Ο Τραμπ μπορεί να χαλαρώσει τις αυστηρές απαιτήσεις και να μειώσει την πίεση προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων οι οποίοι τρέχουν για να συμβαδίσουν με το επιθετικό χρονοδιάγραμμα ηλεκτροκίνησης της κυβέρνησης Μπάιντεν.

Ο Τραμπ θα ελέγχει επίσης και τη Γερουσία, καθώς το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα κέρδισε και εκεί την πλειοψηφία στις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές. Δεν είναι όμως ακόμα σαφές εάν οι Ρεπουμπλικάνοι θα διατηρήσουν την ισχνή πλειοψηφία τους στη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Ως πρόεδρος, ο Τραμπ έχει δεσμευτεί ότι θα λάβει μέτρα για την περαιτέρω απομόνωση των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων και ανταλλακτικών για την προστασία της εγχώριας αλυσίδας εφοδιασμού.

Ωστόσο, η νέα κυβέρνηση αναμένεται να στοχεύσει και στις φορολογικές πιστώσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν, κάτι που θα αποβεί σε βάρος των κατασκευαστών που έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μια προσπάθεια να συμβαδίσουν με την παγκόσμια αγορά-κλειδί για τη μακροπρόθεσμη επιβίωση της εγχώριας βιομηχανίας.

Πρόσθετοι δασμοί σε ξένους κατασκευαστές εξαρτημάτων θα οδηγούσαν επίσης σε υψηλότερο κόστος αυτοκινήτων, πιέζοντας περαιτέρω τη ζήτηση. Τα μακροχρόνια χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης του κόσμου της αυτοκινητοβιομηχανίας φαίνεται να είναι ασυμβίβαστα με τις πολιτικές ιδιοτροπίες των ΗΠΑ, με την τρέχουσα προεδρική διοίκηση να απαιτεί μια γρήγορη οικονομική στροφή σε μια νέα τεχνολογία και την επόμενη να είναι έτοιμη να πατήσει φρένο.

Η νέα διοίκηση Τραμπ, πάντως αναμένεται να έχει αρκετές διαφορετικές κατευθύνσεις που περιλαμβάνουν από ανοιχτή εχθρότητα προς την ηλεκτρική μετάβαση μέχρι μια πολύ στενή σχέση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla, Ελον Μασκ, το προβλεπόμενο κλείσιμο ενός ομοσπονδιακού γραφείου δανείων που προορίζεται να δημιουργήσει μια εγχώρια αλυσίδα εφοδιασμού και τις αναμενόμενες εμπορικές πολιτικές για τον αποκλεισμό της Κίνας.

Οι αναλυτές λένε ότι πολλά από αυτά θα μπορούσαν να αυξήσουν τα έξοδα για τους κατασκευαστές οχημάτων που θέλουν απεγνωσμένα να μειώσουν το κόστος. Εάν η νίκη του Τραμπ σχετίζεται με το πόσα έχει κάνει ο Ελον Μασκ για να τον βοηθήσει, φαίνεται ότι θα πρέπει να υπάρξουν κάποιες πολιτικές υπέρ των EV.

Ο Τραμπ υποσχέθηκε τον Σεπτέμβριο να δημιουργήσει μια κυβερνητική επιτροπή αποτελεσματικότητας με επικεφαλής τον Μασκ. Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla δήλωσε τον Οκτώβριο ότι ελπίζει να χρησιμοποιήσει τον συμβουλευτικό του ρόλο για να περικόψει δύο τρισεκατομμύρια δολάρια από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό, που μεταφράζεται σε μείωση 30% σε σχέση με το οικονομικό έτος 2024.

Ο Μασκ είπε επίσης ότι θα χρησιμοποιήσει την επιρροή του για να προωθήσει ομοσπονδιακά πρότυπα για αυτόνομα οχήματα αντί να βασίζεται στην τρέχουσα προσέγγιση ανά Πολιτεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μετοχές της Tesla σημείωσαν άνοδο 15% στις συναλλαγές πριν από την αγορά μετά την ανακοίνωση της νίκης του Τραμπ.

Η νίκη του Τραμπ θα μπορούσε επίσης α θεωρηθεί ως πλήγμα στην επιρροή του προέδρου του UAW, του αμερικανικού συνδικάτου εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία, Shawn Fain.

Ο Fain ξεκίνησε μια επιθετική εκστρατεία για την αντιπρόεδρο Kamala Harris, κινητοποιώντας τους εργαζόμενους με τον ίδιο τρόπο που έκανε το 2023 κατά τη διάρκεια των συνομιλιών για το συμβόλαιο με τους Detroit 3. Με συγκεντρώσεις, ζωντανές μεταδόσεις στο Facebook και εμφανίσεις στην εθνική τηλεόραση, κατηγορούσε τον Τραμπ ως απεργοσπάστη και ισχυρίστηκε ότι οι εκλογές, όπως και οι διαπραγματεύσεις του περασμένου έτους, ήταν μια «καθοριστική στιγμή» για την εργατική τάξη.

Οι ηγέτες των συνδικάτων εκτιμούν ότι περίπου το 30% των μελών ψήφισαν τον Τραμπ στις εκλογές του 2016. Ο Fain ήλπιζε να πείσει ένα μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς, ιδιαίτερα στο Μίσιγκαν και σε άλλες μεσοδυτικές πολιτείες μάχης, να υποστηρίξουν την Χάρις.

Το πρωί της 5ης Νοεμβρίου το συνδικάτο δήλωσε ότι περισσότεροι από 5.000 εθελοντές του UAW σε εθνικό επίπεδο συμμετείχαν στην προεκλογική εκστρατεία υπέρ της Χάρις, με επισκέψεις σε περισσότερα από 250.000 σπίτια μόνο στο Μίσιγκαν.

Αν και δεν είναι σαφές πώς διασπάστηκε η συνδικαλιστική ψήφος σε αυτές τις εκλογές, ο Fain θα πρέπει να συμφιλιωθεί με το τμήμα της βάσης που ψήφισε τον Τραμπ. Θα αντιμετωπίσει επίσης μια αμφιλεγόμενη σχέση με τον εκλεγμένο πρόεδρο, καθώς ο Fain προετοιμάζεται για τη δική του εκστρατεία επανεκλογής το 2026.

Ο Τραμπ θα έχει και πάλι την εξουσία να καλύψει κενές θέσεις στο Εθνικό Συμβούλιο Εργασιακών Σχέσεων, το οποίο υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν πήρε πιο φιλικές προς τους εργαζόμενους θέσεις. Η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά, στην οποία αντιτίθεται ο Fain, θα επανεξεταστεί το 2026.

Η ρητορική του Τραμπ και οι προηγούμενες πολιτικές αποφάσεις του σχετικά με την ηλεκτροκίνηση δείχνουν ότι μια ρεπουμπλικανική κυβέρνηση θα ξεκινήσει μια αντιρρυθμιστική προσπάθεια που θα μειώσει τη χρηματοδότηση για κίνητρα. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους η διοίκηση μπορεί να προσπαθήσει να το κάνει αυτό.

Με την πλειοψηφία της Βουλής των Αντιπροσώπων να εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισορροπία, δεν είναι σαφές εάν θα μπορούσαν να έρθουν σημαντικές αλλαγές στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού του Μπάιντεν.

Ο Τραμπ, χωρίς τον έλεγχο του Κογκρέσου, μπορεί ωστόσο να επανεξετάσει τις κατευθυντήριες γραμμές εφαρμογής του νόμου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για την ατομική πίστωση φόρου, την πίστωση φόρου επαγγελματικών οχημάτων και τη χρήση πίστωσης φόρου καθαρών οχημάτων.

«Ανάλογα με το πόσο [η μεμονωμένη πίστωση φόρου] θα αλλάξει, θα μπορούσε να είναι πολύ επιζήμια για την αυτοκινητοβιομηχανία της Βόρειας Αμερικής», δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος παγκόσμιων προβλέψεων οχημάτων στην AutoForecast Solutions. «Μεγάλο μέρος της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα επί του παρόντος οφείλεται σε αυτό το κίνητρο και είναι επίσης αυτό το κίνητρο που τροφοδοτεί τους κατασκευαστές».

Η νέα κυβέρνηση Τραμπ μπορεί επίσης να επιδιώξει να καθυστερήσει τους πιο αυστηρούς κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων ελαφρών οχημάτων που θα τεθούν σε ισχύ μετά το 2028, γεγονός που θα καθυστερήσει επίσης τους κανονισμούς που προβλέπονται για μετά το 2032 – καθώς και να καταργήσει την αυτονομία της Καλιφόρνιας να θέτει τα δικά της πρότυπα.

Ωστόσο, η Cummins Inc., η Daimler Truck North America, η Ford Motor Co., η General Motors, η Hino Motors Ltd., η Isuzu Technical Center of America Inc., η International Motors (πρώην Navistar Inc.), η Paccar Inc., η Stellantis, η Volvo Group North America και η Ένωση Κατασκευαστών Φορτηγών και Κινητήρων έχουν υποσχεθεί να ανταποκριθούν στις αυστηρότερες απαιτήσεις μηδενικών εκπομπών της Καλιφόρνιας.

Η Πολιτεία της Κολούμπια και 17 ακόμα Πολιτείες ακολουθούν όλους ή μέρη των κανονισμών της Καλιφόρνιας για τις εκπομπές αυτοκινήτων, αλλά οι Ρεπουμπλικάνοι γενικοί εισαγγελείς έχουν αρχίσει τις μηνύσεις για την εξάλειψη των εξαιρέσεων.

Και στην προηγούμενη προεδρία του ο Τραμπ προσπάθησε να φτιάξει ένα ομοσπονδιακό πρότυπο και να εξαλείψει τη δυνατότητα της Καλιφόρνιας να θέτει δικά της πρότυπα εκπομπών», δήλωσε ο Fiorani. «Είναι πιθανό ότι θα προσπαθήσει να το κάνει ξανά».

Η παρούσα κυβέρνηση επεξεργάζεται τη θέσπιση ενός ομοσπονδιακού προτύπου φόρτισης και της ανάπτυξης χρηματοδότησης για το πρόγραμμα Εθνικής Υποδομής Ηλεκτρικών Οχημάτων. Δεν όμως είναι σαφές πώς θα εξελιχθούν αυτές οι πρωτοβουλίες υπό τον Τραμπ.

Ο Τραμπ αναμένεται επίσης να εφαρμόσει εμπορικές δράσεις που επεκτείνουν τους τεράστιους δασμούς σε κινεζικά EV που θέσπισε η κυβέρνηση Μπάιντεν και την προτεινόμενη θέσπιση κανόνων που περιορίζουν την εισαγωγή κινεζικής τεχνολογίας συνδεδεμένων οχημάτων.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι η κυβέρνηση Trump θα εφαρμόσει νέους δασμούς στα εξαρτήματα μπαταριών και στους παρόχους πυριτίου, στοχεύοντας τις κινεζικές εισαγωγές.

Ενώ όμως αυτές οι ενέργειες έχουν σχεδιαστεί για να περιορίσουν την κατασκευαστική κυριαρχία της Κίνας, θα μπορούσαν επίσης να έχουν αρνητικές επιπτώσεις και σε αμερικανικές εταιρείες με υψηλότερο κόστος για ήδη ακριβές μπαταρίες.

 Διαβάστε ακόμη:

Φάρμακα κατά της παχυσαρκίας – Η τεράστια αγορά των $130 δισ. – Τα νέα «όπλα» των βιομηχανιών

Τι θα κρίνει τη νέα είσοδο επενδυτών στις τράπεζες

Project Kengo Kuma: Οι μοναδικές κατοικίες της νέας αστικής πολυτέλειας στο Ελληνικό (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα