Η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, κάποτε κυρίαρχη στην Ευρώπη, συνέχισε να χάνει μερίδιο αγοράς το 2023, καθώς η αύξηση των πωλήσεών της ήταν σημαντικά χαμηλότερη από της συνολικής αγοράς -κι αυτό πατά τη διαφαινόμενη επιβράδυνση των πωλήσεων EV.
Μέσα σε 11 μήνες οι πωλήσεις των supermini αυξήθηκαν κατά 6,8%, στις 1,6 εκατομμύρια μονάδες, σε μια συνολική αγορά που αυξήθηκε κατά 16%, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της έρευνας αγοράς Dataforce.
Η ισχυρή ζήτηση από το best-seller Dacia Sandero, που αυξήθηκε κατά 19% στις 217.244 μονάδες, και το τρίτο Renault Clio, με άνοδο 44%, απέτυχε να αντισταθμίσει τις ασθενέστερες πωλήσεις από ανταγωνιστές όπως το Peugeot 208 και το Toyota Yaris, το οποίο έπεσε στην πέμπτη θέση στις πωλήσεις από το Νο 3 που κατείχε.
Συνολικά τα μικρά αυτοκίνητα απέτυχαν να συμβαδίσουν με τη ζήτηση για crossover και B-SUV, πέφτοντας έτσι στην τρίτη θέση μεταξύ των κορυφαίων κατηγοριών της Ευρώπης, πίσω τόσο από τα B όσο και από τα C-SUV. Οι πωλήσεις των B-SUV αυξήθηκαν κατά 15% και των C-SUV κατά 19% μέχρι τον Νοέμβριο. Στην πτώση της κατηγορίας συνέβαλε και η κατάργηση δύο μοντέλων: του Ford Fiesta και του Nissan Micra.
Η Ford τερμάτισε την ευρωπαϊκή παραγωγή του Fiesta τον Ιούλιο, χωρίς να έχει προγραμματιστεί αντικαταστάτης. Ο αμιγώς ηλεκτρικός διάδοχος του Micra της Nissan δεν αναμένεται μέχρι το 2025.
Μολαταύτα η κατηγορία των supermini εξακολουθεί να βρίσκεται στο επίκεντρο της μάχης της βιομηχανίας να συνεχίσει να πουλάει προσιτά αυτοκίνητα, καθώς ολόκληρη η αγορά κινείται προς την ηλεκτροκίνηση.
Η κατηγορία έχει ένα από τα χαμηλότερα ηλεκτρικά μερίδια – 5,4% – μεταξύ των 21 κατηγοριών μοντέλων που παρακολουθεί η Dataforce. Οι πωλήσεις μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 15% μετά από 11 μήνες.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είναι δύσκολες σε μια κατηγορία όπου η τιμή του αυτοκόλλητου είναι πολύ υψηλότερη σε σύγκριση με τα ισοδύναμα που κινούνται με καύση. Μια πρόσφατη ανάλυση της Boston Consulting Group σχετικά με τα γαλλικά στοιχεία τιμών διαπίστωσε ότι η μέση λιανική τιμή για ένα μικρό αμιγώς ηλεκτρικό χάτσμπακ σε σύγκριση με το αντίστοιχο με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι περίπου 75% μεγαλύτερη, στα 36.800 ευρώ έναντι 20.900 ευρώ.
Η τεράστια αυτή διαφορά πέφτει στο 47% στην κατηγορία των μικρομεσαίων χάτσμπακ και μόλις στο 11% στη μεσαία κατηγορία, όπου το υψηλό κόστος της μπαταρίας διαχέεται καλύτερα.
Η Peugeot ήταν πιο επιτυχημένη στην πώληση αμιγώς ηλεκτρικών μικρών αυτοκινήτων, ταξινομώντας 44.200 e-208, αύξηση 4,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το Opel Corsa Electric ήταν δεύτερο, με 27.236 μονάδας και αύξηση 18%. Από την άλλη πλευρά, οι πωλήσεις του τρίτου Renault Zoe μειώθηκαν κατά 61%, καθώς το μοντέλο καταργείται σταδιακά πριν από την αντικατάστασή του από το Renault 5 φέτος. Εξίσου άσχημες επιδόσεις είχε ωστόσο και το ακριβό KIA Soul EV, οι πωλήσεις του οποίου μειώθηκαν κατά 63%.
Οι Ευρωπαίοι αγοραστές ηλεκτρικών μικρών χάτσμπακ δεν έχουν πολλές επιλογές, με μόλις έξι αυτοκίνητα για να διαλέξουν, συμπεριλαμβανομένων δύο κινεζικών επιλογών: του BYD Dolphin και του Leapmotor 03.
Οι κατασκευαστές έχουν δεσμευτεί να διευρύνουν τις επιλογές μειώνοντας παράλληλα το κόστος, καθώς προσπαθούν να προσεγγίσουν αγοραστές μικρών αυτοκινήτων που δεν ήταν σε θέση να αντέξουν οικονομικά να στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα.
Το Renault 5, που πρόκειται να παρουσιαστεί επισήμως στην επικείμενη έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης, θα αρχίσει τις πωλήσεις το φθινόπωρο και θα κοστίζει περίπου 25.000 ευρώ. Το νέο Nissan Micra θα κατασκευαστεί παράλληλα με το Renault 5 στην ίδια πλατφόρμα, βοηθώντας έτσι στον διαμοιρασμό του κόστους.
Η Volkswagen σκοπεύει να φέρει την τιμή εκκίνησης του προτεινόμενου μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου ID.2 κάτω από τα 25.000 ευρώ όταν κυκλοφορήσει το 2025, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της μάρκας, Thomas Schaefer. Το αυτοκίνητο θα κατασκευάζεται στην Ισπανία και θα μοιράζεται τα περισσότερα μηχανικά μέρη και την μπαταρία με αντίστοιχο μοντέλο της CUPRA, καθώς και δύο εκδόσεις SUV τόσο για τη VW όσο και για την τσεχική Škoda.
Εν τω μεταξύ, η Citroen, δήλωσε ότι η τιμή εκκίνησης για το νέο μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο ë-C3 θα είναι 23.300 ευρώ όταν φτάσει στις ευρωπαϊκές αγορές, το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Μια δεύτερη έκδοση του αυτοκινήτου με μικρότερη αυτονομία 200 km που αναμένεται στις αρχές του 2025, θα ξεκινάει από 19.990 ευρώ. Ωστόσο, και τα δύο είναι σημαντικά πιο ακριβά από το τρέχον C3, το οποίο ξεκινά από 12.690 ευρώ στη Γερμανία.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν από καιρό απογοητευτεί από το γεγονός ότι οι αγοραστές μικρότερων ηλεκτρικών οχημάτων απαιτούν μπαταρίες με μεγάλη εμβέλεια, παρά το γεγονός ότι σπάνια τη χρειάζονται, σύμφωνα με τα στοιχεία τους. Είναι επίσης ενοχλημένοι από το γεγονός ότι οι νομοθέτες επιμένουν ότι όλα τα αυτοκίνητα πληρούν τους ίδιους κανόνες ασφαλείας, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή την περίπτωση χρήσης τους.
«Τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α και Β δεν είναι πλέον κερδοφόρα, επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να παράγουν αυτοκίνητα ντυμένα σαν χριστουγεννιάτικα δέντρα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault, Luca de Meo. «Δεν έχει σημασία αν είναι ένα Clio ή μια μεγάλη λιμουζίνα».
Η ACEA, η ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης της οποίας πρόεδρος είναι ο de Meo, θέλει οι νομοθέτες να βοηθήσουν στη μείωση του κόστους των μικρών ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργώντας μια ειδική ταξινόμηση παρόμοια με την κατηγορία Kei της Ιαπωνίας (συντομογραφία για keijidosha ή ελαφρύ αυτοκίνητο), η οποία επιβάλλει περιορισμούς στο μέγεθος και την ισχύ σε αντάλλαγμα για ορισμένα οφέλη.
«Προτείνουμε κάτι που αντιμετωπίζει τη χρήση χωρίς το κόστος ενός αυτοκινήτου που πρέπει να κάνει τα πάντα», δήλωσε ο de Meo τον Νοέμβριο. «Το αυτοκίνητο Kei είναι ένα τέλειο παράδειγμα αυτού».
«Τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε αυτή την προτεινόμενη νέα κατηγορία θα μπορούσαν να έχουν μειωμένο φόρο αγοράς, χαμηλότερα διόδια, ευκολότερη πρόσβαση στα κέντρα των πόλεων και χαλαρότερους περιορισμούς στάθμευσης», δήλωσε ο de Meo.
Μόνο τα βενζινοκίνητα μοντέλα παρουσίασαν σημαντική ανάπτυξη στην κατηγορία των supermini μέχρι τον Νοέμβριο, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 10%, σε 1,14 εκατομμύρια μονάδες, αντιπροσωπεύοντας το 72% του συνόλου. Οι πωλήσεις υβριδικών αυξήθηκαν κατά μόλις 2,2%, με συνολικό μερίδιο 11%, αφού η Toyota υπέστη πτώση των πωλήσεων του Yaris, του υβριδικού με μακράν τις καλύτερες πωλήσεις στην κατηγορία. Η Toyota υποφέρει από ελλείψεις υβριδικών μπαταριών τους τελευταίους μήνες
Τα προβλήματα της Toyota αντιστάθμισαν τα κέρδη του υβριδικού Renault Clio, το οποίο αύξησε τις πωλήσεις του κατά 35%, στις 37.290. Το υβριδικό Clio πωλείται επίσης ως Mitsubishi Colt, ενώ η Mazda διαθέτει επίσης στην αγορά μια έκδοση του υβριδικού Yaris ως Mazda 2.
Τα αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο κατέλαβαν το 7,2% της αγοράς, με 115.943 πωλήσεις, αυξημένες κατά 29%, κυρίως λόγω της ζήτησης για τις εκδόσεις διπλού καυσίμου των Dacia Sandero και Renault Clio. Το μερίδιο για τα ντίζελ μειώθηκε σε μόλις 3,7% αφού μόνο οι Peugeot, Citroën, Opel και Renault, να προσφέρουν τη συγκεκριμένη επιλογή κινητήρα.
Οι μάρκες που προσφέρουν προσιτές επιλογές κινητήρων εσωτερικής καύσης τα πάνε καλά στην αγορά, όπως αποδεικνύεται από την επιτυχία του Dacia Sandero, το οποίο ξεκινά από 13.950 ευρώ στη Γερμανία.
Διαβάστε ακόμη
Διώρυγα Σουέζ: Βυθίστηκαν τα έσοδα τον Ιανουάριο – Στα $428 εκατ.
Πιστοποιητικά: Για ποια καταργείται η έκδοση και προσκόμιση από την άνοιξη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ