Τόσο ο όμιλος Volkswagen όσο και η Stellantis ανακοίνωσαν ότι φιλοδοξούν να εκθρονίσουν την Tesla ως τον Νο 1 κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη. Ωστόσο λογαριάζουν χωρίς τον νέο παίκτη που μπαίνει στο ευρωπαϊκό ρινγκ του εξηλεκτρισμού με σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου στην Ουγγαρία.
Πρόκειται για την BYD, τη μεγαλύτερη μάρκα της Κίνας συνολικά, η οποία μάλιστα ξεπέρασε την Tesla σε πωλήσεις EV για πρώτη φορά το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Εκτός από τις άγρυπνες νύχτες που μπορεί να προκαλέσει στα στελέχη στο Βόλφσμπουργκ, το Παρίσι και το Τορίνο, η BYD έχει τις δικές της φιλοδοξίες στην Ευρώπη.
«Μεσοπρόθεσμα, θέλουμε να είμαστε μεταξύ των πέντε κορυφαίων όσον αφορά τις συνολικές ταξινομήσεις εδώ στην Ευρώπη», δήλωσε ο Brian Yang, βοηθός γενικός διευθυντής της BYD Europe, στο Automobilwoche. Ο Yang δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα για τον στόχο, αλλά αυτό θα σήμαινε μερίδιο αγοράς άνω του 5%, ή περίπου ισοδύναμο με αυτό της Škoda, η οποία πούλησε περισσότερα από 625.000 οχήματα φέτος μέχρι τον Νοέμβριο.
Η BYD είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα, με μερίδιο αγοράς 11%, καθώς και η κορυφαία μάρκα EV. Ωστόσο, παρά τη δεσπόζουσα θέση της εκεί (έχει το δεύτερο και το τρίτο αυτοκίνητο με τις καλύτερες πωλήσεις στην Κίνα, πίσω από το Tesla Model Y), δεν είναι ακόμη ισχυρός παίκτης εκτός της εγχώριας αγοράς της.
Η BYD έκανε το ντεμπούτο της στην Ευρώπη στα τέλη του 2021 με ένα μοντέλο στη Νορβηγία, αλλά δύο χρόνια αργότερα – με πέντε μοντέλα να προσφέρονται σε οκτώ αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου – το μερίδιό της παραμένει αμελητέο.
Στην Ευρώπη η BYD πούλησε μόλις 13.250 αυτοκίνητα μέχρι τον Νοέμβριο, που ισοδυναμεί με μερίδιο αγοράς 0,1%. Το Atto 3 ήταν το best-seller μοντέλο της, με 10.841 πωλήσεις, ενώ τα άλλα πέντε μοντέλα πούλησαν μόλις μερικές εκατοντάδες μονάδες το καθένα, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
Η ανάπτυξη της μάρκας εκτός της Κίνας είναι απίθανο να προέλθει από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τις οποίες η BYD θεωρεί σχεδόν εκτός ορίων λόγω της κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου. Αυτό αφήνει την Ευρώπη, όπου μόνο η MG της SAIC έχει επιτύχει μια κρίσιμη μάζα πωλήσεων μεταξύ των κινεζικών εμπορικών σημάτων.
Καταλυτικό για την περαιτέρω ευρωπαϊκή ώθηση της BYD θεωρείται το εργοστάσιο που σχεδιάζει να φτιάξει στην Ουγγαρία. Η εγκατάσταση, που θα κατασκευαστεί στη πόλη Σέγκεντ, θα έχει αρχική χωρητικότητα 200.000 μονάδων ετησίως. Υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για την κατασκευή του εργοστασίου, με παραγωγή μεγάλης κλίμακας να ξεκινάει σε περίπου τρία χρόνια.
Αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι η τοπική προσαρμογή είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη μαζικών πωλήσεων στην Ευρώπη. Το ίδιο είχε συμβεί και με τους Ιάπωνες και τους Κορεάτες κατασκευαστές, οι οποίοι άρχισαν να βλέπουν πραγματική επιτυχία στην Ευρώπη μόνο όταν άρχισαν να παράγουν τοπικά.
Το ίδιο συνέβη και με την Tesla, οι πωλήσεις της οποίας αυξήθηκαν απότομα αφότου άνοιξε το Gigafactory του Βερολίνου για την κατασκευή του μεσαίου Model Y, το οποίο μάλιστα έχει βάλει σοβαρή υποψηφιότητα να αναδειχθεί στο μοντέλο με τις καλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη το 2023.
Η τοπική παραγωγή όχι μόνο μειώνει το κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας και της τιμολόγησης αλλά το πιο σημαντικό, ασκεί θετική αντιμετώπιση από τις τοπικές κοινωνίες.
Το ουγγρικό εργοστάσιο θα επιτρέψει στην BYD να αποφύγει πιθανούς τιμωρητικούς δασμούς για τα κινεζικά αυτοκίνητα που εξάγονται στην Ευρώπη πάνω από τον τρέχοντα δασμό 10% που επιβάλλεται σε παραγωγή εκτός ΕΕ. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί εάν η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ξεκίνησε πέρυσι καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η κινεζική κυβέρνηση επιδοτεί τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες της.
Ταυτόχρονα, η παραγωγή στην Ευρώπη θα επιτρέψει στην BYD να λάβει κίνητρα αγοράς στη Γαλλία, όπου ένας νέος νόμος για το αποτύπωμα άνθρακα έχει αποκλείσει τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής, συμπεριλαμβανομένου του Dacia Spring του ομίλου Renault.
Μέχρι να κατασκευάσει το δικό της εργοστάσιο, η BYD θα πρέπει να χτίσει αναγνώριση μάρκας και μερίδιο αγοράς μέσω εισαγωγών. Ωστόσο είναι αμφίβολο αν μπορεί να ακολουθήσει μια επιθετική στρατηγική τιμολόγησης στην Ευρώπη, δεδομένων των γεωπολιτικών κινδύνων, γεγονός που δυνητικά θα την περιορίσει σε σχετικά χαμηλού όγκου premium τμήματα.
Το Atto 3, το best-seller μοντέλο της BYD στην Ευρώπη, ξεκινά από 47.005 ευρώ στη Γερμανία με μπαταρία 60,5 kWh. Είναι περίπου 4.000 ευρώ ακριβότερο από το ελαφρώς μεγαλύτερο VW ID.4, το οποίο διαθέτει μικρότερη μπαταρία 52 kWh.
Η BYD έχει επίσης υψηλές προσδοκίες για το νέο χάτσμπακ Dolphin, το φθηνότερο μοντέλο της στην Ευρώπη, το οποίο ξεκινά από 35.990 ευρώ στη Γερμανία, τιμή που ωστόσο είναι υπερδιπλάσια σε σχέση με την κινεζική αγορά και το καθιστά πιο ακριβό από ανταγωνιστές όπως το VW ID.3, το οποίο είναι διαθέσιμο για περίπου 34.000 ευρώ στη Γερμανία μετά τις πιο πρόσφατε μειώσεις στις τιμές που συνδυάζονται με αναθεωρημένα επίπεδα εξοπλισμού.
Οι αναλυτές αναμένουν ότι η BYD θα λανσάρει την τρίτη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων φέτος, τα οποία θα προσφέρουν περισσότερη τεχνολογία, όπως δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης και θα δώσουν στη μάρκα ένα πλεονέκτημα στην Ευρώπη.
Παρόλα αυτά, η BYD θα μπορούσε να κερδίσει σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη μόνο εάν μπορέσει να κατασκευάσει προσιτά ηλεκτρικά οχήματα στην περιοχή. Ο Yang είναι πεπεισμένος ότι η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη θα απογειωθεί με μοντέλα που κοστίζουν κάτω από 20.000 ευρώ.
«Ο ισχυρότερος αντίκτυπος στην αγορά θα μπορούσε να επιτευχθεί με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι κατάλληλο για καθημερινή χρήση και κυρίως είναι προσιτό», δήλωσε ο Yang στο Automobilwoche, κάνοντας παραλληλισμούς με την επιτυχία της Dacia με τα μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης. «Όποιος φέρει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία στις μάζες θα κυριαρχήσει στην αγορά».
Είπε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα σε αυτό το σημείο τιμής θα μπορούσαν να είναι βιώσιμα με αυτονομία 300 km. Η BYD έχει ήδη ένα μοντέλο όπως αυτό στην Κίνα. Πρόκειται για το Seagull, ένα μικρό χάτσμπακ που αποκαλύφθηκε στην έκθεση αυτοκινήτου της Σαγκάης τον Απρίλιο. Με λιγότερο από 10.000 ευρώ στην Κίνα, το Seagull έχει φτάσει σε πενταψήφια νούμερα πωλήσεων κάθε μήνα.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ετοιμάζονται να λανσάρουν τα δικά τους φθηνά ηλεκτρικά οχήματα. Το Citroën New e-C3 ξεκινά την εμπορική του πορεία αυτή την άνοιξη ξεκινώντας από 23.300 ευρώ στη Γερμανία και τη Γαλλία με μπαταρία φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) 44 kWh και αυτονομία 320 κμ. Μια έκδοση εστιασμένη στην πόλη με αυτονομία 200 km θα κυκλοφορήσει στις αρχές του 2025 και θα κοστίζει 19.900 ευρώ.
Η απάντηση της Renault θα είναι η επόμενη γενιά Twingo, ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που κατασκευάζεται στην Ευρώπη με τιμή μικρότερη από 20.000 ευρώ και αναμένεται το 2026, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Luca de Meo. Επίσης το επερχόμενο αμιγώς ηλεκτρικό Renault 5 θα κοστίζει 25.000 ευρώ.
Ο όμιλος Volkswagen έχει ήδη προαναγγείλει ότι το επερχόμενο ID.2 θα κοστίζει λιγότερο από 25.000 ευρώ και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Oliver Blume, δήλωσε ότι ένα EV κάτω των 20.000 – ίσως ονομάζεται ID.1 – θα λανσαριστεί στο δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας.
Παρόλο που η BYD έκανε το ντεμπούτο της στην Ευρώπη με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αργότερα αυτό το μήνα θα λανσάρει το πρώτο plug-in υβριδικό ευρωπαϊκό μοντέλο της, το Seal U. Θα είναι το πρώτο από μια σειρά plug-in υβριδικών από την κινεζική ετειρεία.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα plug-in υβριδικά αποτελούν σημαντικό μέρος της επιτυχίας της BYD. Συνολικά, η BYD πούλησε 3 εκατομμύρια μονάδες το 2023, εκ των οποίων περίπου 1,6 εκατομμύρια ήταν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και περίπου 1,4 εκατομμύρια ήταν plug-in υβριδικά.
Παρ’ όλα αυτά, η BYD εισέρχεται σε μια κατηγορία που χάνει έδαφος στην Ευρώπη. Μέχρι το Νοέμβριο, ο όγκος των plug-in υβριδικών αυξήθηκε μόλις κατά 1,9%, στις 905.209 μονάδες, σε μια συνολική αγορά που αυξήθηκε κατά 15,4% στις, 11.838.433 μονάδες. Στον αντίποδα, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 39,6%, στις 1.812.258 μονάδες, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
Όπως έκαναν οι ιαπωνικές και κορεατικές μάρκες πριν από δεκαετίες, η BYD αναζητά στο εξωτερικό αύξηση των εσόδων και του περιθωρίου κέρδους, καθώς το μερίδιό της στην κινεζική αγορά φτάνει στο αποκορύφωμά του.
Εκτός από την Ευρώπη, η BYD αναμένεται φέτος να ξεκινήσει την παραγωγή και στα δύο νέα εργοστάσιά της στο εξωτερικό, στην Ταϊλάνδη και τη Βραζιλία. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι ο όγκος πωλήσεων της BYD στο εξωτερικό θα αυξηθεί από περίπου 150.000 μονάδες πέρυσι σε περίπου 1,5 εκατομμύριο μέχρι το 2030.
Διαβάστε ακόμη
Ακίνητα: Τα «σώζουν» από το Κτηματολόγιο και τα «τσιμπάει» η εφορία
Σπύρος Πρωτοψάλτης (ΔΥΠΑ): Στο φουλ γκάζι για 50.000 νέες θέσεις εργασίας το 2024
Γάμος ομόφυλων ζευγαριών: «Φροντιστήριο» στους γαλάζιους βουλευτές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ