search icon

Αυτοκίνητο

Γιατί τα BYD πωλούνται σε διπλάσια τιμή από την τιμή της Κίνας

Η BYD μερικές φορές χρεώνει περισσότερο από το διπλάσιο ή τριπλάσιο των τιμών στην Κίνα για τα οχήματά της στο εξωτερικό.

Αμερικανοί και Ευρωπαίοι πολιτικοί έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες τους θα μπορούσαν να καταστραφούν από ένα κύμα φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Αλλά μέχρι στιγμής ο κορυφαίος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, η BYD, έχει αυξήσει δραματικά τις τιμές εξαγωγής σε σύγκριση με αυτό που χρεώνει στο εσωτερικό.

Ο στόχος της είναι προφανής: να αποκομίσει μεγάλα περιθώρια κέρδους που η αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να αποκτήσει στην Κίνα εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού.

Υπάρχουν χώρες εκτός Κίνας που η BYD χρεώνει περισσότερο από το διπλάσιο -μερικές φορές σχεδόν τριπλάσιο– από την τιμή για τρία βασικά μοντέλα της στην Κίνα, σύμφωνα με μια έρευνα του Reuters για την τιμολόγηση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε πέντε από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές αγορές της.

Πάρτε για παράδειγμα το BYD Atto 3, ένα συμπαγές ηλεκτρικό crossover. Στην Κίνα, η μεσαία έκδοση πωλείται για 19.283 δολάρια. Στη Ελλάδα το Atto 3 κοστίζει 37.990 ευρώ – μια σαφώς υψηλότερη τιμή που ωστόσο εξακολουθεί να είναι πολύ ανταγωνιστική σε σύγκριση με παρόμοια ηλεκτρικά μοντέλα.

Είναι σύνηθες για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρεώνουν ελαφρώς υψηλότερες τιμές για εξαγωγές των ίδιων ή παρόμοιων εκδόσεων ενός οχήματος. Ωστόσο, το τεράστιο μέγεθος των αυξήσεων της BYD για τις αγορές του εξωτερικού είναι σπάνιο. Όπως δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος παγκόσμιων προβλέψεων στην εταιρεία έρευνας αγοράς AutoForecast Solutions, «τα οχήματα που διατίθενται στην παγκόσμια αγορά συνήθως τιμολογούνται σε πολύ στενότερο εύρος».

Η διαφορά εν μέρει αντανακλά τον τρομερό ανταγωνισμό στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, όπου δεκάδες μάρκες EV διεξάγουν ανελέητο πόλεμο τιμών. Το βασικό ηλεκτρικό χάτσμπακ Seagull της BYD πωλείται για λιγότερο από 10.000 δολάρια στην κινεζική αγορά.

Οι μεγάλες προσαυξήσεις των εξαγωγών της BYD υπογραμμίζουν επίσης τα τεράστια πλεονεκτήματα κόστους που έχει η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας έναντι των ξένων ανταγωνιστών.

Ο ηγέτης των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας έχει συμπιέσει το κόστος από κάθε στάδιο της παραγωγής, από τις πρώτες ύλες έως τις μπαταρίες, τη γη και την εργασία, σύμφωνα με ειδικούς στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας και τα στοιχεία κόστους των μπαταριών που παρέχονται στο Reuters.

Επιπλέον, το Πεκίνο έχει επιδοτήσει σε μεγάλο βαθμό τόσο εγχώριες όσο και ξένες μάρκες που πωλούν ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα, όπου τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά οχήματα αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τρίτο όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων πέρυσι.

BYD Dolphin

Αυτό το πλεονέκτημα κόστους έχει κάνει τους ξένους ανταγωνιστές πολύ νευρικούς. Ορισμένες αμερικανικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν υψηλότερους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Η BYD και άλλοι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων επεκτείνονται ήδη στην Ευρώπη, αλλά δεν πωλούν ακόμη στις ΗΠΑ, όπου αντιμετωπίζουν υψηλότερους δασμούς και σκληρότερη πολιτική αντίσταση.

Η κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων εμπεδώθηκε αυτή την εβδομάδα στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Πεκίνου, όπου η BYD παρουσίασε δύο πολυτελή μοντέλα ως μέρος μιας στρατηγικής για την κατάκτηση της premium αγοράς. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να λανσάρουν 110 νέα EV και plug-in υβριδικά μοντέλα στην Κίνα φέτος, τα περισσότερα από κινεζικές μάρκες.

Η αύξηση των τιμών εξαγωγής δίνει στην BYD περιθώριο να παράγει πολύ μεγαλύτερα κέρδη ανά όχημα. Αυτά τα περιθώρια δίνουν επίσης στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία τεράστια ευελιξία να μειώσει τις τιμές εφόσον χρειαστεί προκειμένου να αυξήσει το μερίδιο αγοράς στο εξωτερικό.

Προς το παρόν, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την BYD, είναι ικανοποιημένες με το να διατηρούν τις τιμές εξαγωγής υψηλές και να αποκομίζουν πολύ σεβαστά κέρδη, δήλωσε ο Ben Townsend, επικεφαλής του τμήματος αυτοκινήτου της Thatcham Research, μιας εταιρείας που χρηματοδοτείται από τη βιομηχανία και εργάζεται σε θέματα ασφάλειας με αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων από την Κίνα.

Είπε ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων συχνά αγωνίζονται να απλώς να ισοσκελίσουν ή στην καλύτερη περίπτωση να αποσπάσουν ένα μικρό κέρδος στην εγχώρια αγορά τους. «Δεν επιδιώκουν να υπονομεύσουν την ευρωπαϊκή αγορά», είπε. «Προσπαθούν να φτιάξουν σεβαστά περιθώρια κέρδους εδώ».

Όπως μάλιστα επεσήμανε ο δήλωσε ο Bo Yu, διευθυντής της βρετανικής εταιρείας ερευνών JATO Dynamics, η BYD και άλλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων προσπαθούν να απαλλαγούν από το στίγμα των φθηνών κινεζικών προϊόντων, καθώς χτίζουν παγκόσμια φήμη και επικεντρώνονται στη διατήρηση ισχυρών αξιών μεταπώλησης.

Το Reuters εξέτασε τις τιμές που δημοσίευσε η BYD ή οι αντιπρόσωποί της σε πέντε από τις κορυφαίες εξαγωγικές αγορές της – Γερμανία, Βραζιλία, Ισραήλ, Αυστραλία και Ταϊλάνδη – που προσέφεραν συνήθως τρία από τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά οχήματά της, τα σεντάν Dolphin και Seal και το SUV Atto 3.

Σε όλες αυτές τις αγορές, η τιμή εκκίνησης για το BYD Atto 3 κυμάνθηκε από 81% έως 174% υψηλότερη από ό, τι στην Κίνα. Οι τιμές του Dolphin κυμαίνονταν από 39% έως 178% υψηλότερες και οι τιμές του Seal από 30% έως 136% υψηλότερες.

Η σύγκριση των τιμών εκκίνησης ανά αγορά περιπλέκεται από τις περιφερειακές διαφορές στα διαθέσιμα επίπεδα εξοπλισμού. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα βασικά εξαγόμενα οχήματα που εξετάστηκαν από το Reuters είχαν ελαφρώς καλύτερο εξοπλισμό από το μοντέλο με τη χαμηλότερη τιμή στην Κίνα.

Σε περιπτώσεις όπου οι συγκρίσεις «μήλων με μήλα» ήταν δυνατές σε διάφορα επίπεδα εξοπλισμού, οι τιμές εξαγωγής της BYD ήταν συνήθως πολύ υψηλότερες από ό,τι στην Κίνα.

Για παράδειγμα, η πλησιέστερη έκδοση του Dolphin που πωλείται στη Γερμανία, με την ίδια γκάμα μπαταριών, πωλείται για 37.439 δολάρια – περισσότερο από το διπλάσιο της τιμής των 16.524 δολαρίων στην Κίνα. Η αναβαθμισμένη έκδοση του Seal πωλείται για 48.139 δολάρια στη Γερμανία, 59% περισσότερο από την τιμή των 30.317 δολαρίων στην Κίνα.

Συγκριτικά, η ανάλυση του Reuters διαπίστωσε ότι η Tesla, η οποία έχει υψηλότερη βάση κόστους από τους κινέζους ανταγωνιστές της, πουλάει το κατασκευασμένο στην Κίνα Model 3 μόνο 37% περισσότερο στη Γερμανία από ό,τι στην Κίνα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Tesla.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σίγουρα αντιμετωπίζουν μεγάλο κόστος στην εξαγωγή αυτοκινήτων. Ωστόσο, τα μεγάλα ασφάλιστρα εξαγωγών της BYD είναι υπεραρκετά για να τα καλύψουν και να αποφέρουν χιλιάδες δολάρια σε πρόσθετο κέρδος ανά όχημα, σύμφωνα με ανάλυση που πραγματοποιήθηκε για το Reuters από την A2MAC1, η οποία αποσυναρμολογεί αυτοκίνητα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που θέλουν να αξιολογήσουν τα προϊόντα των ανταγωνιστών τους.

Με έδρα κοντά στο Παρίσι, η A2MAC1 εξέτασε την ευρωπαϊκή έκδοση του BYD Dolphin, η οποία πωλείται για περίπου 35.000 δολάρια, και μια έκδοση της Κίνας που πωλείται για περίπου 15.000 δολάρια.

Το «ευρωπαϊκό» Dolphin είναι ελαφρώς μακρύτερο και διαθέτει επιπλέον χαρακτηριστικά, όπως ελαφρώς μεγαλύτερη μπαταρία, πιο άνετη ανάρτηση και πρόσθετους αισθητήρες. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις αναβαθμίσεις, μαζί με τους φόρους αποστολής και εισαγωγής, η A2MAC1 εκτίμησε ότι το περιθώριο κέρδους της BYD στο ευρωπαϊκό αυτοκίνητο ήταν περίπου 7.400 δολάρια περισσότερο από όσα εκκαθαρίζει για το ίδιο αυτοκίνητο στην Κίνα.

Η BYD έχει αναδειχθεί ως ο κυρίαρχος παίκτης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας. Τώρα επενδύει σε μεγάλο βαθμό για να αυξήσει τις παγκόσμιες πωλήσεις. Οι εξαγωγές 240.000 αυτοκινήτων το 2023 αντιπροσώπευαν το 8% των τριών εκατομμυρίων παγκόσμιων πωλήσεών της. Ωστόσο η αυτοκινητοβιομηχανία προσθέτει γρήγορα νέα μοντέλα και νέες αγορές και λέει ότι οι εξαγωγές θα αυξηθούν στα 400.000 αυτοκίνητα φέτος.

Η ανασκόπηση του Reuters για τις τιμές των κινεζικών μοντέλων EV στην Ευρώπη αποκάλυψε ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συχνά τιμολογούν τα οχήματά τους ελαφρώς κάτω αλλά και ενίοτε πάνω από τους παραδοσιακούς ευρωπαίους αντιπάλους, ενώ τα εξοπλίζουν με εσωτερικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά για τα οποία οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες χρεώνουν επιπλέον.

Η κορυφαία έκδοση του BYD Atto 3 στη Γερμανία πωλείται για 42.789 δολάρια, λίγο κάτω από το βασικό μοντέλο του ηλεκτρικού Opel Mokka στα 43.652 δολάρια, αλλά πάνω από την τιμή εκκίνησης των 41.298 δολαρίων του Peugeot E-2008.

Μερικές φορές η BYD «πυροβολεί» υψηλότερα από τους ανταγωνιστές. Πουλάει μια αναβαθμισμένη έκδοση του Seal στην Ευρώπη για 10% περισσότερο από το περίπου συγκρίσιμο Tesla Model 3. Στην Κίνα, η τιμή του Seal είναι 6% χαμηλότερη από το Tesla.

Η BYD έχει ένα πλεονέκτημα έναντι των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών με την καθετοποιημένη αλυσίδα εφοδιασμού της. Κατασκευάζει σχεδόν όλα τα εξαρτήματα των αυτοκινήτων της εσωτερικά αντί να τα παίρνει από σε προμηθευτές.

Η μείωση του κόστους των μπαταριών -το πιο ακριβό εξάρτημα ενός EV- ήταν το κλειδί. Η BYD και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και προμηθευτές έχουν περάσει τις τελευταίες δύο δεκαετίες εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε ορυχεία σε όλο τον κόσμο για να κλειδώσουν κρίσιμα ορυκτά μπαταριών όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, δήλωσε ο Keith Norman, επικεφαλής βιωσιμότητας στην εκκίνηση μπαταριών της Silicon Valley Lyten.

Τα στοιχεία που δόθηκαν στο Reuters από την εταιρεία πληροφοριών αγοράς Benchmark Mineral Intelligence δείχνουν ότι η τιμή των μπαταριών στην Κίνα είναι περίπου 18% χαμηλότερη φέτος από ό,τι στην Ευρώπη.

Μια γιγαντιαία εταιρεία όπως η BYD, η οποία κατασκευάζει τις δικές της μπαταρίες, μπορεί να μειώσει ακόμη περισσότερο το κόστος της διαπραγματευόμενη εκπτώσεις όγκου σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, δήλωσε ο αναλυτής της Benchmark, Roman Aubry.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επωφελούνται επίσης από οικονομικά προσιτή γη -συχνά επιδοτούμενη από τις τοπικές αρχές- και από φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια και εργασία.

Μπορούν επίσης να κατασκευάσουν εργοστάσια στην Κίνα σε μόλις ένα χρόνο, επειδή αντιμετωπίζουν λιγότερα ρυθμιστικά εμπόδια από ό,τι στις δυτικές χώρες. Αυτό σημαίνει ότι οι επενδύσεις κεφαλαίου των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι πολύ χαμηλότερες ανά όχημα.

Διαβάστε ακόμη

Ε65: Πώς μείωσε σε 3 ώρες το ταξίδι Αθήνα – Τρίκαλα (pics)

Reuters: Η Χαμάς αποδέχεται την πρόταση Αιγύπτου και Κατάρ για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα

Πώς θα επηρεάσουν τις αγορές οι εκλογές του 2024 σε όλον τον πλανήτη (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version