Η εν λόγω πρόβλεψη της DataForce περιλαμβάνει τις 27 χώρες της ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισλανδία, τη Νορβηγία και την Ελβετία. Σε αντιδιαστολή, η S&P Automotive έχει προβλέψει μια “επίπεδη” αγορά για το 2025 στις 18 χώρες της Δυτικής Ευρώπης για επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με πωλήσεις περίπου 15 εκατομμυρίων οχημάτων.

Σύμφωνα με την S&P, η πρόβλεψη αυτή αντανακλά τον κίνδυνο ύφεσης, τις υψηλότερες τιμές των αυτοκινήτων, τη μείωση των επιδοτήσεων EV, τους νέους δασμούς στα κινεζικά EV, καθώς και την πολιτική αβεβαιότητα στη Γερμανία και τη Γαλλία.

Η Global Data προβλέπει αύξηση 2,4% στη Δυτική Ευρώπη. Οι αναλυτές της έγραψαν σε έκθεση του Νοεμβρίου ότι «ενώ η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής και η παρουσίαση νέων μοντέλων αναμένεται να προσφέρουν κάποια ανακούφιση στην αγορά το 2025, οι επικρατούσες αντιξοότητες είναι πιθανό να συνεχίσουν να λειτουργούν ως τροχοπέδη στις πωλήσεις οχημάτων». Μέχρι τον Νοέμβριο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της ACEA, οι ευρωπαϊκές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 0,6% το 2024.

Ο Benjamin Kibies, αναλυτής αυτοκινήτων στην DataForce, δήλωσε ότι η ζήτηση του 2024 επλήγη από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος λόγω του πληθωρισμού καθώς και των υψηλών επιτοκίων, που οδήγησαν τους αγοραστές να αναβάλουν την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών. Επιπλέον πολλές πωλήσεις αυτοκινήτων επισπεύσθηκαν το 2023, καθώς τα κίνητρα έληξαν σε ορισμένες χώρες.

Ο Kibies δήλωσε ότι ενώ οι συνολικές συνθήκες εξακολουθούν να είναι λιγότερο ευνοϊκές από ό, τι το 2019, πριν από την πανδημία, αναμένει ότι η αγορά θα βελτιωθεί. «Βλέπουμε μια μεγαλύτερη τάση αντικατάστασης μετά από πέντε χρόνια υποτονικών πωλήσεων».

Οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί επίσης να έχουν εσκεμμένα συγκρατήσει ορισμένες πωλήσεις EV το 2024 προκειμένου να έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιτύχουν τους νέους, αυστηρότερους στόχους εκπομπών CO2 της ΕΕ, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου.

Για παράδειγμα, ο Salvatore Saladino της DataForce, ο οποίος αναλύει την ιταλική αγορά, δήλωσε ότι στο τέλος του 2024 υπήρχαν περίπου 25.000 πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας στα σκαριά για παράδοση στην Ιταλία που αναβλήθηκαν για ταξινόμηση το 2025.

Οι ταξινομήσεις στις πέντε μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) αυξήθηκαν οριακά (+0,2%) το 2024, σε 9,08 εκατομμύρια μονάδες. Οι πωλήσεις μειώθηκαν στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ αυξήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.

Η DataForce προβλέπει ανάπτυξη για όλες τις παραπάνω αγορές φέτος: η γερμανική αγορά προβλέπεται ότι θα αναπτυχθεί κατά 1,6%, στις 2,86 εκατομμύρια μονάδες. Η Γαλλία κατά 6,2%, στις 1,83 εκατομμύρια μονάδες, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 5,5% στα 2,06 εκατομμύρια και η Ισπανία κατά 3,6%, στα 1,05 εκατομμύρια.

Για την Ιταλία η DataForce δημοσίευσε πιθανότερα και χειρότερα σενάρια: Η αναμενόμενη κατάσταση είναι ότι η Ιταλία αναπτύσσεται ελαφρώς, ακολουθώντας τις άλλες μεγάλες αγορές, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 2,9%, σε 1,62 εκατομμύρια μονάδες.

Στη χειρότερη περίπτωση οι πωλήσεις στην Ιταλία θα μπορούσαν να μειωθούν σχεδόν κατά 30%, στα 1,11 εκατομμύρια, εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να περιορίσουν απότομα τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης για να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών ρύπων.

Η ένωση ξένων κατασκευαστών αυτοκινήτων VDK στη Γερμανία έχει παρόμοια πρόβλεψη με την DataForce για τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά, για περίπου 2,85 εκατομμύρια ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων. Η VDK ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι η αναμενόμενη μικρή αύξηση βασίζεται στην ισχυρή αύξηση των πωλήσεων EV, αλλά προειδοποίησε ότι οποιαδήποτε ανάπτυξη θα απαιτήσει βελτιωμένες υποδομές και κίνητρα.

Η AAA Data, η οποία αναλύει τη γαλλική αγορά αυτοκινήτων, δήλωσε ότι η πολιτική αβεβαιότητα αναμένεται να περιορίσει τις πωλήσεις τους πρώτους μήνες του 2025. Επιπλέον, τα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα έχουν μειωθεί σημαντικά και η τύχη ενός επιτυχημένου προγράμματος «κοινωνικής μίσθωσης» που επέτρεψε σε οικογένειες χαμηλότερου εισοδήματος να μισθώσουν ηλεκτρικά οχήματα σε χαμηλό ποσοστό είναι αβέβαιη.

Η έλλειψη κινήτρων έχει επίσης εμποδίσει την αύξηση των πωλήσεων EV στην Ιταλία, η οποία έχει το χαμηλότερο μερίδιο EV από τις πέντε μεγάλες χώρες, στο 4,2%. Η ιταλική κυβέρνηση έχει περικόψει περαιτέρω τα κονδύλια επιδοτήσεων του προϋπολογισμού του 2025 προκειμένου να τα ανακατευθύνει στην προβληματική τοπική αυτοκινητοβιομηχανία.

Το χειρότερο σενάριο της DataForce για την Ιταλία είναι κάτι σαν ακραία άσκηση. Βασίζεται σε μια πιθανή στρατηγική πωλήσεων που ανακοινώθηκε από αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Stellantis, η οποία δήλωσε ότι για να συμμορφωθεί με τους στόχους εκπομπών CO2 του 2025 θα μειώσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης για να φέρει το ποσοστό πωλήσεων EV στο απαιτούμενο επίπεδο.

Διαβάστε ακόμη

Γιατί οι σορτάκηδες αγαπούν την ρουπία – Και πώς έβγαλαν δισεκατομμύρια σήμερα Δευτέρα

Alpha Finance: Ανεβάζει τις τιμές – στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

e-ΕΦΚΑ: Μέσω IRIS και η πληρωμή εισφορών μη μισθωτών – Πότε ξεκινάει

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα