Η ηλεκτροκίνηση έχει ήδη κάνει σαφές ότι θα φέρει ριζικές αλλαγές σε όσα γνωρίζουμε και θεωρούμε δεδομένα στη σχέση μας με το αυτοκίνητο. Μεταξύ αυτών είναι σίγουρα και η αντίληψη γύρω από τις επιδόσεις και το απαιτούμενο υπόβαθρο για πρόσβαση σε αυτές.
Πάρτε για παράδειγμα τις Jaguar I-Pace και Ford Mustang Mach-E που πρωταγωνιστούν στη δοκιμή μας.
Ενα ζευγάρι ηλεκτροκινητήρων με την κατάλληλη ηλεκτρονική διαχείριση είναι αρκετό ώστε τα δύο SUV να φλερτάρουν ή ακόμα και να σπάνε τα 5’’ για το 0-100 km/h (η Jaguar χρειάζεται μόλις 4,8’’) και να απελευθερώνουν σε κάθε πάτημα του γκαζιού μια εκρηκτικότητα που θα ζήλευαν καθαρόαιμα sportscars.
Σήμερα η ηλεκτροκίνηση, έχοντας πλέον εδραιωθεί ως το επόμενο βήμα της αυτοκίνησης, πέραν της στόχευσης στη χρηστικότητα και τη λειτουργικότητα είναι ώρα να εμπλουτιστεί και με οδηγοκεντρικές αποχρώσεις ώστε να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον ευρύτερου κοινού.
Αυτό ακριβώς τον στόχο έχουν αυτοκίνητα όπως η I-Pace και η Mustang Mach-E.
Δεν πρόκειται απλώς για δύο σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά για δύο μοντέλα που προσκαλούν στην επόμενη μέρα το υποσχόμενο νέο πρόσωπο του δυναμισμού μέσα από μια προσέγγιση που έχει τόσες ομοιότητες όσες και διαφορές. Πολύ έξυπνα τόσο η Jaguar όσο και η Ford στόχευσαν στην εμπορική κατηγορία των SUV επιχειρώντας να αποδώσουν το σπορ στοιχείο μέσα από μια σιλουέτα με αναλογίες κουπέ.
Οι Βρετανοί έχουν ακολουθήσει έναν πιο φουτουριστικό δρόμο μέσα από ένα σχήμα που παραμένει τόσο φρέσκο και εντυπωσιακό όσο και το 2018 (που παρουσιάστηκε η I-Pace), θυμίζοντας περισσότερο τετράθυρο κουπέ με αρκετό ύψος από το έδαφος παρά SUV με απλά χαμηλό τελείωμα της οροφής. Η I-Pace είναι φαρδιά (το πλάτος ξεπερνά τα 2 m), με αρκετά σφηνοειδές προφίλ, ενώ ο μεγάλος αεραγωγός διαμόρφωσης της ροής του αέρα στο καπό είναι κάτι που συναντάμε μόνο σε εξωτικά supercars.
Η Ford, από την άλλη, παίζει το δυνατό χαρτί της παράδοσης και της αίγλης του ονόματος Mustang. Φυσικά ένα SUV -ακόμα και με δυναμικές αναλογίες- δεν έχει καμία σχέση με το κλασικό muscle car, ωστόσο η ενσωμάτωση των κατάλληλων στοιχείων όπως η μακριά μουσούδα, τα χαρακτηριστικά πίσω φώτα ή ακόμα και η διαμόρφωση του τελειώματος της ουράς προσδίδουν στην καλλίγραμμη σιλουέτα της Mach-E την ταυτότητα μιας Mustang.
Αυτό που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ειπωθεί για το εσωτερικό που εντυπωσιάζει, κυρίως, λόγω της τεράστιας κάθετης οθόνης 15,5’’, η οποία πρακτικά είναι το κέντρο λειτουργιών της Mach-E. Είναι εξαιρετικά ευδιάκριτη και το λειτουργικό SYNC 4 αποδεικνύεται εύκολα κατανοητό και αρκετά εύχρηστο παρά το μεγάλο πλήθος λειτουργιών.
Ωστόσο η παντελής απουσία φυσικών διακοπτών, πέραν του δακτυλίου για τη ρύθμιση της έντασης του ήχου σημαίνει ότι για κάθε χειρισμό θα πρέπει να αποσπάσεις το βλέμμα σου από τον δρόμο. Από την άλλη πλευρά στην I-Pace τίποτα δεν πρόκειται να σου φανεί παράξενο. Κυρίαρχο στοιχείο είναι η αρχοντική πολυτέλεια με την οποία έχει συνδεθεί το όνομα της Jaguar, ενώ είναι σαφές ότι δεν έχει επιχειρηθεί η σύνδεση τη ηλεκτροκίνησης με μια εντελώς διαφορετική εργονομική θεώρηση.
Το ψηφιακό στοιχείο είναι και εδώ έντονο -το πρόσφατο φρεσκάρισμα έφερε στην I-Pace και την τελευταία γενιά του συστήματος πολυμέσων PiviPro με διευρυμένες δυνατότητες και αναβαθμισμένη επεξεργαστική δύναμη- όμως η εικόνα ακολουθεί κατά γράμμα τα παραδοσιακά δεδομένα διατηρώντας ακόμα και την ψηλή κεντρική κονσόλα παρόλο που κάτι τέτοιο δεν ήταν απαραίτητο αφού δεν υπάρχει κάποιος άξονας μετάδοσης.
Η ουσία είναι ότι στην I-Pace νιώθεις περισσότερη ζεστασιά χωμένος μέσα σε ένα κόκπιτ με σαφή οδηγοκεντρικό προσανατολισμό, στο οποίο κυριαρχεί ο συνδυασμός σκουρόχρωμου δέρματος και αλκαντάρα με τη συνοδεία μαύρων γυαλιστερών επιφανειών και άψογα φινιρισμένου αλουμινίου.
Παρόλο που η Mach-E είναι καλοφτιαγμένη, δεν μεταφέρει μια αντίστοιχη αίσθηση θαλπωρής ούτε σε κάνει να νιώθεις ένα με το αυτοκίνητο. Η μινιμαλιστική και μεταμοντέρνα αισθητική δίνει ένα κάπως αποστειρωμένο και απρόσωπο ύφος, ενώ είναι σίγουρο πως η πλειονότητα όσων επιλέξουν μια Mustang θα ήταν πρόθυμοι να ανταλλάξουν μια θέση οδήγησης που είναι τόσο ξεκούραστη σαν να φτιάχτηκε για ατελείωτα roadtrip στη Route 66 για να κερδίσουν την αίσθηση ενός καλού μπάκετ που θα αγκάλιαζε σφιχτά το σώμα σε μια βόλτα στις δαντελωτές διαδρομές της Δυτικής Ακτής.
Πάντως αξίζει να σημειώσουμε ότι παρά την κουπέ σιλουέτα με το αρκετά χαμηλό σε ύψος προφίλ το χτίσιμο και των δύο αυτοκινήτων σε πλατφόρμες που δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα (το μεταξόνιο πλησιάζει και στις δύο περιπτώσεις τα 3 m) έχει ξεκάθαρα θετικό χωροταξικό αντίκτυπο, με τη Mustang να είναι πιο ευρύχωρη για τους πίσω επιβάτες και την I-Pace να ισορροπεί τη ζυγαριά με τον μεγαλύτερο χώρο αποσκευών.
Η σχεδιαστική ταυτότητα της κλασικής Mustang έχει αποτυπωθεί πολύ έξυπνα στην SUV σιλουέτα της Mach-E
Βέβαια οι λόγοι που θα στρέψουν την προσοχή στην I-Pace και τη Mach-E δεν έχουν να κάνουν τόσο με το χρηστικό τους ταλέντο ή τις δεδομένες αρετές ενός μεγάλου, πολυτελούς ηλεκτρικού SUV όπως η ικανότητα να ταξιδεύει αθόρυβα και ξεκούραστα αλλά και να σου μεταφέρει μια ζηλευτή αίσθηση ηρεμίας ακόμα και στις δύσκολες καθημερινές συνθήκες μέσα στην πόλη.
Βασικό κίνητρο στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι απολαυστικές στιγμές που υπόσχεται ο πικάντικος, σπορ χαρακτήρας των δύο μοντέλων, που άλλωστε τα διαφοροποιεί από τις υπόλοιπες ανταγωνιστικές προτάσεις της κατηγορίας των ηλεκτρικών SUV.
Φιλοξενώντας από έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα τόσο η I-Pace όσο και η Mach-E έχουν περίσσεια δύναμης για ένα εκρηκτικό κοκτέιλ επιδόσεων, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και μια έξυπνη τετρακίνηση που μέσω προηγμένης διαχείρισης είναι σε θέση να διοχετεύσει την κατάλληλη ισχύ σε κάθε τροχό.
Παρόλο που η πρόσφατη ανανέωση δεν έφερε κάποια πρακτική αλλαγή στη μονάδα ισχύος η I-Pace εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με την απόδοση και το τεχνολογικό της υπόβαθρο. Βυθίζεις το γκάζι και το ακαριαίο ξέσπασμα των 696 Nm ροπής σε κάνει να σκέφτεσαι πως οι 400 PS που ανακοινώνει η Jaguar είναι μια τουλάχιστον συντηρητική εκτίμηση.
Λίγη σημασία αν έχεις ενεργοποιήσει το πρόγραμμα Eco προκειμένου να «ξεκλέψεις» λίγα παραπάνω χιλιόμετρα αυτονομίας ή έχεις επιλέξει τη ρύθμιση Sport προκειμένου να αποκαλύψεις κάθε ίχνος ικμάδας. Η επιτάχυνση είναι καταιγιστική αναγκάζοντας στην αναθεώρηση των υπολογισμών σχετικά με τις αναλογίες χρόνου και απόστασης.
Την ίδια στιγμή η I-Pace εκπλήσσει με την προσαρμοστικότητα στις συνθήκες αλλά και τη διάθεσή σου. Μπορείς να ρυθμίσεις την ένταση της ανάκτησης ώστε να την οδηγήσεις όπως ένα συμβατικό αυτοκίνητο ή αν θες χωρίς να χρειαστεί σχεδόν ποτέ να αγγίξεις το φρένο.
Ο διακόπτης των προγραμμάτων για οδήγηση σε διάφορες επιφάνειες κάνει σαφές πως έχει αξιοποιηθεί στο έπακρο η τεχνογνωσία της JLR προκειμένου η I-Pace να αποκτήσει ικανότητα κίνησης σε κάθε τερέν, ενώ η ρυθμιζόμενη σε σκληρότητα και ύψος αερανάρτηση χαρίζει μια σχεδόν μαγική κύλιση αλλά και ζηλευτή ακρίβεια.
Μπορείς να απολαμβάνεις την άνεση και τη μεγαλοπρέπεια λιμουζίνας και την επόμενη στιγμή να οδηγείς με ρυθμό που οι νόμοι της Φυσικής ορίζουν ως ανέφικτο για αυτοκίνητο που ξεπερνά τους δύο τόνους. Με κατανομή βάρους 50:50, τεράστιους τροχούς 22” και ένα πιο πολυσύνθετο προφίλ ρυθμίσεων το πάτημα της I-Pace είναι πιο απόλυτο και ακριβές.
Η Mustang, από την άλλη πλευρά, καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον με έναν διαφορετικό τρόπο, ο οποίος περιέχει μια υποψία παιχνιδιού και συμμετοχικότητας. Δεν νιώθεις πως το αυτοκίνητο κάνει τα πάντα μόνο του. Θα βουτήξει λίγο περισσότερο στην είσοδο της στροφής θα χρειαστεί λίγη διόρθωση με το τιμόνι (που έχει μια πιο αέρινη αίσθηση αλλά είναι αντίστοιχα ακριβές και λίγο πιο ζωντανό από αυτό της Jaguar) ενώ τα πιο μικρά και στενότερα ελαστικά θα υποκύψουν ευκολότερα στην ορμή των 2+ τόνων χαρίζοντας ένα ευχάριστα ελαφρύ γλίστρημα που εύκολα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση της τοποθέτησης.
Δεν έχει τη ρυθμισιμότητα και το μπρίο της κλασικής Mustang, όμως τη στιγμή που πατάς το γκάζι στην έξοδο της στροφής και νιώθεις το αμάξωμα να βυθίζεται γλυκά προς τα πίσω και τη μούρη να μη χάνει το σημάδι της καταλαβαίνεις ότι τον πρώτο λόγο έχει, έστω και αμυδρά, ο πίσω άξονας.
Αυτή η απολαυστική ισορροπία της Mach-E δεν βασίζεται σε κάποιο ακριβό σοφιστικέ σύστημα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενης ανάρτησης. Τα πάντα επιτυγχάνονται με τη βοήθεια της κλασικής μηχανολογίας και ίσως αυτό κάνει ακόμα πιο αξιόλογο το αποτέλεσμα που έχουν πετύχει οι άνθρωποι της Ford, προσφέροντας μια ρύθμιση που ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην άνεση και την ακρίβεια που προϋποθέτει ένας σπορ χαρακτήρας.
Αντίστοιχα, το παιχνίδι με τα τρία προγράμματα λειτουργίας (Whisper, Active, Untamed) δεν έχει μια τόσο αισθητή επίδραση στο συνολικό χαρακτήρα όσο στην I-Pace. Αφορά περισσότερο το αν ο οδηγός βάζει σε προτεραιότητα τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής διαχείρισης (που στην περίπτωση της Mach-E είναι εξαιρετική) ή προτιμά να ακούει τον τεχνητό, φουτουριστικό ήχο που θυμίζει διαστημόπλοιο και να έχει στη διάθεσή του όλο το μένος των 351 ηλεκτρικών καθαρόαιμων και την κεραυνοβόλα απόκριση των 580 Nm ροπής των δύο ηλεκτροκινητήρων.
Και κάπου εδώ είναι που αρχίζει να διακρίνεται το παράδοξο που δημιουργούν τα μέχρι στιγμής δεδομένα μιας τεχνολογίας με αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα αλλά και σαφείς περιορισμούς. Eνα βασικό κομμάτι του DNA και των δύο αυτοκινήτων είναι συνδεδεμένο με τη διασκεδαστική διάσταση της οδήγησης.
Ωστόσο η μέχρι στιγμής τεχνολογία και κυρίως οι υποδομές υποστήριξης δεν είναι ακόμα σε θέση να προσφέρουν την απόλυτη ελευθερία που έχουμε συνηθίσει. Οι περιορισμοί που τίθενται από την αυτονομία και την έλλειψη δικτύου γρήγορης φόρτισης σημαίνει ότι θα χρειαστεί ένας καλός προγραμματισμός για το πού και το πώς θα απολαύσετε το ταλέντο των δύο αυτοκινήτων.
Διότι μπορεί μέσα στην πόλη η αυτονομία να φλερτάρει ή ακόμα και να ξεπερνά τα 400 km, όμως υπολογίστε ότι ταξιδεύοντας με ταχύτητες της τάξης των 120 km/h -χωρίς φυσικά να στερηθείτε βασικές ανέσεις, όπως ο κλιματισμός- έχετε περίπου 300 πραγματικά km, ενώ κάθε φορά που βυθίζετε το γκάζι έχοντας βρει την ιδανική διαδρομή οι ηλεκτροκινητήρες ρουφούν kWh με την ίδια μανία που εκτοξεύουν την ταχύτητα.
Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν τα πράγματα ίσως αποκτούν μια κάπως διαφορετική ανάγνωση από αυτή που θα υπήρχε αν μιλούσαμε με βάση τα συμβατικά δεδομένα. Η I-Pace είναι ένα θαυμάσιο παράδειγμα του πώς η ηλεκτροκίνηση μπορεί να γοητεύσει και μόνο τυχαία δεν κέρδισε την διάκριση του Αυτοκινήτου της Χρονιάς το 2019.
Παντρεύει ιδανικά την πλουσιοπάροχη βρετανική πολυτέλεια με μια τεχνολογική ευφυΐα που της χαρίζει έναν πολυδιάστατο και εκρηκτικό χαρακτήρα, χωρίς όμως να είναι απελευθερωμένη από τους σαφείς περιορισμούς που θέτει το ευρύτερο πλαίσιο της ηλεκτροκίνησης σήμερα.
Από την άλλη πλευρά, η φθηνότερη κατά σχεδόν 20.000 ευρώ Mustang Mach-E μπορεί να μην έχει το κεραυνοβόλο τσίμπημα των 400 PS, τον πολύπλευρο χαρακτήρα του τεχνολογικού πλουραλισμού ή την αριστοκρατική πολυτέλεια, όμως καταφέρνει να προσφέρει ατόφια τη γοητεία των επιδόσεων και της οδηγικής απόλαυσης μέσα από ένα σύνολο που σε κερδίζει με την ισορροπία και την πληρότητα σε κάθε τομέα, κερδίζοντας και τη δική μας ψήφο σε αυτή την αναμέτρηση. Αλλωστε ακόμα και χωρίς να κρύβει από κάτω έναν V8 το μακρύ καπό με τα διπλά φουσκώματα που γεμίζουν το οπτικό σου πεδίο είναι κάτι που δεν χορταίνεις ποτέ.
KEYTECH
Στο πλαίσιο του πρόσφατου φρεσκαρίσματος η I-Pace απέκτησε στον στάνταρ εξοπλισμό της on-board φορτιστή των 11 kW, κάτι που σημαίνει πως σε αντίστοιχης ισχύος φορτιστή AC η μπαταρία των 90 kWh μπορεί να φορτιστεί πλήρως σε 8,6 ώρες. Αντίστοιχα σε ταχυφορτιστή DC υποστηρίζεται ισχύς έως 100 kW η οποία, σύμφωνα με τις μετρήσεις WLTP προσθέτει 127 km αυτονομίας για κάθε 15 λεπτά φόρτισης. Η Mach-E έχει επίσης on board φορτιστή 11 kWh που επιτρέπει την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας των 98,7 KWh σε σχεδόν 9 ώρες, όμως η Mustang υποστηρίζει ισχυρότερη ταχυφόρτιση έως 150 kW η οποία μπορεί να προσθέσει 171 km για κάθε δέκα λεπτά φόρτισης, ενώ επιτρέπει την πλήρωση 0%-80% σε 45 λεπτά.
FORD MUSTANG MACH-E 4WD
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΔΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMATO, ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΑΞΟΝΑ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε)/ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.713/1.881/1.597 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.984 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (Ε/Π): 81/402 lt
JAGUAR I-PACE 400EV
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΔΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMATO, ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΑΞΟΝΑ,ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (ΕΜΠΡΟΣ), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (ΠΙΣΩ), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Υ): 4.682/2.011/1.565 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.990 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (Ε/Π): 27/505 lt
ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ
FORD 351 PS, 580 Nm
JAGUAR 400 PS, 696 Nm
ΒΑΡΟΣ
FORD 2.182 kg
JAGUAR 2.208 kg
0-100 km/h
FORD 5,1”
JAGUAR 4,8”
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (kWh/100 km)
FORD TEST 23,7 kWh/100 km ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 18,7 kWh/100 km
JAGUAR TEST 25,1 kWh/100 km ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 22,0 kWh/100 km
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
FORD: 180 km/h|
JAGUAR: 200 km/h
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
FORD: 98,7 kWh (ωφέλιμο: 88 kWh)
JAGUAR: 90,0 kWh (ωφέλιμο: 84,7 kWh)
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
FORD: 370 km (εργασιακή: έως 540)
JAGUAR: 337 km (εργοστασιακή: έως 470)
ΦΟΡΤΙΣΗ
FORD: AC: 11 kW, DC: 150 kW
JAGUAR: AC: 11 kW, DC: 100 kW
TIMH
FORD: ΑΠΟ 66.836 ΕΥΡΩ
JAGUAR: ΑΠΟ 86.707 ΕΥΡΩ
Διαβάστε ακόμη
Τελεσίγραφο Πούτιν: Μόνο με ρούβλια το φυσικό αέριο από την 1η Απριλίου
Ταξιδεύει ασταμάτητα για 10 χρόνια – Έχει επισκεφτεί 130 διαφορετικές χώρες, με μόλις 30$ την ημέρα
Πετρέλαιο: Τι θα συμβεί μόλις οι ΗΠΑ «ρίξουν» 180 εκατ. βαρέλια στην αγορά