Η επιτροπή περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισε την Τετάρτη για την επικύρωση νέων κανονισμών για τις εκπομπές CO2 από αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, οι οποίοι θα συζητηθούν άμεσα από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Οι διατάξεις περιλαμβάνουν μείωση 20% από τις εκπομπές του 2021 μέχρι το 2025, μείωση 55% μέχρι το 2030 και τελική μείωση 100% από το 2035 -που ισοδυναμεί με απαγόρευση των πωλήσεων οχημάτων εσωτερικής καύσης σε εκείνο το σημείο.
Η μείωση κατά 20% από το 2025 στην πραγματικότητα υπερβαίνει το 15% που προτάθηκε τον Ιούλιο του 2021 στο πλαίσιο του πακέτου Fit for 55 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο απαιτεί μείωση κατά 55% των συνολικών εκπομπών CO2 έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Η ΕΕ επιδιώκει να είναι η πρώτη «κλιματικά ουδέτερη» ήπειρος έως το 2050 –η λεγόμενη Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.
Η Transport & Environment, μια οργάνωση για την προάσπιση του περιβάλλοντος, είχε υποστηρίξει έναν πιο φιλόδοξο ενδιάμεσο στόχο το 2027 και μια ακόμα μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών από το 2030, υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα επιτάχυνε την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και θα μείωνε το κόστος. Ο Jan Huitema, Ολλανδός βουλευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είχε καταθέσει τροπολογία για περικοπή 75% έως το 2030.
Ωστόσο οι πιο σκληροί στόχοι αντιμετωπίζουν αντίσταση από ορισμένα κράτη μέλη, κυρίως από το ανατολικό μπλοκ, τα οποία έχουν εκφράσει ανησυχίες για την έλλειψη υποδομών και το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Επιτροπή απέρριψε οριακά αυτά τα σχέδια, με ψήφους 46 υπέρ, 40 κατά και δύο αποχές. Οπως δήλωσε η ΕΕ την περασμένη εβδομάδα, οι διατάξεις – που προτάθηκαν για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2021 – θα εγκριθούν επίσημα τον Ιούνιο και στη συνέχεια θα χρησιμεύσουν ως βάση για διαπραγματεύσεις με τις κυβερνήσεις της ΕΕ σχετικά με την τελική μορφή της νομοθεσίας.
Η Transport & Environment επαίνεσε την πρόταση για έναν πιο σκληρό στόχο για το 2025, λέγοντας ότι θα συμβάλλει στην τόνωση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά την αποκάλεσε από μόνη της ανεπαρκή.
«Η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων θα υποχωρήσει στα επόμενα 10 χρόνια, εκτός εάν οι νομοθέτες συμμετάσχουν με έναν ενδιάμεσο στόχο το 2027 και έναν πιο φιλόδοξο στόχο το 2030», δήλωσε ο Alex Keynes, διευθυντής καθαρών οχημάτων στην Transport & Environment, σε δήλωση αυτή την εβδομάδα. «Χωρίς αυτό, η Ευρώπη συνολικά μπορεί να μην πουλά αρκετά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών για να επιτύχει τους δικούς της στόχους για το 2030, καθώς και αυτούς πολλών χωρών της ΕΕ», πρόσθεσε.
Τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν το 9,1% των ευρωπαϊκών πωλήσεων το 2021, σε σύγκριση με 1,9% το 2019. Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων θα σημαίνουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να αποτελούν πάνω από το 50% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2030.
Ωστόσο, ορισμένα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, Carlos Tavares, έχουν υποστηρίξει ότι οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και άλλα επιπρόσθετα κόστη θα μπορούσαν να απειλήσουν αυτόν τον ρυθμό ανάπτυξης. Επιπλέον, υπήρξαν ανησυχίες ότι μεγάλο μέρος της Ευρώπης, ιδιαίτερα οι φτωχότερες χώρες, στερούνται υποδομών σταθμών φόρτισης.
Πριν από τις κατευθυντήριες γραμμές Fit for 55, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ζητήσει επιτάχυνση της εγκατάστασης σταθμών φόρτισης – την οποία η ΕΕ έχει ήδη επισημάνει ότι θα εξετάσει – καθώς και όπως η αναθεώρηση των στόχων εκπομπών μετά το 2030 να μην γίνει πριν το 2028.
Η ACEA, ο όμιλος λόμπι των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, δήλωσε ότι η προτεινόμενη αυστηροποίηση του στόχου του 2025 θα έθετε τα μέλη της υπό αυξημένη πίεση στις προθεσμίες και ότι η περικοπή κατά 15% θα έπρεπε να παραμείνει αμετάβλητη.
«Η προτεινόμενη αλλαγή στον επερχόμενο στόχο του 2025 απλά δεν θα άφηνε αρκετό χρόνο προσαρμογής λόγω των κύκλων ανάπτυξης και παραγωγής οχημάτων», δήλωσε εκπρόσωπος της ACEA.
Διαβάστε ακόμη:
Έρχονται επενδύσεις €50 δισ. μέχρι το 2030 σε ενέργεια, απορρίμματα και έργα υποδομών στην Ελλάδα
Ο «λογαριασμός» τoυ sell off μεγαλώνει – Στα 11 τρισ. δολάρια και τα χειρότερα (μάλλον) έπονται