Η ανώτατη διοίκηση του ομίλου VW υπερασπίστηκε τα σχέδια να εξετάσει το πρωτοφανές ενδεχόμενο κλεισίματος εργοστασίων στη Γερμανία, λέγοντας ότι οι μειωμένες πωλήσεις αυτοκινήτων έχουν αφήσει την εταιρεία με περίπου δύο εργοστάσια δίχως αντικείμενο.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο ο οικονομικός διευθυντής Arno Antlitz σε συνέλευση εργαζομένων στα κεντρικά γραφεία της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Wolfsburg η ζήτηση στην Ευρώπη δεν έχει ανακάμψει από την πανδημία, με τις παραδόσεις αυτοκινήτων σε ολόκληρη τη βιομηχανία να υπολείπονται κατά δύο περίπου εκατομμύρια.
Οι εργαζόμενοι αποδοκίμασαν τον Antlitz και τον CEO του VW Group, Oliver Blume, όταν ανέβηκαν στη σκηνή. Η VW έχει χάσει πωλήσεις περίπου «500.000 αυτοκινήτων, το ισοδύναμο περίπου δύο εργοστασίων», δήλωσε ο Antlitz. «Πρέπει να αυξήσουμε την παραγωγικότητα και να μειώσουμε το κόστος», είπε στους υπαλλήλους.
Η ομιλία του Anlitz καθυστέρησε για αρκετά λεπτά, καθώς το προσωπικό σφύριζε και φώναζε «Auf Wiedersehen». Ο Antlitz δήλωσε ότι δεν αναμένει ανάκαμψη των πωλήσεων και ότι η VW πρέπει να μειώσει τις δαπάνες και να προσαρμόσει την παραγωγή της για να επιβιώσει από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Είπε ότι το προσωπικό και η διοίκηση πρέπει να συνεργαστούν για να κάνουν τη μάρκα ανταγωνιστική και πάλι και να διασφαλίσουν ότι μπορεί να προσφέρει ποιοτικά αυτοκίνητα σε προσιτές τιμές. «Έχουμε ακόμα ένα, ίσως δύο χρόνια, για να αντιστρέψουμε την κατάσταση», δήλωσε ο Antlitz. «Αλλά πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτόν τον χρόνο».
Τουλάχιστον 16.000 εργαζόμενοι συμμετείχαν στη συνάντηση στις 4 Σεπτεμβρίου μέσα και γύρω από τις τεράστιες αίθουσες του κεντρικού εργοστασίου της VW στο Wolfsburg , σύμφωνα με εκπρόσωπο του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας.
Η VW αυτή την εβδομάδα δήλωσε ότι εξετάζει σοβαρό το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία μετά από χρόνια πλεονάζουσας παραγωγής και πτώσης της ανταγωνιστικότητας. Η κίνηση δημιουργεί αναπόφευκτα σύγκρουση με ισχυρά συνδικάτα, καθώς η πιο σημαντική βιομηχανία της χώρας αγωνίζεται για το μέλλον της.
Ο κύριος στόχος εξυγίανσης του ομίλου VW είναι η ομώνυμη μάρκα επιβατικών αυτοκινήτων της οποίας τα περιθώρια κέρδους συμπιέζονται εν μέσω της απότομης μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα και της επιβράδυνσης των καταναλωτικών δαπανών.
Η Daniela Cavallo, κορυφαία εκπρόσωπος των εργαζομένων της VW και μέλος του εποπτικού συμβουλίου, δήλωσε στη συνάντηση ότι θα αγωνιστεί ενάντια στο κλείσιμο εργοστασίων, προσθέτοντας ότι οι εργαζόμενοι δεν θα πρέπει να υποφέρουν για γκάφες της διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης της κακής απόδοσης της VW στις ΗΠΑ.
Ενώ η VW πρέπει ακόμη να πραγματοποιήσει εξοικονόμηση τριών δισεκατομμυρίων ευρώ για να επιτύχει ένα πρόγραμμα απόδοσης 10 δισεκατομμυρίων ευρώ που συμφωνήθηκε πέρυσι, το κόστος εργασίας αντιπροσωπεύει μόνο ένα κλάσμα αυτού του χάσματος, είπε.
«Η Volkswagen δεν πάσχει λόγω των γερμανικών εργοστασίων της και του κόστους του προσωπικού στη Γερμανία», δήλωσε ο Cavallo. «Το πρόβλημα της Volkswagen είναι ότι το διοικητικό συμβούλιο δεν κάνει τη δουλειά του».
Η Ευρώπη βρίσκεται στο επίκεντρο μιας παγκόσμιας επιβράδυνσης της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, αφού μια σειρά χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Σουηδίας, μείωσαν ή κατήργησαν τα κίνητρα. Με τις πωλήσεις αυτοκινήτων να εξακολουθούν να είναι σχεδόν κατά ένα πέμπτο χαμηλότερες από τα προ πανδημίας επίπεδα, κατασκευαστές όπως η VW, η Stellantis και η Renault λειτουργούν εργοστάσια σε επίπεδα που οι αναλυτές θεωρούν ασύμφορα.
Η Cavallo προέτρεψε τον διευθύνοντα σύμβουλο Oliver Blume, ο οποίος δεν είχε προγραμματιστεί να εκφωνήσει ομιλία, να απευθυνθεί στο προσωπικό και να εξηγήσει γιατί ο όμιλος δίνει προτεραιότητα στις δαπάνες για λογισμικό πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ μέσω της συνεργασίας με την αμερικανική Rivian αντί να προστατεύσει γερμανικές θέσεις εργασίας.
Το VW Group, το οποίο περιλαμβάνει τις μάρκες Audi, Porsche, Škoda, SEAT, CUPRA και Bentley, πέρυσι κατασκεύασε εννέα εκατομμύρια οχήματα, σε σύγκριση με τη συνολική χωρητικότητα των 14 εκατομμυρίων που έχουν τα εργοστάσιά της.
Η αύξηση των αποδόσεων στην κύρια μάρκα VW έχει γίνει πιο δύσκολη λόγω υψηλότερου κόστους logistics, ενέργειας και εργασίας. Το περιθώριο κέρδους της μάρκας μειώθηκε στο 2,3% κατά το πρώτο εξάμηνο, σε σύγκριση με 3,8% πριν από ένα χρόνο.
Η απόφαση του Blume να συγκρουστεί με τα συνδικάτα είναι μια απόκλιση από την εικόνα του ως ομαδικού παίκτη που κρατά τους εργαζόμενους στο πλευρό του. Ορισμένοι επενδυτές και αναλυτές εικάζουν ότι η απειλή κλεισίματος εργοστασίων μπορεί να είναι μια διαπραγματευτική τακτική για να απαλλαγεί η εταιρεία από τις εγγυήσεις των θέσεων εργασίας και να μειώσει τις μισθολογικές απαιτήσεις.
Ο Blume «σίγουρα δεν θα καταφέρει και να απαλλαγεί από τις εγγυήσεις εργασίας και να ακυρώσει τις αυξήσεις μισθών και να κλείσει εργοστάσια. Αλλά δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ότι θα καταφέρει έναν ή δύο από αυτούς τους στόχους», δήλωσε ο Moritz Kronenberger, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη μετοχική εταιρεία της VW, Union Investment.
Ωστόσο, ο εκπρόσωπος του συνδικάτου, Thomas Knabel, δήλωσε ότι δεν θα υπάρξουν συνομιλίες εκτός εάν η VW δεν αποσύρει το κλείσιμο των εργοστασίων από το τραπέζι. «Δεν μπορώ να φανταστώ διαπραγματεύσεις που θα λειτουργούσαν κάτω από τη δαμόκλειο σπάθη του κλεισίματος εργοστασίων», είπε.
Ενώ η διοίκηση απέδωσε τις οικονομικές πιέσεις στην επιδείνωση της γερμανικής οικονομίας και στους νέους ανταγωνιστές, τα συνδικάτα δήλωσαν ότι η στρατηγική παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι αναποτελεσματική και οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων άργησαν πολύ για την παραγωγή ενός ηλεκτρικού οχήματος μαζικής αγοράς.
Όποια και αν είναι η αιτία, η εταιρεία πρέπει να λάβει γρήγορες αποφάσεις σχετικά με το πού θα μειώσει το κόστος -μια πρόκληση για μια ομάδα του μεγέθους της και με μια πολύπλοκη δομή εξουσίας που διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια της 87χρονης ιστορίας της.
Διαβάστε ακόμη
ΔΕΘ: 36 μέτρα στήριξης ανακοινώνει ο Πρωθυπουργός από τη ΔΕΘ
ΑΣΕΠ: Ερχονται αλλαγές στη μοριοδότηση και επέκταση στο μπόνους παραγωγικότητας
Οσμάν Αλί Χαν: Ο μαχαραγιάς που έβαζε διαμάντια πάνω στα χαρτιά για να μην του τα παίρνει ο αέρας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ