Τη διαφοροποίηση των χαρτοφυλακίων τους σε ό,τι αφορά τον δανεισμό επιχειρούν οι ελληνικές τράπεζες στρεφόμενες ολοένα και περισσότερο σε διεθνείς δραστηριότητες προσπαθώντας να ανοίξουν το πελατολόγιό τους ακόμη και σε κλάδους με υψηλότερο κίνδυνο.

Δάνεια πάνω από 4 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι έχουν χορηγήσει οι ελληνικές τράπεζες στη ναυτιλία εντός του 2024 και ουσιαστικά διεκδικούν τη μερίδα του λέοντος σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων μεγάλου ύψους που πραγματοποιούν οι ελληνικές εφοπλιστικές εταιρίες.
Αυτό τόνισε πρόσφατα ο Θοδωρής Τζούρος, Ανώτερος Γενικός Διευθυντής, Eπικεφαλής Corporate & Ιnvestment Banking της Τράπεζας Πειραιώς, ο άνθρωπος που αναδιάρθρωσε σε σημαντικό βαθμό το δανειακό χαρτοφυλάκιο της τράπεζας σε δύσκολες εποχές και συνέβαλε σε σημαντικές συμφωνίες πώλησης και εξυγίανσης εταιρειών που είχαν αποκτήσει προβληματικό χαρακτήρα.

Τα τελευταία έτη η ναυτιλία διανύει την καλύτερή της περίοδο. Οι ελληνικές εταιρείες έχουν ρευστότητα και εκμεταλλεύτηκαν πολλές ευκαιρίες που παρουσιάστηκαν από την αποδόμηση μεγάλων πλοιοκτητικών συμφερόντων όπως τα γερμανικά.

Αξίζει να σημειωθεί πως πολλά δάνεια στη ναυτιλία είναι κοινοπρακτικά με τράπεζες του εξωτερικού και οι ελληνικές τράπεζες χρησιμοποιούν τη τεχνογνωσία τους αναζητώντας να μετάσχουν και σε κοινοπρακτικά δάνεια του εξωτερικού.
Περίπου το ένα τρίτο των δανείων της ελληνικής ναυτιλίας προέρχεται από ελληνικές και τις κυπριακές τράπεζες.
Το σύνολο του δανειακού χαρτοφυλακίου της ελληνικής ναυτιλίας στα τέλη του 2023 ανερχόταν σε 50,89 δισ. δολάρια σύμφωνα με έρευνα της Petrofin Research ενώ κοντά 16 δισ. ευρώ από αυτά προέρχονται από ελληνικές και κυπριακές τράπεζες.
Ομως οι ανάγκες χρηματοδότησης της ναυτιλίας αυξάνονται ραγδαία καθώς μέσα στο παζλ εμπλέκεται και το κεφάλαιο μείωσης των εκπομπών ρύπων.

Οι πρόνοιες της κλιματικής αλλαγής αυξάνουν τη χρηματοδότηση

Καθώς το 2030 πλησιάζει η ανάγκη αντιμετώπισης της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλίας και της ευθυγράμμισής της με τη Συμφωνία του Παρισιού οι στόχοι γίνονται πιο επιτακτικοί αναφέρει ο ίδιος οίκος σε έκθεσή του.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η ναυτιλία και φυσικά και η ελληνική ναυτιλία είναι η μετάβαση προς την απαλλαγή κατά το δυνατόν από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Αυτό επηρεάζει όλες τις δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο, την S&P, τις ναυλώσεις και σίγουρα τη χρηματοδότηση. Το βιβλίο παραγγελιών εναλλακτικών καυσίμων το 1ο τρίμηνο του 2024 έφτασε στο 49,5% του συνόλου αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι η άνοδος από πέρυσι είναι μόλις 1,7%.

‘Οσο ωστόσο πλησιάζουμε προς το 2030 οι παραγγελίες θα ενταθούν και η ανάγκη για χρηματοδότηση επίσης.

Την πρώτη θέση στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας κατέχει η UBS (Credit Suisse) . Η Eurobank ακολουθεί με 4 δισ. δολάρια, στην τρίτη θέση βρίσκεται η Τράπεζα Πειραιώς με 3,7 δισ. δολάρια, η Alpha Bank με 3,695 δισ. δολάρια στην τέταρτη θέση και η Εθνική Τράπεζα με 3,329 δισ. δολάρια κλείνει την πρώτη πεντάδα με στοιχεία του 2023.

Σημαντική είναι παρουσία στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση έχει και η Aegean Baltic Bank με 414,03 εκατ. δολάρια, της Τράπεζας Κύπρου με 320 εκατ. δολάρια και της Ελληνικής Τράπεζας με 220 εκατ. δολάρια.

Διαβάστε ακόμη 

Υπουργείο Εργασίας: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 20 Δεκεμβρίου

Επιτόκια: Οι μεγάλοι κερδισμένοι της μείωσης – Τα σενάρια για το 2025

Αθήνα vs Νέα Υόρκη: Σε ποια πόλη είναι καλύτερος ο κατώτατος μισθός

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα