Εδώ που τα λέμε βέβαια κυρίως κέρδη καθώς συνολικά δημοπρατήθηκαν 1.200 αυτοκίνητα από πέντε οίκους δημοπρασιών που μέτρησαν τζίρο στα 469 εκ. δολάρια, αύξηση σχεδόν 19% σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ, το 2015.
Οι οίκοι δημοπρασιών πανηγυρίζουν αφού κατάφεραν να πουλήσουν μία Ferrari 410 Sport Spider by Scaglietti του 1955 αντί 22 εκ. δολαρίων, μία Mercedes-Benz 540 K Special Roadster του 1937 αντί 10 εκ. δολαρίων και μία Hispano-Suiza H6C του 1924 με αμάξωμα από ξύλο σε ροζ απόχρωση αντί 9,2 εκ. δολαρίων.
«Ο κλάδος είναι σαφώς ανθεκτικός σε οτιδήποτε συμβαίνει γενικά. Ωστόσο μια πιθανή ύφεση, υψηλότερα επιτόκια, ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία και οι αλλαγές συμπεριφοράς μετά την πανδημία της Covid-19 -όλα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη», λέει ο Juan Diego Calle, διευθύνων σύμβουλος του Classic.com.
Οι προανφερθείσες αστάθειες επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο αγοράζονται και πωλούνται τα αυτοκίνητα παγκοσμίως, αλλά η αγορά συλλεκτικών αυτοκινήτων είναι σαφώς πιο περίπλοκη. Η αλήθεια είναι ότι οι μακροοικονομικοί παράγοντες δεν επηρεάζουν εξίσου τους αγοραστές κλασικών αυτοκινήτων. Ούτε κατά διάνοια.
Υπό αυτό το πρίσμα η αγοραστική διάθεση για το φθινόπωρο θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες. Η ζήτηση για προπολεμικά αυτοκίνητα θα παραμείνει ισχυρή μέχρι το τέλος του έτους, λέει ο Bryon Madsen, επικεφαλής στρατηγικής για τον οίκο RM Sotheby’s. Στο Carmel, η Sotheby’s δημοπράτησε αρκετά προπολεμικά αυτοκίνητα πολλά από τα οποία ήταν ίδια μάρκα και μοντέλο και τα οποία πωλήθηκαν όλα, εκτός από ένα, αποδεικνύοντας ότι η αγορά των Packard και Duesenberg είναι αρκετά ισχυρή.
Στα ίδια επίπεδα αναμένεται να διατηρηθεί και η εκπληκτική απόδοση των blue chips των κλασικών αυτοκινήτων, όπως τα αγωνιστικά ιταλικά που κέρδισαν αγώνες αντοχής τη δεκαετία του 1950 καθώς και οι εξωτικοί απόγονοί τους. «Η Ferrari, για παράδειγμα, διατηρεί σταθερά την αξία της», λέει ο Dave Magers, διευθύνων σύμβουλος της Mecum Auctions. «Η οικονομική κατάσταση έχει ελάχιστο αντίκτυπο σε μια μάρκα όπως αυτή. Το αντίθετο μάλιστα, τους τελευταίους 22 μήνες η οικονομική αβεβαιότητα τείνει να ωθεί τους ανθρώπους να αγοράζουν πράγματα τώρα αντί για αργότερα».
Κάποιες από τις πωλήσεις που σημειώθηκαν στο Monterey, όπως η Bugatti Type 57SC Atalante του 1937 η οποία δημοπρατήθηκε στα 10,34 εκ. δολάρια, απλώς επιβεβαίωσαν ότι η κορυφή της αγοράς εξακολουθεί να είναι μηχανή παραγωγής πολλών χρημάτων.
Όπως μάλιστα υποστηρίζει ο Calle το ίδιο αναμένεται να γίνει και στις προσεχείς δημοπρασίες: «Τα υπέροχα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να πωλούνται για πάρα πολλά χρήματα». Υπάρχουν πολλές φθινοπωρινές δημοπρασίες από τις οποίες μπορείτε να διαλέξετε: Η Bonhams πραγματοποιεί την ετήσια πώληση στο Goodwood, στην Αγγλία, στις 17 Σεπτεμβρίου. Η RM Sotheby’s έχει μια πώληση στο Μάρσαλ του Τέξας, στις 22 Σεπτεμβρίου.
Η Broad Arrow έχει μια πώληση στο Gloversville, N.Y., στις 14 Οκτωβρίου. και η Mecum έχει μια πώληση στο Λας Βέγκας στις 10 Νοεμβρίου, για να αναφέρουμε μερικές. Όσοι ξέρουν λένε ότι οι καλύτερες παρτίδες θα συνεχίσουν να κάνουν πωλήσεις με πολλά μηδενικά, ειδικά στην Ευρώπη.
«Δεδομένης της εξίσωσης της ισοτιμίας του του ευρώ έναντι του δολαρίου για πρώτη φορά σε 20 χρόνια είναι πιο δύσκολο για τους ευρωπαίους αγοραστές να ενεργοποιηθούν σε αγορές εκτός της ευρωζώνης», λέει ο Madsen. «Ο οίκος RM Sotheby’s έχει τρεις στις ΗΠΑ. Δεδομένου ότι αυτές οι πωλήσεις πραγματοποιούνται σε τοπικές αγορές, στην Ελβετία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, πιστεύουμε ότι κάθε τοπική αγορά είναι κατάλληλα προστατευμένη από ορισμένες από αυτές τις επιπτώσεις».
Απλά προσέξτε τις εκτροπές, λένε οι μυημένοι. Καμία πώληση δεν καταδεικνύει την ισχυρή αγοραστική στάση για αυτοκίνητα που αποτελούν τα «ιερά δισκοπότηρα» της ιστορίας της αυτοκίνησης περισσότερο από αυτή της Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé που πουλήθηκε σε δημοπρασία τον Μάιο για 142 εκ. δολάρια σε έναν –άγνωστο ακόμα- πλειοδότη.
«Η Mercedes-Benz δικαιούται να πει ότι, όχι μόνο στη θεωρία αλλά και στην αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, το πολυτιμότερο αυτοκίνητο στον κόσμο είναι μια Mercedes» είχε δηλώσει τότε Simon Kidston, ο οποίος υπήρξε μεσάζων στην πώληση. Αλλά αυτό το άνευ προηγουμένου ποσό είναι πιθανόν «ανεπανάληπτο», πρόσθεσε. «Σημαίνει τώρα ότι κάθε gullwing roadster ή 540 K αξίζει περισσότερο; Δεν νομίζω», είπε. «Η γοητεία της Uhlenhaut Coupé δεν επεκτείνεται αυτοδικαίως σε κάθε Mercedes-Benz».
Υπάρχει ωστόσο και η άλλη όψη του νομίσματος. Ενώ οι πωλήσεις των πιο σημαντικών, ακριβότερων οχημάτων πολλών εκατομμυρίων δολαρίων θα παραμείνουν ισχυρές για το υπόλοιπο του έτους, οι στενοί παρατηρητές των καλοκαιρινών δημοπρασιών θα έχουν παρατηρήσει μια γενική επιβράδυνση του ρυθμού πωλήσεων για αυτοκίνητα μεσαίας κατηγορίας—αυτά που ξεπερνούν τα έξι νούμερα, αλλά κοστολογούνται λιγότερο από μισό εκατομμύριο δολάρια.
Στο Monterey η προσφορά για μία BMW Z8 του 2003 μετά βίας έφτασε τα 400.000 δολάρια, για ένα Delahaye του 1937 έφτασε τα 290.000 και για μια Jaguar E-Type του 1967 δεν ξεπέρασε τα 150.000 δολάρια. Και τα τρία παρέμειναν απούλητα,
Το ίδια συμβαίνει και για τα αυτοκίνητα στην «εισαγωγική» κατηγορία. Στη δημοπρασία Mecum, αυτοκίνητρα όπως ένα Chevrolet Impala του 1968 (προσφορά έως 22.000 δολάρια), ένα Datsun του 1972 (προσφορά έως 40.000 ) και μία Mercedes-Benz SL 600 του 1997 (προσφορά έως 10.000 δολάρια) απέτυχαν να πουληθούν.
Οι αναλυτές παρατήρησαν ακόμη και χαμηλότερα ποσοστά πωλήσεων τόσο σε ζωντανές όσο και σε διαδικτυακές δημοπρασίες όλο το καλοκαίρι. Μόνο τον Αύγουστο, οι συνολικές τιμές πωλήσεων ήταν 16,3% χαμηλότερες από τον Αύγουστο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία του Classic.com.
Οι ειδικοί χαρακτηρίζουν την επιβράδυνση ως υγιή διόρθωση παρά ως επικίνδυνη πτώση. Αποφέρει πρόσθετα οφέλη για τους αγοραστές, ειδικά εκείνους στις μεσαίες αγορές που μπορεί πράγματι να επηρεαστούν από την αστάθεια της αγοράς.
Οι τιμές του φθινοπώρου θα είναι πιο προβλέψιμες από ό,τι τους προηγούμενους μήνες, όταν η γενική τάση για υπερβολικά ακανόνιστες πωλήσεις συμπαρέσυρε αντίστοιχα και την αντίληψη που είχε κάποιος πωλητής για τις πραγματικές αξίες της αγοράς.
«Για ένα διάστημα φαινόταν ότι οι αγοραστές ήταν σε φρενίτιδα να αγοράσουν ό,τι μπορούσαν να βρουν στα χέρια τους», λέει ο Calle. «Οι τιμές συνέχιζαν να αυξάνονται, συχνά χωρίς λόγο». Αυτή παρόρμηση ορισμένων συλλεκτών, που ενισχύθηκε από την Covid-19, να «αρπάξουν» οτιδήποτε μπορούσαν να αγοράσουν φαίνεται ότι έχει παρέλθει.
Ακόμη καλύτερα, το πάγωμα της αγοράς τους επόμενους μήνες θα οδηγήσει τους πωλητές να είναι πιο ευέλικτοι σε σχέση με την ελάχιστη τιμή για την οποία είναι διατεθειμένοι να πουλήσουν το όχημα. Αντίστοιχα αυτό σημαίνει ότι οι αγοραστές μπορούν να αντεπεξέλθουν καλύτερα οικονομικά και να είναι πιο επιλεκτικοί.
«Για να είμαστε σαφείς, οι τιμές δεν πέφτουν, απλώς σταθεροποιούνται», λέει ο Calle. «Σε σχέση με άλλες κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων, αυτό είναι πραγματικά καλό νέο».
Διαβάστε επίσης
Λαγκάρντ: Περαιτέρω αύξηση των επιτοκίων εάν δεν μειωθεί ο πληθωρισμός
Goldman Sachs: Έρχονται και διακοπές λειτουργίας στις ευρωπαϊκές βιομηχανίες