Ήδη από την 1η Οκτωβρίου, παρατηρείται ράλι αυξήσεων στις τιμές των αυτοκινήτων, την ώρα μάλιστα που το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων στους αγοραστές έχει επιμηκυνθεί. Κατά συνέπεια, καταγράφεται μεγάλη αναστάτωση όχι μόνο στη διεθνή, αλλά και εγχώρια αγορά αυτοκινήτων.
Συγκεκριμένα, αυτοκίνητο που πωλούνταν την Πέμπτη το βράδυ στην Ελλάδα στα 20.800 ευρώ, την Παρασκευή το πρωί η τιμή του έφτανε τα 22.000 ευρώ με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν πως από 1η Νομεβρίου η τιμή του μπορεί να αγγίξει και τα 23.000 ευρώ. Παράλληλα, για να το παραλάβει ο αγοραστής θα χρειαστεί με τις σημερινές συνθήκες να περιμένει από 3 μήνες στο πιο αισιόδοξο σενάριο, έως 8 ή ακόμα και 9 μήνες, τη στιγμή που τα ετοιμοπαράδοτα αποτελούν είδος προς εξαφάνιση.
Ο βασικός λόγος της ανόδου στις τιμές και του χρόνου παραμονής είναι η έλλειψη των ημιαγωγών (τσιπ) που έχουν οδηγεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν την παραγωγή. Η πλειονότητα των βιομηχανικών μονάδων σε όλο τον κόσμο που κατασκευάζουν τα νέα αυτοκίνητα, αντιμετωπίζουν την έλλειψη των ημιαγωγών και προσπαθούν να διαμορφώσουν κατάλληλα την παραγωγική τους δυνατότητα για να ανταπεξέλθουν στις παραγγελίες των αγοραστών νέων αυτοκινήτων.
Ενδεικτικό της διάστασης που έχει πάρει η έλλειψη τσιπ είναι το γεγονός ότι σε μερικά εργοστάσια αυτοκινήτων έχουν κατασκευασθεί αυτοκίνητα τα οποία όμως δεν παραδίδονται στους εμπόρους γιατί απουσιάζουν οι απαραίτητοι για την λειτουργία τους ημιαγωγοί.
Επίσης, υπάρχουν παράλληλες απώλειες λόγω της μείωσης του όγκου της παραγωγής, που έχει σαν επακόλουθο και την μείωση της παραγωγής των άλλων εξαρτημάτων (ταμπλό, καθίσματα, κινητήρες, κιβώτια κά) τα οποία συνήθως κατασκευάζουν εξωτερικοί συνεργάτες και τα τροφοδοτούν στα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων των αυτοκινητοβιομηχανιών. Παράλληλα, οι αυξήσεις στα καύσιμα έχει ανεβάσει και το μεταφορικό κόστος.
«Οι αυξήσεις ήρθαν για να μείνουν»
Οι ανατιμήσεις που φτάνουν στον υποψήφιο αγοραστή ξεπερνούν σε κάποιες περιπτώσεις και το 8%, με την εκάστοτε αυτοκινητοβιομηχανία να ακολουθεί τη δική της πολιτική για το εύρος αυτής. Οι έμποροι καλούνται από την πλευρά τους να διαχειριστούν τα νέα δεδομένα ώστε να μπορέσουν να προσφέρουν στον καταναλωτή ένα δελεαστικό πακέτο το οποίο είναι σαφώς πιο «τσουχτερό» συγκριτικά με τα αντίστοιχα του Σεπτεμβρίου, χωρίς να ξέρουν ταυτόχρονα πότε θα τους έρθει το όχημα από το εργοστάσιο ώστε να το παραδώσουν στον πελάτη.
Όπως εκτιμούν έμποροι στην, οι αυξήσεις ήρθαν για να μείνουν τουλάχιστον μέχρι να εξομαλυνθεί η κατάσταση με τους ημιαγωγούς, μαζί και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις λόγω της μειωμένης παραγωγής. Μάλιστα όπως αναφέρουν και οι ίδιοι δεν μπορούν πλέον να δώσουν ούτε τα οχήματα test drive που πωλούνταν μετά από μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα με μια μικρή έκπτωση καθώς δεν θα έχουν οι ίδιοι διαθέσιμο αυτοκίνητο δοκιμής για το οποίο θα χρειαστεί να περιμένουν ακόμα και 8-9 μήνες όπως και οι αγοραστές.
Οι αντιπροσωπείες καλούνται να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων που επιβάλλουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενώ το ίδιο θα κληθούν να κάνουν και οι εισαγωγικές, αν δεν έχει ξεκινήσει ήδη να γίνεται. Μέχρι και την Πέμπτη οι έμποροι έκαναν προωθητικές ενέργειες, κάνοντας γενναία έκπτωση στον ενδιαφερόμενο ώστε να γίνει πιο δελεαστική η πρόταση. Ωστόσο από την Παρασκευή σταμάτησε αυτή η πρακτική μέχρι νεοτέρας, καθώς το κέρδος τους μειώνεται σημαντικά από τη στιγμή που η αξία του αυτοκινήτου ανεβαίνει.
Την τελευταία εβδομάδα δεν ήταν λίγοι αυτοί που έσπευσαν να κλείσουν ένα αυτοκίνητο δίνοντας προκαταβολή θέλοντας να προλάβουν τις ανατιμήσεις και τους νέους «τσουχτερούς» τιμοκαταλόγους του Οκτωβρίου. Σε κάποιες περιπτώσεις, ανάλογα με την εταιρεία, η τιμή που έκλεισαν οι αγοραστές το αυτοκίνητο είναι σταθερή. Δηλαδή θα παραλάβουν το αυτοκίνητο με την τιμή που έκλεισαν σήμερα. Σε άλλες όμως είναι ανοικτή με αποτέλεσμα να υπάρχει η πιθανότητα να χρειαστεί να δώσουν περισσότερα χρήματα από όσα υπολόγιζαν με την πρόβλεψη για τις τιμές να είναι ιδιατέρως ανησυχητικές για τους ίδιους.
Διαβάστε ακόμη:
Νίκος Καραπάνος – Achaia Clauss: H αναγέννηση του πιο ιστορικού οινοποιείου της χώρας (pics)
Ρυθμίσεις χρεών: Παράταση και τον Οκτώβριο για την επανένταξη στις 100 & 120 δόσεις
Ποιοι και πώς θα μοιραστούν προνομιακά δάνεια ύψους 20 δισ. ευρώ