Σύμφωνα με δήλωση της Ενωσης που εκδόθηκε την περασμένη Πέμπτη, μια μέρα μετά την ψηφοφορία υπέρ της απαγόρευσης στο Ευρωκοινοβούλιο:«Δεδομένου ότι ο μετασχηματισμός του κλάδου εξαρτάται από πολλούς εξωτερικούς παράγοντες που δεν είναι πλήρως υπό τον έλεγχό του, η ACEA εκφράζει σοβαρές ανησυχίες για το γεγονός ότι οι ευρωβουλευτές ψήφισαν για μείωση του CO2 κατά 100% από το 2035».
Η Ενωση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών εξέφρασε τη γενική υποστήριξη για τον στόχο (της κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης) αλλά ζήτησε μια έκθεση προόδου στα μισά του δρόμου προκειμένου να καθοριστούν οι στόχοι μετά το 2030.
«Μια τέτοια αναθεώρηση θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να αξιολογήσει εάν η ανάπτυξη της υποδομής φόρτισης και η διαθεσιμότητα πρώτων υλών για την παραγωγή μπαταριών θα είναι σε θέση να υποστηρίξουν τη συνεχιζόμενη ραγδαία αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Oliver Zipse, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ACEA και CEO της BMW.
Οι περιβαλλοντικές ομάδες χαιρέτησαν το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας. «Η προθεσμία σημαίνει ότι τα τελευταία αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες θα πωληθούν έως το 2035, δίνοντάς μας μια ευκαιρία να αποτρέψουμε την κλιματική αλλαγή», δήλωσε ο Alex Keynes, διευθυντής οχημάτων μηδενικών ρύπων στην Transport & Environment. «Επιπλέον δίνει τη βεβαιότητα που χρειάζεται η αυτοκινητοβιομηχανία να αυξήσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, γεγονός που σταδιακά θα μειώσει τις τιμές».
Το σχέδιο για την εξάλειψη των εκπομπών CO2 από τα οχήματα είναι μέρος του πακέτου «Fit for 55» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο στοχεύει στη μείωση των συνολικών εκπομπών CO2 κατά 55% το 2030 από τα επίπεδα του 1990. Ο απώτερος στόχος είναι η ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2050.
Βέβαια για να υλοποιηθεί το ψήφισμα πρέπει να το εγκρίνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από τους 27 υπουργούς ενέργειας των κρατών της ΕΕ. Ενα σημείωμα από την εταιρεία αναλυτών Bernstein ανέφερε ότι οι υπουργοί «αναμένεται σε μεγάλο βαθμό να συμφωνήσουν με τον στόχο του 2035 για μηδενικές εκπομπές ρύπων για τα νέα αυτοκίνητα».
Κάποιοι συντηρητικοί ευρωβουλευτές προσπάθησαν να μετριάσουν την απαγόρευση, προβάλλοντας τις ανησυχίες για πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας στον κλάδο. Ομάδες επιρροής της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής ένωσης αυτοκινήτων VDA, άσκησαν επίσης πιέσεις στους νομοθέτες να απορρίψουν τον στόχο του 2035, λέγοντας ότι τιμωρούσε εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και έρχεται πολύ νωρίς, προτoύ δηλαδή προλάβει να αναπτυχθεί ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης.
Ο σύνδεσμος συμφερόντων των προμηθευτών, CLEPA, ανέφερε σε δήλωση ότι ο στόχος του 2035 «απορρίπτει ενδιαφέρουσες τεχνολογικές επιλογές και θέτει πολλές θέσεις εργασίας σε κίνδυνο». Η πρόεδρος της VDA, Hildegard Mueller, είπε ότι μεγάλα τμήματα της Ευρώπης δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές φόρτισης. Είπε επίσης ότι η απαγόρευση θα αυξήσει τις τιμές των νέων αυτοκινήτων. «Είναι πολύ νωρίς για έναν τέτοιο στόχο», είπε η Mueller.
Επίσης επέκρινε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής που απαιτούσαν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιταχύνουν τη μετάβασή τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς οι ίδιες οι κυβερνήσεις να έχουν δημιουργήσει το νομοθετικό πλαίσιο που θα επέτρεπε και θα διευκόλυνε μια ταχύτερη αλλαγή.
Ο Reinhard Zirpel, επικεφαλής της ένωσης εισαγωγέων VDIK της Γερμανίας, δήλωσε: «Η μετατροπή σε εναλλακτικά συστήματα μετάδοσης κίνησης θα αλλάξει θεμελιωδώς την καθημερινή μετακίνηση στην Ευρώπη και θα την καταστήσει πιο ακριβή για πολλούς ανθρώπους». Προέτρεψε επίσης την ΕΕ να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για την ηλεκτροκίνηση, όπως κίνητρα αγοράς και την απαραίτητη υποδομή φόρτισης.
Το Automobil-Club Verkehr χαρακτήρισε το ψήφισμα «μια στενόμυαλη δέσμευση για την ηλεκτρική κινητικότητα», ενώ το ADAC είπε ότι δεν θα είναι δυνατό να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι για την προστασία του κλίματος στις μεταφορές μόνο με ηλεκτροκίνηση.
Ωστόσο ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Ford και Volvo, έχουν υποστηρίξει δημόσια το σχέδιο να σταματήσουν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη από το 2035. Αλλες, όπως η Volkswagen, στοχεύουν να σταματήσουν να πωλούν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη πριν από την καταληκτική ημερομηνία.
«Τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έκαναν ένα αποφασιστικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Volvo, Jim Rowan, στην Automotive New Europe. «Δεδομένης της κλιματικής κρίσης που αντιμετωπίζουμε όλοι, αυτή η επίδειξη παγκόσμιας ηγεσίας θα βοηθήσει να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ θα εκπληρώσει τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού, οι οποίοι απαιτούν 100% μηδενικές εκπομπές ρύπων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035». Η Volvo στοχεύει να πουλά μόνο αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030 και να επιτύχει πλήρη κλιματική ουδετερότητα έως το 2040.
«Η μπάλα είναι τώρα στο γήπεδο της αυτοκινητοβιομηχανίας», αναφέρει η εταιρεία αναλυτών Bernstein σε σημείωμα προς τους επενδυτές. Η απαγόρευση των πωλήσεων εσωτερικής καύσης από το 2035 επιταχύνει το χρονοδιάγραμμα για την υιοθέτηση των EV κατά «πέντε έως 10 χρόνια», με αντίστοιχη αύξηση στην χωρητικότητα παραγωγής μπαταριών.
Μέχρι το 2035 η βιομηχανία θα χρειάζεται 1.600 γιγαβατώρες χωρητικότητας μπαταριών για την τροφοδοσία της Ευρώπης, τιμή δεκαπλάσια σε σχέση με το 2022– και σημαντικά υψηλότερη από την προηγούμενη εκτίμηση της Bernstein για 1.200 GWh.
Εκείνες οι αυτοκινητοβιομηχανίες που θα έχουν ήδη επιταχύνει το χρονοδιάγραμμά τους για την ηλεκτροκίνηση θα έχουν πλεονέκτημα, εκτιμά η Bernstein, όπως και οι premium μάρκες, οι οποίες μπορούν να δικαιολογήσουν καλύτερα τις αυξημένες τιμές για τα EV.
Διαβάστε ακόμη:
Αυτοκινητοβιομηχανία: Η επίσημη κατάργηση για τους θερμικούς κινητήρες φέρνει πολλή γκρίνια
Πότε θα πετάξουν τα υδροπλάνα στην Ελλάδα – Επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ «σε αναμονή» (pic)
Σύγκρουση γιγάντων: Μπέζος και Αμπάνι διασταυρώνουν τα ξίφη τους για $7,7 δισ.