© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Μία εξαιρετική χρονιά για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα αναμένεται να είναι το 2025 και η πρόβλεψη είναι περίπου για 5,8 εκατομμύρια επιβάτες συνολικά σε 5.290 αφίξεις πλοίων. Μπορεί το θέμα με τη Σαντορίνη λόγω των σεισμικών δονήσεων να απασχολεί αφού είναι το νησί-«κράχτης», όμως οι επαΐοντες εκτιμούν ότι δεν θα επηρεάσει τη συνολική εικόνα. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.
Μιλώντας με τον κ. Θεόδωρο Κόντε, επίτιμο πρόεδρο της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας – ΕΕΚΦΝ και διευθυντή της Majestic International Cruises INC, κατ’ αρχάς ανέφερε:
«Η ανησυχία έχει μεταφερθεί κυρίως στον τουριστικό κλάδο αφού πλησιάζει ο καιρός για την προετοιμασία λειτουργίας των τουριστικών καταλυμάτων και συγκροτημάτων. Στον συγκεκριμένο κλάδο συμπεριλαμβάνεται και ο τομέας της κρουαζιέρας, με τη Σαντορίνη να βρίσκεται κάθε χρόνο στη δεύτερη θέση προτίμησης των τουριστών μετά τον Πειραιά. Η μεγάλη επισκεψιμότητα στο νησί, πλέον των 1.300.000 τουριστών ετησίως, και η συνεχιζόμενη αναζήτηση για κρουαζιέρα με τη Σαντορίνη να βρίσκεται στην υψηλότερη θέση κύριου προορισμού προβλημάτισε τους επισκέπτες. Γι’ αυτό και οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων προς το παρόν αλλάζουν το λιμάνι της Σαντορίνης με άλλα λιμάνια προορισμού», είπε, και πρόσθεσε: «Βεβαίως είναι γεγονός ότι με την παρούσα κατάσταση, εκτός από τους επιβάτες, προβληματισμένες είναι και οι ασφαλιστικές εταιρείες ως προς την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών στην Καλντέρα, καθώς και αν πρέπει να γίνεται χρήση του τελεφερίκ ή των ζώων για ανάβαση προς την πρωτεύουσα.
Λίγα πλοία που είχαν προγραμματίσει από νωρίς κρουαζιέρες στη Σαντορίνη έχουν αλλάξει δρομολόγιο, με νέους προορισμούς τη Σούδα και το Ηράκλειο στην Κρήτη. Αλλες εταιρείες προγραμματίζουν σε περίπτωση συνέχισης των σεισμικών δονήσεων στην περιοχή να προσεγγίζουν στη Σύρο ή και στα νησιά των Δωδεκανήσων, αναλόγως με το μέγεθος των πλοίων και το αρχικό τους δρομολόγιο.
Είναι γεγονός φυσικά ότι το νησί της Σαντορίνης πάντοτε θεωρούνταν ένα μεγάλο ερωτηματικό όσον αφορά στη σεισμολογία λόγω της ηφαιστειογενούς κατάστασης του σημείου στο οποίο ευρίσκεται και θα έπρεπε να υπήρχαν ορισμένοι περιορισμοί στις οικοδομικές εγκαταστάσεις, στα σημεία της οικοδομικής ανάπτυξης του νησιού, αλλά και στον όγκο των επισκεπτών που δέχεται ετησίως με συγκεκριμένη φέρουσα ικανότητα.
Η μη ύπαρξη υποδομής για ελλιμενισμό πλοίων σε κατάλληλο και ασφαλές σημείο, καλούμενο λιμάνι διαφυγής, είναι μία από τις σοβαρές ελλείψεις του νησιού».
Χρονιά-ρεκόρ
Η συζήτηση πέρασε στην ευρύτερη εικόνα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.
«Το συνολικό τουριστικό ρεύμα κρουαζιέρας το έτος 2023 ήταν 5.060.000 επισκέπτες σε σύνολο 4.800 προσεγγίσεων, ενώ η πρόβλεψη για το έτος 2024 ήταν στα 5,55 εκατομμύρια επιβατών σε περίπου 5.080 προσεγγίσεις, φτάνοντας έτσι στα επίπεδα του 2019, του έτους-ρεκόρ πριν την πανδημία, αλλά με σημαντικά μικρότερο αριθμό αφίξεων.
Για δε το έτος 2025 αναμένεται περαιτέρω αύξηση της κίνησης και η πρόβλεψη είναι περίπου για 5,8 εκατομμύρια επιβάτες συνολικά σε 5.290 αφίξεις πλοίων.
Με αυτά τα αποτελέσματα, παρατηρούμε ότι οι αφίξεις των πλοίων είναι αρκετά αυξημένες σε σύγκριση με την αύξηση των επιβαινόντων, επιβεβαιώνοντας έτσι την αύξηση πλοίων μικρού και μεσαίου μεγέθους», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, και συνέχισε: «Μια επιπλέον σημαντική αλλαγή στα δεδομένα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είναι η αύξηση των λιμενικών τελών, ιδιαίτερα στους λιμένες προορισμών με μεγάλη επισκεψιμότητα όπως είναι η Μύκονος και η Σαντορίνη, επιβαρύνοντας τους επιβάτες με ένα τέλος ανά άφιξη των 20 ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα λιμάνια το τέλος ανέρχεται στα 5 ευρώ. Αυτά τα τέλη αφορούν την υψηλή περίοδο (high season), ενώ το φθινόπωρο, τον χειμώνα και την άνοιξη υπάρχει μια σχετική έκπτωση.
Εχει υπολογιστεί ότι αυτά τα έσοδα θα υπερβούν το 1 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να επενδυθούν σωστά στους διάφορους προορισμούς για να βελτιωθούν οι υπηρεσίες και οι υποδομές προς εξυπηρέτηση των πελατών.
Κλείνοντας τέλος την αναφορά για την Ελλάδα, νομίζουμε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί η σωστή μέθοδος φέρουσας ικανότητας ανά προορισμό ώστε να αποφευχθεί ο υπερτουρισμός και να βελτιωθούν οι υποδομές και οι υπηρεσίες προς πλοία και επιβάτες.
Το global berth allocation ανά προορισμό είναι επιβεβλημένο για τους προορισμούς στη χώρα μας με παράλληλη βελτίωση υποδομών και υπηρεσιών».
Διεθνής άνθηση
Για τη διεθνή κρουαζιέρα, η οποία βρίσκεται σε άνθηση, ανέφερε:
«Το έτος 2023 είχαμε φτάσει τα 31,7 εκατομμύρια επιβάτες, με μια αύξηση 7% από τα μεγέθη του 2019. Η συνεχιζόμενη ζήτηση για διακοπές κρουαζιέρας δείχνει την πρόθεση συμμετοχής στο 82%. Η πρόβλεψη για το 2024 ήταν στα 35,4 εκατομμύρια επιβάτες (αναμένεται να επιβεβαιωθεί ο αριθμός αυτός από επίσημα στοιχεία).
Στη συνέχεια προβλέπεται μια περαιτέρω αύξηση του 10% για την περίοδο από το 2024 έως το 2028. Ενώ, τέλος, ο αριθμός επιβατών που συμμετέχουν για πρώτη φορά στην κρουαζιέρα αυξάνεται στο 27%».
Επίσης, ο στόλος των κρουαζιερόπλοιων παρουσιάζει σημαντική αύξηση πλησιάζοντας τα 525 πλοία, «κάτι που σημαίνει ότι ελάχιστα πλοία αποσύρθηκαν, αντιθέτως πολλά παλιά πλοία βελτιώθηκαν σημαντικά ώστε να μπορούν να πληρούν τις βασικές απαιτήσεις κανονισμών με πρόσβαση και λειτουργία σε ανάλογους ευέλικτους προορισμούς ή και για χρήση τους σε ειδικούς σκοπούς», σχολιάζει ο κ. Κόντες. «Η συνεχής επίσης αύξηση των νέων κατασκευών με την εφαρμογή των νέων απαιτήσεων, αλλά και η αύξηση των μεσαίου και μικρού μεγέθους πλοίων (προτίμηση πελατών, αλλά και ευκολότερη εφαρμογή κανονισμών σε μικρότερα πλοία) είναι οι κύριοι λόγοι που έχουμε την τόσο σημαντική αύξηση του στόλου.
Μπορούμε να αναφέρουμε τη λίστα με τις νέες κατασκευές που παραδίδονται μέσα στα επόμενα χρόνια, με τα ανάλογα στοιχεία που αποδεικνύουν το μέγεθος και το κόστος των πλοίων που θα προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες. Επίσης, την εφαρμογή νέων κανονισμών συμπεριλαμβανομένης και της χρήσης μηδενικών ή ελάχιστων ρύπων CO2 και φυσικά κατασκευασμένα σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία που αφορούν την επόμενη δεκαετία. Αυτά τα νέα πλοία έχουν προδιαγραφές χρήσης καθαρής ενέργειας με μηδενικούς ρύπους, αλλά και υποδομές για παροχή ενέργειας από στεριά όταν βρίσκονται σε λιμένες που μπορούν να παρέχουν τέτοια υπηρεσία».
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Εβδομάδα με… Λίρα, Κοντοβερό, Lussile, Λιβάνη και άλλα «επώνυμα» σφυριά (pics)
ΛΑΡΚΟ: Πτώχευση της εταιρείας και σχέδιο νέου διαγωνισμού για πώληση μεταλλευτικών δικαιωμάτων
Ώρα φορολογικών δηλώσεων: Τι να προσέξετε για να γλιτώσετε φόρους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα