Ηρθε το τέλος της Nissan στην ευρωπαϊκή αγορά; Ο εκτελεστικός διευθυντής της ιαπωνικής εταιρείας, Ashwani Gupta, το αρνείται κατηγορηματικά, υποστηρίζοντας ότι για την ιαπωνική εταιρεία η συγκεκριμένη αγορά είναι άκρως σημαντική.
Ομως -και αυτό θα πρέπει να το τονίσουμε- η Γηραιά Ηπειρος δεν ανήκει πλέον στις κρίσιμες αγορές, όπως λόγου χάρη η Κίνα, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο ότι τα μοντέλα της εταιρείας παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια πτωτικές τάσεις. Το 2017 ταξινομήθηκαν 566.191 μοντέλα της, ενώ δύο χρόνια μετά, το 2019, ο αριθμός είχε μειωθεί στις 394.091 μοντέλα.
Ο κύκλος ζωής του Juke επεκτάθηκε στα εννέα χρόνια πριν την αντικατάστασή του, ενώ οι νέας τεχνολογίας κινητήρες χρειάστηκαν ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα για να εξοπλίσουν το best seller Qashqai. Τα προβλήματα της Nissan δεν περιορίστηκαν μόνο στην Ευρώπη, καθώς η στρατηγική της επέκτασης που ξεκίνησε να εφαρμόζει ο πρώην CEO, Carlos Ghosn, κατέρρευσε.
Αναφορικά να επισημάνουμε ότι στόχος ήταν το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά να φτάσει το 8%, κάτι που δεν επετεύχθη, καθώς το τελευταίο οικονομικό έτος η εταιρεία είχε μερίδιο 5,8% και παράλληλα κατέγραψε λειτουργικές ζημίες 340 εκατ. ευρώ.
«Θέλαμε να επεκταθούμε παγκοσμίως μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, προβλέποντας ανεπιτυχώς ότι οι αγορές αυτοκινήτου θα παρουσίαζαν αυξητικές τάσεις, όπως και οι πωλήσεις των μοντέλων μας. Δυστυχώς κανένα από τα δύο δεν συνέβη», λέει ο Gupta, ο οποίος ξεκίνησε ως απόφοιτος μηχανολογίας και κατέληξε να γίνει ειδικός στις επιχειρήσεις.
«Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να έχουμε ένα τεράστιο στοκ γερασμένων οχημάτων που δεν μπορούσαμε σε καμία περίπτωση να διαχειριστούμε. Ολα βασίζονται στην επένδυση. Εάν ένας κατασκευαστής δεν έχει αποθεματικό δεν μπορεί να λανσάρει νέα μοντέλα. Είναι ένας φαύλος κύκλος. Αυτό που αποφασίστηκε για να μπορεί η Nissan να προχωρήσει ήταν να εξορθολογήσουμε την κατάσταση».
Αποτέλεσμα αυτής της κίνησης ήταν το σχέδιο Nissan Next, το οποίο αποτελεί ουσιαστικά πνευματικό παιδί του 50χρονου Gupta. Βάσει αυτού, η Nissan μέχρι το 2023 θα πρέπει να κάνει σημαντικές περικοπές, όπως το κλείσιμο εργοστασίων σε Ισπανία και Ινδονησία, την κατάργηση μοντέλων, συμπεριλαμβανομένης και ολόκληρης της γκάμας Datsun στη Ρωσία, ενώ αναμένεται να συνεργαστεί πιο στενά με τη Renault.
Το σχέδιο εξορθολογισμού προήλθε μετά από ενδελεχή έρευνα που αφορούσε τις δυνατότητες της Nissan σε κάθε αγορά. «Οταν κοιτάξαμε τους αριθμούς, τα αποτελέσματα έδειχναν ότι οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ιαπωνία αποτελούν τις σημαντικότερες αγορές μας. Στις ΗΠΑ, το μερίδιο αγοράς μας είναι περισσότερο από 7% , στην Ιαπωνία και την Κίνα περισσότερο από 10%. Ανάλογα είναι και τα κέρδη μας», τονίζει ο Gupta.
Το 2021 επομένως είναι ένα πολύ κρίσιμο έτος για τη Nissan, δεδομένου ότι έχει προγραμματίσει το λανσάρισμα τριών μοντέλων. Το Qashqai 3ης γενιάς ήρθε ήδη και επιτέλους διαθέτει τις απαραίτητες τεχνολογίες για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί σε μια τόσο απαιτητική αγορά όπως είναι η ευρωπαϊκή. Στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένονται το νέο επταθέσιο X-Trail και το αμιγώς ηλεκτρικό Ariya.
Μέχρι το 2023 τα μισά από τα Nissan που θα πωλούνται στην Ευρώπη θα είναι υβριδικής τεχνολογίας. Στο Qashqai θα τοποθετηθεί το καινοτόμο σύστημα κίνησης e-POWER, βελτιώνοντας έτσι την απόδοση του κινητήρα και μειώνοντας την κατανάλωση και τους ρύπους με την υιοθέτηση ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης κίνησης με μπαταρία που φορτίζεται από βενζινοκινητήρα.
Επίσης, το X-Trail θα μοιράζεται την υβριδική plug-in τεχνολογία που εφαρμόζεται στο Mitsubishi Outlander.
Η στρατηγική που χάραξε ο εκτελεστικός διευθυντής της Nissan φαίνεται ότι αλλάζει το κλίμα και δημιουργεί προσδοκίες, τέτοιες που σήμερα υπάρχουν φωνές στο διοικητικό συμβούλιο της Nissan που θέλουν να τον αναβαθμίσουν σε ισότιμο CEO με τον νυν επικεφαλής, Makoto Uchida.
Στα παρασκήνια αυτής της «προεκλογικής εκστρατείας» διακινούνται τουλάχιστον έξι ονόματα νυν ή πρώην διοικητικών που διεκδικούν τη θέση του επικεφαλής της Nissan, η οποία από την εποχή της επεισοδιακής «πτώσης» του Carlos Goshn, πριν από τέσσερα χρόνια, έχει αλλάξει ισάριθμους CEO. Η φημολογία είναι τόσο έντονη που η ίδια η Nissan αναγκάστηκε να εκδώσει ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι: «Δεν υπάρχουν σχέδια, ούτε καν σκέψεις για οποιαδήποτε αλλαγή στη διοικητική δομή της Nissan, καθώς επίσης και καμία ανάγκη να αλλάξει η πολύ καλή συνεργασία μεταξύ του κ. Uchida και του κ. Gupta. Οποιαδήποτε φημολογία περί του αντιθέτου είναι αβάσιμη και παραπλανητική».
Παρ’ όλα αυτά οι πηγές επιμένουν ότι το lobbying υπέρ της προαγωγής του Gupta εντάθηκε αφότου η Nissan, πριν από τέσσερις μήνες, αποκάλυψε το σχέδιο ανάταξης, για τον πολύ απλό λόγο ότι θέλουν ο εμπνευστής του (ο Gupta) να είναι και αυτός που θα επιβλέψει την εφαρμογή του.
Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το θέμα, οι υποστηρικτές του Gupta προτείνουν είτε να μοιραστεί τη θέση του CEO με τον Uchida είτε να αντικαταστήσει το νυν αφεντικό του, ο οποίος θα αναλάβει την θέση του Προέδρου. Να σημειώσουμε ωστόσο ότι οι πιέσεις είναι αρκετά διακριτικές προς το παρόν, δεδομένου ότι θέλουν η διαδοχή να γίνει όσο το δυνατόν πιο ομαλά. Αυτοί που βιάζονται υποστηρίζουν ότι η αβεβαιότητα εντείνει την αστάθεια που υπάρχει στη Nissan και διαρκεί από το 2018, όταν ο Carlos Ghosn συνελήφθη με κατηγορίες για οικονομική κακοδιαχείριση, τις οποίες ο ίδιος αρνείται κατηγορηματικά. Σύμφωνα με πηγές μέσα από την εταιρεία, ο Gupta έχει de facto αναλάβει τα ηνία της Nissan.
Για παράδειγμα είναι αυτός που παρευρίσκεται σε όλες τις συναντήσεις των ηγετικών στελεχών της εταιρείας με αντικείμενο την ανάκαμψη της ιαπωνικής φίρμας στην Κίνα και τις ΗΠΑ: «Αυτός είναι που επιβλέπει και διευθύνει το πρόγραμμα ανάκαμψης. Δεν παίρνουμε οδηγίες από τον Uchida».
Να σημειώσουμε εδώ ότι ο Gupta υπήρξε αντιπρόεδρος της Renault, επικεφαλής του επιχειρηματικού κλάδου των επαγγελματικών αυτοκινήτων και συνεργάστηκε πολύ στενά με τον πρόεδρο του συμβουλίου των διευθυντών της γαλλικής εταιρείας, Jean-Dominique Senard, με τον οποίο έχει αναπτύξει πολύ καλές σχέσεις. Προσέξτε τώρα τη διασύνδεση: Ο Senard, είναι μέλος του Δ.Σ της Nissan.
Η προαγωγή, λοιπόν, του Gupta θα ήταν επωφελής και για τη συμμαχία Nissan-Renault, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή οι σχέσεις του Uchida με τον Senard δεν είναι ιδιαίτερα σταθερές.
Διαβάστε ακόμη:
ΟΑΕΔ-εποχικό επίδομα: Ποιοι δικαιούνται έως €1.016 – Πού γίνονται οι αιτήσεις
Ακίνητα: Γιατί η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου βάζει «φρένο» στις μεταβιβάσεις