Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Toyota, προειδοποιώντας ότι η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε «κατάσταση ζωής ή θανάτου», σχεδιάζει να αυξήσει τις πωλήσεις EV της εταιρείας σε 1,5 εκατομμύρια οχήματα το 2026 με τη βοήθεια μιας νέας πλατφόρμας.
Η νέα, αποκλειστική για EV αρχιτεκτονική θα επιτρέψει στα μελλοντικά ηλεκτρικά οχήματα της Toyota να διπλασιάσουν την εμβέλειά τους, χάρη στην αποτελεσματικότερη χρήση της μπαταρίας και να απαιτήσουν τους μισούς πόρους επένδυσης και ανάπτυξης.
Ήταν η πρώτη συνέντευξη Τύπου του Sato από τότε που ανέλαβε το τιμόνι της Toyota Motor Corp. την 1η Απριλίου, όταν ο Akio Toyoda έγινε πρόεδρος μετά από μια δεκαετία που ηγήθηκε της εταιρείας της οικογένειάς του.
Η στρατηγική του Sato, που ονομάζεται Toyota Mobility Concept, απαιτεί την επέκταση της επιχείρησης πέρα από τα αυτοκίνητα για να βρει νέες ροές εσόδων και να προσφέρει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους σε έναν κλάδο που αντιμετωπίζει βαθιές αλλαγές. Ο οδικός χάρτης απαιτεί μόχλευση της ηλεκτροκίνησης, νέες μορφές κινητικότητας και ψηφιοποίησης και αξιοποίηση νέων ευκαιριών σε συνδεδεμένες υποδομές.
«Το κύριο μήνυμα είναι: Ας αλλάξουμε το μέλλον των αυτοκινήτων», είπε ο Σάτο. «Πρέπει να επιδιώξουμε περαιτέρω την ενίσχυση της αξίας των αυτοκινήτων μας. Έτσι πρέπει να εξελιχθούμε». Το νέο αφεντικό της Toyota, γνωστό ως Captain Sato εσωτερικά, είπε ότι θα τηρήσει τη διαφοροποιημένη προσέγγιση της Toyota για την ηλεκτροκίνηση που βασίζεται και σε υβριδικά και οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Αλλωστε η Toyota ανακοίνωσε ότι πλέον επιτυγχάνει καλύτερα περιθώρια κέρδους στα υβριδικά από ό,τι στα οχήματα μόνο με βενζίνη.
Η πολύπλευρη προσέγγιση είναι επίσης απαραίτητη για να καλύψει τις ανάγκες του εκτεταμένου παγκόσμιου αποτυπώματος των πελατών της Toyota και να φιλοξενήσει μια σειρά που εκτείνεται από μίνι έως φορτηγά. «Από αυτή την ποικιλομορφία προέρχεται η καινοτομία», είπε χαρακτηριστικά το νέο αφεντικό της εταιρείας.
Στην ίδια εκδήλωση ο επικεφαλής τεχνολογικής εξέλιξης της εταιρείας Hiroaki Nakajima, ο οποίος τώρα ηγείται της παγκόσμιας ανάπτυξης προϊόντων, είπε ότι το κόστος παραγωγής θα μειωθεί μεταφέροντας το διάσημο σύστημα παραγωγής Toyota σε μια νέα εποχή και με μια ριζική επέκταση του αυτοματισμού, όπως αυτόνομες μεταφορές, συνδεδεμένες τεχνολογίες και αυτοματοποιημένες επιθεωρήσεις.
«Θα μεταμορφώσουμε πλήρως το τοπίο των εργοστασίων παραγωγής μας», δήλωσε ο Nakajima, του οποίου το ψευδώνυμο είναι «Μπουλτόζας», για την σκληρή προσέγγισή του στην ανάπτυξη προϊόντων. Είπε ότι ο τρόπος με τον οποίο θα κατασκευαστούν τα ηλεκτρικά οχήματα επόμενης γενιάς της Toyota θα είναι «εντελώς διαφορετικός».
Ως μέρος της αναμόρφωσης της παραγωγής, η Toyota θέλει να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα σε όλες τις παγκόσμιες εγκαταστάσεις παραγωγής της έως το 2035, πρόσθεσε ο Nakajima. Η εταιρεία δεσμεύεται ότι εκείνο το έτος ο παγκόσμιος στόλος νέων οχημάτων της Toyota θα εκπέμπει τις μισές εκπομπές ρύπων από ό,τι το 2019.
Ο Yoichi Miyazaki, CFO της Toyota, δήλωσε ότι η στρατηγική EV θα προσαρμοστεί στις ανάγκες των διαφορετικών αγορών της Toyota. Σε ανεπτυγμένες αγορές, όπως η Βόρεια Αμερική και η Ευρώπη, η Toyota θα συνεχίσει να εξελίσσεται και να βελτιώνεται στη σειρά ηλεκτρικών οχημάτων bZ, που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα e-TNGA.
Σε αναδυόμενες αγορές όπως η Νοτιοανατολική Ασία, η Toyota θα επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά pick-up και στα μικρά αυτοκίνητα. Η Toyota θα ξεκινήσει επίσης την παραγωγή ενός νέου, αμιγώς ηλεκτρικού crossover σε τρεις παραλλαγές στη Βόρεια Αμερική, το οποίο θα προμηθεύεται μπαταρίες από ένα νέο εργοστάσιο στη Βόρεια Καρολίνα.
«Θα ικανοποιήσουμε το ευρύ φάσμα της ζήτησης παγκοσμίως με διάφορες επιλογές», είπε ο Miyazaki. Τα στελέχη της Toyota δήλωσαν ότι η δυσκολία στην παροχή μπαταριών ήταν ο κύριος παράγοντας που εμπόδιζε έως τώρα την αποκάλυψη του στόχου του 1,5 εκατομμυρίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2026.
«Μπορεί να φαινόταν ότι ήρθαμε αργά, αλλά για εμάς ήταν απλώς θέμα κατάλληλου χρόνου», είπε ο Miyazaki. «Είναι δώρο άδωρο αν φτιάξουμε 1,5 εκατομμύριο αυτοκίνητα, αν δεν υπάρχουν μπαταρίες». Στο μέλλον, η Toyota θα εξετάσει το ενδεχόμενο εργοστασίων αποκλειστικά για EV, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί η ζήτηση, είπε ο Miyazaki.
Στα τέλη του περασμένου έτους, η Toyota προλείανε τον δρόμο ανακοινώνοντας ότι θα τριπλασίαζε σχεδόν την επένδυσή της στο εργοστάσιο μπαταριών στη Βόρεια Καρολίνα, σε 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια από 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια, για να κατασκευάσει επίσης πακέτα μπαταριών για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Το εργοστάσιο έχει προγραμματιστεί να ανοίξει το 2025.
Ο Sato, 53 ετών, διορίστηκε ως διευθύνων σύμβουλος για να δώσει μια φρέσκια προοπτική σε μία αυτοκινητοβιομηχανία με βαριά κληρονομία που είναι υποχρεωμένη να πρωταγωνιστήσει σε μια νέα εποχή ηλεκτροκίνησης, αυτόνομης οδήγησης και συνδεσιμότητας.
Η επανεκκίνηση του Sato διευκολύνεται αυτή τη στιγμή από την ραγδαία αύξηση των πωλήσεων και των κερδών. Αλλά η Toyota δέχεται επίσης αυξημένη πίεση από ένα κύμα νέων αντιπάλων από τη Silicon Valley έως την Κίνα που αμφισβητούν την παράδοση με νέους τρόπους κατασκευής και πώλησης αυτοκινήτων.
Αυτοί οι νεοεισερχόμενοι, που δεν επιβαρύνονται από το κόστος λειτουργίας δεκάδων εργοστασίων, τις αλυσίδες εφοδιασμού που ακόμα προσανατολίζονται στην εσωτερική καύση και τα περίπλοκα δίκτυα διανομής, έχουν επίσης πρωτοφανή περιθώρια κέρδους. Η S&P Global εκτιμά το περιθώριο κέρδους της Tesla στο 20%. Το λειτουργικό περιθώριο της Toyota, ισχυρό για τα πρότυπα της παραδοσιακής αυτοκινητοβιομηχανίας, ανέρχεται περίπου στο 10%.
«Η τρέχουσα κατάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι μια κατάσταση ζωής ή θανάτου και εξαιρετικά ανταγωνιστική», είπε ο Sato. «Θέλουμε να σκεφτούμε πρωτότυπα, έξω από τις υπάρχουσες ιδέες μας». Ο Sato είπε ότι η αντεπίθεση των EV θα ξεκινήσει με τη Lexus, η οποία έχει ήδη δηλώσει ότι σχεδιάζει να γίνει πλήρως ηλεκτρική σε όλο τον κόσμο έως το 2035 και να πουλήσει ένα εκατομμύριο EV παγκοσμίως το 2030.
Η Toyota, στο σύνολό της, στοχεύει σε παγκόσμιες πωλήσεις 3,5 εκατομμυρίων EV στο ίδιο χρονικό πλαίσιο. Για να φτάσει όμως σε αυτό το σημείο θα χρειαστεί μια γρήγορη μετάβαση. Το 2022, η Toyota πούλησε μόνο 24.466 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως, που είναι σταγόνα στο ωκεανό σε σύγκριση με τα 2,6 εκατομμύρια υβριδικά μοντέλα που διέθεσε την ίδια περίοδο.
Αλλά η Toyota ανεβάζει ρυθμούς το 2023, με την ισχυρή παρουσία του αμιγώς ηλεκτρικού crossover bZ4X και του premium ομολόγου του, Lexus RZ. Οι παγκόσμιες πωλήσεις EV της Toyota υπερτριπλασιάστηκαν, σε 9.016 οχήματα, τους πρώτους δύο μήνες του έτους.
Παρόλα αυτά, στην κρίσιμη αγορά των ΗΠΑ η Toyota πούλησε περίπου 1.880 EV μέχρι τον Μάρτιο. Αντίθετα, η General Motors, ο κορυφαίος ανταγωνιστής της στην Αμερική, πούλησε περισσότερα από 20.000. Όμως, ακόμη και καθώς η Toyota προχωρά πιο γρήγορα στα EV, ο ανταγωνισμός δεν παραμένει στάσιμος.
Εάν η Toyota φτάσει το 1,5 εκατομμύριο πωλήσεις EV το 2026, η κινεζική ανταγωνιστική BYD αναμένεται ότι θα πουλά 3 εκατομμύρια και η Tesla έως και 5 εκατομμύρια, δήλωσε ο Koji Endo, αναλυτής στην SBI Securities Co. στο Τόκιο.
«Ο στόχος της εταιρείας για το 2026 είναι ένα τεράστιο άλμα όσον αφορά την Toyota», είπε ο Endo. «Αλλά πρέπει να το συγκρίνετε με άλλους κατασκευαστές. Πιθανότατα εκείνη την χρονιά περισσότερες από έξι εταιρείες θα πωλούν περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια EV. Μπορούν πραγματικά να καλύψουν τη διαφορά σε σχέση με αυτές; Αυτή είναι η ερώτηση».
Διαβάστε ακόμη
Ο Έλον Μασκ θέλει να δημιουργήσει το «αντίπαλο δέος» της ChatGPT