search icon

Αυτοκίνητο

Έγδαρες την μπαταρία του ηλεκτρικού σου αυτοκινήτου; Μάλλον θα πρέπει να το πετάξεις! (pics)

Για πολλά ηλεκτρικά οχήματα, οι μπαταρίες που έχουν υποστεί ακόμα και ελαφρά ζημιά δεν μπορούν να επισκευαστούν, οδηγώντας σε υψηλότερα ασφάλιστρα και επιβάρυνση στο κόστος χρήσης.

Για πολλά ηλεκτρικά οχήματα δεν υπάρχει τρόπος να επισκευαστούν ή να αξιολογηθεί η ζημιά έστω και μερικώς κατεστραμμένων μπαταριών μετά από ατυχήματα, αναγκάζοντας τις ασφαλιστικές εταιρείες να διαγράφουν αυτοκίνητα με λίγα χιλιόμετρα –γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερα ασφάλιστρα και υψηλότερο κόστος χρήσης για τον κάτοχο ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Και τώρα αυτά τα πακέτα μπαταριών συσσωρεύονται σε διαλυτήρια χωρίς προς το παρόν να υπάρχει η δυνατότητα ανακύκλωσής τους, δημιουργώντας ένα πρόβλημα που δεν είχε αξιολογηθεί σωστά σε μια διαδικασία που υποτίθεται ότι είναι η αποθέωση της «κυκλικής οικονομίας».

«Αγοράζουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα για λόγους βιωσιμότητας», δήλωσε ο Μάθιου Έιβερι, διευθυντής έρευνας στην εταιρεία πληροφοριών κινδύνου αυτοκινήτων Thatcham Research. «Αλλά ένα EV δεν είναι και ιδιαίτερα βιώσιμο εάν πρέπει να πετάξεις την μπαταρία μετά από μια μικρή σύγκρουση».

Οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν έως και το 50% της τιμής ενός EV, γεγονός που συχνά καθιστά μη συμφέρουσα την αντικατάστασή τους. Ενώ ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford Motor και η GM, δήλωσαν ότι έχουν διευκολύνει την επισκευή των μπαταριών, η Tesla ακολούθησε την αντίθετη πορεία με το Model Y, του οποίου το νέο δομικό πακέτο μπαταριών έχει περιγραφεί από ειδικούς ότι έχει «μηδενική δυνατότητα επισκευής».

Μια έρευνα του Reuters για πωλήσεις EV που δεν μπορούν να «διασωθούν» στις ΗΠΑ και την Ευρώπη δείχνει μια μεγάλη μερίδα Tesla χαμηλών χιλιομέτρων, αλλά και μοντέλα από τις Nissan, Hyundai Motor, Stellantis, BMW, Renault και άλλες.

Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μόνο ένα κλάσμα των οχημάτων που κυκλοφορούν στο δρόμο, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη συγκέντρωση δεδομένων σε ολόκληρη τη βιομηχανία, αλλά η τάση των αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων χαμηλών χιλιομέτρων να διαγράφονται με μικρές ζημιές αυξάνεται.

Η απόφαση της Tesla να κάνει τα πακέτα μπαταριών δομικά -μέρος του πλαισίου του αυτοκινήτου- της επέτρεψε να μειώσει το κόστος παραγωγής αλλά κινδυνεύει να επιστρέψει αυτό το κόστος στους καταναλωτές και τους ασφαλιστές. Τον Ιανουάριο ο διευθύνων σύμβουλος Έλον Μασκ είπε ότι τα ασφάλιστρα από τρίτες ασφαλιστικές εταιρείες «σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν αδικαιολόγητα υψηλά».

Ασφαλιστές και ειδικοί του κλάδου προειδοποιούν ότι αν η Tesla και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν παράγουν πιο εύκολα επισκευάσιμα πακέτα μπαταριών τα ήδη υψηλά ασφάλιστρα θα συνεχίσουν να αυξάνονται καθώς αυξάνονται οι πωλήσεις EV και περισσότερα αυτοκίνητα με λίγα χιλιόμετρα θα αποσύρονται μετά από συγκρούσεις.

«Ο αριθμός των περιπτώσεων πρόκειται να αυξηθεί, επομένως το τι θα γίνεται με τις μπαταρίες είναι ένα κρίσιμο σημείο», δήλωσε ο Christoph Lauterwasser, διευθύνων σύμβουλος του Allianz Center for Technology, ενός ερευνητικού ινστιτούτου που ανήκει στην ασφαλιστική εταιρεία Allianz.

Ο Lauterwasser σημείωσε ότι ακόμα η παραγωγή μπαταριών EV εκπέμπει πολύ περισσότερο CO2 από τα μοντέλα με ορυκτά καύσιμα, πράγμα που σημαίνει ότι τα EV πρέπει να οδηγούνται για πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα μέχρι να αντισταθμίσουν αυτές τις επιπλέον εκπομπές.

«Αν πετάξεις ένα EV σε πρώιμο στάδιo έχεις χάσει σχεδόν όλα τα πλεονεκτήματα όσον αφορά τις εκπομπές CO2». Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι οι μπαταρίες τους είναι επισκευάσιμες, ωστόσο είναι λίγες αυτές που φαίνεται ότι είναι πρόθυμες να μοιραστούν την πρόσβαση στα δεδομένα της μπαταρίας.

Οι ασφαλιστές, οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και τα συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων μάχονται ήδη με τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην ΕΕ για την πρόσβαση σε επικερδή δεδομένα αυτοκινήτων που είναι συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο.

Ο Lauterwasser είπε ότι η πρόσβαση στα δεδομένα της μπαταρίας EV είναι μέρος αυτού του αγώνα. Η Allianz είδε απλώς γδαρμένες μπαταρίες των οποίων οι κυψέλες είναι πιθανότατα άθικτες, αλλά χωρίς διαγνωστικά δεδομένα το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να διαγράψει αυτά τα οχήματα.

Η Ford και η GM διαφημίζουν τα νεότερα, πιο εύκολα επισκευάσιμα πακέτα τους. Ωστόσο, οι νέες μεγάλες κυψέλες 4680 στο Model Y είναι κολλημένες σε ένα πακέτο που αποτελεί μέρος της δομής του αυτοκινήτου και δεν μπορεί εύκολα να αφαιρεθεί ή να αντικατασταθεί.

Τον Ιανουάριο, ο Ελον Μασκ είπε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έκανε αλλαγές σχεδιασμού και λογισμικού στα οχήματά της για να μειώσει το κόστος επισκευής και τα ασφάλιστρα. Η εταιρεία προσφέρει επίσης το δικό της ασφαλιστικό προϊόν σε δώδεκα πολιτείες των ΗΠΑ σε χαμηλότερες τιμές.

Πάντως οι ασφαλιστές και οι ειδικοί του κλάδου σημειώνουν επίσης ότι τα ηλεκτρικά οχήματα, επειδή είναι φορτωμένα με όλα τα τελευταία χαρακτηριστικά ασφαλείας, έχουν μέχρι στιγμής λιγότερα ατυχήματα από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα. 

Η Sandy Munro, επικεφαλής της Munro & Associates με έδρα το Μίσιγκαν, η οποία καταστρέφει οχήματα και συμβουλεύει τις αυτοκινητοβιομηχανίες για το πώς να τα βελτιώσουν, είπε ότι το πακέτο μπαταριών στο Model Y έχει «μηδενική δυνατότητα επισκευής». «Μια δομική μπαταρία Tesla πηγαίνει κατευθείαν στα σκραπ», είπε ο Munro. Τα προβλήματα των μπαταριών των EV αναδεικνύουν επίσης μια τρύπα στην πράσινη «κυκλική οικονομία» που διαφημίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Στη Synetiq, τη μεγαλύτερη εταιρεία ανακύκλωσης του Ηνωμένου Βασιλείου, ο επικεφαλής των επιχειρήσεων Michael Hill είπε ότι τους τελευταίους 12 μήνες ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων που πρέπει να ελεγχθούν για να αποφευχθεί ο κίνδυνος πυρκαγιάς στο διαλυτήριο Doncaster της εταιρείας έχει αυξηθεί από μια ντουζίνα κάθε τρεις ημέρες σε έως και 20 την ημέρα. «Εχουμε δει μια πραγματικά μεγάλη αλλαγή και αφορά όλους τους κατασκευαστές», είπε ο Hill.

Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν διαθέτει επί του παρόντος εγκαταστάσεις ανακύκλωσης μπαταριών EV, επομένως η Synetiq πρέπει να αφαιρέσει τις μπαταρίες από τα διαγραμμένα αυτοκίνητα και να τις αποθηκεύσει σε δοχεία. Η Hill εκτίμησε ότι τουλάχιστον το 95% των στοιχείων στις εκατοντάδες μπαταρίες EV -και χιλιάδες υβριδικά πακέτα μπαταριών- που έχει αποθηκεύσει η Synetiq στο Doncaster είναι άθικτα και θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν.

Η ασφάλιση των περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων κοστίζει ήδη περισσότερο από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με την διαδικτυακή χρηματιστηριακή εταιρεία Policygenius, η μέση μηνιαία πληρωμή ασφάλισης EV στις ΗΠΑ το 2023 είναι 206 δολάρια, 27% περισσότερο από ό,τι για ένα μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Σύμφωνα με την Bankrate, μια ιστοσελίδα οικονομικού περιεχομένου, οι ασφαλιστικές εταιρείες των ΗΠΑ γνωρίζουν ότι «ακόμη και αν ένα μικρό ατύχημα καταλήξει σε ζημιά στην μπαταρία το κόστος αντικατάστασης αυτού του βασικού εξαρτήματος μπορεί να υπερβεί τα 15.000 δολάρια». Μια μπαταρία αντικατάστασης για ένα Tesla Model 3, το οποίο στην Αμερική έχει μέση τιμή πώλησης ως καινούριο τα 43.000 δολάρια,  μπορεί να κοστίσει έως και 20.000 δολάρια.

Ο Andy Keane, διευθυντής της γαλλικής ασφαλιστικής εταιρείας AXA στο Ηνωμένο Βασίλειο, είπε ότι οι ακριβές μπαταρίες αντικατάστασης «μπορεί μερικές φορές να κάνουν την αντικατάσταση μιας μπαταρίας ασύμφορη». Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός συνεργείων επισκευής που ειδικεύονται στην επισκευή ηλεκτρικών οχημάτων και στην αντικατάσταση μπαταριών. Στο Phoenix της Αριζόνα, η Gruber Motor έχει επικεντρωθεί κυρίως στην αντικατάσταση μπαταριών σε παλαιότερα μοντέλα Tesla.

Ωστόσο, όπως δήλωσε  ο ιδιοκτήτης της εν λόγω εταιρείας, Peter Gruber, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα της μπαταρίας της Tesla, επομένως έχουν υιοθετήσει μια προσεκτική προσέγγιση. «Μια ασφαλιστική εταιρεία δεν πρόκειται να αναλάβει αυτό το ρίσκο γιατί σε περίπτωση που το όχημα υποστεί κάποια βλάβη αργότερα μπορεί να υποστεί μήνυση», είπε.

Ηδη η βρετανική κυβέρνηση χρηματοδοτεί έρευνα για τις δυσκολίες της ασφάλισης ηλεκτρικών οχημάτων, με επικεφαλής τη Thatcham, τη Synetiq και την ασφαλιστική εταιρεία LV. Οι πρόσφατα εγκριθέντες κανονισμοί της ΕΕ για τις μπαταρίες δεν αφορούν συγκεκριμένα τις επισκευές μπαταριών, αλλά ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενθαρρύνει τα πρότυπα για να «διευκολύνουν τη συντήρηση, την επισκευή και τον επανατοποθέτηση».

Οι ασφαλιστικές εταιρείες λένε ότι το πρόβλημα θα επιλυθεί εφόσον οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάσουν μπαταρίες σε μικρότερα τμήματα ή μονάδες, που είναι να πιο απλές στην επισκευή. Θα πρέπει επίσης να ανοίξουν τα διαγνωστικά δεδομένα σε τρίτους ώστε  να μπορούν να προσδιορίζουν την υγεία των κυψελών της μπαταρίας.

Η έλλειψη πρόσβασης σε κρίσιμα διαγνωστικά δεδομένα αναφέρθηκε στα μέσα Μαρτίου σε μια ομαδική αγωγή που κατατέθηκε κατά της Tesla στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ στην Καλιφόρνια.

Η ζημιά στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί μόνο ένα μικρό ποσοστό των απαιτήσεων ασφάλισης αυτοκινήτων της Allianz, αλλά αγγίζει το 8% του κόστους αποζημιώσεων στη Γερμανία, είπε ο Lauterwasser. Οι ασφαλιστικές εταιρείες της Γερμανίας συγκεντρώνουν δεδομένα σχετικά με τα στοιχεία αποζημίωσης οχημάτων και προσαρμόζουν τα ποσοστά ασφαλίστρων ετησίως.

Διαβάστε ακόμη

Finma: Εξετάσαμε σενάριο πτώχευσης της Credit Suisse πριν από το deal με την UBS – Σε 3-4 έτη η συγχώνευση

Δώρο Πάσχα: Μέχρι πότε πρέπει να καταβληθεί στου εργαζόμενους – Πώς υπολογίζεται

Η Γερμανία απέφυγε τελευταία στιγμή την ύφεση ελέω ΑΕΠ

Exit mobile version