Το «next big thing» στην τεχνολογία θα τροφοδοτείται επίσης από διαφημίσεις. Η Google, το Facebook και το Instagram αύξησαν την προβολή και την κερδοφορία τους αξιοποιώντας χρήματα που προορίστηκαν για την οικοδόμηση εμπορικών σημάτων από τα απορρυπαντικά πλυντηρίου έως τους υδραυλικούς. Ακόμη και εταιρείες όπως η Netflix και η Amazon οι οποίες μέχρι πρόσφατα στηρίζονταν κυρίως στις συνδρομές, μπαίνουν στο παιχνίδι. Τα επιχειρηματικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης προορίζονται επίσης να πάρουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Κάποια στιγμή, οι εφημερίδες προσέγγισαν τους λιανοπωλητές, τους εμπόρους αυτοκινήτων και τους εργοδότες για να καλύψουν τα δύο τρίτα των εσόδων τους. Το ραδιόφωνο ήταν δωρεάν για τους ακροατές επειδή οι διαφημίσεις κάλυπταν τους λογαριασμούς. Η τηλεόραση στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό σε διαφημιστικά σποτ 30 δευτερολέπτων. Οι κολοσσοί του Διαδικτύου αξιοποίησαν ομοίως μεγάλους και μικρούς χορηγούς για να τροφοδοτήσουν την αναζήτηση και τη ροή βίντεο.
Από την αρχική δημόσια προσφορά της το 2004, η αξία της διαφήμισης στο Google έχει αυξηθεί σχεδόν 160 φορές, σε περισσότερα από 300 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023. Είναι λογικό ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα ακολουθήσει μια παρόμοια πορεία, αφού η υπάρχουσα διαφημιστική αγορά είναι ήδη γιγαντιαία και εξακολουθεί να αυξάνεται γρήγορα.
Οι εν λόγω δαπάνες παγκοσμίως αυξήθηκαν σχεδόν κατά 50% από το 2019 έως το 2023, ξεπερνώντας τα 900 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την GroupM και ξεπέρασαν την αύξηση του ΑΕΠ κατά 20% στο ίδιο διάστημα.
Οι νέες μικρές επιχειρήσεις ήταν ένας μεγάλος παράγοντας που συνέβαλε στην αύξηση αυτή. Εταιρείες που κυμαίνονται από την υψηλού προφίλ Airbnb έως την λιγότερο γνωστή Chaakan Shoes χρησιμοποιούν όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προσεγγίσουν τους πελάτες.
Το 2014, η τηλεόραση αντιπροσώπευε περισσότερο από το ένα τρίτο του συνολικού ποσού που δαπανήθηκε για διαφήμιση, ή περίπου 155 δισεκατομμύρια δολάρια. Μέχρι το 2024, η GroupM εκτιμά ότι το μερίδιο της τηλεόρασης θα έχει πέσει κάτω από το 17%, που αντιστοιχεί σε περίπου 165 δισεκατομμύρια δολάρια. Κατά την ίδια περίπου δεκαετία, τα διαδικτυακά κανάλια αύξησαν το μερίδιό τους στο 70% από 29%.
Ας υποθέσουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται μια νέα κατηγορία με περίπου το ένα πέμπτο της αγοράς μέχρι το 2029, πιο γρήγορα από τα 15 περίπου χρόνια που χρειάστηκαν oι ψηφιακές πλατφόρμες για να διεκδικήσουν το 30%. Υποθέστε ακόμη ότι οι δαπάνες συνεχίζουν να αυξάνονται κατά μέσο όρο κατά 9% ετησίως αντί της επιβράδυνσης στο 6% που προβλέπει η GroupM, εν μέρει λόγω της ακριβούς στόχευσης από εκπαιδευμένα μοντέλα που θα κάνουν τις διαφημίσεις ακόμη πιο πολύτιμες. Συνολικά, αυτό θα ήταν ένα ποσό 900 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα μπορούσε να διατεθεί για τα επόμενα πέντε χρόνια, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Breakingviews.
Οι Αlphabet και Μeta, θα διεκδικήσουν αναπόφευκτα ένα μέρος αυτών των χρημάτων, μαζί με το ChatGPT της OpenAI και τη Microsoft. Όπως συνήθως συμβαίνει, ωστόσο, μια νέα γενιά νεοφυών επιχειρήσεων θα βγει επίσης κερδισμένη, όπως τονίζει το Reuters.
Διαβάστε ακόμη
Χωριστές φορολογικές δηλώσεις: Πότε «συμφέρουν» και πώς να τις υποβάλετε
Αυτοκινητόδρομος Παμίρ: Ο ψηλότερος δρόμος στον κόσμο με την άγρια ομορφιά
Έρχονται τέσσερις μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ για το 2025
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα