Τους δασμούς που σκοπεύει να επιβάλει στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται αυτή την εβδομάδα να ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εξαιτίας των υπερβολικών επιδοτήσεων, μια κίνηση που είναι πιθανό να προκαλέσει αντίποινα από το Πεκίνο.
Λιγότερο από ένα μήνα αφότου η Ουάσινγκτον τετραπλασίασε τους δασμούς για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, οι Βρυξέλλες αναμένεται να ορίσουν πολύ χαμηλότερους δασμούς για τις εισαγωγές από κινεζικούς κατασκευαστές όπως η BYD και η Geely καθώς και δυτικούς παραγωγούς όπως η Tesla που εξάγουν αυτοκίνητα από την Κίνα στην Ευρώπη.
Η κίνηση αυτή έρχεται καθώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν να ανταγωνιστούν την εισροή φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων από τους Κινέζους ανταγωνιστές.
Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει σχεδόν καμία υποστήριξη για τους δασμούς από την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.
Ειδικά οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις στην Κίνα και γενικότερα οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εισάγουν τα δικά τους κινεζικής κατασκευής οχήματα.
Ωστόσο, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι η Ευρώπη πρέπει να δράσει για να εμποδίσει την Κίνα να κατακλύσει την ευρωπαϊκή αγορά με επιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Εάν προκληθεί, η αντίδραση και οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εμπορικό πόλεμο, ο οποίος θα ήταν καταστροφικός για μια περιοχή που εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις αλυσίδες εφοδιασμού που κυριαρχούνται από την Κίνα, προκειμένου να επιτύχει τους υψηλούς στόχους της για το κλίμα», δήλωσε ο Will Roberts, επικεφαλής της έρευνας για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Rho Motion.
Σε εξέλιξη έρευνα για ντάμπινγκ
Η Κίνα έχει «επιπλήξει» την ΕΕ για την έρευνα κατά των επιδοτήσεων, έχει ζητήσει συνεργασία και έχει ασκήσει πιέσεις σε μεμονωμένες χώρες της ΕΕ, αλλά δεν έχει διευκρινίσει πλήρως ποια θα είναι η απάντησή της στους δασμούς.
Το Πεκίνο έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα αντιντάμπινγκ για τις εισαγωγές κονιάκ κυρίως γαλλικής κατασκευής. Τον Απρίλιο ψήφισε επίσης νόμο για να ενισχύσει την ικανότητά του να αντεπιτεθεί σε περίπτωση που οι Ηνωμένες Πολιτείες ή η ΕΕ επιβάλουν δασμούς στις εξαγωγές της νούμερο 2 οικονομίας στον κόσμο.
Η προδημοσίευση της ειδοποίησης της ΕΕ έρχεται λίγες εβδομάδες πριν από την προθεσμία της 4ης Ιουλίου για την επιβολή προσωρινών μέτρων. Θα μπορούσαν ωστόσο να εφαρμοστούν αναδρομικά για τις προηγούμενες 90 ημέρες.
Στα ενδιαφερόμενα μέρη θα δοθεί προθεσμία τριών εργάσιμων ημερών για να σχολιάσουν την ακρίβεια των υπολογισμών της Επιτροπής.
Η έρευνα θα συνεχιστεί έως τα τέλη Οκτωβρίου, οπότε θα ληφθεί απόφαση σχετικά με το αν θα επιβληθούν οριστικοί δασμοί, συνήθως για πέντε έτη. Οι προτεινόμενοι δασμοί θα ισχύσουν, εκτός εάν οι κυβερνήσεις της ΕΕ αντιταχθούν με συντριπτική πλειοψηφία.
Αυτό αφήνει χρόνο για μια πιθανή συμφωνία μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου. Τα κινεζικά στελέχη ελπίζουν ότι οι συνομιλίες αυτές θα αμβλύνουν το πλήγμα.
Οι αναλυτές αναμένουν δασμούς μεταξύ 10% και 25%.
Κάθε επιπλέον 10% επί της υφιστάμενης εισφοράς 10% θα κόστιζε στους εισαγωγείς κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ περίπου 1 δισ. δολάρια, με βάση τα εμπορικά στοιχεία του 2023, ακόμη ένα πλήγμα για έναν τομέα που αγωνίζεται με την επιβράδυνση της ζήτησης και την πτώση των τιμών στην πατρίδα του.
Το κόστος αυτό θα αυξηθεί φέτος, καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων επεκτείνουν τις εξαγωγές στην Ευρώπη.
Στις εισαγωγές ηλεκτροκίνητων οχημάτων κινεζικής κατασκευής έχουν κυριαρχήσει οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες Tesla, RENA Dacia της Renault και BMW αλλά η Επιτροπή έχει προβλέψει ότι το μερίδιο των κινεζικών εμπορικών σημάτων στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που πωλούνται στην ΕΕ έχει αυξηθεί στο 8% από κάτω από 1% το 2019 και θα μπορούσε να φτάσει το 15% το 2025. Λέει ότι οι τιμές είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από εκείνες των μοντέλων που κατασκευάζονται στην ΕΕ.
Τα κινεζικά μοντέλα που εξάγονται στην Ευρώπη περιλαμβάνουν το Atto 3 της BYD, το MG της SAIC και το Volvo της Geely.
Η στάση της Γερμανίας
Κορυφαία στελέχη των BMW, Mercedes και Volkswagen VOWG τίθενται κατά της επιβολής εισαγωγικών δασμών σε οχήματα από την Κίνα, όπου η HSBC εκτιμά ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν το 20-23% των παγκόσμιων κερδών τους.
Μεταξύ των κυβερνήσεων της ΕΕ, η Γαλλία λέει ότι η Ευρώπη πρέπει να υπερασπιστεί τον εαυτό της έναντι της επιδοτούμενης παραγωγής της Κίνας, ενώ ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς δήλωσε ότι δεν έχει πειστεί για την ανάγκη επιβολής δασμών.
Εντωμεταξύ, η αγορά εξελίσσεται καθώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες συνεργάζονται με τις αντίστοιχες κινεζικές για να φέρουν φθηνότερα και ταχύτερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές και προμηθευτές EV αρχίζουν επίσης να επενδύουν στην ευρωπαϊκή παραγωγή, η οποία θα μπορούσε να αποφύγει τους δασμούς.
Στελέχη των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης δήλωσαν πρόσφατα στο Reuters ότι οι αυστηρότεροι δασμοί θα μπορούσαν να συρρικνώσουν προσωρινά ή να εξαλείψουν το πλεονέκτημα κόστους που αποκτούν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες από τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis Carlos Tavares δήλωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες «δεν έχουν πολύ χρόνο» για να προσαρμόσουν τις επιχειρήσεις τους και εξαρτώνται από την άρση του «ρυθμιστικού χάους και της γραφειοκρατίας».
Διαβάστε ακόμη
Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι των ευρωεκλογών – O ρόλος της ακροδεξιάς στις αποφάσεις της ΕΕ
Πλήγμα για το ευρώ η άνοδος της ακροδεξιάς στην ΕΕ και οι εκλογές – σοκ στη Γαλλία
Τα 5 συμπεράσματα των ευρωεκλογών
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ