Ο Μασκ έχει κάνει μια υψηλού προφίλ εισβολή στην πολιτική, με μεγάλο μέρος του 2024 να κυριαρχείται από την οικονομική υποστήριξή του στον Ντόναλντ Τραμπ, για τον οποίο ο δισεκατομμυριούχος διευθύνων σύμβουλος ξόδεψε 250 εκατομμύρια δολάρια για την επιτυχημένη εκστρατεία του για να επιστρέψει στον Λευκό Οίκο. Έχει επίσης προκαλέσει διαμάχη με την αμέριστη υποστήριξή του στα ακροδεξιά κόμματα στη Βρετανία και τη Γερμανία.

Οι πωλήσεις της Tesla στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν σχεδόν κατά 12% τον Ιανουάριο, ακόμη και όταν οι μηνιαίες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Ευρώπης αυξήθηκαν σε ύψη-ρεκόρ, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η New AutoMotive στις 4 Φεβρουαρίου.

Την ίδια στιγμή παρατηρείται πτώση 63% στις πωλήσεις του Ιανουαρίου για την Tesla στη Γαλλία, πτώση 44% και 38% στη Σουηδία και τη Νορβηγία αντίστοιχα, καθώς και πτώση 42% στην Ολλανδία.

Στην Καλιφόρνια, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων των ΗΠΑ με περισσότερες από 1,7 εκατομμύρια ταξινομήσεις οχημάτων το 2024, οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατά 12%. Το 2024 η Tesla σημείωσε την πρώτη ετήσια πτώση των παραδόσεων, αν και εξακολουθεί να είναι ο κορυφαίος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ.

Ο Μασκ δήλωσε ότι σύντομα μέσα στο 2025 θα λανσάρει τα πολυαναμενόμενα φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα και ότι η εταιρεία έχει εντείνει την εστίασή της στις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης.

Η εταιρεία έπεσε από τη 2η θέση για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη Βρετανία τον Ιανουάριο του 2024 στην 7η θέση πίσω από τη Volkswagen, τη Mercedes-Benz και την Peugeot, οι οποίες σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις.

Αρκετές δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν πολύ διχασμένες απόψεις για τον Μασκ. Μια έρευνα στα τέλη Ιανουαρίου που διεξήχθη από τον ιστότοπο αξιολόγησης EV Electrifying.com έδειξε ότι το 59% των Βρετανών ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων και εκείνων που σκοπεύουν να αγοράσουν ένα τέτοιο όχημα, δήλωσαν ότι η επιρροή του Μασκ θα τους αποτρέψει από την αγορά ενός Tesla.

«Η επιρροή του Ελον Μασκ στη μάρκα γίνεται όλο και πιο πολωτική, ωθώντας πολλούς αγοραστές να κοιτάξουν αλλού», δήλωσε η CEO της Electrifying.com, Ginny Buckley. «Με περισσότερα από 130 mainstream μοντέλα EV τώρα διαθέσιμα στο Ηνωμένο Βασίλειο -σε σύγκριση με μόλις 25 το 2020 – ο ανταγωνισμός δεν ήταν ποτέ πιο έντονος και η Tesla αισθάνεται ήδη την πίεση».

Οι Ευρωπαίοι πολιτικοί έχουν επικρίνει δριμύτατα τα πρόσφατα σχόλια του Musk, τα οποία περιλαμβάνουν την ενίσχυση των ακροδεξιών σχολιαστών στο X. Μάλιστα πολλοί έχουν εγκαταλείψει την πλατφόρμα, επικαλούμενοι τη διάδοση παραπληροφόρησης. Ο Μασκ απέρριψε την κριτική εναντίον του ως προσβολή στη δημοκρατία και την ελευθερία του λόγου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla έχει γίνει ένθερμος υποστηρικτής της ακροδεξιάς Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD) ενόψει των εκλογών του Φεβρουαρίου. Πρόσφατα είπε σε ένα ακροατήριο του AfD λίγο πριν από την 80ή επέτειο από την απελευθέρωση του στρατοπέδου συγκέντρωσης του Άουσβιτς ότι οι Γερμανοί δεν πρέπει να αισθάνονται ενοχές για τις αμαρτίες των προπαππούδων τους.

Την ίδια στιγμή, το ποσοστό των Σουηδών με θετική άποψη για την Tesla μειώθηκε στο 11% σε δημοσκόπηση της Novus που διεξήχθη μετά την ορκωμοσία του Τραμπ, από 19% σε παρόμοια δημοσκόπηση που διεξήχθη στις 15-17 Ιανουαρίου, σύμφωνα με το σουηδικό πρακτορείο ειδήσεων TT. Εκείνοι με αρνητική άποψη αυξήθηκαν στο 63% από 47%.

Από την άλλη πλευρά, ο διευθύνων σύμβουλος της ερευνητικής ομάδας New AutoMotive, Ben Nelmes, δήλωσε στο Reuters ότι τα προβλήματα της Tesla προέρχονται λιγότερο από τις ενέργειες του Musk και περισσότερο από την αποτυχία της να λανσάρει ένα εντελώς νέο mainstream μοντέλο, με εξαίρεση την πρόσφατη ανανέωση του Model Y, ενώ οι αντίπαλοι, συμπεριλαμβανομένων των Κινέζων κατασκευαστών EV, έχουν πιο φρέσκα προϊόντα στην αγορά.

«Δεν οφείλεται στις απόψεις του Μασκ ή των Βρετανών αυτοκινητιστών για τον Μασκ, αλλά περισσότερο στο ότι η Tesla ουσιαστικά σταμάτησε να καινοτομεί μετά το Model Y».

Παρά τους παράγοντες αυτούς, η μετοχή της εταιρείας συνεχίζει να ανεβαίνει, με τις μετοχές να υπερδιπλασιάζονται τον τελευταίο χρόνο. Η μετοχή διαπραγματεύεται επί του παρόντος με δείκτη προθεσμιακής τιμής προς κέρδη που υπερβαίνει το 131, μπροστά όχι μόνο από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και από τις μετοχές υψηλής τεχνολογίας με δείκτες P/E στη δεκαετία του ’20, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG.

Διαβάστε ακόμη 

Εθνική Ασφαλιστική: Τα ορόσημα της συμφωνίας με την Τράπεζα Πειραιώς και η διαδικασία danish compromise

Χατζηδάκης: Ρύθμιση για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο στο πρώτο εξάμηνο του 2025 (vid)

Greece Sotheby’s International Realty: Παραμένει η δυναμική της ελληνικής αγοράς  – Σταθερά στην κορυφή η Αθηναϊκή Ριβιέρα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα