«Μπορεί να υπάρξει κάποια βελτίωση το 2023, αλλά δεν αναμένω σημαντικές αλλαγές το 2022», δήλωσε ο Ondrej Burkacky, ανώτερος συνεργάτης της McKinsey, επικεφαλής του τμήματος της εταιρείας που παρακολουθεί τον τομέα παραγωγής ημιαγωγών παγκοσμίως.

Ο χρόνος αναμονής για ορισμένες μονάδες επεξεργασίας είναι τώρα 20 εβδομάδες ή περισσότερο, ειδικά για αυτούς από 22 έως 65 νανόμετρα, αναφέρει ο McKinsey στην έκθεση, προσθέτοντας ότι «η προσφορά και η ζήτηση δεν θα είναι ξανά σε ισορροπία μέχρι το 2023 λόγω δεδομένων παραγωγικών δυνατοτήτων».

Οσο μικρότερη είναι η μονάδα επεξεργασίας τόσο πιο εξελιγμένος και ακριβός είναι ο ημιαγωγός. Οι εφαρμογές των αυτοκινήτων είναι γενικά 90 nm ή μεγαλύτερες, αλλά μονάδες όπως το ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) και η ηλεκτροκίνηση απαιτούν όλο και μικρότερες μονάδες επεξεργασίαςς.

Ο Burkacky υπολογίζει ότι περίπου πέντε εκατομμύρια οχήματα που σχεδιάζονταν να κατασκευαστούν δεν μπορέσουν να συναρμολογηθούν λόγω της έλλειψης ημιαγωγών και άλλα 10 έως 15 εκατομμύρια θα κατασκευαστούν χωρίς ορισμένα χαρακτηριστικά ή θα χρησιμοποιήσουν υποκατάστατες μονάδες.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες καταβάλλουν προσπάθειες για τη διαρθρωτική μεταρρύθμιση της προμήθειας ημιαγωγών, αλλά φαίνεται ότι υπάρχει κάποιος δισταγμός από την πλευρά των κατασκευαστών ημιαγωγών, γιατί θέλουν να βεβαιωθούν ότι οι δεσμεύσεις είναι πραγματικές.

Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι ακόμα κι αν παρθεί η απόφαση για την υποστήριξη κατασκευής νέων εργοστασίων ημιαγωγών αυτά δεν θα είναι λειτουργικά νωρίτερα από τρία με τέσσερα χρόνια.

Την ίδια στιγμή βέβαια ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες κατέγραψαν περιθώρια κέρδους-ρεκόρ, καθώς έδωσαν προτεραιότητα στην παραγωγή ακριβότερων και ηλεκτροκίνητων μοντέλων.

Η Stellantis, για παράδειγμα, ενώ αναφέρει ότι η έλλειψη ημιαγωγών της κοστίζει το 20% της προγραμματισμένης παραγωγής, ανέβασε το περιθώριο κέρδους για τοσύνολο των μαρκών της στο 11,8%.

Ορισμένα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας είπαν ότι η έλλειψη ημιαγωγών -που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αυξημένη ζήτηση από άλλους τομείς όπως τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και η πληροφορική και η αποθήκευση δεδομένων που άφησε την αυτοκινητοβιομηχανία σε δεύτερη μοίρα – θα μειωθεί κάπως το δεύτερο εξάμηνο του 2022.

Ωστόσο, ο Burkacky είπε ότι αυτό είναι απίθανο να συμβεί, επειδή θα χρειαστούν χρόνια για να αυξηθεί η χωρητικότητα, είτε μέσω της επέκτασης των υφιστάμενων υποδομών είτε της κατασκευής νέων.

Ταυτόχρονα, η αύξηση της ζήτησης για ημιαγωγούς σε όλους τους τομείς που ξεκίνησε το 2020 θα συνεχιστεί, είπε ο Burkacky. Σε αξία, ένας κλάδος που παράγει τώρα έσοδα 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα αυξηθεί στο ένα τρισεκατομμύριο δολάρια το 2030.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αποτελεί πλέον το 8% της αγοράς ημιαγωγών σε αξία, θα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη στον συγκεκριμένο τομέα, με ετήσια ανάπτυξη 13% μέχρι το 2030, οπότε και θα κατέχει πλέον το 14% της αξίας της ζήτησης.

Η αξία των τοποθετημένων ημιαγωγών ανά όχημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα αυξηθεί από τα 600 δολάρια κατά μέσο όρο σήμερα στα 1.300 το 2030.

Μάλιστα ο πόλεμος στην Ουκρανία αναμένεται να επιδεινώσει τη συνεχιζόμενη έλλειψη ημιαγωγών δεδομένου ότι εκεί παράγεται το 50% περίπου της παραγωγής αερίου νέον που χρησιμοποιείται στη διαδικασία χάραξης των ημιαγωγών.

Οι κατασκευαστές ημιαγωγών είχαν βρει νέες πηγές για νέον μετά την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014 από τη Ρωσία, είπε ο Burkacky. Εκείνη την εποχή, το 80% της παραγωγής αερίου νέον βρισκόταν στην Ουκρανία.

«Είναι ένα ακόμη παράδειγμα ότι η αναδρομολόγηση της εφοδιαστικής αλυσίδας δεν έχει γίνει πλήρως», κατέληξε ο Burcacky.