Η αύξηση των πωλήσεων δύο βασικών μοντέλων, του Skoda Octavia και του Ford Focus, συνέβαλε στην επιστροφή της μικρομεσαίας κατηγορίας στην ανάπτυξη φέτος, αφού επλήγη δυσανάλογα από ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα το 2022.
Η συγκεκριμένη κατηγορία, η οποία είναι η τέταρτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, αυξήθηκε κατά 15% τους πρώτους 10 μήνες ,σε 1,26 εκατομμύρια, ακολουθώντας τη συνολική αύξηση της αγοράς κατά 16%, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
Οι πωλήσεις του Octavia αυξήθηκαν κατά 38%, ανεβαίνοντας στη δεύτερη θέση μπροστά από το Toyota Corolla και λιγότερο από 15.000 μονάδες πίσω από το best-seller της κατηγορίας VW Golf, το οποίο παραμένει πρώτο μολονότι απέτυχε να αυξήσει τις πωλήσεις του από το προηγούμενο έτος. Το Ford Focus σημείωσε αύξηση 35%, για να περάσει στην τέταρτη θέση πάνω από τα Peugeot 308 και KIA Niro.
Η παραγωγή της Octavia στο εργοστάσιο Mlada Boleslav της Skoda στην Τσεχία επλήγη σοβαρά το 2022 από έλλειψη ημιαγωγών και μια πυρκαγιά σε εργοστάσιο προμηθευτή που κατασκευάζει πάνελ πόρτας, ενώ το Focus επηρεάστηκε ομοίως από ελλείψεις εξαρτημάτων στο εργοστάσιο της Ford στο Saarlouis της Γερμανίας.
Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έδωσαν προτεραιότητα στην κατασκευή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και συμπαγών SUV με υψηλότερο περιθώριο κέρδους κατά τη διάρκεια της έλλειψης, εις βάρος των μικρομεσαίων χάτσμπακ και των αυτοκινήτων πόλης.
Οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν τα μοντέλα βενζινοκινητήρων και πετρελαιοκινητήρων εσωτερικής καύσης, με αύξηση 53%, αντιπροσωπεύοντας έτσι το ένα πέμπτο όλων των πωλήσεων.
Το best-seller των μοντέλων EV ήταν το MG4, το οποίο μπήκε στο top 10 της συνολικής αγοράς, στην όγδοη θέση, μετά από 10 μήνες, με 56.670 πωλήσεις, τοποθετώντας το ακριβώς μπροστά από το VW ID.3, στην ένατη. Το Renault Megane E-Tech ήταν το τρίτο EV με τις καλύτερες πωλήσεις στην κατηγορία, με 36.467 πωλήσεις, πάνω από το CUPRA Born.
Η επιτυχία του Octavia βοήθησε τις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων χάτσμπακ να αυξηθούν ελαφρώς, κατά 2,2% στις 220.181μονάδες. Μετά από ένα σερί ισχυρής ανάπτυξης, τα υβριδικά μειώθηκαν κατά 5,7%, στις 128.000, εν μέρει λόγω της πτώσης των πωλήσεων του KIA Niro.
Οι πωλήσεις υβριδικών επηρεάστηκαν επίσης μετά την απόσυρση του υβριδικού Ioniq από τη Hyundai. Μακράν το υβριδικό με τις καλύτερες πωλήσεις στην κατηγορία ήταν το Toyota Corolla, με 97.278 μονάδες, αλλά οι πωλήσεις του δεν αυξήθηκαν καθώς η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία συνέχισε να έχει προβλήματα από την έλλειψη μπαταριών.
Οι πωλήσεις plug-in υβριδικών μειώθηκαν κατά 15%, με μερίδιο 5,3% στην κατηγορία, παρά την αύξηση των πωλήσεων του υβριδικού plug-in Peugeot 308, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη θέση, και του Opel Astra που είναι στην τέταρτη.
Τα αντίστοιχα μοντέλα των Hyundai/KIA σημείωσαν πτώση στις πωλήσεις, ενώ το νέο plug-in υβριδικό Toyota Prius δεν έχει ακόμη σημαντικό αντίκτυπο, με πωλήσεις 1.728. Οι πωλήσεις των βενζινοκίνητων κυριάρχησαν στην κατηγορία με 576.092, αυξημένες κατά 20% σε σχέση με το 2022.
Τα στέισον βάγκον παραμένουν ένα μεγάλο μέρος της δημοτικότητας των μικρομεσαίων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 34% των πωλήσεων μέχρι τον Οκτώβριο. Το best-seller στέισον βάγκον είναι και πάλι η Octavia, που αντιπροσώπευε τα τρία τέταρτα των πωλήσεων του μοντέλου. Η Octavia είναι το best-seller στέισον βάγκον της Ευρώπης σε όλες τις κατηγορίες.
Ενώ κανένα άλλο μοντέλο δεν πλησιάζει την ανισορροπία στις πωλήσεις ανάμεσα σε στέισον και χάτσμπακ της Octavia, το στυλ του αμαξώματος είναι επίσης σημαντικό για την επιτυχία του Ford Focus, αντιπροσωπεύοντας το μισό όλων των πωλήσεών του, καθώς και του Corolla, στο 49%.
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο εξακολουθούμε να πουλάμε την Corolla αρκετά καλά», δήλωσε ο Andrea Carlucci, επικεφαλής προϊόντων και μάρκετινγκ της Toyota Motor Europe, στο Automotive News Europe. «Αυτή η έκδοση είναι όλο και πιο μοναδική στην κατηγορία, παρέχοντας καλό χώρο, αλλά και προσιτή τιμή». Η Toyota είναι πλέον ο μόνος κατασκευαστής μικρομεσαίων αυτοκινήτων που προσφέρει και μια έκδοση sedan, η οποία μάλιστα αντιπροσώπευε το 22% των πωλήσεων Corolla.
Τα στέισον πωλούνται επίσης καλά σε εταιρικούς στόλους, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 59% των πωλήσεων, σε σύγκριση με το 19% των λιανικών πωλήσεων (το υπόλοιπο ήταν πωλήσεις σε εταιρείες ενοικίασης και προεγγραφές). Τα χάτσμπακ στρέφονται περισσότερο προς την λιανική, στο 36%, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
Το μέλλον των mainstream μικρομεσαίων χάτσμπακ είναι ασαφές. Αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από τα B και C-SUV και ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να αποχωρήσουν εντελώς από την κατηγορία. Η Ford θα σταματήσει να κατασκευάζει το Focus το 2025, καθώς κλείνει το εργοστάσιο του Saarlouis που τα κατασκευάζει. Η FIAT θα τερματίσει την παραγωγή του Tipo το 2025.
Ο λόγος που οι εταιρείες προτιμούν τα crossover και SUV για ηλεκτροκίνηση είναι ότι εξ ορισμού διαθέτουν περισσότερο χώρο για μπαταρίες και πλήρως ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης χωρίς συμβιβασμούς χώρου για επιβάτες και φορτία, ενώ η υψηλότερη λιανική τιμή τους απορροφά καλύτερα το κόστος των μπαταριών.
Ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault, παραδέχτηκε πρόσφατα ότι το Megane E-Tech βρίσκεται εκτός της βασικής αγοράς οικογενειακών αυτοκινήτων. «Είναι ένα hot hatch, τοποθετημένο σε ένα εξειδικευμένο τμήμα της αγοράς. «Δεν είναι ένα πραγματικό οικογενειακό αυτοκίνητο λόγω του μικρού μεγέθους και του πακέτου του, και το πιο σημαντικό, λόγω του κόστους». Επεσήμανε το νέο ηλεκτρικό SUV Scenic ως καλύτερο παράδειγμα οικογενειακού EV.
Το Nissan LEAF θα μετεξελιχθεί επίσης σε crossover, προκειμένου να αντιστρέψει τις χαμηλές του μοντέλου της τρέχουσας γενιάς. Το νέο Leaf θα κυκλοφορήσει στα τέλη του επόμενου έτους.
Τα μικρομεσαία μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης βρίσκονται τώρα ως επί το πλείστον στην τελευταία γενιά τους πριν μεταβούν στην ηλεκτρική, με κάποιες ενδιάμεσες τεχνολογικές και αισθητικές αναβαθμίσεις. Για παράδειγμα, το Golf θα φρεσκαριστεί το επόμενο έτος, όπως και η Octavia. Η VW δήλωσε ότι η επόμενη γενιά Golf θα είναι αμιγώς ηλεκτρική και αναμένεται γύρω στο 2028.
Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να ικανοποιήσουν περισσότερους πελάτες που ενδιαφέρονται για τον προϋπολογισμό τους, η ηλεκτρική επιλογή τα επόμενα δύο χρόνια είναι πιθανό να παραμείνει στατική στην κατηγορία, γεγονός που θα μπορούσε να ενθαρρύνει περαιτέρω τις κινεζικές μάρκες να εισέλθουν στην αγορά, μετά την επιτυχία του MG4.
Διαβάστε ακόμη
Ενοίκια: Πού βρίσκονται διαθέσιμες οικονομικές κατοικίες για οικογένειες στην Αττική (πίνακες)
Ποια είναι η Ελληνοϊταλίδα που αναλαμβάνει το «Κτήμα Πικάσο» στους Πεταλιούς
Τα μετρητά… ρυπαίνουν – Πόσο επιβαρύνει το περιβάλλον το κάθε ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ