Ο Όλιβερ Μπλουμ που ήδη πρέπει να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τους κινέζους αντιπάλους, πρέπει τώρα να βάλει στην άκρη τον μανδύα του ως ομαδικός παίκτης για να αντιμετωπίσει έναν ακόμη πιο σκληρό αντίπαλο – τα ισχυρά εργατικά συνδικάτα της Γερμανίας.

Η αφόρητη πίεση στη VW αποκαλύφθηκε αυτή την εβδομάδα, όταν η αυτοκινητοβιομηχανία παραδέχτηκε ότι όχι μόνο σχεδιάζει να καταργήσει μια 30ετή συμφωνία εργασιακής ασφάλειας, αλλά και ότι σκέφτεται σοβαρά το ενδεχόμενο κλεισίματος εργοστασίων μέσα στη Γερμανία.

Ο Moritz Kronenberger, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη Volkswagen Union Investment, αποκαλεί και τις δύο αυτές συνθήκες ως τις «δύο ιερές αγελάδες» της εταιρείας.

Ο Μπλουμ θέτει έτσι μια πορεία σύγκρουσης με μία από τις ισχυρότερες ομάδες εργαζομένων της Γερμανίας, το συνδικάτο IG Metall, κύριος στόχος του οποίου είναι η προστασία των θέσεων εργασίας και των εργοταξίων και η διασφάλιση ευνοϊκών συνθηκών εργασίας στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.

Η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της VW, Ντανιέλα Καβάλλο, δήλωσε ότι τα συνδικάτα θα «αντισταθούν σθεναρά» στα σχέδια, αποκλείοντας τυχόν κλείσιμο εργοστασίων υπό την εποπτεία της. Είπε ότι μια συνάντηση προσωπικού την ερχόμενη Τετάρτη, όπου η διοίκηση θα αντιμετωπίσει τους εργαζόμενους, θα ήταν «πολύ άβολη».

Η VW δεν έχει κλείσει εργοστάσιο από το 1988, όταν έκλεισε τις εγκαταστάσεις της στο Westmoreland στην Πενσυλβάνια. Τον Ιούλιο δήλωσε ότι ενδέχεται να κλείσει το εργοστάσιο της Audi στις Βρυξέλλες επικαλούμενη την απότομη πτώση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλών προδιαγραφών.

Πώς φτάσαμε ως εδώ; Η γερμανική βιομηχανία υπολείπεται όλο και περισσότερο του παγκόσμιου ανταγωνισμού λόγω του υψηλού κόστους ενέργειας και εργασίας, αναγκάζοντας ορισμένες από τις πιο ιστορικές εταιρείες της, συμπεριλαμβανομένης της Thyssenkrupp, να αναθεωρήσουν συμφωνίες με εργαζόμενους που θεωρούνται εδώ και καιρό ιερές.

Οι επενδυτές το αντιλαμβάνονται, με τις μετοχές της Volkswagen να έχουν υποχωρήσει σχεδόν κατά το ένα τρίτο τα τελευταία πέντε χρόνια, καθιστώντας την τη χειρότερη επίδοση μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Η VW έχει ήδη καθυστερήσει στο πρόγραμμα μείωσης κόστους 10 δισεκατομμυρίων, ενώ χρειάζεται να χρηματοδοτήσει κρίσιμα διεθνή έργα, συμπεριλαμβανομένης μιας πιθανής επένδυσης πέντε δισεκατομμυρίων δολαρίων στον κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων των ΗΠΑ Rivian και μια εταιρική σχέση με την κινεζική Xpeng.

«Εάν θέλουν να επιτευχθούν περισσότερες επενδύσεις, όπως στη Rivian και την XPeng, αυτές οι εξοικονομήσεις πρέπει να προέλθουν από κάπου και φαίνεται ότι τα υποχρησιμοποιούμενα εργοστάσια δεν αποτελούν πλέον ταμπού, σηματοδοτώντας μια τεράστια αλλαγή κουλτούρας», δήλωσε ο Matthias Schmidt, αναλυτής ευρωπαϊκών αγορών αυτοκινήτων.

«Εδώ και δεκαετίες οι CEO του ομίλου VW ήθελαν να κάνουν κάτι παρόμοιο και απέτυχαν καθώς έβρισκαν μπροστά τους τα πανίσχυρα συνδικάτα. Ο Blume, ο οποίος ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος του VW Group το 2022, έχει διατηρήσει καλές σχέσεις με τα συνδικάτα καθώς και με τις ισχυρές οικογένειες Porsche και Piech που ελέγχουν τη Volkswagen, βασική προϋπόθεση για την πλοήγηση σε διαφορετικά συμφέροντα.

Εχοντας εργαστεί στον όμιλο για τρεις δεκαετίες, ο Blume πιστώνεται με την εφαρμογή αλλαγών στην Porsche του οποίου είναι επίσης επικεφαλής, αποφεύγοντας συνήθως συγκρούσεις με εκπροσώπους των εργαζομένων.

«Με τη Volkswagen υπάρχει πάντα αυτή η ένταση μεταξύ αυτού που χρειάζεται και αυτού που είναι εφικτό, και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε ακολουθήσει αυτόν τον δρόμο πολλές φορές στο παρελθόν», δήλωσε ο Stephen Reitman της Bernstein, ο οποίος καλύπτει τη VW από τα μέσα της δεκαετίας του ’80.

Η δομή διακυβέρνησης δεκαετιών της VW επιτρέπει την άσκηση τεράστιας επιρροής από το περιφερειακό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, καθώς και από τα εργατικά συνδικάτα.

Η Κάτω Σαξονία διατηρεί μερίδιο ψήφου 20% και μπορεί να μπλοκάρει βασικές αποφάσεις ενώ οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αποτελούν το ήμισυ του εποπτικού συμβουλίου της VW, όπου οι αποφάσεις σχετικά με τις εγκαταστάσεις παραγωγής απαιτούν έγκριση των δύο τρίτων.

Ο νόμος, ωστόσο, ενώ διευκρινίζει ότι απαιτείται πλειοψηφία δύο τρίτων για την «κατασκευή και μετεγκατάσταση εγκαταστάσεων παραγωγής», δεν αναφέρεται στο κλείσιμο εργοστασίων.

Αυτό θα μπορούσε να αφήσει περιθώρια για τη διοίκηση, ενώ τα συνδικάτα θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι μια μετεγκατάσταση είναι παρόμοιας φύσης με ένα κλείσιμο.

Η συγκεκριμένη ηγετική δομή «παραλύει τη VW – καθιστώντας την ακυβέρνητη και καταστρέφοντάς την», δήλωσε ο Ferdinand Dudenhoeffer, επικεφαλής του think tank CAR στο Πανεπιστήμιο του Duisburg-Essen. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο βλέπουμε τις κρίσεις της VW να ξεσπούν ξανά και ξανά εδώ και 40 χρόνια, όπως συμβαίνει και τώρα».

Διαβάστε ακόμη 

Η λειψυδρία θα χτυπήσει τη σειρήνα για μελλοντικούς πολέμους σύμφωνα με (κάποιους) αναλυτές

Τον Ασκό του Αιόλου άνοιξαν τα στοιχεία της αγοράς εργασίας – Ανατροπή σεναρίων και προγνωστικών για την Fed

Ο ιδιοκτήτης της OnlyFans έβγαλε $1 δισ. σε 3 χρόνια μόνο από μερίσματα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ