεται στην έντονη ζήτηση για το Tesla Model Y.

Το Model Y, που κατασκευάζεται τόσο από το νέο εργοστάσιο της Tesla στο Βερολίνο όσο και από αυτό στη Σαγκάη, έγινε το premium αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη με 137.895 ταξινομήσεις, από 26.627 το προηγούμενο έτος.

Οι πωλήσεις του Model Y ήταν διπλάσιες από αυτές του επόμενου πιο δημοφιλούς μοντέλου στην κατηγορία, της Mercedes-Benz GLC, και βοήθησαν να ανέβει το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων της κατηγορίας στο 41%, όταν το συνολικό μερίδιο των EV στην ευρωπαϊκή αγορά πέρσι έφτασε το 14%.

Ένα ακόμα EV που βοήθησε στην ενίσχυση της κατηγορίας ήταν το Audi Q4 e-tron, το οποίο ήταν δεύτερο σε πωλήσεις EV στην κατηγορία με όγκο 28.796, μια αύξηση της τάξης του 56% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η κατηγορία των πολυτελών σεντάν πρωτοστάτησε το 2022 έχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο EV στην Ευρώπη με 55%, σύμφωνα με την Dataforce. Οι πωλήσεις της Porsche Taycan συνέχισαν να αυξάνονται και η αμιγώς ηλεκτρική Mercedes EQS έφτασε στην τρίτη θέση, ακριβώς πίσω από την S-Class. Να σημειώσουμε ότι στα τέλη του 2022 εντάχθηκαν στην κατηγορία τα BMW i7, Nio ET7 και Lucid Air.

Ωστόσο, οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν λιγότερες στα πιο προσιτά τμήματα της αγοράς. Μόνο το 6,2% των C-SUV που πουλήθηκαν πέρυσι ήταν ηλεκτρικά, με το ποσοστό να πέφτει στο 1,1% στα B-SUV. Για τα σουπερμίνι το μερίδιο των ηλεκτρικών ήταν μόλις 7%, ενώ καλύτερα ήταν τα πράγματα στην κατηγορία των μικρομεσαίων χάτσμπακ όπου τα αμιγώς ηλεκτρικά κατέλαβαν ποσοστό 17%, με πρώτο το VW ID.3, ακολουθούμενο από τα KIA Niro και Renault Megane E-Tech.

Στον αντίποδα τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό στη συγκεκριμένη κατηγορία, με μερίδιο 27% χάρη στις πολύ καλές πωλήσεις του FIAT New 500, αυξημένες κατά 49% στις 66.260 μονάδες, και του Dacia Spring, (αύξηση76%, στα 48.540 κομμάτια).

Οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην κατηγορία, ωστόσο, μειώθηκαν 5,5% μετά την απόφαση του ομίλου Volkswagen να σταματήσει τις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών εκδόσεων των SEAT Mii και Škoda Citigo και να επιβραδύνει αυτές του VW e-Up. Επομένως το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην εν λόγω κατηγορία ενισχύθηκε από τη μείωση των διαθέσιμων μοντέλων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, με την απόσυρση των Peugeot 108, Citroën C1, αλλά και των Mii και Citigo με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Το Peugeot 208 αναδείχθηκε το απόλυτο ευρωπαϊκό best-seller για το 2022

Η κατηγορία αιχμής για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθεί να είναι αυτή των C-SUV, η οποία επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Η κατηγορία είδε τη δεύτερη μεγαλύτερη διείσδυση EV από οποιονδήποτε κλάδο μετά τα premium μεσαία SUV, με 44%. Πρώτο σε πωλήσεις αναδείχθηκε το VW ID.4 με 68.436 μονάδες και αύξηση 25%, με δεύτερο το Škoda Enyaq iV,  το οποίο παρουσίασε άνοδο 11%.

Οι νέες αφίξεις στην κατηγορία παριλαμβάνουν τα Nissan Ariya, VW ID.5, Toyota bZ4X και Subaru Solterra. Από την άλλη, οι πωλήσεις των plug-in υβριδικών μειώθηκαν κατά 2,2%, στα 1,02 εκατ. κομμάτια, αντιπροσωπεύοντας το 9% των συνολικών ευρωπαϊκών πωλήσεων.

Ο απόλυτος νικητής των plug-in υβριδικών ήταν το Ford Kuga με πωλήσεις 57.968, αυξημένες κατά 25%, το οποίο πάντως ενισχύθηκε σημαντικά από γενναίες εκπτώσεις του κατασκευαστή, καθώς η Ford προσπάθησε να μειώσει το μέσο όρο CO2 του στόλου της εν όψει της φετινής κυκλοφορίας του compact ηλεκτρικού SUV της που θα βασίζεται στην πλατφόρμα MEB του ομίλου VW.

Οι plug-in υβριδικές εκδόσεις που σημείωσαν μεγάλα κέρδη στις πωλήσεις το 2022 περιελάμβαναν το Hyundai Tucson, με άνοδο 61% στις 29.857 ταξινομήσεις, και το κινεζικής προέλευσης SUV Lynk & CO 01 με άνοδο 43%, στα 26.260 κομμάτια.

Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις φουλ υβριδικών μοντέλων έκλεισαν για το 2022 στις 985.948, σημειώνοντας αύξηση 21%, με κορυφαία δύο Toyota, το Yaris και το Yaris Cross. Η Toyota κατέλαβε τις πέντε πρώτες θέσεις στις πωλήσεις αμιγώς υβριδικών, με το Hyundai Tucson έκτο και το Renault Arkana έβδομο. Η βενζίνη παρέμεινε ο νικητής στη μάχη των κινητήρων στην Ευρώπη με 47% των πωλήσεων και δημοφιλέστερο βενζινοκίνητο μοντέλο το VW T-Roc.

Το ντίζελ ανέρχεται πλέον στο 18% των συνολικών πωλήσεων, με επικεφαλής τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις του VW Tiguan. Συνολικά τα μοντέλα του ομίλου VW κατέλαβαν επτά από τις 10 πρώτες θέσεις στα πετρελαοκίνητα, με την Peugeot να κερδίζει τις άλλες τρεις.

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: Πόσα ακίνητα θα βγουν στο e-σφυρί μέχρι τέλος του 2023 – Τα σχέδια των servicers

Δημοσκόπηση Bloomberg: Υψηλά επιτόκια έως το 2024 στην Ευρωζώνη – Ποια χώρα δεν θα γλιτώσει την ύφεση

ΥΠΟΙΚ: Στα €200 το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας – Ποιες οι νέες ειδικότητες δικαιούχων

Exit mobile version