search icon

Αυτοκίνητο

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλήρωσαν 510 εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα εκπομπών ρύπων της ΕΕ το 2020

Το VW Group και η Jaguar Land Rover ήταν μεταξύ των εταιρειών που πλήρωσαν τα μεγαλύτερα πρόστιμα το 2020, όταν οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών απαιτούσαν υψηλές πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων για πρώτη φορά.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πλήρωσαν περίπου 510 εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα για την αποτυχία των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2 για το 2020, το πρώτο έτος αυστηρότερων ορίων που απαιτούσαν σημαντικές πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το VW Group δήλωσε ότι πλήρωσε περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα για την απώλεια του στόχου του 2020 κατά μόλις 0,75 g/km, ενώ η JLR δήλωσε τον Οκτώβριο του 2021 ότι είχε πληρώσει πρόστιμο 35 εκατομμυρίων λιρών ή περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ, αφού έχασε τον στόχο του κατά περίπου 3 g/km.

Άλλοι κατασκευαστές που έχασαν τον στόχο τους το 2020 ήταν οι Suzuki, Subaru, Bentley, DR Motor, Lamborghini και McLaren. Το ποσό των προστίμων που κατέβαλε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορούσε να προσδιοριστεί με ακρίβεια.

Η Suzuki έχασε τον στόχο της κατά 10,4 g/km, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ, που μεταφράζεται σε πρόστιμο σχεδόν 1.000 ευρώ ανά όχημα. Με 160.570 εγγραφές να υπολογίζονται προς τον στόχο, τα πρόστιμα θα είναι περίπου 160 εκατομμύρια ευρώ. Η Subaru έχασε τον στόχο της κατά 34 γραμμάρια ή πρόστιμο 3.230 ευρώ ανά όχημα. Με 16.176 ταξινομήσεις, τα πρόστιμα θα ήταν περίπου 52 εκατομμύρια ευρώ.

Ο στόχος CO2 για το 2020 ήταν 95 g/km στον παλιό κύκλο δοκιμών NEDC ή περίπου 120 g/km στον νέο κύκλο WLTP. Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία έχει έναν στόχο με βάση τον όγκο πωλήσεων, με τα βαρύτερα αυτοκίνητα να επιτρέπεται να καταγράφουν υψηλότερες εκπομπές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που χάνουν τον στόχο τους αντιμετωπίζουν πρόστιμα ύψους 95 ευρώ για κάθε παραπάνω γραμμάριο CO2 για κάθε αυτοκίνητο που ταξινομείται. Τα χρήματα που συγκεντρώνονται πηγαίνουν στο γενικό ταμείο της ΕΕ.

Υπάρχουν δεκάδες οντότητες που έχουν μεμονωμένους στόχους, συμπεριλαμβανομένων περιφερειακών θυγατρικών, τμημάτων κατασκευής φορτηγών και μονάδων υψηλής απόδοσης.

Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες μαζικής αγοράς έχουν ομαδοποιήσει τις μάρκες τους σε δεξαμενές εκπομπών, ενώ άλλες έχουν προχωρήσει σε συνεργασίες με ανταγωνιστές που πωλούν υψηλό ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων. Για παράδειγμα, το 2021 η JLR και η Honda συνεργάστηκαν με την Tesla. Ο όμιλος VW και η κινεζική SAIC, στην οποία ανήκει η MG, ήταν σε άλλη ομάδα.

Η στρατηγική συγκέντρωσης και η εισροή πωλήσεων EV και plug-in υβριδικών βοήθησαν σχεδόν όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αποφύγουν πρόστιμα το 2021. Μόνο 10 εκατομμύρια ευρώ εισπράχθηκαν εκείνο το έτος, σύμφωνα με τα στοιχεία. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος οι εταιρείες που έχασαν τον στόχο ήταν η Ferrari και η Bugatti.

Τα τελευταία διαθέσιμα αποτελέσματα του 2022 δημοσιεύθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 18 Μαρτίου. Ο μόνος κατασκευαστής από τους συνολικά 91 που έχασε τον στόχο του ήταν η Bugatti, η οποία ωστόσο πούλησε μόλις 30 αυτοκίνητα στην Ευρώπη, επομένως δεν υπόκειται σε πρόστιμο.

Η ομάδα Tesla-Honda-JLR ήταν περίπου 86 g/km κάτω από τον στόχο της, λόγω των πωλήσεων EV της Tesla. Στην άλλη άκρη του πίνακα ήταν το VW Group, περίπου 3 g/km κάτω από τον στόχο, και η ομάδα Toyota-Mazda-Suzuki-Subaru, περίπου 4 g/km μακριά.

Η επόμενη μεγάλη μείωση των επιπέδων εκπομπών επίκειται. Από το 2025 μέχρι και το 2029 ο μέσος όρος του συνολικού στόλου θα είναι περίπου 15% μικρότερος ή 93,6 g/km στον κύκλο WLTP. Μεταξύ 2030-34, ο αριθμός θα είναι 49,5 g/km, σημειώνοντας πτώση 55% σε σχέση με το 2021. Από το 2035 μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών θα μπορούν να πωλούνται στην ΕΕ.

Ωστόσο, η επιβράδυνση των πωλήσεων EV έχει περιπλέξει την κατάσταση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες μπορεί να χρειαστεί να βασιστούν σε υψηλότερες πωλήσεις δαπανηρών plug-in υβριδικών για να επιτύχουν τους στόχους τους.

Από το 2020 έως το 2022, οι εκπομπές του στόλου μειώθηκαν σταθερά: κατά 12% το 2020, 13% το 2021 και 5,3% το 2022, καθώς το μερίδιο των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασε το 14% το 2022.

Αυτός ο ρυθμός μείωσης των εκπομπών ενδέχεται να μην διατηρηθεί φέτος. Προκαταρκτικά στοιχεία από την Dataforce για τους πρώτους δύο μήνες του 2024 έδειξαν ότι οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 20%, από 28% όλο το 2023, αλλά εξακολουθούν να είναι μπροστά από τη συνολική ανάπτυξη της αγοράς που βρίσκεται στο 10%. Ταυτόχρονα, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών αυξήθηκαν κατά 11% μετά από μηδενική ανάπτυξη το 2023.

Διαβάστε ακόμη 

Ευρωεκλογές: Η αποχή τα στοιχήματα των κομμάτων και η επόμενη ημέρα

Πώς οι καρχαρίες προσαρμόστηκαν στην υπερθέρμανση του πλανήτη

PAL Α.Ε.: Η ελληνική εταιρεία που εξάγει σε 30 χώρες συσκευασίες τροφίμων (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version