Η Nissan προετοιμάζεται για σημαντικές διοικητικές αλλαγές με κυριότερη την αποχώρηση του COO, Ashwani Gupta, του στελέχους που ηγήθηκε του σχεδίου αναζωογόνησης της εταιρείας, αλλά αρκετές φορές συγκρούστηκε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το διοικητικό της συμβούλιο αλλά και τον εταίρο της, Renault.

Ο Gupta, που μέχρι πρότινος προαλειφόταν για διευθύνων σύμβουλος της τρίτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας, θα αποχωρήσει από τη Nissan στις 27 Ιουνίου «για να επιδιώξει άλλες ευκαιρίες», όπως ανέφερε η εταιρεία σε επίσημη ανακοίνωση.

Η Nissan πραγματοποιεί την ετήσια συνέλευση των μετόχων της εκείνη την ημέρα και η εταιρεία με έδρα τη Γιοκοχάμα δήλωσε ότι θα ανακοινώσει μια νέα εκτελεστική σύνθεση, συμπεριλαμβανομένου του αντικαταστάτη του Gupta.

Οι σχέση του Gupta με τον CEO της Nissan Uschida ήταν εδώ και πολύ καιρό τεταμένες, αφού ο πρώτος ποτές δεν έκρυψε τη φιλοδοξία του να γίνει ο ίδιος CEO της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας

Ο Gupta έγινε COO της Nissan τον Δεκέμβριο του 2019, εν μέσω πρωτοφανούς αναταραχής στην εταιρεία μετά τη σύλληψη και την απόλυση του CEO και προέδρου Carlos Ghosn το προηγούμενο έτος.

Ο Gupta ηγήθηκε ενός σχεδίου ανάκαμψης, καθώς οι πωλήσεις, τα κέρδη και η τιμή της μετοχής της Nissan βυθίστηκαν στον απόηχο της αποπομπής του Ghosn και εν μέσω κατάρρευσης των σχέσεων με τη Renault. Ενώ η Gupta κατάφερε να σταθεροποιήσει την κερδοφορία, ο παγκόσμιος όγκος πωλήσεων της Nissan παραμένει κάτω από τα επίπεδα που έφτασαν στην εποχή Ghosn.

Ενώ οι παραδόσεις επλήγησαν εν μέρει από το διπλό χτύπημα της πανδημίας COVID-19 και της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών, η αργή ανάπτυξη νέων μοντέλων όπως το αμιγώς ηλεκτρικό crossover Ariya μείωσε τη συνολική δυναμική.

Η μετοχή της Nissan εξακολουθεί να μαραζώνει σχεδόν 50% κάτω από την τιμή της πριν από τη σύλληψη του Ghosn. Η Toyota Motor Corp., αντίθετα, έχει αυξηθεί κατά 70% κατά το ίδιο χρονικό διάστημα.

Ο 52χρονος Gupta φέρεται ότι συγκρούστηκε πολλές φορές με τον διευθύνοντα σύμβουλο Makoto Uchida, για την στρατηγική που ακολουθεί η Nissan, αν και ορισμένοι μέσα στον στενό κύκλο της διοίκησης ισχυρίζονται ότι η βαθύτερη αιτία ήταν η φιλοδοξία του Gupta να διαδεχθεί τον Uchida.

Αυτό που ορισμένοι γνώστες περιγράφουν ως συγκαλυμμένη αντιπαλότητα μεταξύ των δύο έγινε πιο εμφανής πέρσι, καθώς η Nissan διαπραγματεύτηκε με τη Renault για την εξισορρόπηση της μακροχρόνιας συμμαχίας τους και την επένδυση των Ιαπώνων στην προγραμματισμένη διαίρεση της Renault σε εταιρείες με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Σύμφωνα με τους Financial Times η απομάκρυνση του Gupta οφείλεται εν μέρει στον ρόλο του κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την εξισορρόπηση της εταιρικής σχέσης με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, αντικρούοντας τις προσπάθειες της Renault να αδειοδοτήσει εκατοντάδες από κοινού αναπτυγμένες πατενταρισμένες τεχνολογίες σε άλλους προμηθευτές και να λάβει δέσμευση από τη Nissan να επενδύσει στη θυγατρική EV της Renault.

Από την άλλη πλευρά, πηγές με γνώση των συνομιλιών δήλωσαν στο Reuters ότι ο Gupta συγκρούστηκε με τον Uchida εξαιτίας της επιθυμίας του τελευταίου να κλείσει γρήγορα τις διαπραγματεύσεις με τη Renault, με τον Gupta να προτρέπει για μεγαλύτερη προσοχή σχετικά με τους όρους της συμφωνίας.

«Ο Gupta έχει καταστήσει σαφές από πολύ νωρίς ότι ο στόχος του ήταν να είναι το Νο 1», δήλωσε ένα άτομο κοντά στη διοίκηση της Nissan. «Ήταν πολύ ξεκάθαρος σχετικά με αυτό. Αλλά ολοκλήρωσε τους οικονομικούς στόχους του σχεδίου ανάκαμψης και πλέον οδεύουμε σε μια νέα εποχή με ένα νέο μεσοπρόθεσμο σχέδιο».

Τον Μάιο, ο Gupta απομακρύνθηκε από το διοικητικό συμβούλιο όταν η εταιρεία ανακοίνωσε τους νέους υποψηφίους διευθυντές της. Επίσης, απολύθηκε ο Masakazu Toyoda, ο οποίος θεωρήθηκε ότι κωλυσιεργεί χαρακτηριστικά στη συνεργασία με τη Renault.

Ορισμένα ηγετικά στελέχη της Nissan με αυτό τον τρόπο να υπογραμμίσουν την στήριξή τους στον Uchida και την απόφασή του για επιτάχυνση των διαπραγματεύσεων με την Renault, δήλωσε το πρόσωπο κοντά στη διοίκηση.

Να υπενθυμίσουμε ότι το περίγραμμα της συμφωνίας ανακοινώθηκε τον Φεβρουάριο, ωστόσο οι τελικές λεπτομέρειες των νέων επενδυτικών σχεδίων βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της διαπραγμάτευσης. Ο Uchida δήλωσε ότι η Nissan πρέπει να κινηθεί ταχύτερα τόσο στην επίτευξη της νέας συμφωνίας όσο και στις εσωτερικές της διαδικασίες, καθώς ορισμένοι εντός της συμμαχίας απογοητεύονται από τον αργό ρυθμό της αλλαγής.

Φαίνεται πάντως ότι πίσω από την απομάκρυνση του Gupta κρύβεται πολλή ίντριγκα. Οι Financial Times ανέφεραν ότι η αποχώρησή του έρχεται αφού ο διευθυντής της επιτροπής ελέγχου της Nissan υπέβαλε «πολλαπλές εσωτερικές καταγγελίες» εναντίον του COO. Η εφημερίδα ανέφερε επίσης ότι ο Uchida και ο διευθυντής έθεσαν τον Gupta υπό παρακολούθηση για μήνες σε μια προσπάθεια να συλλέξουν πληροφορίες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν εναντίον του.

Δύο άτομα που γνωρίζουν το θέμα επιβεβαίωσαν ότι διατυπώθηκαν διάφοροι ισχυρισμοί και ανησυχίες, αλλά δεν έδωσαν λεπτομέρειες σχετικά με την ουσία τους. Πολύ χαρακτηριστική είναι η δήλωση της ίδιας της Nissan: «Ανεξάρτητα τρίτα μέρη έχουν επιλεγεί για να επαληθεύσουν τα γεγονότα και να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες. Ως εκ τούτου, δεν μπορούμε να κάνουμε περαιτέρω σχόλια σχετικά με αυτό το θέμα».

Διαβάστε ακόμα 

Lloyd’s List: Οι Έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν στις ναυπηγήσεις το 2023

Τα 6+1 μεγάλα projects που στηρίζουν οι τράπεζες

Τι δουλειά έκαναν πριν ασχοληθούν με την πολιτική 10+1 διάσημοι αρχηγοί κρατών

 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ