Η Mercedes-Benz έχει εμπλέξει την ομάδα της Φόρμουλα Ένα στη διαδικασία εξέλιξης για την κατασκευή πολύ πιο αποδοτικών ηλεκτρικών οχημάτων μαζικής παραγωγής, μειώνοντας τους χρόνους ανάπτυξης κατά 25% ή περισσότερο, σε μια προσπάθεια να «προλάβει» αμιγώς ηλεκτρικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla.
Η τεχνολογία της F1 πάντα τελικά διαχέονταν σε οχήματα μαζικής αγοράς. Αλλά η συνεργασία της Mercedes με την ομάδα της στην F1 για την ταχύτερη κατασκευή πιο αποδοτικών ηλεκτρικών οχημάτων είναι άνευ προηγουμένου, επειδή ενσωματώνει αυτή την αγωνιστική νοοτροπία και την τεχνογνωσία απευθείας στην ανάπτυξη προϊόντων.
Μετά από δεκαετίες ηγετικής θέσης στην τεχνολογία κινητήρων εσωτερικής καύσης, οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Mercedes-Benz συνειδητοποιούν ότι έχουν μείνει πίσω από πολλές κινεζικές εταιρείες αλλά και την Tesla στην κούρσα του εξηλεκτρισμού. Η ομάδα F1 της Mercedes μπορεί να τη βοηθήσει να επιστρέψει στον αγώνα, όπως δήλωσε ο Steven Merkt, επικεφαλής λύσεων μεταφορών στην TE Connectivity, έναν σημαντικό προμηθευτή της γερμανικής εταιρείας.
«Κανείς δεν αισθάνεται την πίεση περισσότερο από τη Mercedes-Benz να παραμείνει στην ηγετική θέση καινοτομίας και σε αυτό τον τομέα», δήλωσε ο Merkt. «Πρέπει να πιέσουν πολύ, αλλιώς δεν θα είναι πλέον Mercedes-Benz».
Πέρυσι, η εταιρεία από τη Στουτγάρδη παρουσίασε το πρωτότυπο EQXX, ένα εξαιρετικά αποδοτικό EV ικανό για αυτονομία άνω των 1.200 km, το οποίο αναπτύχθηκε από κοινού με την ομάδα F1 της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Αγγλία.
Η EQXX χρειάστηκε μόλις 18 μήνες για να αναπτυχθεί, βασιζόμενη στην εμπειρία της ομάδας της F1 να εργάζεται γρήγορα για να αυξήσει την απόδοση των μπαταριών, των ηλεκτροκινητήρων, της αεροδυναμικής και της αντίστασης κύλισης. «Έχουμε ένα πλεονέκτημα εδώ με τη Φόρμουλα Ένα που άλλοι δεν έχουν, ούτε η Tesla ούτε άλλες εταιρείες», δήλωσε ο επικεφαλής τεχνολογίας της Mercedes-Benz, Markus Schaefer.
Η ταχύτητα είναι όλο και πιο σημαντική επειδή οι νεοεισερχόμενοι, πρωτίστως η Tesla, μπορούν να αναπτύξουν ή να τροποποιήσουν μοντέλα πολύ πιο γρήγορα από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες. Επίσης οι ραγδαία εξελισσόμενοι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν μειώσει τον χρόνο ανάπτυξης σε 2,5 χρόνια κατά μέσο όρο και αρχίζουν να λανσάρουν καινοτόμα, φθηνότερα ηλεκτρικά μοντέλα στην Ευρώπη.
Η ανάγκη για ταχύτητα συνδυάζεται με τον ανταγωνισμό μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών να κάνουν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο αποδοτικά και έτσι να ελαττώσουν το κόστος κτήσης- μειώνοντας το βάρος, βελτιώνοντας την αυτονομία και χρησιμοποιώντας λιγότερα ακριβά υλικά μπαταριών που είναι ήδη σε έλλειψη.
Οι προμηθευτές λένε ότι η αποδοτικότητα είναι πλέον ενσωματωμένη σε ορισμένα συμβόλαια για την εξέλιξη νέων EV, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιδιώκουν να κάνουν τα οχήματά τους πιο προσιτά. «Η αποδοτικότητα αποτελεί βασικό παράγοντα για την επιτάχυνση της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως», δήλωσε ο Schaefer.
Κομμάτια από την τεχνολογία που εμπέδωσε η Mercedes-Benz από την εξέλιξη της EQXX θα περιλαμβάνονται σε μια νέα πλατφόρμα EV που θα μπει στην παραγωγή το 2024, συμπεριλαμβανομένων αεροδυναμικών χαρακτηριστικών, τμημάτων του κινητήρα και του συστήματος λογισμικού του οχήματος.
Ο Schaefer δήλωσε ότι εφαρμόζοντας την προσέγγιση της ομάδας της στην F1, η Mercedes-Benz έχει μειώσει τον χρόνο ανάπτυξης νέων οχημάτων από 58 μήνες που χρειάζεται κατά μέσο όρο για να περάσουν από το σχεδιαστήριο στη μαζική παραγωγή κοντά στους 40 μήνες πλέον. Για τα παράγωγα μοντέλα -παρόμοια μοντέλα που κατασκευάζονται χρησιμοποιώντας την ίδια πλατφόρμα- ο στόχος είναι οι 30 μήνες.
Η ομάδα κινητήρων F1 της Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) στο Brixworth της κεντρικής Αγγλίας εργάζεται τώρα σε τουλάχιστον μισή ντουζίνα νέα έργα για την ανάπτυξη εξαρτημάτων για μοντέλα Mercedes-Benz μαζικής παραγωγής – μπαταρίες, μετατροπείς και νέες γενιές κινητήρων.
Ο διευθυντής προηγμένης τεχνολογίας της HPP, Adam Allsopp, δήλωσε ότι έλαβε την εντολή από τα κεντρικά γραφεία της Mercedes-Benz στη Στουτγάρδη να ξεκινήσει το έργο EQXX ενώ βρισκόταν σε διακοπές στο Isle of Wight, τον Αύγουστο του 2020. Βρέθηκε μπροστά με μια σαφή αλλά δύσκολη πρόκληση -να κατασκευάσει ένα EV ικανό να διανύσει 1.000 km με μία μόνο φόρτιση.
Τα όρια στην κατανάλωση καυσίμου στα μονοθέσια της F1 που επιβλήθηκαν το 2014 ανάγκασαν την HPP να αναπτύξει κινητήρες και μονοθέσια που συμπιέζουν στο έπακρο κάθε πτώση απόδοσης και να «κυνηγήσουν κάθε watt απώλειας» από δύο ηλεκτροκινητήρες, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Allsopp. «Ένα θεμελιώδες στοιχείο της νοοτροπίας μας είναι πάντα να προετοιμαζόμαστε για τον επόμενο αγώνα», δήλωσε ο Allsopp.
Εφαρμόζοντας αυτή την αγωνιστική νοοτροπία, οι μηχανικοί της F1 στο Brixworth και στο κοντινό Brackley συνεργάστηκαν με μια ομάδα στη Στουτγάρδη για την παραγωγή της EQXX – χρησιμοποιώντας μια ευέλικτη προσέγγιση που επέτρεψε στην ομάδα να προχωρήσει με την ανάπτυξη πριν καν ετοιμαστούν οι μπαταρίες του EV και στη συνέχεια να προσαρμόσει τα σχέδια πάνω σε αυτές.
Η EQXX διέθετε μια μπαταρία μισού μεγέθους από αυτήν της ηλεκτρική ναυαρχίδας της Mercedes, της EQS SUV, πολύ πιο συμπαγή ηλεκτρονικά εξαρτήματα και ένα νέο λειτουργικό σύστημα. Ολα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την αποδοτική αεροδυναμική, επέτρεψαν στην EQXX να διανύσει περισσότερα από 1.200 km, από τη Στουτγάρδη στο Silverstone της Αγγλίας, με μία μόνο φόρτιση, καταναλώνοντας κατά μέσο όρο 8,3 kWh/100 km. Συγκριτικά, η Tesla ανακοινώνει ότι το Model 3 Long Range καταναλώνει 16 kWh/100 km.
Για να διατηρήσει την γρήγορη μετάβαση τεχνογνωσίας της EQXX σε μοντέλα μαζικής παραγωγής το 2024 που θα βασιστούν στη νέα αμιγώς ηλεκτρική πλατφόρμα Mercedes Modular Architecture (MMA), η γερμανική φίρμα έχει αναπτύξει ένα ψηφιακό μοντέλο του εργοστασίου της στο Rastatt -το ίδιο αυτοκίνητο θα κατασκευαστεί επίσης στην Ουγγαρία και την Κίνα- για να «προσομοιώσει τη διαδικασία συναρμολόγησης» και έτσι να επιταχύνει τη φυσική μετάβαση του εργοστασίου στην κατασκευή νέων ηλεκτρικών οχημάτων.
Παραδοσιακά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πραγματοποιούν αναβαθμίσεις «μέσης ζωής» στα μοντέλα τους μετά από τρία ή τέσσερα χρόνια, αλλά ο Schaefer δήλωσε ότι «οι over-the-air ενημερώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι πολύ πιο συχνές». Προφανώς η Mercedes-Benz δεν είναι η μοναδική εταιρεία που βλέπει την ανάγκη για επίσπευση των διαδικασιών του εξηλεκτρισμού του στόλου της.
Η Ford ανακοίνωσε τα σχέδιά της για επιστροφή στους αγώνες της F1 το 2026, παρέχοντας «μια απίστευτα οικονομική πλατφόρμα για καινοτομία, ανταλλαγή ιδεών και τεχνολογιών», όπως δήλωσε ο CEO του αμερικανικού κολοσσού, Jim Farley, τον Φεβρουάριο.
Και η Volkswagen έχει δηλώσει ότι σκοπεύει να μειώσει το χρόνο ανάπτυξης νέων ηλεκτρικών μοντέλων για την κινεζική αγορά από τέσσερα στα 2,5χρόνια , που είναι περίπου ο μέσος όρος των κινεζικών εταιρειών.
Σύμφωνα με τον Liam Butterworth, διευθύνοντα σύμβουλο του προμηθευτή Dowlais, του οποίου οι πλευρικοί άξονες χρησιμοποιούνται σε εννέα από τα δέκα κορυφαία σε πωλήσεις ηλεκτρικά οχήματα στον κόσμο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τόσο επικεντρωμένες στην αποδοτικότητα που τώρα περιλαμβάνουν κυρώσεις για τους προμηθευτές που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους απόδοσης.
H OneD Battery Sciences προσθέτει πυρίτιο στις ανόδους μπαταριών EV που μειώνουν βάρος και κόστος και φορτίζουν τις μπαταρίες γρηγορότερα. Η General Motors έχει επενδύσει στην εταιρεία με έδρα το Palo Alto της Καλιφόρνια και ερευνά τη χρήση της τεχνολογίας στις μπαταρίες Ultium της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της OneD, Vincent Pluvinage, δήλωσε ότι κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου η εταιρεία θα ανακοινώσει περισσότερες συμφωνίες με αυτοκινητοβιομηχανίες που αναζητούν φθηνότερα και αποδοτικότερα ηλεκτρικά οχήματα. Αρνήθηκε ωστόσο να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τις συμφωνίες. «Η αύξηση της απόδοσης και η μείωση του κόστους είναι αυτή τη στιγμή το απόλυτο ζητούμενο», δήλωσε ο Pluvinage.
Μέχρι στιγμής, οι αυτοκινητοβιομηχανίες τοποθετούν μεγαλύτερες μπαταρίες για να αυξήσουν την εμβέλεια των ηλεκτρικών οχημάτων, επιδεινώνοντας έτσι την πρόβλεψη για επικείμενη έλλειψη πρώτων υλών όπως το λίθιο και το κοβάλτιο. Ωστόσο, η Allsopp της HPP δήλωσε ότι η αύξηση της αποτελεσματικότητας των ηλεκτρικών οχημάτων επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν μικρότερες μπαταρίες, καθιστώντας τις και φθηνότερες και περιβαλλοντικά πιο «καθαρές».
«Το να τοποθετείς απλώς μεγαλύτερες μπαταρίες δεν είναι έξυπνη λύση», δήλωσε ο Allsopp. «Πρέπει να βρούμε έξυπνους τρόπους για να επιτύχουμε τουλάχιστον την ίδια αυτονομία: είναι καλύτερο για τους πελάτες, τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τον πλανήτη».
Διαβάστε ακόμη
Μυτιληναίος στο Politico: Ανώτατο όριο στις τιμές ενέργειας για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ