Οι δασμοί 25%, οι οποίοι ξεκίνησαν στις 12 Μαρτίου, ισχύουν για τον χάλυβα και το αλουμίνιο ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσης. Ισχύουν επίσης για ορισμένα προϊόντα που περιέχουν χάλυβα και αλουμίνιο και προέρχονται από χώρες εκτός των ΗΠΑ. Αυτά περιλαμβάνουν προφυλακτήρες αλουμινίου και μεντεσέδες, καθώς και παξιμάδια από χάλυβα και ορισμένα άλλα εξαρτήματα που εισάγονται από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Όπως δήλωσε ο Simon Geale, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της συμβουλευτικής αλυσίδας προμηθειών και εφοδιαστικής αλυσίδας Proxima, οι δασμοί θα ασκήσουν πίεση στην αυτοκινητοβιομηχανία αφού αναπόφευκτα θα αυξηθούν οι τιμές.

Αυτό θα επηρεάσει άμεσα την παραγωγή οχημάτων, καθώς ο χάλυβας και το αλουμίνιο είναι κρίσιμα υλικά, αυξάνοντας το κόστος των βασικών εξαρτημάτων και των διαδικασιών κατασκευής», δήλωσε ο Geale. Οι δασμοί επεκτείνονται σε εκείνους που επέβαλε ο πρόεδρος Donald Trump το 2018 κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, όταν τέθηκαν σε ισχύ δασμοί 25% στις εισαγωγές χάλυβα και 10% εισαγωγικοί φόροι στο αλουμίνιο.

Με την πάροδο του χρόνου, οι κυβερνήσεις Trump και Biden χορήγησαν πλήρεις εξαιρέσεις ή κατέληξαν σε συμφωνίες για ποσοστώσεις εισαγωγών με χώρες όπως ο Καναδάς, το Μεξικό, η Αργεντινή, η Αυστραλία, η Βραζιλία, η Νότια Κορέα, το Ηνωμένο Βασίλειο και τα έθνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, περιορίζοντας κατά πολύ το πεδίο εφαρμογής των δασμών.

Πλέον αυτές οι εξαιρέσεις έχουν αρθεί. Ο συντελεστής για τους δασμούς αλουμινίου έχει υπερδιπλασιαστεί στο 25%, καθώς η διοίκηση Trump προσπαθεί να ενισχύσει τους εγχώριους παραγωγούς των μετάλλων και να ενθαρρύνει τις εταιρείες να προμηθεύονται τοπικά.

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους μεγαλύτερους αγοραστές χάλυβα και αλουμινίου στον κόσμο και είναι μεταξύ των τομέων που επηρεάζονται περισσότερο από τους δασμούς. Ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος παγκόσμιων προβλέψεων οχημάτων στην AutoForecast Solutions, υπογράμμισε ότι είναι πιθανό να «ανατραπούν οι υπολογισμοί όλων σχετικά με την κερδοφορία».

«Η αλυσίδα εφοδιασμού απαιτεί σταθερή τιμή και σταθερή προσφορά προϊόντων για να διατηρηθούν οι γραμμές συναρμολόγησης», δήλωσε ο Fiorani. Το «Detroit 3» αγοράζει τη «συντριπτική πλειονότητα» του χάλυβα και του αλουμινίου από τις ΗΠΑ και τη Βόρεια Αμερική, δήλωσε ο Matt Blunt, πρόεδρος του American Automotive Policy Council, το οποίο εκπροσωπεί τη General Motors, τη Ford Motor Co. και τη Stellantis.

«Εξακολουθούμε να εξετάζουμε και να περιμένουμε όλες τις λεπτομέρειες των δασμών, αλλά η ανάκληση της εξαίρεσης για τον Καναδά και το Μεξικό και η επέκταση των δασμών στα εξαρτήματα αυτοκινήτων με χάλυβα και αλουμίνιο θα προσθέσει σημαντικό κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τους προμηθευτές και τους καταναλωτές», δήλωσε ο Blunt.

Πολλές εταιρείες που βασίζονται στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου είναι πιθανό να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές στις ΗΠΑ. Αυτό άλλωστε συνέβη στα χρόνια αφότου ο Trump έθεσε για πρώτη φορά δασμούς χάλυβα και αλουμινίου.

Μια έκθεση του 2023 από την Επιτροπή Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι οι δασμοί του 2018 μείωσαν τις εισαγωγές χάλυβα κατά 24%, αυξάνοντας παράλληλα την τιμή των προϊόντων χάλυβα στις ΗΠΑ κατά 2,4%. Οι εισαγωγές αλουμινίου μειώθηκαν κατά 31%, ενώ οι τιμές αυξήθηκαν κατά 1,6%.

Οι τιμές ήταν ήδη σε άνοδο φέτος, καθώς οι εταιρείες προετοιμάζονταν για νέους δασμούς. Σύμφωνα με έκθεση του Bloomberg στις 11 Μαρτίου, οι τιμές για την απόκτηση άμεσων προμηθειών αλουμινίου στις ΗΠΑ ήταν περίπου 23% υψηλότερες από ό,τι στην Ευρώπη και ο χάλυβας ήταν 40% ακριβότερος από ό,τι στην Ευρώπη.

Το να βρεθούν νέες πηγές μετάλλων, ωστόσο, είναι ευκολότερο στη θεωρία παρά στην πράξη και θα χρειαστεί χρόνος για τους εγχώριους παραγωγούς χάλυβα και αλουμινίου να αυξήσουν την παραγωγή.

Σχετικά με αυτό ο Sam Fiorani ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο εντοπισμός αρκετού μεταλλεύματος και η πρόσληψη περισσότερων εργαζομένων και επαναφορά πολλών εργοστασίων από τη ναφθαλίνη προκειμένου να αυξηθεί η χωρητικότητα απλά δεν συμβαίνει εν μία νυκτί. Η επιβολή δασμών στον χάλυβα δεν πρόκειται να πυροδοτήσει αμέσως τη βιομηχανία. Αλλά θα αυξήσει αμέσως τις τιμές».

Δεν είναι απολύτως σαφές εάν θα υπάρχει αρκετή διαθέσιμη προσφορά για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να στραφούν σε αμερικανικές πηγές. Οι εταιρείες έχουν επίσης συμβόλαια με παραγωγούς στο εξωτερικό που τους υποχρεώνουν να αγοράσουν από αυτούς και θα μπορούσαν να υποστούν κυρώσεις αν δεν το κάνουν. Οι προμηθευτές πρέπει επίσης να λάβουν έγκριση από εταιρείες που βρίσκονται πιο ψηλά στην αλυσίδα εφοδιασμού εάν επιθυμούν να αλλάξουν την πηγή.

Βεβαίως οι εγχώριοι παραγωγοί χάλυβα χαιρέτισαν τους δασμούς. Σε επιστολή της 10ης Μαρτίου προς τον Trump, πέντε οργανώσεις που εκπροσωπούν την αμερικανική χαλυβουργία δήλωσαν ότι οι δασμοί θα βοηθήσουν στην ενίσχυση της βιωσιμότητας των αμερικανικών χαλυβουργιών και στην αύξηση της εθνικής ασφάλειας.

«Χαιρετίζουμε και επικροτούμε τις ενέργειές σας για την αποκατάσταση της ακεραιότητας των δασμών του άρθρου 232 στον χάλυβα και τη δέσμευσή σας να αποκαταστήσετε ίσους όρους ανταγωνισμού για τους Αμερικανούς παραγωγούς χάλυβα και τους εργαζομένους τους», έγραψαν οι οργανώσεις.

Σε μια δήλωση που επαίνεσε τις προσπάθειες του Trump να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή αλουμινίου, ο διευθύνων σύμβουλος της Aluminum Association, Charles Johnson, παραδέχεται ωστόσο ότι «δεν υπάρχει αρκετή ικανότητα τήξης στις Ηνωμένες Πολιτείες για να προμηθεύσει την αναπτυσσόμενη βιομηχανία αλουμινίου με τα υλικά εισροής που χρειάζεται».

Οι ΗΠΑ εισήγαγαν χάλυβα αξίας περίπου 31,5 δισ. δολαρίων και αλουμίνιο αξίας 18,5 δισ. δολαρίων το 2024, σύμφωνα με έκθεση της Υπηρεσίας Ερευνών του Κογκρέσου. Ο Καναδάς ήταν η μεγαλύτερη πηγή και των δύο υλικών που εισήχθησαν στη χώρα, αντιπροσωπεύοντας το 23% των εισαγωγών χάλυβα και το 51% των εισαγωγών αλουμινίου.

Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι καταναλωτές χάλυβα των ΗΠΑ προμηθεύονται το μέταλλο από εγχώριους παραγωγούς. Οι εισαγωγές αντιπροσώπευαν το 23% του συνόλου του επεξεργασμένου χάλυβα στις ΗΠΑ το 2024, σύμφωνα με εκτίμηση του Αμερικανικού Ινστιτούτου Σιδήρου και Χάλυβα.

Οι δασμοί χάλυβα και αλουμινίου τέθηκαν σε ισχύ εν μέσω μιας ευρύτερης δασμολογικής πολιτικής από τη διοίκηση Trump. Τα αγαθά από την Κίνα υπόκεινται πλέον σε τέλος 20% και ορισμένα προϊόντα από τον Καναδά και το Μεξικό φορολογούνται με 25% μετά την έναρξη ισχύος αυτών των δασμών στις 4 Μαρτίου.

Στις 6 Μαρτίου, η κυβέρνηση Trump απέσυρε τους δασμούς σε καναδικά και μεξικανικά προϊόντα που συμμορφώνονται με τους κανόνες της συμφωνίας Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά για το αφορολόγητο εμπόριο. Αυτή η παύση, η οποία ήρθε ως απάντηση στην πίεση από στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας και άλλους, ισχύει μέχρι τις 2 Απριλίου. Τα περισσότερα οχήματα και ανταλλακτικά που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό πληρούν αυτούς τους κανόνες.

Η κυβέρνηση Trump αναμένεται επίσης να αρχίσει να εφαρμόζει αμοιβαίους δασμούς στους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ στις 2 Απριλίου και έχει επιβάλει παγκόσμιο δασμό στις εισαγωγές αυτοκινήτων από εκείνη την ημερομηνία.

Οι δασμοί στον χάλυβα και το αλουμίνιο ήρθαν μια ημέρα αφότου ο Trump απείλησε να αυξήσει τους καναδικούς δασμούς χάλυβα και αλουμινίου στο 50% λόγω της επιβολής φόρου εξαγωγής από το Οντάριο στην ηλεκτρική ενέργεια που αποστέλλεται στις ΗΠΑ. Ο φόρος ηλεκτρικής ενέργειας του Οντάριο ήταν μια απάντηση στον δασμό 25% στα καναδικά προϊόντα.

Ο πρωθυπουργός του Οντάριο, Νταγκ Φορντ, ήρε τον φόρο στις 11 Μαρτίου μετά από συνομιλία με τον υπουργό Εμπορίου των ΗΠΑ Hauard Lutnik. Λίγο αργότερα, ο Λευκός Οίκος υπαναχώρησε από τα σχέδια διπλασιασμού των δασμών στον καναδικό χάλυβα και αλουμίνιο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δήλωσε ότι θα επιβάλlει δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα αξίας περίπου 28,3 δισ. δολαρίων τον Απρίλιο.

Την 1η Απριλίου θα επανέλθουν οι δασμοί αντιποίνων σε αγαθά όπως σκάφη, μπέρμπον και μοτοσικλέτες που έθεσε σε εφαρμογή το 2018 και το 2020. Η ΕΕ σχεδιάζει να προσδιορίσει και άλλα προϊόντα για να επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως τα μέσα Απριλίου.

Ο Καναδάς ανακοίνωσε δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα αξίας 20,7 δισ. δολαρίων από τις 13 Μαρτίου, καλύπτοντας προϊόντα όπως υπολογιστές, αθλητικό εξοπλισμό και προϊόντα χυτοσιδήρου, εκτός από τον αμερικανικό χάλυβα και αλουμίνιο.

Διαβάστε ακόμη

Τα 6+1 βήματα προς τη νέα ταυτότητα των ελληνικών τραπεζών

Αριστοτέλης Ωνάσης: Πενήντα χρόνια από τον θάνατό του ο μύθος παραμένει ζωντανός (pics)

e-ΕΦΚΑ – ΔΥΠΑ: Μπαράζ πληρωμών από 17 έως 21 Μαρτίου – Οι δικαιούχοι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα