Τις προηγούμενες δεκαετίες, ειδικά η γερμανική αγορά, ήταν ένας «επίγειος παράδεισος», για αρκετούς συμπατριώτες μας, που ενδιαφέρονταν να αποκτήσουν -μέσω εκτελωνισμού– ένα αξιόπιστο και καλά συντηρημένο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.
Η οικονομική κρίση και ως επακόλουθο αυτής, η φορολογική αστάθεια και οι διαρκείς αλλαγές στην επιβολή των δασμών, έριξαν τους τόνους στην εισαγωγή αυτοκινήτων από ιδιώτες, αλλά ακόμα και στις μέρες αρκετοί επιλέγουν να κάνουν τα… ψώνια τους από άλλες χώρες της ΕΕ και όχι μόνο. Όμως, η αγορά ενός αυτοκινήτου από το εξωτερικό και η διαδικασία εκτελωνισμού, δεν είναι μια απλή διαδικασία και σίγουρα οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τις διαδικασίες και να κάνουν ενδελεχώς την έρευνά τους.
Τσεκάρω, πριν αγοράσω
- Το κόστος του service
- Τη φορολογική επιβάρυνση (τεκμήρια αυτοκινήτων στην Ελλάδα)
- Το κόστος των τελών κυκλοφορίας
- Το κόστος της ασφάλειας αυτοκινήτου.
Τι επιβάλλεται να ελέγξω κατά την αγορά
-Τίτλο κυριότητας ή άδεια κυκλοφορίας
-Αντίγραφο της ταξινόμησης του οχήματος στην προηγούμενης χώρας (πρωτότυπο ή επικυρωμένο)
-Πρωτότυπο τιμολόγιο αγοράς, αν ο πωλητής είναι έμπορος, ή ιδιωτικό συμφωνητικό θεωρημένο από το αντίστοιχο προξενείο, στην περίπτωση που ο πωλητής είναι ιδιώτης. Στο συμφωνητικό πρέπει να αναφέρονται τα στοιχεία του πωλητή, του αγοραστή, τα στοιχεία του οχήματος και το καθεστώς ΦΠΑ.
-Πιστοποιητικό συμμόρφωσης (ή θα αναφέρεται στην ξένη άδεια κυκλοφορίας) που θα δείχνει την κατηγορία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (euro 3, 4, 5, 6 κλπ ).
Τι πρέπει να κάνω φτάνοντας στην Ελλάδα
Το αυτοκίνητο θα φτάσει στη χώρα μας, είτε μέσω εταιρείας μεταφορών, είτε οδικώς, με οδηγό το νέο ιδιοκτήτη. Η αρχική διαδικασία, που πρέπει να γίνει, έχει τέσσερα στάδια (όπως φαίνεται συνοπτικά στο σχεδιάγραμμα στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ).
- Υποβολή Δ.Α.Ο. (Δήλωση Άφιξης Οχήματος)
- Υποβολή Ειδική Δήλωσης / Διασάφησης Εισαγωγής
- Βεβαίωση και Καταβολή Δασμοφορολογικών Επιβαρύνσεων
- Έκδοση Πιστοποιητικού Ταξινόμησης
Η διαδικασία εκτελωνισμού αυτοκινήτου γίνεται στο τελωνείο εισόδου ή στο τελωνείο προορισμού.
Συχνά από το τελωνείο εισόδου μπορεί να καθοριστεί για διάφορους λόγους ότι ο εκτελωνισμός θα γίνει σε αυτό του προορισμού.
Υποβολή Δήλωσης Άφιξης Οχήματος
Στην Δ.Α.Ο. δηλώνεται ο παραλήπτης/ιδιοκτήτης του οχήματος, τα στοιχεία του οχήματος και ο τόπος προορισμού. Με βάση τον τόπο προορισμού θα προσδιοριστεί η αρμόδια τελωνειακή αρχή (τελωνείο προορισμού) στην οποία θα βεβαιωθούν και θα καταβληθούν οι οφειλόμενες επιβαρύνσεις.
Η υποβολή Δ.Α.Ο. σύμφωνα με το Νόμο πρέπει να γίνει από:
-τον ιδιοκτήτη του οχήματος
-ή από τον παραλήπτη του οχήματος
-ή από νόμιμο αντιπρόσωπό του οχήματος
-ή το πρόσωπο στην κατοχή του οποίου τίθενται τα οχήματα.
Υποβολή Ειδικής Δήλωσης / Διασάφησης Εισαγωγής
Η Ειδική Δήλωση αφορά στη βεβαίωση και καταβολή φορολογικών επιβαρύνσεων και υποβάλλεται στην αρμόδια τελωνειακή αρχή όπως ορίστηκε κατά την εισαγωγή του οχήματος στη χώρα.
Η προθεσμία υποβολής για οχήματα από την Ε.Ε είναι το αργότερο μέχρι την 15η μέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της άφιξης του οχήματος.
Βεβαίωση και καταβολή φορολογικών επιβαρύνσεων
Επόμενο βήμα η καταβολή δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Για τα εισαγόμενα οχήματα από χώρες της Ε.Ε., είναι απαραίτητο μόνο το τέλος ταξινόμησης και ο Φ.Π.Α.
Αν το όχημα είναι μεταχειρισμένο, δεν οφείλει Φ.Π.Α εάν αυτός έχει ήδη καταβληθεί στο κράτος μέσω των τελών της αρχικής αγοράς.
Η διαμόρφωση του τελικού πληρωτέου Τέλους Ταξινόμησης προκύπτει από συνάρτηση των παρακάτω:
- Τιμή αγοράς που αναγράφει το τιμολόγιο
- Λιανική τιμή προ φόρων (Λ.Τ.Π)
- ΦΠΑ
- Ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (δίνει απομείωση στην τιμή υπολογισμού λόγω παλαιότητας)
- Αριθμός χιλιομέτρων (δίνει απομείωση στην τιμή υπολογισμού λόγω χιλιομέτρων)
- Τύπος αμαξώματος (SUV, χάτσμπακ, σεντάν, κάμπριο κ.λπ.)
- Ρύποι
- Πρότυπα εκπομπών ρύπων (π.χ. EURO 5A, EURO 6W κ.λπ.)
Η κατηγορία ρύπων του εισαγόμενου αυτοκινήτου επηρεάζει σημαντικά τα τέλη ταξινόμησης. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το newsauto, ο εκτελωνισμός αυτοκινήτου Euro 6 έχει διαφορετικά τέλη από ένα αντίστοιχο κατηγορίας ρύπων Euro 5.
Τα τέλη ταξινόμησης προκύπτουν από τον παρακάτω πολλαπλασιασμό:
Τέλος Ταξινόμησης = [(Λιανική Τιμή προ Φόρων Λ.Τ.Π) – (Απομείωση της Λ.Τ.Π λόγω ηλικίας & χιλιομέτρων)] x [Συντελεστής Τέλους Ταξινόμησης]
Η απομείωση της Λ.Τ.Π. με βάση την παλαιότητα και τα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου, προκύπτει μέσα από τα στοιχεία που αναγράφονται και που πρέπει να ελέγξει κάθε ενδιαφερόμενος στη σελίδα της ΑΑΔΕ.
Διαβάστε ακόμη
Μάστιγα οι ρευματοκλοπές: Πάνω από 400 εκατ. ευρώ οι ετήσιες απώλειες
Οι παλιές οφειλές «φουσκώνουν» το χρέος προς τον ΕΦΚΑ (πίνακας)
«Καπνική Μιχαηλίδης»: Από τον «καπνό» των ζημιών στη «φωτιά» των πλειστηριασμών (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα