Η πιο ψυχοφθόρα στιγμή της απίθανης απόδρασης του Κάρλος Γκοσν από την Ιαπωνία ήταν όταν η ασφάλεια του αεροδρομίου της Οσάκα σκεφτόταν να περάσει τη μεγάλη θήκη μέσα στην οποία ήταν διπλωμένος από ακτίνες Χ. Ο ίδιος, στριμωγμένος μέσα της, μπορούσε να ακούσει τους αρμόδιους να διαβουλεύονται, αλλά δεν είχε ιδέα τι θα αποφάσιζαν. Αν τελικά την περνούσαν από σκανάρισμα όλα θα είχαν τελειώσει.
Πήρε μια βαθιά ανάσα ανακούφισης όταν οι συνομιλίες σταμάτησαν και η βαλίτσα συνέχισε τον δρόμο της στον κυλιόμενο διάδρομο. Μόνο τότε συνειδητοποίησε ότι μάλλον θα τα κατάφερνε. Τον φόρτωσαν κυριολεκτικά σε ένα ιδιωτικό τζετ και απογειώθηκε προς την ελευθερία.
Εχουν περάσει σχεδόν τρία χρόνια από την απότομη πτώση του Κάρλος Γκοσν. Τον Νοέμβριο του 2018 συνελήφθη στην Ιαπωνία κατά τη διάρκεια ενός από τα δεκάδες επαγγελματικά ταξίδια που έκανε στη χώρα και προφυλακίστηκε. Τον Μάρτιο του 2019 αποφυλακίστηκε με εγγύηση για πρώτη φορά. Στις αρχές Απριλίου συνελήφθη ξανά και στα τέλη του ίδιου μήνα αποφυλακίστηκε και πάλι με εγγύηση και περιοριστικούς όρους. Εμεινε σε κατ’ οίκον περιορισμό μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019, οπότε και οργανώθηκε η κινηματογραφική απόδρασή του από τη χώρα. Στις 30 Δεκεμβρίου του 2019 έφτασε στο Λίβανο, όπου δεν μπορεί να τον φτάσει η ιαπωνική δικαιοσύνη.
Στις αρχές του 2020 έδωσε συνέντευξη τύπου στη Βηρυτό στην οποία ισχυρίστηκε ότι όλα είναι μια τεράστια σκευωρία σε βάρος του. Τον Φεβρουάριο του 2020 η Nissan μήνυσε τον Γκοσν για διαφυγόντα κέρδη αξίας πάνω από 800 εκατομμύρια δολάρια. Και πριν από έναν μήνα ο Γκοσν εξέδωσε το βιβλίο του με τίτλο Broken Alliances.
Σε συνέντευξη που έδωσε πρόσφατα ο Γκοσν στο Automotive news είπε ότι η απόφαση για την φυγή του από την Ιαπωνία ήταν η πιο κρίσιμη της ζωής του. Διότι, όπως ισχυρίζεται, πλέον είναι ελεύθερος για να αποκαταστήσει την υπόληψή του.
Στην ίδια συνέντευξη ο ακόμα καταζητούμενος στην Ιαπωνία πρώην πρόεδρος της Nissan, λέει ότι θα κλιμακώσει την εκστρατεία που θα καθαρίσει το όνομά του και θα τον δικαιώσει ως έναν από τους πιο επιτυχημένους CEO στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας και μιλά με αρκετά απαξιωτικό τρόπο για τη Nissan, αποκαλώντας την μια «βαρετή» εταιρεία για την οποία «κανείς δεν νοιάζεται» και την 22χρονη συμμαχία της με τη Renault ένα «ζόμπι» το οποίο σύντομα θα διαλυθεί.
Η αντεπίθεσή του ξεκίνησε με την έκδοση τον περασμένο μήνα του αποκαλυπτικού βιβλίου του Broken Alliances. Ο Γκοσν «απειλεί» ότι σχεδιάζει την έκδοση και ενός δεύτερου τόμου στον οποίο θα προβαίνει σε ακόμα πιο σημαντικές αποκαλύψεις για την σκευωρία η οποία, όπως ισχυρίζεται, είχε ως στόχο να τον «εκθρονίσει» από τη θέση του επικεφαλής της συμμαχίας και να τον καταστρέψει.
Αυτή την εποχή ο Γκοσν είναι αρκετά απασχολημένος συμμετέχοντας σε γυρίσματα ντοκιμαντέρ, δίνοντας συνεντεύξεις και σχεδιάζοντας την στρατηγική υπεράσπισής του με μια διεθνή ομάδα δικηγόρων. Το «πεσμένο είδωλο» της αυτοκινητοβιομηχανίας λέει ότι εξακολουθεί να διατηρεί σχέσεις με τον χώρο και ότι τον έχουν προσεγγίσει για συμβουλές πολλές start-up εταιρείες. «Είμαι ακόμα στο παιχνίδι» λέει χαρακτηριστικά αν και προσθέτει ότι ποτέ ξανά δεν θα επανέλθει σε πρωταγωνιστικό ρόλο, κυρίως εξαιτίας της ηλικίας του (ο Γκοσν είναι σήμερα 67 ετών).
«Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν θα έχω συμβουλευτικό ρόλο ή ότι δεν μπορώ να είμαι μέλος κάποιου διοικητικού συμβουλίου. Εμπλέκομαι ήδη με αρκετές start-up εταιρείες και έχω επαφές με την αυτοκινητοβιομηχανία. Συμμετέχω σε αρκετές διαβουλεύσεις. Οι συμβουλές μου έχουν ακόμα βαρύτητα και παρακολουθώ στενά τις εξελίξεις. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένα τεράστιο μέρος της ζωής μου».
Ο Γκοσν δεν αποκάλυψε με ποιες εταιρείες συνεργάζεται. Ούτως ή άλλως αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να έχει κάποιον επίσημο ρόλο σε οποιαδήποτε εταιρεία στις ΗΠΑ. Ως μέρος της συμφωνίας που υπέγραψε με τις αρμόδιες αρχές της χώρας το 2019, ο Γκοσν δήλωσε «αθώος», του επιβλήθηκε πρόστιμο ενός εκατομμυρίου δολαρίων και του απαγορεύτηκε να συμμετέχει ως διοικητικό στέλεχος σε οποιαδήποτε εταιρεία αμερικανικών συμφερόντων για 10 χρόνια.
Τρία χρόνια μετά την σοκαριστική για τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας σύλληψής του οι δικαστικές διαμάχες μαίνονται. Ο Γκοσν διατηρεί ακόμα το τεκμήριο της αθωότητας αλλά αντιμετωπίζει τέσσερις κατηγορίες για κατάχρηση σε μία περίοδο της διοίκησής του στη Nissan που ξεπερνά τα δέκα χρόνια.
Βέβαια μετά την απόδρασή του από την Ιαπωνία ο Γκοσν βρίσκεται στη λίστα καταζητούμενων της Interpol, του έχουν απαγορευτεί τα αεροπορικά ταξίδια και βρίσκεται έτσι καθηλωμένος στην χώρα των προγόνων του, τον Λίβανο.
Στο μεταξύ η ομάδα που οργάνωσε την απόδρασή του μέσα σε μία μεγάλη θήκη μουσικού οργάνου, δύο Αμερικανοί πατέρας και γιος, εκδόθηκαν στην Ιαπωνία και καταδικάστηκαν σε φυλάκιση τον περασμένο Ιούλιο. Επίσης ο Greg Kelly, πρώην διοικητικό στέλεχος της Nissan, ο οποίος συνελήφθη την ίδια μέρα με τον Γκοσν με την κατηγορία της συνέργειας, βρίσκεται ακόμα στο Τόκυο όπου αυτές τις ημέρες δικάζεται.
Μετά τις μηνύσεις της Nissan εναντίον του, ο Γκοσν σχεδιάζει να μηνύσει και αυτός με τη σειρά του την ιαπωνική εταιρεία, την οποία θυμίζουμε ότι είχε σώσει από τη χρεωκοπία στα τέλη του περασμένου αιώνα.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα η νομική ομάδα του Γαλλολιβανέζου άσκησε μηνύσεις εναντίον συγκεκριμένων στελεχών της Nissan, εναντίον της νομικής φίρμας που εκπροσωπεί τη γιαπωνέζικη εταιρεία και εναντίον του εισαγγελικού γραφείου του Τόκιο.
Σύμφωνα με τη μήνυση, άνθρωποι που εργάζονται για τα προαναφερόμενα μέρη μπήκαν στον Λίβανο με τουριστικές βίζες, ερεύνησαν παράνομα την κατοικία του χωρίς ένταλμα και κατέσχεσαν έγγραφα, ηλεκτρονικές συσκευές και συσκευές αποθήκευσης δεδομένων. Να πούμε ότι είχαν προηγηθεί ανάλογες έρευνες στις κατοικίες που διατηρεί ο Γκοσν στο Τόκιο, το Αμστερνταμ και το Ρίο ντε Τζανέιρο.
«Δεν είχαν ένταλμα, δεν είχαν τίποτα» είπε ο Γκοσν. «Απλώς πήραν ό,τι ήθελαν, σαν μαφιόζικη οργάνωση, και τα έστειλαν στο εισαγγελέα στο Τόκιο. Αμφισβητούμε όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο ήρθαν στη κατοχή τους τα έγγραφα αλλά και την αυθεντικότητα των εγγράφων που εστάλησαν τελικά στην Ιαπωνία».
Στο μεταξύ η αγωγή της Nissan εναντίον του Γκοσν από τον οποίο διεκδικεί το ποσό των 801,5 εκατομμυρίων δολαρίων, κινείται με ρυθμούς χελώνας. Στις 15 Οκτωβρίου έγινε μια προκαταρκτική ακρόαση αλλά η επόμενη έχει οριστεί για τα τέλη Ιανουαρίου του 2022.
Ο Γκοσν θεωρεί ότι το μέλλον της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi, μιας συμμαχίας που ο ίδιος εγκαθίδρυσε και διοίκησε για σχεδόν δύο δεκαετίες φέρνοντάς την κάποια στιγμή να είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, είναι τουλάχιστον δυσοίωνο. Τόσο η Nissan όσο και η Renault, ισχυρίζεται, κινδυνεύουν χωρίς ένα κοινό όραμα και μία εμπνευσμένη κεντρική διοίκηση.
Η αλήθεια είναι ότι και τα τρία μέλη της συμμαχίας αγωνίζονται να επιστρέψουν στην κερδοφορία στο φετινό οικονομικό έτος, μετά από μια τριετία απωλειών, που οφείλονται στις διοικητικές αναταράξεις μετά την σύλληψη του Γκοσν και στην πτώση των πωλήσεών τους παγκοσμίως. Το αξιοσημείωτο είναι ότι σε επίπεδο συνεργασιών μεταξύ των τριών εταιρειών έχουν γίνει πολύ λίγα μετά τις αρχές του 2020, οπότε είχαν ανακοινώσει ότι χωρίζουν την παγκόσμια αγορά σε «σφαίρες επιρροής», στο πλαίσιο μιας νέας στρατηγικής.
Ο Γκοσν προβλέπει ότι τελικά η Renault και η Nissan θα αποδεσμευτούν από μία συμμαχία που τις έδεσε και τους απέφερε αδιαμφισβήτητα κέρδη αλλά δημιούργησε ταυτόχρονα και πολλές εντάσεις σε μία συνεργασία που συχνά δεν έδειχνε ισότιμη. «Η αλήθεια είναι ότι αυτή τη στιγμή η συμμαχία είναι ένα ζόμπι. Δεν συνεργάζονται και επειδή δεν συνεργάζονται οι μετοχές τους κάποια στιγμή θα πωληθούν. Είναι αναπόφευκτο».
Τι σκεφτόταν, όμως, ο δαιμόνιος πρώην CEO όταν βρισκόταν μέσα στη θήκη του μουσικού οργάνου, παίρνοντας ένα ρίσκο που θα καθόριζε την μετέπειτα ζωή του;
«Εκείνη τη στιγμή δεν σκέφτεσαι το παρελθόν ή το μέλλον. Είσαι απόλυτα προσηλωμένος στο τώρα. Δεν αισθανόμουν τίποτα. Δεν ένιωθα ότι ίδρωνα, ότι ζεσταινόμουν, ότι θα πάθω κλειστοφοβία. Ολα εξαφανίζονται. Μόνο μια σκέψη κυριαρχεί: Να ξεφύγω. Θέλω να ξεφύγω για να μπορέσω να πολεμήσω αυτή την αδικία».
Διαβάστε ακόμη:
Ανατιμήσεις 10% – 30% σε προϊόντα λόγω αύξησης της τιμής ρεύματος
Δωρεάν γονικές παροχές ως 800.000 ευρώ για σπίτια, μετρητά και μετοχές