Σύμφωνα με τα δεδομένα που έρχονται από 18 δυτικοευρωπαϊκές χώρες οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν αuξηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2021 κατά 124%, ήτοι έχουν πουληθεί 483.304 τέτοιου είδους οχήματα. Επομένως όλα πάνε βάσει σχεδίου; Όχι ακριβώς: «Χρειαζόμαστε περισσότερους δημόσιους φορτιστές. Είναι εξίσου απαραίτητοι προκειμένου οι αυτοκινητοβιομηχανίες να μπορέσουν να συμμορφωθούν με τα πολύ αυστηρά όρια εκπομπών CO2».
Αυτό δήλωσε με κάποια υπόνοια αγωνίας στο Automotive News Europe ο Andreas Aumann, αντιπρόεδρος του BMW Group και υπεύθυνος για τη διαμόρφωση της προϊοντικής στρατηγικής του ομίλου. Και συνέχισε: «Αυτοί οι στόχοι είναι εξαιρετικά απαιτητικοί για να τους αντιμετωπίσουμε μόνοι μας. Χρειαζόμαστε τη συνδρομή των κυβερνήσεων, των εταιρειών ενέργειας και άλλων σημαντικών παικτών, όπως η τοπική αυτοδιοίκηση. Κοντολογίς χρειαζόμαστε τη σύμπραξη της κοινωνίας».
Ο Aumann υποστηρίζει ότι ιδανικά το δίκτυο των δημόσιων φορτιστών θα πρέπει να είναι ανοιχτό σε όλους, όπως είναι άλλωστε οι φορτιστές της Ionity, του προμηθευτή δηλαδή που δημιούργησαν από κοινού στην Ευρώπη η BMW, η Volkswagen και η Ford.
«Από την αρχή η Ionity ήταν ανοιχτή στα ηλεκτρικά οχήματα όλων των εταιρειών» τονίζει. Και παραδέχεται ότι οι ανησυχίες για τις ανεπαρκείς υποδομές επηρεάζει την απόφαση πολλών υποψήφιων καταναλωτών για αγορά ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ανησυχίες που έχουν να κάνουν με την επάρκεια των δημόσιων φορτιστών, τη λειτουργικότητά τους, τον χρόνο και το κόστος της κάθε φόρτισης. «Η διαθεσιμότητα είναι όντως ένα πρόβλημα. Εχουμε πολλές φορές τονίσει την επείγουσα ανάγκη της γρήγορης επέκτασης του δικτύου δημόσιων φορτιστών και ταχυφορτιστών. Από την άλλη πλευρά όλοι οι ιδιοκτήτες ή χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων τονίζουν ότι ο πιο βολικός τρόπος φόρτισης είναι αυτή να γίνεται στο σπίτι ή στην εργασία».
Τον ίδιο προβληματισμό εκφράζει και η Elke Temme, επικεφαλής φόρτισης και ενέργειας του Volkswagen Group, αναγνωρίζοντας ότι η φόρτιση είναι το σημείο-κλειδί για την παγκόσμια διάδοση και επιτυχία του εξηλεκτρισμού των αυτοκινήτων. Και η Elke παραδέχεται ότι το ελλιπές δίκτυο φόρτισης είναι το βασικό πρόβλημα των υποψήφιων αγοραστών. «Αυτός είναι ο λόγος που επενδύουμε τεράστια ποσά στην επέκταση των υποδομών φόρτισης» αναφέρει.
Οσον αφορά το κόστος της φόρτισης σε δημόσιο σταθμό, υπάρχουν διαφορετικές τιμολογιακές πολιτικές, οι οποίες εξαρτώνται και από τις επιμέρους συμφωνίες που κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες με παρόχους. Το σίγουρο είναι ότι το συνολικό κόστος χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε σχέση με ένα που κινείται από θερμικό κινητήρα είναι σημαντικά χαμηλότερο. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνες που έχουν κάνει αρκετές εταιρείες, οι πελάτες που έχουν περάσει στην ηλεκτροκίνηση δεν θέλουν να επιστρέψουν σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης».
Σύμφωνα με τους ειδικούς, θα πρέπει να γίνει σωστή διαχείριση ανάμεσα στους τρεις βασικούς τρόπους φόρτισης: στο σπίτι, στη δουλειά και σε δημόσιους χώρους. Υποστηρίζουν ότι σε αυτό το αρχικό στάδιο θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στην εγκατάσταση οικιακών φορτιστών και φορτιστών στους εργασιακούς χώρους, μέχρι να αρχίσουν να πολλαπλασιάζονται τα σημεία δημόσιας φόρτισης, που σαφώς υπολείπονται.
Μια σωστή αναλογία φορτιστών με εναλλασσόμενο (AC) ή συνεχές ρεύμα (DC) αλλά και ταχυφορτιστών με πολύ υψηλή παροχή (HPC) είναι ζωτικής σημασίας, όχι μόνο κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων αλλά και πολλών κύριων οδικών αρτηριών στο επαρχιακό δίκτυο αλλά και στις πόλεις.
Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης είναι απολύτως αναγκαίοι προκειμένου να στραφούν προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμα και όσοι δεν έχουν τη δυνατότητα οικιακής φόρτισης, για παράδειγμα όσοι ζουν σε πολυκατοικίες χωρίς παρκινγκ. Η Elke Temme τονίζει ότι το κλειδί για μια επιτυχημένη εξάπλωση φορτιστών είναι η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα.
«Ενα πυκνό και εύκολα προσβάσιμο δίκτυο είναι ζωτικής σημασίας. Οι υποδομές ταχυφορτιστών και φορτιστών προφανώς είναι εντελώς απαραίτητες προκειμένου να μπορεί να φορτίζεις γρήγορα και άνετα είτε κάνεις ένα ταξίδι είτε κινείσαι μέσα στην πόλη, ακόμα κι αν δεν έχεις τη δυνατότητα για δικό σου wallbox. Οι πελάτες μας θα πρέπει να μπορούν να φορτίζουν για τις εβδομαδιαίες ανάγκες μετακίνησής τους μέσα σε 15 με 20 λεπτά».
Ο αντίλογος έρχεται από τον Stefan Perras, διευθυντή e-mobility της Siemens, ο οποίος υποστηρίζει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει υπερπληθώρα φορτιστών. «Μπορεί να φαντάζει περίεργο αλλά οι περισσότεροι σταθμοί φόρτισης στους αυτοκινητόδρομους αραχνιάζουν» είπε χαρακτηριστικά. «Αυτός είναι και ο λόγος που οι περισσότεροι πάροχοι φόρτισης σήμερα δεν κερδίζουν χρήματα. Η χρήση είναι ακόμα πολύ χαμηλή».
Ο Perras λέει ότι αντιλαμβάνεται τις ανησυχίες των αυτοκινητικών ομίλων που φοβούνται τις ελλείψεις στο δίκτυο, οι οποίες αν είναι σοβαρές θα αποτρέψουν τον κόσμο από την άμεση αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Υποστηρίζει ωστόσο ότι η λύση δεν είναι απαραίτητα η καθολική επέκταση αλλά μια πιο στοχευμένη προσέγγιση, ειδικά μέσα στις πόλεις και ακόμα πιο ειδικά στις περιοχές που οι πελάτες εξ ορισμού δεν μπορούν να έχουν ιδιωτικό φορτιστή. «Η διαθεσιμότητα επαρκών σημείων φόρτισης μέσα στις πόλεις είναι ένα πρόβλημα» λέει. «Οι σταθμοί ταχυφόρτισης είχαν αρχικά σχεδιαστεί για αυτοκινητόδρομους, αλλά φαίνεται ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη από τέτοιους και στον αστικό ιστό».
Αυτό θα μπορούσε να λυθεί αν τα βενζινάδικα μέσα στις πόλεις αρχίσουν σταδιακά να διαθέτουν σταθμούς ταχυφόρτισης. Βλέπουμε ήδη ότι σε πολλά σούπερ μάρκετ υπάρχουν τέτοιες υποδομές, αφού πλέον αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει η δυνατότητα μελλοντικού κέρδους, αλλά καλό θα ήταν να είναι διαθέσιμες και μετά το πέρας τους ωραρίου λειτουργίας τους.
Στη Γερμανία υπάρχουν πολλές εταιρείες που διαθέτουν φορτιστές τους οποίους ανοίγουν για το κοινό αφότου κλείσουν τα γραφεία το απόγευμα. Το ζήτημα είναι να έχεις τη δυνατότητα να φορτίζεις το αυτοκίνητο εύκολα ενόσω έχεις καθίσει σε έναν καφέ ή κάνεις ψώνια στα μαγαζιά ή έχεις βγει το βράδυ για ένα σινεμά ή για φαγητό.
Μια πολύ κρίσιμη παράμετρος για την επιτυχία του συστήματος είναι η συμμετοχή σε αυτό των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών, κάτι που βλέπουμε ήδη να γίνεται μέσω συνεργασιών των αυτοκινητοβιομηχανιών με παγκόσμιους γίγαντες ενέργειας. Το ζητούμενο είναι η επέκταση του δικτύου ηλεκτροκίνησης να βασίζεται πάνω σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προκειμένου να φτάσουμε σε ικανοποιητικά επίπεδα μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος.
Ο Aumann πάνω σε αυτό επισημαίνει: «Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, επομένως νέες εγκαταστάσεις παραγωγής της. Επίσης είναι ζωτικής σημασίας οι έξυπνες λύσεις φόρτισης, να ξέρεις δηλαδή πότε υπάρχει επάρκεια ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και να προγραμματίζεις ανάλογα τη φόρτιση.
Φαίνεται πάντως ότι το κλειδί για την επιτυχημένη και ομαλή μετάβαση προς τον εξηλεκτρισμό θα είναι η διαφάνεια, η διαρκής ανταλλαγή πληροφοριών πάνω σε νέες τεχνολογίες και ο συντονισμός για την επέκταση του δικτύου σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Το σίγουρο είναι ότι η ηλεκτροκίνηση (πρέπει να) είναι άρρηκτα συνδεμένη με την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Μόνο έτσι θα έχει νόημα και μόνο έτσι αμφότερες θα επικρατήσουν σε βάθος χρόνου.
Διαβάστε ακόμα:
Σε εξέλιξη η συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου – Ποια θέματα συζητούνται
Πρόβλεψη για ανάπτυξη 6,1% – 6,3% το 2021 και από την Κομισιόν
Ποινικοί Κώδικες: Όλες οι αλλαγές – Οι θέσεις των δικαστών και εισαγγελέων