Στο κυνήγι των Ελλήνων εφοπλιστών με στόλους από δεξαμενόπλοια έχουν επιδοθεί οι Κινέζοι θέλοντας να τους ρίξουν από την πρώτη θέση. Είναι ενδεικτικό ότι το 2024 έβαλαν 526 παραγγελίες ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων αξίας $27,4 δισ.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το 2024, η Κίνα κατέγραψε ένα εντυπωσιακό έτος παραγγελιών νέων πλοίων που ξεπερνούν τα $70 δισ. σε αξία. Οι παραγγελίες αφορούσαν κυρίως στους τομείς των δεξαμενόπλοιων, φορτηγά (430 πλοία, αξίας $17,7 δισ. ) και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (298 πλοία, αξίας $46 δισ.), με τις τιμές να αυξάνονται λόγω της μεγάλης ζήτησης και των περιορισμένων διαθέσιμων ναυπηγείων σύμφωνα με έκθεση της Veson Nautical.
Η κορυφαία εταιρεία παραγγελιών ήταν η China Merchants Shipping, με 28 νέα πλοία αξίας $4,4 δισ. Αυτή η επένδυση αφορά κυρίως στους τομείς των δεξαμενόπλοιων και LNG, οι οποίοι κάλυψαν περίπου το 33% της αξίας, ενώ περιλαμβάνονται επίσης νέες παραγγελίες για bulkers και οχηματαγωγά πλοία.
Ακολουθεί η COSCO Shipping Lines με παραγγελίες για 18 πλοία Panamax Container, χωρητικότητας από 13.400 έως 14.000 TEU αξίας $3,06 δισ.
Στην τρίτη θέση είναι η COSCO Shipping Development, η οποία παραγγέλνει 20 Bulkers, που κυμαίνονται από Ultramax έως Kamsarmax υποτομείς και αξίζουν 929 εκατομμύρια USD.
Η COSCO Shipping Bulk κατατάσσεται τέταρτη, ξοδεύοντας 822 εκατομμύρια USD για 10 νέα πλοία, περιλαμβάνοντας 8 Newcastlemax και 2 μεταφορείς σιδηρομεταλλευμάτων, προγραμματισμένα για παράδοση μεταξύ 2026-2028.
Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η China Shipbuilding Trading, η οποία έδωσε 22 νέες παραγγελίες πέρυσι, αξίας 778 εκατομμυρίων USD με την ομαδική παραγγελία των 22 Panamax πλοίων, χωρητικότητας 80.000 DWT, προγραμματισμένα να κατασκευαστούν στο ναυπηγείο Chengxi και να παραδοθούν μεταξύ 2027-2028.
Η Seacon Shipping Group αξίζει επίσης μια τιμητική αναφορά, κατατάσσεται δεύτερη σε αριθμό πλοίων με 26 νέες παραγγελίες, οι οποίες αφορούν κυρίως σε έργα νέων τάνκερ, αξίας $738 εκατομμυρίων.
Οι τιμές
Οι τιμές νέων πλοίων βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2009 λόγω των υψηλών τιμών του χάλυβα, της έλλειψης διαθεσιμότητας ναυπηγείων και της αυξημένης ζήτησης. Η ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης που προκλήθηκε από την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας ενίσχυσε το συναίσθημα και τις προσδοκίες για υψηλά κέρδη, κάτι που ώθησε τους ιδιοκτήτες να καταθέσουν παραγγελίες στους τομείς των κοντέινερ, τάνκερ και LNG.
Οι τύποι πλοίων
Τα δεξαμενόπλοια ήταν ο πιο δημοφιλής τύπος πλοίου που παραγγέλθηκε στα κινεζικά ναυπηγεία το 2024, με 526 νέα πλοία να παραγγέλνονται, αξίας $27,4 δισ. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, οι τιμές νέων τάνκερ ήταν στα υψηλότερα επίπεδα από το 2009, λόγω των υψηλών τιμών του χάλυβα, της έλλειψης διαθεσιμότητας ναυπηγείων και της ζήτησης. Η ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης λόγω της κρίσης της Ερυθράς Θάλασσας ενίσχυσε το συναίσθημα και τις προσδοκίες για υψηλά κέρδη. Αυτό ώθησε τους ιδιοκτήτες να καταθέσουν παραγγελίες στους βασικούς τομείς, δηλαδή τάνκερ, bulker και κοντέινερ.
Στη δεύτερη θέση βρισκόταν ο τομέας των bulker με 430 νέα πλοία να παραγγέλνονται, αξίας $17,7 δισ. Στην τρίτη θέση, με αριθμό πλοίων, βρίσκεται ο τομέας των Κοντέινερ, με 298 νέες παραγγελίες. Ωστόσο, η αξία αυτών των παραγγελιών ξεπερνά κατά πολύ κάθε άλλο τομέα, με αξία 46 δισ. USD. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι τιμές για τον τομέα αυτό σημείωσαν σημαντική άνοδο την περασμένη χρονιά, σε όλους τους υποτομείς και μεγέθη.
Ωστόσο, οι νέες παραγγελίες κοντέινερ αυξήθηκαν λιγότερο, κάνοντάς τα ελκυστικές επενδύσεις παρά τον χρόνο καθυστέρησης. Για παράδειγμα, οι τιμές για νέα πλοία Post Panamax 7.000 TEU αυξήθηκαν περίπου 14,45% από 101,99 εκατομμύρια σε $116,73 εκατομμύρια. Αντίθετα, οι τιμές για 20χρονα Post Panamax αυξήθηκαν κατά 114,99% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, από 20,62 εκατομμύρια σε 44,33 εκατομμύρια .
Διαβάστε ακόμη
Φορολογικές δηλώσεις 2024: Νέα δεδομένα, αυστηρά πρόστιμα και αλλαγές στη διαδικασία
Στην Ομόνοια από τον Μάρτιο (και) η Hilton (pics)
Ρεύμα: Γιατί οι τιμές του φυσικού αερίου «τσιμπούν» προς τα πάνω
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα