Όταν ο όμιλος Volkswagen ξεκίνησε την παγκόσμια μετάβασή του σε ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, στράφηκε σε ένα από τα παλαιότερα και μικρότερα εργοστάσιά του για να βουτήξει πρώτο σε αχαρτογράφητα νερά.
Το εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στις Βρυξέλλες, το οποίο ανέλαβε η Audi το 2007, έχει κατασκευάσει περισσότερα από οχτώ εκατομμύρια οχήματα από τότε που παρήγαγε το πρώτο της Studebaker το 1949. Ανάμεσα στα πολλά μοντέλα που κατά καιρούς βγήκαν από τις γραμμές παραγωγής του συμπεριλαμβάνονται το Volkswagen Beetle, το Karmann Ghia και το Audi A1.
Αλλά όταν κυκλοφόρησε το Audi e-tron το 2018 – που ήταν το πρώτο από μία πληθώρα αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων του ομίλου -το εργοστάσιο και οι 3.000 εργαζόμενοί του ανέλαβαν επίσης και τον άτυπο ρόλο του «δάσκαλου».
θα ήταν οι πρωτοπόροι. Θα έκαναν λάθη, θα μάθαιναν από αυτά και τελικά θα έδιναν οδηγίες στις άλλες παγκόσμιες εγκαταστάσεις συναρμολόγησης του ομίλου -συμπεριλαμβανομένων τριών στη Βόρεια Αμερική- πώς να μετεξελιχθούν σε εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων.
Τον περασμένο μήνα, η Audi παρουσίασε τον διάδοχο του e-tron, που μετονομάστηκε σε Q8 e-tron. Και -όπως το εργοστάσιο που το κατασκευάζει- πρόκειται για μια εξελιγμένη και βελτιωμένη μορφή όσων η γερμανική εταιρεία έμαθε πάνω στην ηλεκτροκίνηση τα τελευταία πέντε χρόνια.
«Δεν αλλάξαμε τα πάντα, αλλά κάναμε πολλές επιμέρους βελτιώσεις», είπε ο Volker Germann, διευθύνων σύμβουλος του εργοστασίου της Audi στις Βρυξέλλες. Αυτά τα βήματα προφανώς θα γνωστοποιηθούν και θα διαχυθούν τόσο τόσο στην Audi όσο και στον όμιλο VW.
Για παράδειγμα, η νέα μπαταρία του Q8 e-tron διαθέτει μια δομή αλουμινίου σε σχήμα δικτυωτού πλέγματος που χωρίζει τις μεμονωμένες μονάδες κυψελών ενώ παράλληλα παρέχει προστασία από σύγκρουση. Αρχικά, είπε ο Germann, κάθε εξωθημένο κομμάτι αλουμινίου στο χωροδικτύωμα συγκολλήθηκε κουραστικά στη θέση του με το χέρι, εν μέρει επειδή δεν υπήρχε προμηθευτής στον οποίο η Audi θα μπορούσε να απευθυνθεί για να της παράσχει το εξάρτημα.
Τώρα, όπως και μεγάλο μέρος της υπόλοιπης διαδικασίας συναρμολόγησης μπαταριών, η ζωτικής σημασίας δομή του κλωβού κατασκευάζεται από ρομπότ, επειδή η Audi έμαθε πώς να το κάνει. Το να το κάνεις χειροκίνητα είναι «χάλια».
Ιδού και μία ακόμα αλλαγή από το 2018 που μπορεί να φαίνεται ασήμαντη έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις: Πριν τοποθετηθούν οι κυψέλες στο χωροδικτύωμα εγχέεται μια παχύρευστη ουσία που ονομάζεται gap filler. Αυτή χρησιμοποιείται ευρέως στη βιομηχανία ηλεκτρονικών ειδών. Με την πάροδο του χρόνου προσδιόρισαν ότι οι αρχικές τους εκτιμήσεις τόσο για τον τύπο όσο και για την ποσότητα της ουσίας ήταν πολύ συντηρητικές, επομένως η διαδικασία και τα υλικά άλλαξαν – μειώνοντας το κόστος αλλά διατηρώντας την ίδια, αν όχι καλύτερη, απόδοση.
Αυτός δεν είναι ο μόνος τομέας που βελτιώθηκε. Όταν κυκλοφόρησε το e-tron πολλοί υπάλληλοι στην περιοχή συναρμολόγησης των μπαταριών περνούσαν τις εργάσιμες ημέρες τους φορώντας ειδικό προστατευτικό πυροσβεστικό εξοπλισμό καθώς χειρίζονταν τις κυψέλες ιόντων λιθίου. Αποδείχτηκε ότι ο κίνδυνος πυρκαγιάς κατά τη συναρμολόγηση των μη τροφοδοτούμενων κυψελών ήταν ελάχιστος.
Μία σημαντική διαφορά έχει να κάνει και με την ίδια την μπαταρία. Οι αρχικές κυψέλες του e-tron προέρχονταν από την LG. Τώρα προέρχονται από τη Samsung SDI, με διαφορετική χημεία και βελτιωμένες ανόδους και καθόδους. Το αποτέλεσμα είναι μια πολύ πιο ανταγωνιστική αυτονομία για το Q8 e-tron — έως και 600 km στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Εναρμονισμένου Κύκλου Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων (WLTP) που χρησιμοποιείται στην Ευρώπη.
Το εργοστάσιο της Audi στις Βρυξέλλες, το οποίο έχει μηδενικό ανθρακικό ισοζύγιο ήδη από το 2018, προμηθεύεται τις μπαταρίες από ένα εργοστάσιο σχεδόν 1.500 km μακριά, στο Göd της Ουγγαρίας, κοντά στη Βουδαπέστη, από το οποίο αποστέλλονται με ηλεκτρικό τρένο. «Τις στέλναμε με φορτηγό, αλλά η μεταφορά με τρένο μας εξοικονομεί περίπου 2.600 τόνους CO2 ετησίως», δήλωσε ο Jan Marls, επικεφαλής παραγωγής στο εργοστάσιο των Βρυξελλών.
Η VW μπορεί τελικά να εφαρμόσει παρόμοια στρατηγική εάν εγκαταστήσει εργοστάσιο μπαταριών στον Καναδά, όπως είχε προγραμματιστεί, αλλά συνεχίσει να συναρμολογεί τα ηλεκτρικά της οχήματα στο Τενεσί και το Μεξικό.
Το εργοστάσιο συναρμολόγησης μπαταριών στις Βρυξέλλες λειτουργεί σε δύο βάρδιες των 100 εργαζομένων η καθεμία, οι οποίοι επικουρούνται από δεκάδες ρομπότ συναρμολόγησης. Πέρυσι παρήγαγε περίπου 43.000 e-tron, με όλες τις γνωστές δυσκολίες στην αλυσίδα του εφοδιασμού.
Αυτός ο αριθμός θα αυξηθεί φέτος με την παραγωγή του Q8 e-tron, καθώς και την προσθήκη του μικρότερου Q4 e-tron, το οποίο θα ενταχθεί στη γραμμή παραγωγής κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, ενώ θα συνεχίσει να κατασκευάζεται στο Zwickau της Γερμανίας επίσης.
Διαβάστε ακόμη
Πάνω από 1.555 ναυτικοί και 113 πλοία εγκαταλείφθηκαν το 2022
Hyundai: Το κινητό γραφείο είναι η νέα πρότασή της (vids)
Αμπράμοβιτς: Μεταβίβασε περιουσιακά στοιχεία στα παιδιά του για να αποφύγει τις κυρώσεις