Οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν τα σχέδια για την επιβολή δασμών έως και 45% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα, παρά τις ανησυχίες της Γερμανίας για αντίμετρα από το Πεκίνο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξήγαγε έρευνα κατά των επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, έστειλε την πρότασή της για τους τελικούς δασμούς στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ πριν από την ψηφοφορία η οποία ολοκληρώθηκε στις 4 Οκτωβρίου.
Η Γερμανία ήταν επιφυλακτική σχετικά με τους δασμούς λόγω ανησυχιών για την πυροδότηση εμπορικού πολέμου δεδομένου ότι η Mercedes-Benz, η BMW και η Volkswagen πωλούν εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα ετησίως στην Κίνα.
Ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, δήλωσε στις 2 Οκτωβρίου ότι η κυβέρνησή του, η οποία απείχε από την ψηφοφορία για τους δασμούς τον Ιούλιο, μπορεί να το κάνει ξανά, όπως και έγινε, δεδομένων των διαφορετικών απόψεων στην τρικομματική κυβέρνησή της.
Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ, δήλωσε ότι η κυβέρνηση αντιτάσσεται στους δασμούς. «Ένας εμπορικός πόλεμος με την Κίνα θα μας έκανε περισσότερο κακό παρά καλό για μια βασική ευρωπαϊκή βιομηχανία και έναν κρίσιμο τομέα στη Γερμανία», είπε.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης έχει γενικά αντιταχθεί στους δασμούς, ιδίως οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας, οι οποίες πωλούν σχεδόν το ένα τρίτο των αυτοκινήτων τους στην Κίνα. Πριν από την ψηφοφορία, η BMW, η Mercedes-Benz και η VW κάλεσαν τη γερμανική κυβέρνηση να καταψηφίσει τους δασμούς.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, εξέδωσε δήλωση που αναφέρει ότι: «Οι πρόσθετοι δασμοί βλάπτουν τις παγκοσμίως ενεργές εταιρείες σε αυτή τη χώρα και θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια εμπορική διαμάχη από την οποία κανείς δεν κερδίζει».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Kallenius, δήλωσε: «Η ΕΕ θα πρέπει να επιδιώξει μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων με την Κίνα αντί να επιβάλλει δασμούς».
Η VW δήλωσε ότι οι δασμοί δεν βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Οι προτεινόμενοι δασμοί είναι η λάθος προσέγγιση», δήλωσε εκπρόσωπος της VW.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία ξεκίνησε την έρευνα πριν από ένα χρόνο, δήλωσε ότι η βιομηχανία της ΕΕ πρέπει να προστατευτεί από μια πιθανή πλημμύρα φθηνών κινεζικών εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων που επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις.
Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής αυξήθηκαν από 3,5% της αγοράς της ΕΕ το 2020 σε 27,2% το δεύτερο τρίμηνο του 2024 και το μερίδιο αγοράς των κινεζικών εμπορικών σημάτων αυξήθηκε από 1,9% σε 14,1%. Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας που κατασκευάζει τρία εκατομμύρια παραπάνω ηλεκτρικά οχήματα ετησίως, τα οποία πρέπει να εξαχθούν, είναι διπλάσια από το μέγεθος της αντίστοιχης αγοράς της ΕΕ, ανέφερε η Επιτροπή.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε ότι υποστηρίζει τους δασμούς και ότι το επίπεδο των κινεζικών επιδοτήσεων είναι «αφόρητο». «Σε γενικές γραμμές πρέπει να προστατεύσουμε τους ίσους όρους ανταγωνισμού σε όλους τους διαφορετικούς τομείς της βιομηχανίας μας», δήλωσε σε ομιλία του στο Βερολίνο.
Η Κομισιόν θα μπορούσε να προωθήσει τους δασμούς με την υποστήριξη μόνο τεσσάρων χωρών. Πάντως, η Κομισιόν έχει δηλώσει ότι είναι πρόθυμη να συνεχίσει να διαπραγματεύεται μια εναλλακτική λύση στους δασμούς με την Κίνα και θα μπορούσε να επανεξετάσει μια «δέσμευση τιμών» που περιλαμβάνει μια ελάχιστη τιμή εισαγωγής και συνήθως ένα ανώτατο όριο όγκου.
Μια επιλογή υπό διαπραγμάτευση είναι οι ελάχιστες τιμές εισαγωγής που υπολογίζονται χρησιμοποιώντας κριτήρια όπως η αυτονομία, η απόδοση της μπαταρίας και το μέγεθος του ηλεκτρικού οχήματος, μαζί με το αν είναι δικίνητο ή τετρακίνητο. Μια εναλλακτική λύση είναι η δέσμευση της Κίνας για επενδύσεις στην ΕΕ, με ποσοστώσεις για μια μεταβατική περίοδο.
Η προοπτική των δασμών ώθησε ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε εργοστάσια στην Ευρώπη, παρά το υψηλότερο κόστος εργασίας και κατασκευής. Ορισμένες μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των BYD και Chery, σχεδιάζουν εργοστάσια συναρμολόγησης στην Ευρώπη.
Οι δασμοί κυμαίνονται από 7,8% για την Tesla έως 35,3% για τη SAIC, η οποία κατέχει το εμπορικό σήμα MG. Αυτοί οι δασμοί είναι επιπλέον του τυπικού εισαγωγικού δασμού 10% της ΕΕ για τα αυτοκίνητα.
Τώρα, οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα τους απορροφήσουν ή θα αυξήσουν τις τιμές τους για να καλύψουν τα δισεκατομμύρια δολάρια σε νέο κόστος στα ευρωπαϊκά σύνορα σε μια εποχή που η ζήτηση στο εσωτερικό μειώνεται.
Σε κινήσεις που θεωρούνται ως αντίποινα κατά της έρευνας των Βρυξελλών για τα ηλεκτρικά οχήματα, η Κίνα ξεκίνησε φέτος τις δικές της έρευνες για τις εισαγωγές μπράντι, γαλακτοκομικών και χοιρινών προϊόντων της ΕΕ.
Διαβάστε ακόμη
Goldman Sachs: Αυξάνει την τιμή στόχο για τον S&P 500 στις 6.300 μονάδες (γραφήματα)
Η οικιακή ατμοσφαιρική ρύπανση μολύνει τις πόλεις
ΚΕΠΕ: Υποχώρησε το Σεπτέμβριο ο δείκτης «φόβου» για την ελληνική αγορά (διαγράμματα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα