Η έκφραση «με τέρμα γκάζι» μάλλον είναι λίγη για να εκφράσει τους εκρηκτικούς ρυθμούς με τους οποίους «τρέχει» το 2023 η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Μάλλον με… σπασμένα τα φρένα, καταγράφει άνοδο που ξεπερνά το 50% στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους. Κάτι που δε γεννά απλά χαμόγελα, αλλά και αισιοδοξία στους παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι προσδοκούν ότι η ελληνική αγορά αυτοκινήτου -σε ό,τι αφορά τα καινούρια, πάντα- ενδέχεται φέτος να σπάσει κάθε ρεκόρ, πλησιάζοντας τις 160.000 ταξινομήσεις!
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Και, μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει πραγματικότητα; Η αγορά έχει σίγουρα αποκτήσει ισχυρότατο βηματισμό και φαίνεται ότι μπορεί να συγκρατήσει αυτό το θετικό momentum, κάτι που, σύμφωνα με ορισμένους παράγοντες της αγοράς «καθρεφτίζει» τις θετικές οικονομικές εξελίξεις της ελληνικής οικονομίας. Ακολουθεί, άλλωστε, τους ρυθμούς της ευρωπαϊκής αγοράς, όπου -επίσης- υπάρχει μεγάλη «όρεξη» για την αγορά νέων αυτοκινήτων. Αυτό, ωστόσο, σχολιάζει, δεν σημαίνει ότι θα συνεχίσει με τους ίδιους εκρηκτικούς ρυθμούς σε όλη τη διάρκεια του έτους. Αντίθετα, αναμένεται να διατηρηθεί το θετικό πρόσημο, αλλά με μειωμένους ρυθμούς αύξησης.
Οι αριθμοί και οι 158 χιλιάδες
Απέναντι σε κάθε ανάλυση φυσικά, η γλώσσα των αριθμών είναι ικανή, όχι μόνο να πει την αλήθεια, αλλά να δώσει τη «μεγάλη εικόνα». Τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για τους πρώτους τρεις μήνες του 2023 (Ιανουάριο- Μάρτιο) δείχνουν ότι ταξινομήθηκαν 33.772 καινούρια αυτοκινήτα, καταγράφοντας αύξηση 50,6% σε σχέση με πέρυσι, όταν στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα οι πωλήσεις είχαν φτάσει τις 22.427.
Κάνοντας ένα projection στο επόμενο εννιάμηνο, με βάση τις επιδόσεις του πρώτου τριμήνου, ο Σύνδεσμος προχωρά στην εκτίμηση ότι οι πωλήσεις στο σύνολο του τρέχοντος έτους, μπορούν να φτάσουν τις 158.542! Αυτό θα συνιστά επίδοση- ρεκόρ δεκαετίας και πλέον και αρκεί να συγκρίνουμε αυτή την επίδοση με άλλα έτη: Το 2015, οι πωλήσεις στο σύνολο του έτους έφτασαν τις 75.805, το 2018 τις 103.431, πέρυσι τις 105.283, ενώ η καλύτερη επίδοση των τελευταίων ετών καταγράφηκε το 2019, όταν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων έφτασαν τις 114.109.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αντίστοιχα, η πρόβλεψη για τις πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων στο σύνολο του έτους για το 2023, κάνει λόγο για 68.292 οχήματα, καταδεικνύοντας τη «στροφή» των Ελλήνων σε πιο νέας τεχνολογίας οχήματα, με δεδομένη και την πρόθεση της ΕΕ να σταματήσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035.
Μόνο τον περασμένο Μάρτιο, μάλιστα, η αγορά συνέχισε με ρυθμό αύξησης 58% σε σχέση με πέρυσι, καταγράφοντας ρεκόρ 23ετίας (!). Για να βρούμε καλύτερο αριθμό από τις 13.285 ταξινομήσεις του Μαρτίου 2023 (έναντι 8.410 τον αντίστοιχο μήνα του περασμένου έτους), θα πρέπει να ανατρέξουμε στον Μάρτιο του 2010, όταν και είχαν πουληθεί 19.053 καινούρια αυτοκίνητα.
Πού οφείλεται λοιπόν αυτή η εκρηκτική άνοδος στις ταξινομήσεις καινούριων αυτοκινήτων; Εν πρώτοις, στην αδιαμφισβήτητη «όρεξη» των Ελλήνων να αντικαταστήσουν το αυτοκίνητό τους με ένα καινούριο και ενδεχομένως να προλάβουν τις διαρκείς πληθωριστικές ανατιμήσεις. Εν δευτέροις, ο… συνήθης ύποπτος, δηλαδή οι εταιρείες βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων ενοικιάσεων έχουν το δικό τους μεγάλο μερίδιο, ως αποτέλεσμα των αντίστοιχα πολύ καλών επιδόσεων που καταγράφει ο τουρισμός και της αναμονής νέων ρεκόρ σε αφίξεων.
Ο κυριότερος λόγος όμως της αύξησης στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, είναι τα… ετοιμοπαράδοτα. Η κατάσταση με τις… ατέλειωτες λίστες αναμονής για την παραλαβή ενός αυτοκινήτου λόγω της έλλειψης ημιαγωγών, του disruption που έφερε στις εφοδιαστικές αλυσίδες το lockdown της πανδημίας και των χαμηλών ρυθμών παραγωγής από τα εργοστάσια της Ευρώπης (και όχι μόνο) έχει ομαλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σήμερα, σε όλες τις αντιπροσωπείες υπάρχουν ετοιμοπαράδοτα μοντέλα, κάτι που πέρυσι ακουγόταν σαν… ανέκδοτο στους πωλητές, οι οποίοι ξεσπούσαν σε… νευρικό γέλιο όταν κάποιος ζήταγε άμεση παράδοση αυτοκινήτου. Τώρα διανύουμε μια περίοδο που τα πράγματα εξελίσσονται ομαλά, η αγορά αποκτά και πάλι τη δυναμική της, κερδίζοντας το χαμένο έδαφος των τελευταίων 2 ετών.
Με την κατάσταση να συνεχίζει να βελτιώνεται ολοένα και περισσότερο καθώς έχει επιλυθεί το ζήτημα της έλλειψης μικροτσίπ και τα εργοστάσια να επιστρέφουν στους παλιούς, καλούς ρυθμούς παραγωγής, το ίδιο συμβαίνει και με τις πωλήσεις, καθώς ήταν πολλοί αυτοί που, απογοητευμένοι, ή ακύρωναν τις παραγγελίες τους, ή δεν τις… τοποθετούσαν καν, λόγω του μεγάλου χρόνου αναμονής. Επιπλέον, όπως εξηγούν στο newmoney.gr παράγοντες της αγοράς, στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους «έγινε ταμείο», δηλαδή εκτελέστηκαν (παραδόθηκαν) οι παραγγελίες οι οποίες είχαν γίνει τον Οκτώβριο- Νοέμβριο του προηγούμενου έτους. Είναι ζήτημα λογιστικοποίησης, λοιπόν, αναφέρουν και εξηγούν πως το μαθηματικό μοντέλο μπορεί να δείχνει συνέχιση αυτού του ρυθμού πωλήσεων, όμως ενδέχεται να ενέχει μια… υπερβολή.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε από τον Ιούνιο και έπειτα εάν θα συνεχιστεί αυτή η εκρηκτική άνοδος ή αν θα υπάρξει εξομάλυνσή της και επαναφορά του ρυθμού πωλήσεων σε θετικά, αλλά φυσιολογικά επίπδα. Και αυτό γιατί οι παραγγελίες του μεγαλύτερου μέρους των εταιρειών ενοικιάσεων αυτοκινήτων στα τουριστικά κέντρα της χώρας, αλλά και leasing, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και αποτελούν τη «μερίδα του λέοντος» από τις πωλήσεις. Θα μπορέσει η «όρεξη» των ιδιωτών να καλύψει και το «κενό» των μεγάλων εταιρειών, ώστε να διατηρηθεί αυτή η τάση της αύξησης πωλήσεων άνω του 50%; Αυτό είναι μάλλον δύσκολο, με δεδομένο ότι δεν συνυπολογίζονται και «έκτακτα» γεγονότα, όπως για παράδειγμα η χρονική περίοδος της εκλογικής διαδικασίας, η οποία αναμένεται να είναι μια περίοδος «παγωμένη» για την αγορά, καθώς αρκετοί είναι πιθανό να περιμένουν το αποτέλεσμα πριν κάνουν παραγγελία.
Η αγορά πάντως είναι πεπεισμένη πως σε κάθε περίπτωση, λόγω και της εξομάλυνσης των χρόνων παράδοσης, θα «τρέξει» στο σύνολο του έτους καλύτερα -και μάλιστα πολύ- τόσο από την περσινή, όσο και από αυτές των προηγούμενων ετών. «Ακόμα και αν δεν θα είναι 158 χιλιάδες οι πωλήσεις», λένε χαρακτηριστικά, «θα είναι 120 χιλιάδες και αυτό είναι μια επιτυχία».
Η στρατηγική των πρωταγωνιστών
Πάντως οι ελληνικές αντιπροσωπείες είναι αποφασισμένες να βάλουν το… χεράκι τους για να διατηρήσουν αυτή την προοδευτική αύξηση που καταγράφει η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, μετά από μια δύσκολη περίοδο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, της σύρραξης στην Ουκρανία και των συνεπαγόμενων προβλημάτων στη παραγωγή, λόγω έλλειψης ημιαγωγών. Πώς θα τη διατηρήσουν; Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Nissan (Νικ.Ι. Θεοχαράκης), στην οποία η πλειονότητα των μοντέλων της είναι άμεσα διαθέσιμη, γεγονός που σημαίνει ότι ο αγοραστής θα παραλάβει το νέο του αυτοκίνητο εντός ενός χρονικού διαστήματος που κυμαίνεται από λίγες ημέρες, μέχρι μερικές εβδομάδες για τις πιο εξεζητημένες περιπτώσεις. Επιπλέον, η ελληνική αντιπροσωπεία της ιαπωνικής μάρκας προχωρά σε γενναία έκπτωση της τιμής (άνω των 3.000 ευρώ) για το best seller της, το δημοφιλές Qashqai, προσφέροντάς το σε τιμή που ξεκινά από τις 27.490 ευρώ και μάλιστα με δέσμευση της τιμής, τη στιγμή της παραγγελίας.
Την ίδια τακτική, αυτή δηλαδή των προσφορών και ειδικά στα best sellers τους για να εκμεταλλευθούν τη δυναμική και το momentum της αγοράς και, ως εκ τούτου, να προσελκύσουν περισσότερους αγοραστές στις αντιπροσωπείες τους, εφαρμόζουν και σχεδιάζουν και οι άλλοι όμιλοι που πρωταγωνιστούν στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, ο Όμιλος Συγγελίδη (Peugeot, Citroen, Opel, Mazda) θεωρεί μέρος της «ταυτότητάς» του την έξυπνη εμπορική προώθηση και τις γενναίες προσφορές, στρατηγική που του χαρίζει επί σειρά δεκαετιών μια από τις πρώτες, αν όχι την πρώτη θέση στα best sellers της αγοράς. Άλλοι Όμιλοι, όπως ο Όμιλος Βασιλάκη, επανασχεδιάζουν την στρατηγική τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η προϊοντική γκάμα δεν… εμπλουτίστηκε απλώς, αλλά γίνεται τεράστια, καθώς στις Seat, Cupra μεταξύ άλλων προστίθενται μάρκες της Stellantis όπως οι Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep και η υπό αναγέννηση θρυλική Lancia.
Τι αγοράζουν οι Έλληνες
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει να δούμε τι προτιμούν να αγοράζουν οι Έλληνες. Εν πρώτοις ην το… καύσιμο. Ο μεγάλος έρωτας του Έλληνα με τη βενζινοκίνητα δεν λέει να σβήσει, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα με καύσιμο τη βενζίνη καταλαμβάνουν μερίδιο αγοράς 44,2% (έναντι 45,3% πέρυσι), ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση (37,4% το μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων στη Γηραιά το πρώτο τρίμηνο του έτους).
Στη δεύτερη θέση σε επίπεδο τριμήνου καταλαμβάνουν, στην ελληνική αγορά τα υβριδικά μοντέλα (HEV) με 27,2% έναντι 27,6% το αντίστοιχο περσινό διάστημα (25,8% στην ΕΕ) και στην τρίτη θέση τα αυτοκίνητα με καύσιμο το πετρέλαιο. Τα ντήζελ φέτος καταλαμβάνουν το 16,6% της αγοράς,αυξημένο από το 15,3% του περσινού πρώτου τριμήνου και όμοιο με το 15,4% της υπόλοιπης Ευρώπης.
Εντελώς διαφορετικά είναι τα πράγματα σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (επαναφορτιζόμενα, BEV-PHEV) τα οποία, στο πρώτο τρίμηνο του 2023 καταλαμβάνουν το 9,3% της αγοράς (έναντι 7,9% πέρυσι). Κάτι που, αν συγκριθεί με το 17,9% που καταλαμβάνουν στην υπόλοιπη ευρωπαϊκή αγορά το εξεταζόμενο διάστημα, καταδεικνύει τη δυσπιστία του Έλληνα για τις υποδομές, ήτοι τα δίκτυα φόρτισης τα οποία ακόμα βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης στη χώρα μας.
Θέση απλά… ύπαρξης στην ελληνική αγορά έχουν το πρώτο τρίμηνο τα αυτοκίνητα που καίνε υγραέριο ή φυσικό αέριο (αμιγώς ή διπλού καυσίμου και στις δύο περιπτώσεις) με 0,3% και 2,4% της αγοράς αντίστοιχα, κάτι που εξηγείται από τη μικρή διαθεσιμότητα μοντέλων, αλλά και το αρκετά μικρό δίκτυο ανεφοδιασμού.
Και τι αυτοκίνητο προτιμούν οι περισσότεροι Έλληνες; Η εποχή που όλοι ήθελαν «μια κούρσα» (όπως αποκαλείτο κάποτε το sedan) έχει περάσει. Ο νέος βασιλιάς είναι τα SUV, τα οποία προτιμά (τουλάχιστον) ο ένας στους δύο αγοραστές. Με το άθροισμα των υποκατηγοριών των SUV (A,B,C,D) να φτάνει το 58%, οι «πρωταθλήτριες» είναι τα BSUV με 26,8% (περισσότερες πωλήσεις έχει το Toyota Yaris Cross) και τα CSUV με 23,8% (περισσότερες πωλήσεις έχει το Peugeot 3008).
Σε επίπεδο τριμήνου, την κούρσα ηγείται η ιαπωνική Toyota (θυγατρική της Toyota),πουλώντας 4.000 αυτοκίνητα (αύξηση 51% σε σχέση με πέρυσι), ακολουθούμενη από την γερμανική Opel (Όμιλος Συγγελίδη) με 3.510 πωλήσεις, τη γαλλική Citroen (Όμιλος Συγγελίδη) με 3.175 ταξινομήσεις, την επίσης γαλλική Peugeot (επίσης Όμιλος Συγγελίδη) με 3.015 πωλήσεις και την κορεατική Hyundai (Όμιλος Βασιλάκη) με 2.717 ταξινομήσεις. Από κοντά η γερμανική Volkswagen (Όμιλος συμφερόντων της οικογένειας Μανδύλα) με 2.215 πωλήσεις στο τρίμηνο, ενώ ακολουθούν η αμερικανική Ford με 1.440 ταξινομήσεις, η κορεατική Kia με 1.420, η Suzuki με 1.340, η BMW με 1.315, η Renault με 1090, η Audi με 983, η Nissan με 864, η Mercedes με 854 κ.α.
Σε επίπεδο μήνα, η Toyota (1.591 πωλήσεις) νιώθει την… ανάσα της Opel με 1.290 ταξινομήσεις. Η πεντάδα των πρώτων σε πωλήσεις τον Μάρτιο αυτοκινήτων κλείνουν η Citroen (1045), Volkswagen (996) και Hyundai με 900 ταξινομήσεις.
Το Top 10 των μοντέλων
Το με διαφορά πιο αγαπημένο μοντέλο των Ελλήνων για το πρώτο τρίμηνο του 2023 είναι το Opel Corsa. Το μοντέλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που έχει πλέον τον «αέρα» της Stellantis (μετά την εξαγορά από το πάλαι ποτέ PSA Groupe) είναι το best seller της ελληνικής αγοράς με 842 πωλήσεις. Ακολουθεί η ιδέα της Toyota να… ψηλώσει το αειθαλές Yaris, δημιουργώντας το Yaris Cross. Το μικρό SUV της Toyota είναι στη δεύτερη θέση των πωλήσεων, με 664, ακολουθούμενο σε απόσταση αναπνοής από έναν… μόνιμο έρωτα των Ελλήνων, το διαχρονικό best seller Citroen C3 με 631 πωλήσεις.
Στην τέταρτη θέση των πωλήσεων βρίσκεται το Opel Crossland (389 ταξινομήσεις) και την πεντάδα κλείνει το Toyota CHR με 367 πωλήσεις. Στην έκτη θέση το επί σειρά ετών best seller της ελληνικής αγοράς Peugeot 208 με 326 πωλήσεις, ακολουθούμενο από το VW T-Roc (314 πωλήσεις) και τη BMW X1 με 292 πωλήσεις.
Το Top 10 των πιο μοσχοπουλημένων μοντέλων στην ελληνική αγορά το πρώτο τρίμηνο του 2023, κλείνει με το Toyota Yaris που πούλησε 272 κομμάτια και το Ford Fiesta με 258 ταξινομήσεις.
Πουλάνε τα supercars στην Ελλάδα;
Στη χώρα μας έχουν πλέον ξεπεραστεί τα συμπλέγματα προηγούμενων ετών και ο θαυμασμός για τα πιο πολυτελή και πιο σπορ τετράτροχα δημιουργήματα των πιο prestigious αυτοκινητοβιομηχανιών του πλανήτη δεν είναι πια ταμπού. Στην Ελλάδα έχουν εισαχθεί και κυκλοφορούν πέρυσι και φέτος Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Maserati και άλλα «κοσμήματα» των δρόμων (και των γκαράζ).
Χαρακτηριστική του επίσης ισχυρού βηματισμού που έχει και η αγορά πολυτελών και σπορ αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι η πορεία της Porsche που στη χώρα μας αντιπροσωπεύεται από τη Μοτοδυναμική (Πάρης Κυριακόπουλος). Με τη γερμανική μάρκα να ξεπερνά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην εφοδιαστική αλυσίδα, η περασμένη χρονιά έκλεισε με ρεκόρ πωλήσεων και κερδοφορίας. Το εντυπωσιακό είναι ότι οι πωλήσεις μόνο της Porsche την περσινή χρονιά ξεπέρασαν τα 26,8 εκατ. ευρώ, ενώ διαθέτει ισχυρό βιβλίο παραγγελιών για το τρέχον έτος. Στη διάρκεια της παρουσίασης των αποτελεσμάτων έτους της Μοτοδυναμικής, ο CEO της, Πάρης Κυριακόπουλος, είχε να πει τον… ξεχωριστό καλό λόγο για την Porsche στην Ελλάδα: «Είναι θεαματική η άνοδος της Porsche μετά το repositioning της μπράντας. Η Porsche έχει γίνει μία δραστηριότητα που προσφέρει πλέον οικονομικά στη Μοτοδυναμική, γι αυτό διατηρούμε προσδοκίες για το μέλλον», υπογράμμισε ο κ. Κυριακόπουλος. «Με 168 ταξινομήσεις και ένα ωραίο βιβλίο παραγγελιών μπήκαμε στο 2023», πρόσθεσε. Μάλιστα η εταιρία προχώρησε και σε εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της μάρκας προκειμένου να είναι διαθέσιμες στο καταναλωτικό κοινό αποτελώντας και φθηνότερες λύσεις για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές, ενώ η μάρκα κάνει εντυπωσιακό repositioning με την προσθήκη και νέων μοντέλων στη γκάμα της.
Διαβάστε ακόμη
Γιώργος Μαργώνης: Το «αύριο» της Παπαστράτος και οι νέες επενδύσεις των 200 εκατ. ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ