Η Nissan και η Honda θέλουν να συνεργαστούν σε ηλεκτρικά οχήματα και να διερευνήσουν κοινά εξαρτήματα και κοινές προμήθειες, καθώς οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να μειώσουν το κόστος και να αναδειχθούν ως πρωτοπόροι στον παγκόσμιο αγώνα EV εναντίον αντιπάλων όπως η Tesla και οι νεοφυείς κινεζικές εταιρείες.
Οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν ένα μνημόνιο κατανόησης σχετικά με τη συνεργασία τους σε συνέντευξη Τύπου στην οποία συμμετείχαν οι CEO της Nissan και της Honda, Makoto Uchida και Toshihiro Mibe.
Η Nissan και η Honda, η τρίτη και η δεύτερη μεγαλύτερη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αντίστοιχα, θα εξετάσουν το ενδεχόμενο κοινής χρήσης και προμήθειας ηλεκτρικών συστημάτων πρόωσης και άλλων βασικών εξαρτημάτων EV. Τα στελέχη δήλωσαν ότι οι εταιρείες τους θα εξετάσουν επίσης την κοινή χρήση τεχνολογιών μπαταριών και αρχιτεκτονικών λογισμικού.
Η συνεργασία έρχεται καθώς οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες επανεξετάζουν την ανάπτυξη και την κατασκευή EV, αφού έμειναν πίσω από τους παγκόσμιους αντιπάλους από την Κίνα, τη Silicon Valley και αλλού. Η συνεργασία με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρείται βασική στρατηγική για την επίτευξη οικονομίας κλίμακας και την κατανομή των επενδύσεων.
Οι συνέργειες θα μπορούσαν να κατανεμηθούν σε περίπου 7,65 εκατομμύρια οχήματα που πωλούνται ετησίως παγκοσμίως και από τις δύο εταιρείες μαζί. Ωστόσο, οι Uchida και Mibe δήλωσαν ότι θα ήταν πρόωρο να τεθούν στόχοι κόστους ή όγκου.
Οι πλήρεις λεπτομέρειες σχετικά με το πεδίο εφαρμογής δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Οι εταιρείες θα συστήσουν μια ομάδα εργασίας που θα μελετήσει τις δυνατότητες και θα υποβάλλει εκθέσεις σχετικά με τους τομείς με τις καλύτερες δυνατότητες σε «σύντομο χρονικό διάστημα».
«Μπορούμε να επιβιώσουμε; Αυτό είναι το ερώτημα», δήλωσε ο Mibe. «Μέχρι το 2030 πρέπει να είμαστε σε θέση να παλέψουμε ενάντια στους κορυφαίους παίκτες».
Ο Uchida της Nissan επεσήμανε ότι η οικονομία κλίμακας και το κόστος κατασκευής ήταν βασικά σημεία εστίασης της πιθανής συνεργασίας. Και οι δύο εταιρείες πρέπει να σκεφτούν «έξω από το κουτί» και να επανεφεύρουν τις επιχειρήσεις τους.
«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να εφησυχάζουμε», δήλωσε ο Uchida. «Οι αναδυόμενοι παίκτες διεισδύουν με υψηλή ανταγωνιστικότητα και εντελώς διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα».
Προς το παρόν, οι εταιρείες δεν σχεδιάζουν να μοιραστούν μοντέλα. Οι διασταυρούμενες συμμετοχές κεφαλαίου είναι επίσης εκτός του πεδίου συζήτησης προς το παρόν, αν και δήλωσαν ότι δεν θα κλείσουν την πόρτα σε τέτοιες ιδέες στο μέλλον.
Οι περιοχές συνεργασίας δεν περιορίζονται στην Ιαπωνία. Εξετάζεται επίσης να επεκταθούν στη Βόρεια Αμερική, όπου τόσο η Nissan όσο και η Honda έχουν μεγάλη διείσδυση, αλλά και στην Ευρώπη με ηλεκτρικά οχήματα που θα χρειαστούν για να συμμορφωθούν με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και όπου αμφότερες οι εταιρείες εξακολουθούν να είναι παίκτες μικρού όγκου.
Για τη Nissan, η οποία ετοιμάζεται να ανακοινώσει ένα νέο μεσοπρόθεσμο σχέδιο μέχρι το τέλος αυτού του μήνα, μια νέα συνεργασία στην κατηγορία των EV θα μπορούσε να τη βοηθήσει να καλύψει το κόστος και να αυξήσει τον όγκο πωλήσεων. Η μείωση του κόστους και η βελτίωση της αποδοτικότητας της παραγωγής θεωρούνται κλειδί για την ανταγωνιστικότητά των ιαπωνικών εταιρειών στα ηλεκτρικά οχήματα.
«Το ερώτημα είναι να βρούμε έναν συνεργάτη ώστε η βάση των προμηθευτών μας να είναι αρκετά αποτελεσματική ώστε να διατηρήσει τους στόχους μας στην ηλεκτροκίνηση», δήλωσε ένας υψηλόβαθμος αξιωματούχος, ζητώντας να μην κατονομαστεί αποκαλύπτοντας ιδιωτικές συζητήσεις. «Πρέπει να επιταχύνουμε τον εξηλεκτρισμό. Η επιτάχυνση σημαίνει επενδύσεις και αυτές απαιτούν την επίτευξη οικονομίας κλίμακας. Για εμάς, το πιο σημαντικό είναι να κάνουμε τη βάση των προμηθευτών μας πιο αποτελεσματική».
Οι Uchida και Mibe αρνήθηκαν να θέσουν στόχους σχετικά με την εξοικονόμηση κόστους ή τον όγκο παραγωγής οχημάτων. Η Nissan σχεδιάζει να πουλήσει 3,55 εκατομμύρια οχήματα κατά το τρέχον οικονομικό έτος που λήγει στις 31 Μαρτίου. Ο αντίστοιχος στόχος για την Honda είναι 4,1 εκατομμύρια οχήματα.
Ωστόσο, αυτός ο συνολικός αριθμός των 7,65 εκατομμυρίων υπολείπεται κατά πολύ του στόχου της Toyota που ανέρχεται σε 9,45 εκατομμύρια πωλήσεις για το τρέχον οικονομικό έτος. Μάλιστα ο όγκος πωλήσεων του ομίλου Toyota αυξάνεται κατά αρκετά ακόμη εκατομμύρια, όταν οι Ιάπωνες εταίροι της, Subaru, Mazda και Suzuki προστίθενται στο μείγμα της.
Η Nissan, η οποία προσπαθεί να ενισχύσει τον παγκόσμιο όγκο πωλήσεών της, φιλοδοξεί να επανεκκινήσει το πρόγραμμα ηλεκτρικών οχημάτων της. Η εταιρεία ήταν κάποτε πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά οχήματα, με το λανσάρισμα του Leaf το 2010, αλλά τώρα έχει μόνο τρία αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, τα Leaf, Ariya και Sakura.
Η Honda, από την άλλη πλευρά, είναι η μόνη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που δεσμεύεται να καταργήσει πλήρως τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Θέλει να εισαγάγει 30 ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως έως το 2030 και να πουλάει αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταριών ή οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου έως το 2040. Τον Ιανουάριο, η Honda ανακοίνωσε μια νέα σειρά παγκόσμιων ηλεκτρικών οχημάτων που ονομάζεται Honda 0 Series που ξεκινά με ένα σεντάν στις ΗΠΑ το 2026.
Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες πάντως έχουν αρκετά διαφορετική αυτοκινητική κουλτούρα. Η Honda είναι γνωστή ως πιο συνεργάσιμη με τους προμηθευτές, ενώ η Nissan θεωρείται πιο συγκρουσιακή. Στον αντίποδα, η Nissan είναι πιο συνηθισμένη να συμμετέχει σε συνεργασίες, λόγω της μακροχρόνιας συμμαχίας της με τη Renault. Η Honda προστατεύει περισσότερο την αυτονομία της.
Ο Uchida και ο Mibe αναγνώρισαν τις διαφορές, αλλά είπαν ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν. «Φυσικά, είναι μια διαφορετική εταιρεία, οπότε έχει διαφορετική κουλτούρα», δήλωσε ο Mibe για τη Nissan. «Αλλά το στοίχημα είναι να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε αυτά τα εμπόδια. Παρόλο που υπάρχουν διαφορετικές κουλτούρες, υπάρχουν και κοινά σημεία».
Η Nissan και η Honda θεωρούν τις συνεργασίες ως το κλειδί για να επωμιστούν το βάρος του αυξανόμενου κόστους ανάπτυξης οχημάτων. Η Nissan συνεργάζεται εδώ και καιρό με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault και έχει μερίδιο ελέγχου στην Mitsubishi Motors. Η Honda έχει συνεργαστεί με την General Motors σε ηλεκτρικά οχήματα και οχήματα κυψελών καυσίμου. Η Honda έχει επίσης μια κοινοπραξία EV με τον ιαπωνικό γίγαντα ηλεκτρονικών ειδών Sony.
Ωστόσο, η Nissan και η Renault εξισορρόπησαν τις διασταυρούμενες συμμετοχές τους πέρυσι, δίνοντας ίσο μερίδιο 15% η μία στην άλλη. Αυτό άνοιξε την πόρτα για τη Renault και τη Nissan να διερευνήσουν και άλλες συνεργασίες.
Την ίδια στιγμή, η Honda και η General Motors δήλωσαν στα τέλη του περασμένου έτους ότι εγκαταλείπουν τα σχέδια για την από κοινού ανάπτυξη entry-level EV επειδή δεν μπορούσαν να βρουν μια αποτελεσματική δομή κόστους.
Δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχει προσέγγιση μεταξύ Nissan και Honda. Μετά τη σύλληψη και την αποπομπή του πρώην προέδρου της Nissan, Carlos Ghosn, το 2018, συζητήθηκε η ιδέα μιας κεφαλαιακής σχέσης μεταξύ των δύο εταιρειών, η οποία δεν τελεσφόρησε.
Η ιδέα της Nissan και της Honda να ενώσουν τις δυνάμεις τους θεωρείται ότι έχει τις ευλογίες και την στήριξη των Υπουργείων Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ιαπωνίας.
Ο Ιάπωνας προμηθευτής Hitachi Astemo θα μπορούσε να λειτουργήσει ως σημαντική γέφυρα μεταξύ των δύο. Ο κατασκευαστής ανταλλακτικών δημιουργήθηκε το 2021 μεν τη συγχώνευση της Hitachi Automotive και μια ομάδα προμηθευτών της Honda.
Σήμερα, η Honda έχει μερίδιο 40% και η μητρική εταιρεία ηλεκτρονικών ειδών Hitachi επίσης 40%. Η Hitachi Automotive είχε μακρά ιστορία στην προμήθεια της Nissan και η διάδοχος εταιρεία Hitachi Astemo παραδίδει ηλεκτρικά συστήματα πρόωσης και ηλεκτροκίνητα εξαρτήματα οχημάτων και στις δύο εταιρείες.
Διαβάστε ακόμη
Τα σημάδια που δείχνουν «φούσκα» στα κρυπτονομίσματα
Οικογένεια Μουλιέ: Προ των πυλών η 4η επένδυση των βαθύπλουτων Γάλλων στην Ελλάδα
Όμιλος Κυριακούλη: Με ούριο άνεμο ο leader του θαλάσσιου τουρισμού
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ