Η Ιταλία, η Πολωνία και η Αυστρία είναι μεταξύ των χωρών που παροτρύνουν την ΕΕ να βρει μια λύση για να αποφύγει τα πρόστιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που υπερβαίνουν τους νέους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2, τα οποία πρόκειται να τεθούν σε ισχύ το 2025.
Η συμμαχία, η οποία εκτός από τις προαναφερθείσες χώρες περιλαμβάνει επίσης τη Βουλγαρία, την Τσεχική Δημοκρατία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία, θέλει επίσης να βελτιώσει την πολιτική για την αυτοκινητοβιομηχανία εξισορροπώντας την τόνωση της ζήτησης με την υποστήριξη των επενδύσεων.
«Η βιομηχανία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, αντιμετωπίζοντας σημαντικές προκλήσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την απασχόληση και τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, οι οποίες απαιτούν επείγουσα και συντονισμένη δράση σε επίπεδο ΕΕ», ανέφεραν οι χώρες σε κοινή πρόταση.
Οι στόχοι εκπομπών ρύπων για το 2025 ενέχουν τον κίνδυνο επιβολής προστίμων στις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις αυστηρές απαιτήσεις λόγω της επιβράδυνσης της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με την πρόταση των επτά χωρών, «τέτοιες κυρώσεις θα περιόριζαν σοβαρά την ικανότητα της βιομηχανίας να επανεπενδύει στην καινοτομία και την ανάπτυξη, βλάπτοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης στην παγκόσμια σκηνή».
Αρχής γενομένης από το 2025, η ΕΕ θα μειώσει το ανώτατο όριο των μέσων εκπομπών CO2 από τις πωλήσεις νέων οχημάτων στα 94 g/km από 116 g/km. Η υπέρβαση αυτού του ανώτατου ορίου επιφέρει πρόστιμα 95 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο ανά χιλιόμετρο, πολλαπλασιασμένο με τον αριθμό των οχημάτων που πωλούνται.
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν συνολικά πρόστιμα άνω των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η ενίσχυση της θέσης των ευρωπαίων παραγωγών στην παγκόσμια σκηνή αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας της έως το 2029.
Καθώς μια νέα ομάδα επιτρόπων εγκρίθηκε στις 27 Νοεμβρίου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η φον ντερ Λάιεν δήλωσε στο νομοθετικό σώμα ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι «ευρωπαϊκή υπερηφάνεια» και δεσμεύτηκε να διασφαλίσει ότι «το μέλλον των αυτοκινήτων θα συνεχίσει να κατασκευάζεται στην Ευρώπη».
Η φον ντερ Λάιεν δήλωσε επίσης στους δημοσιογράφους ότι θα ηγηθεί προσωπικά ενός νέου συνεχιζόμενου στρατηγικού διαλόγου με την αυτοκινητοβιομηχανία και τους σχετικούς παράγοντες.
Ο βιομηχανικός όμιλος ACEA, ο οποίος ασκεί πιέσεις για χαλάρωση των στόχων του 2025, δήλωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης αντιμετωπίζουν βαθύτερες προκλήσεις, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένει χαμηλή και το κόστος αυξάνεται.
Ένα μήνυμα πολιτικής υποστήριξης από τους υπουργούς της ΕΕ θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα προς την εξεύρεση λύσης στο ζήτημα της συμμόρφωσης με τους στόχους, δήλωσε η γενική διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries. «Δεν είναι εύκολο να διορθωθεί», είπε. «Αλλά έχουμε δει επίσης όπου υπάρχει βούληση, υπάρχει τρόπος».
Διαβάστε ακόμη
Μετρό Θεσσαλονίκης: Λίγο πριν πατηθεί… το κουμπί της εκκίνησης (pics)