search icon

Αυτοκίνητο

Γιατί οι κατασκευαστές van της ΕΕ ανησυχούν για τους στόχους εκπομπών CO2 του 2025

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν ελαφρά επαγγελματικά οχήματα στην Ευρώπη δεν έχουν καμία εμπιστοσύνη ότι θα είναι σε θέση να επιτύχουν τους νέους σκληρούς στόχους μείωσης του CO2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2025, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών συνεχίζουν να μειώνονται.

Το επόμενο έτος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να μειώσουν την ποσότητα CO2 που  εκπέμπεται από τα νέα επαγγελματικά ελαφρά φορτηγά κατά 17% σε μέσο όρο στόλου 154 g/km στον κύκλο WLTP, από 185 g/km που είναι τώρα.

Η Stellantis εκτιμά ότι θα πρέπει να αυξήσει το ποσοστό των αμιγώς ηλεκτρικών φορτηγών στο 20% για να επιτύχει τον στόχο, ενώ η Renault λέει ότι το ποσοστό της θα πρέπει να είναι περίπου 18%.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά αντιπροσώπευαν μόλις το 6% των πωλήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ τους πρώτους εννέα μήνες, σύμφωνα με την DataForce.

«Δεν έχουμε ιδέα πώς να συμμορφωθούμε», δήλωσε ο Heinz-Juergen Low, επικεφαλής της μάρκας LCV της Renault, στο Automotive News Europe στο περιθώριο της έκθεσης αυτοκινήτου του Παρισιού το 2024.

Η Renault, η Ford, η Stellantis, η Mercedes-Benz και η Volkswagen έχουν ξεκινήσει ή βρίσκονται στη διαδικασία λανσαρίσματος ηλεκτρικών εκδόσεων των πιο δημοφιλών πετρελαιοκίνητων φορτηγών τους.

Το ντίζελ είναι μακρά η πιο διαδεδομένη επιλογή για τους χρήστες επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη. Οι αγοραστές φορτηγών επιλέγουν ως επί το πλείστον φορτηγά ντίζελ έναντι μοντέλων βενζίνης λόγω της καλύτερης οικονομίας καυσίμου των πετρελαιοκινητήρων.

Η ζήτηση για ηλεκτρικά φορτηγά εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλή για να είναι εφικτοί οι στόχοι του 2025, δήλωσε ο Low. «Έχουμε επενδύσει αλλά απλά δεν υπάρχουν αρκετοί πελάτες που αγοράζουν ηλεκτρικά φορτηγά», είπε.

Τους πρώτους έξι μήνες οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 3,7%, ενώ οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων φορτηγών αυξήθηκαν κατά 16% αντιπροσωπεύοντας το 84% του συνόλου, σύμφωνα με την ένωση Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκίνητων ACEA.

Οι υψηλότερες τιμές των ηλεκτρικών φορτηγών και η αβεβαιότητα σχετικά με τη φόρτιση αποθαρρύνουν τους αγοραστές. Οι εταιρείες που θέτουν τους δικούς τους περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και σχετικούς με τη διακυβέρνηση (ESG) στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2 συντηρούν επί του παρόντος τις πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών.

Η συρρίκνωση των κινήτρων αγοράς, η υψηλή τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας και η έλλειψη κυρώσεων για την αγορά μοντέλων ντίζελ δεν δίνουν στην πλειονότητα των πελατών κανένα λόγο να στραφούν στην ηλεκτρική ενέργεια.

«Για πολλά, πολλά χρόνια μιλούσαμε για περιορισμούς εισόδου στις πόλεις για εκδόσεις ICE, αλλά δεν υπάρχουν πολλές πόλεις στην Ευρώπη που έχουν θεσμοθετήσει τέτοιου είδους απαγορεύσεις», δήλωσε ο Low.

Οι κατασκευαστές φορτηγών αναρωτιούνται γιατί το βάρος παραμένει πάνω τους για να αυξήσουν τον αριθμό των ηλεκτρικών φορτηγών που πωλούνται, παρά το γεγονός ότι το κόστος των μπαταριών αυξάνει το κόστος κατασκευής κατά 40% έως 60%. «Τελικά μας μένουν μόνο δύο επιλογές, να πουλάμε περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα ή να πουλάμε λιγότερους κινητήρες εσωτερικής καύσης», είπε.

Η Stellantis εκτιμά ότι το μερίδιό της στην αγορά ηλεκτρικών van στην Ευρώπη κυμαίνεται μεταξύ 35% και 38%, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αντιπροσωπεύουν περίπου το 12% των συνολικών πωλήσεων LCV.

Για να αυξήσει το μερίδιό της στα EV στο 21% του συνόλου από 12%, η Stellantis θα πρέπει να αυξήσει το μερίδιό της στις πωλήσεις EV στο 70% του συνολικού όγκου φορτηγών της στην ΕΕ.

«Δεν είμαι σίγουρος ότι θα πετύχουμε το στόχο αν η αγορά δεν διπλασιαστεί», δήλωσε στους δημοσιογράφους στο Παρίσι ο Jean-Philippe Imparato, επικεφαλής της μονάδας Pro One van της εταιρείας.

Η Stellantis δεν διαχωρίζει τα LCV στις επιχειρηματικές εκθέσεις της, αλλά ο Imparato δήλωσε ότι τα φορτηγά αντιπροσώπευαν το ήμισυ των εσόδων της εταιρείας στην Ευρώπη, χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες.

Οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερο ανταγωνισμό από την Κίνα. Η ΕΕ επιβάλλει τιμωρητικούς δασμούς στα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα που εξάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα «αλλά για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, είναι μηδέν», δήλωσε ο Imparato.

Στην έκθεση του Παρισιού, τα κινεζικά ηλεκτρικά LCV που παρουσιάστηκαν περιλάμβαναν το συμπαγές van SAIC Maxus eDeliver 5 και το νέο μεγάλο van Skywell 223, το οποίο πρόκειται να κυκλοφορήσει στην Ευρώπη τον Δεκέμβριο του 2025.

Ένα πλεονέκτημα που έχουν οι κινέζοι κατασκευαστές φορτηγών είναι η εύκολη πρόσβαση στη φθηνότερη χημεία μπαταριών φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP), ενώ η Renault, η Ford και η Volkswagen για παράδειγμα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν την ακριβότερη χημεία κοβαλτίου νικελίου-μαγγανίου (NMC).

Στο Παρίσι, το πρωτότυπο μεγάλο ηλεκτρικό van Estafette της Renault έδειξε πώς η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να ανταγωνιστεί τα κινεζικά φορτηγά που εστιάζουν στην τεχνολογία.

Το Estafette θα είναι το πρώτο όχημα που καθορίζεται από λογισμικό του Renault Group, δίνοντας στους πελάτες πρόσβαση σε πιο λεπτομερή δεδομένα από τον στόλο τους.

Το επόμενο έτος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να συνεργαστούν με άλλες εταιρείες φορτηγών για να βοηθήσουν στη μείωση του μέσου όρου CO2 τους, καθώς και να λάβουν πιστώσεις για να αυξήσουν τον στόχο CO2 εάν τα ηλεκτρικά φορτηγά αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 17% των πωλήσεών τους.

Οι συνολικές μέσες εκπομπές CO2 από τις πωλήσεις νέων φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση πέρυσι ήταν 181 g/km, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος.

Πέρυσι, μόνο πέντε χώρες ήταν κάτω από τον στόχο του 2025 για μέσο όρο πωλήσεων 154 g/km στόλου φορτηγών, η Νορβηγία,η Πορτογαλία, η Σουηδία, η Κύπρος και η Μάλτα.

Οι στόχοι γίνονται όλο και πιο αυστηροί μετά το 2025, πέφτοντας στα 91 g/km το 2030 πριν πέσουν στο μηδέν το 2035, όταν όλα τα ημιφορτηγά και τα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές, ένας κανονισμός που αποκλείει τις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων.

Η Stellantis και η Renault δήλωσαν ότι ενδέχεται να μειώσουν τις πωλήσεις μοντέλων κινητήρων εσωτερικής καύσης για να επιτύχουν τους στόχους EV το 2025 αντί να αντιμετωπίσουν πρόστιμα. «Πρέπει να συμμορφώνεσαι. Αν δεν συμμορφώνεσαι, είσαι νεκρός. Αλλά το μέγεθος του άλματος είναι τεράστιο», δήλωσε ο Imparato.

Διαβάστε ακόμη

UBS: Ο αντίκτυπος στις αγορές από τις αμερικανικές εκλογές

Οι δασμοί του Τραμπ μπορεί να κοστίσουν στους Αμερικανούς έως και $78 δισ. ετησίως

Υποδομές: Γιατί κάλεσε εκτάκτως στο Μαξίμου Σταϊκούρα, Σκέρτσο, Χαρδαλιά ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version