Με αξιώσεις στον χάρτη της κρουαζιέρας έχει εισέλθει το λιμάνι της Κέρκυρας με σημαντική ανάπτυξη από το 2019, εστιάζοντας στην αναβάθμιση υποδομών και την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού και της κρουαζιέρας.

Το 2024 κατέγραψε ιστορικά υψηλά επίπεδα επιβατικής κίνησης με 3.548.410 επιβάτες και 815.000 επιβάτες κρουαζιέρας, ενώ ολοκληρώθηκαν ή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα για νέες μαρίνες, επιβατικούς σταθμούς και την αναβάθμιση λιμανιών στις Διαπόντιους Νήσους.

Οι στρατηγικοί στόχοι περιλαμβάνουν τη συνεχιζόμενη βελτίωση των υποδομών και τη χρήση τεχνολογιών για την ασφαλή διαχείριση της κυκλοφορίας. Παράλληλα, προωθείται η βιώσιμη ανάπτυξη με έργα για την ηλεκτροδότηση των πλοίων και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ), επίσης, στηρίζει την τοπική κοινωνία μέσω δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ενισχύοντας τον αθλητισμό και την πολιτιστική ταυτότητα του νησιού.

Την αποτύπωση της έως τώρα πορείας του λιμανιού σε μια τουριστική βιομηχανία όπως η κρουαζιέρα, η οποία αναπτύσσεται συνεχώς στην Ελλάδα με τη στήριξη εταιρειών κολοσσών, έκανε ο κ. Σπύρος Ζερβόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ Α.Ε.)

-Καταρχάς, δώστε μας μια εικόνα τού τι διαχειρίζεται ο Οργανισμός.

Το λιμάνι της Κέρκυρας αποτελεί τη σημαντικότερη πύλη εισόδου από την Αδριατική στον τομέα του τουρισμού, με κρίσιμο ρόλο στη σύνδεση της Ελλάδας με την Ευρώπη. Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε. διαχειρίζεται 36 λιμάνια σε έξι νησιά (Κέρκυρα, Παξοί, Διαπόντια Νησιά), αναλαμβάνοντας ένα ευρύ και απαιτητικό φάσμα ευθυνών. Τον Οκτώβριο του 2019, όταν ανέλαβα τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου του λιμανιού, η ανάγκη για στρατηγικές παρεμβάσεις και αποτελεσματική διαχείριση ήταν επιτακτική.

-Ποια ήταν η εικόνα του λιμανιού όταν αναλάβατε τα καθήκοντά σας;

Το κύριο θέμα στο οποίο έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα από τη διοίκηση και τον κύριο μέτοχο ήταν η αναβάθμιση των υποδομών προκειμένου να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες του τουρισμού και του εμπορίου. Καθοριστικής σημασίας ήταν, όμως, και η περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού, όπου ταυτόχρονα με την ανάγκη επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου αποτέλεσαν σημαντικές προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες για εμάς.

Ωστόσο, λίγους μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου είχαμε να αντιμετωπίσουμε την πανδημία, με συνέπεια το πάγωμα του σχεδιασμού μας για την αντιμετώπιση αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης. Η κρουαζιέρα, αλλά και οι εξωτερικές συνδέσεις, όπως η Αλβανία, σταμάτησαν πλήρως. Πρωτοστατώντας το λιμάνι στη δημιουργία του πρώτου υγειονομικού πρωτοκόλλου κρουαζιέρας στην Ελλάδα και την εκπόνηση σχεδίου ασφαλείας για τους ταξιδιώτες πραγματοποιεί δύο χρόνια αργότερα δυναμική επανεκκίνηση σε όλα τα επίπεδα τόσο στην ακτοπλοΐα όσο και στην κρουαζιέρα γνωρίζοντας αλματώδη ανάπτυξη.

-Σε ποιες κινήσεις προβήκατε για να πετύχετε την ανάπτυξη του λιμανιού;

Οι κινήσεις μας για την ανάπτυξη του λιμανιού της Κέρκυρας επικεντρώθηκαν στη στρατηγική αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών ώστε να εδραιωθεί ως κεντρική πύλη για τον θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα στην Αδριατική και τη Μεσόγειο. Το 2024 αποτέλεσε χρονιά-ορόσημο, καθώς καταγράψαμε συνολική επιβατική κίνηση 3.548.410 επιβατών, την υψηλότερη στην ιστορία του λιμανιού.

Βασικός στόχος τόσο δικός μας όσο και του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι η ασφάλεια των επιβατών, γι’ αυτό και είμαστε χαρούμενοι που ένας τόσο μεγάλος αριθμός επιβατών μετακινήθηκε με πλήρη ασφάλεια το 2024. Ιδιαίτερα, ο τομέας της κρουαζιέρας σημείωσε ρεκόρ με 815.000 επιβάτες και 437 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, παρουσιάζοντας αύξηση 22% και 23,8% αντίστοιχα σε σχέση με το 2023, ενώ πλέον ξεπεράσαμε τα αντίστοιχα ρεκόρ τόσο του 2017 όσο και του 2019, πριν από την πανδημία.

-Το σημερινό σχέδιο ανάπτυξης ποιο είναι;

Σε αγαστή συνεργασία και σύμπνοια με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και ως βασική επιλογή της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο ΟΛΚΕ μπήκε σε τροχιά ανάπτυξης και εφαρμόζει ένα φιλόδοξο πλάνο ανάπτυξης έργων που είτε εκκρεμούσαν είτε είχαν παγώσει:

1/ Σε αυτό το πλαίσιο προχωρήσαμε στην υπογραφή της σύμβασης με τη Lamda Marinas για την κατασκευή της πρώτης μαρίνας μεγάλων σκαφών (τύπου megayacht) στο Ιόνιο, γεγονός που αποτελεί ορόσημο για τη μελλοντική ανάπτυξη του Οργανισμού και όχι μόνο. Αυτή η υποδομή θα ενισχύσει τη θέση της Κέρκυρας ως προορισμού υψηλών προδιαγραφών, προσελκύοντας τουρίστες υψηλών απαιτήσεων και προσφέροντας πολλαπλά οφέλη στην τοπική οικονομία.

2/ Προχωρήσαμε και έχουμε πιστοποιημένες και εγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις για νέα έργα, όπως τα λιμάνια στα Διαπόντια Νησιά (Μαθράκι, Οθωνοί) και τον Αγιο Στέφανο, τα οποία βρίσκονται σε στάδιο μελέτης. Τα έργα αυτά θα εξυπηρετήσουν τόσο τον τουρισμό όσο και τη μεταφορά των μόνιμων κατοίκων που είναι ζωτικής σημασίας για τα νησιά.

3/ Παράλληλα, ο ΟΛΚΕ ολοκλήρωσε έργα που βρίσκονταν σε εξέλιξη, όπως η κατασκευή νέου κόμβου και η νέα πύλη εισόδου πορθμείου, ενώ έργα σε στάδιο μελέτης κατασκευάστηκαν, όπως το Κέντρο Διατήρησης Ναυτικής Παράδοσης Κέρκυρας, το οποίο στοχεύει στη διατήρηση της πολιτιστικής ταυτότητας του νησιού και βρίσκεται δίπλα από τα γραφεία διοίκησης του Οργανισμού, και ο Νέος Επιβατικός Σταθμός Γαΐου Παξών που ολοκληρώνεται.

4/ Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο αποπεράτωσης της μαρίνας στη Σπηλιά. Σχεδιάζουμε επιπλέον τη δημιουργία μαρίνας στην Ημερολιά της Κασσιώπης, παράλληλα με τη δημιουργία νέας μαρίνας στη Λάκκα των Παξών. Σχεδιάζεται, επίσης, η ανακατασκευή του λιμανιού της Λευκίμμης.

5/ Μέχρι το τέλος του χρόνου θα ολοκληρωθούν τα έργα για το καταφύγιο τουριστικών σκαφών αναψυχής στο κέντρο της πόλης της Κέρκυρας, ένα έργο που είχε παραμείνει ανενεργό για περίπου 15 χρόνια.

6/ Παράλληλα, εκπονούνται μελέτες για την αναβάθμιση και κατασκευή νέων επιβατικών σταθμών, όπως ο Επιβατικός Σταθμός Λευκίμμης, ο Νέος Επιβατικός Σταθμός Κρουαζιέρας και ο Νέος Επιβατικός Σταθμός εκτός Σένγκεν.

7/ Το πιο σημαντικό είναι ότι προχωράμε στη μείωση του ενεργειακού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος του λιμανιού. Είμαστε ήδη στα τέσσερα πρώτα λιμάνια της Ελλάδας που εκπονούν μελέτη για την ηλεκτροδότηση των πλοίων, κάτι που θα συμβάλει και στην αειφόρα ανάπτυξη του τόπου. Να σημειώσω, δε, ότι είμαστε από τους πρώτους στην Ελλάδα που έχουν ήδη προχωρήσει σε μελέτη βιωσιμότητας με το Global Sustainable Tourism Council (GSTC) σε συνεργασία με την CLIA.

-Το 2024 ο κατάπλους κρουαζιερόπλοιων συνεχίστηκε και τον χειμώνα. Ποιες εταιρείες σάς στήριξαν; Για το 2024 είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που για πρώτη φορά δεν υπήρξε διακοπή της κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια του χειμώνα, παραμένοντας σταθερή επιλογή για προσεγγίσεις από μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, όπως η Norwegian Cruise, TUI, Viking, MSC κ.ά.

Μάλιστα, οι μήνες με τη μεγαλύτερη κίνηση ήταν ο Αύγουστος και ο Οκτώβριος, με τον δεύτερο να μην ανήκει στην περίοδο αιχμής, γεγονός που επεκτείνει την τουριστική σεζόν και ενισχύει σημαντικά την τοπική οικονομία. Αξιοσημείωτο, επίσης, για το λιμάνι της Κέρκυρας είναι ότι προσελκύσει σημαντικές εταιρείες κρουαζιέρας, όπως η Aida και η Marella Cruises, που το επιλέγουν ως λιμάνι homeport για κρουαζιέρες στην Αδριατική και τα Ιόνια Νησιά, ισχυροποιώντας τη θέση του ως αδιαμφισβήτητη πύλη προς την Αδριατική.

Η συστηματική παρουσία μας σε διεθνή fora και συνέδρια, όπως το MedCruise και το Seatrade Global, υπογραμμίζουν τις επιδιώξεις μας και τον κεντρικό μας ρόλο στον τομέα της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού.

-Στο σημείο αυτό να σας κάνω μία ερώτηση εκτός πλαισίου κρουαζιέρας.

Η εικόνα της ακτοπλοΐας ποια ήταν το 2024; Η φετινή χρονιά ήταν, επίσης, εξαιρετικά σημαντική για την ακτοπλοΐα, καθώς ολοκληρώθηκε η χωροταξική αναδιάταξη του λιμανιού, με τη μεταφορά της πορθμειακής γραμμής Κέρκυρας – Ηγουμενίτσας σε συγκεκριμένο σημείο. Αυτό επέτρεψε την καλύτερη εξυπηρέτηση τόσο της κρουαζιέρας όσο και της πορθμειακής γραμμής, η οποία σημείωσε ρεκόρ 1.770.267 επιβατών το 2024. Ενώ και η ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Αλβανία παρουσίασε αλματώδη αύξηση, με ρεκόρ 257.716 επιβατών έναντι 232.509 το 2023 (εξερχόμενοι) και ρεκόρ 275.968 επιβατών έναντι 238.214 το 2023 (εισερχόμενοι).

-Ο οικιστικός ιστός γύρω από το λιμάνι έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει τους χιλιάδες τουρίστες;

Υπάρχουν έντονα παράπονα. Είναι αλήθεια ότι ο οικιστικός ιστός γύρω από το λιμάνι έχει συγκεκριμένη δυνατότητα απορρόφησης των χιλιάδων τουριστών που επισκέπτονται την Κέρκυρα. Αδιαμφισβήτητα όμως οι πύλες εισόδου του νησιού δεν μπορούν να περιοριστούν, γιατί έτσι περιορίζονται οι ορίζοντες του τόπου μας. Ωστόσο, υπάρχουν προκλήσεις που σχετίζονται με την υποδοχή και εξυπηρέτηση των επισκεπτών και ειδικότερα με το κυκλοφοριακό, το οποίο, όπως είναι δομημένο, δεν μπορεί να εξυπηρετήσει επαρκώς τις ροές. Αναγνωρίζουμε ότι αυτό αποτελεί σημαντικό θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί με στρατηγικό σχέδιο και σεβασμό στην πολιτιστική ταυτότητα της Κέρκυρας, χωρίς όμως να σταματήσει τον εισερχόμενο τουρισμό, καθώς τα οφέλη του για τον τόπο είναι πολύ σημαντικά. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε ανοικτό δίαυλο συνεργασίας με τους φορείς και είμαστε ανοιχτοί σε διάλογο και εποικοδομητικές προτάσεις για την αποσυμφόρηση της πόλης.

Από την πλευρά μας, έχουμε δημιουργήσει τον κόμβο στην είσοδο του λιμανιού που βελτίωσε την κυκλοφορία και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για τη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών μας. Το θετικό είναι ότι ο τουρισμός, και ιδιαίτερα η κρουαζιέρα, δεν περιορίζεται μόνο στην καλοκαιρινή περίοδο, αλλά επεκτείνεται προσεκτικά και οργανωμένα πλέον και στους χειμερινούς μήνες, αφήνοντας ένα θετικό πρόσημο στην οικονομία και την ανάπτυξη του νησιού

-Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, θέλω να μας πείτε ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα του ΟΛΚΕ και πώς συνδέεται με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη;

Ο ΟΛΚΕ, αναγνωρίζοντας τη σημασία της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, εργάζεται συστηματικά για να ανταποκριθεί στις ανάγκες και προτεραιότητες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας. Ενδεικτικά, η συνεργασία μας με τον Ναυτικό Αθλητικό Ομιλο Κέρκυρας με τη χορηγία αθλητικών ειδών είναι ένα παράδειγμα της δέσμευσής μας να στηρίζουμε τον αθλητισμό του νησιού. Επιπλέον, η υποστήριξή μας σε ναυταθλητικά σωματεία συμβάλλει στη διάδοση τόσο της ναυτικής παράδοσης όσο και του αθλητικού πνεύματος, αλλά και στην ανάπτυξη των νέων. Αυτές οι πρωτοβουλίες εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο κοινωνικών δράσεων που επικεντρώνονται στους πυλώνες της εκπαίδευσης, του πολιτισμού, του αθλητισμού και την ενίσχυση ευπαθών κοινωνικών ομάδων, ενώ παράλληλα προωθούν την ανάπτυξη της Κέρκυρας ως τουριστικού και εμπορικού προορισμού.

Διαβάστε ακόμη

Αυξάνεται ο πλούτος και το «wealth effect» στην Ελλάδα (διάγραμμα)

Ψηφιακό Πελατολόγιο: Υποχρεωτικό από τον Φεβρουάριο – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις

Reuters: Ο Κέλογκ αποκαλύπτει σχέδιο Τραμπ για εκλογές στην Ουκρανία μετά από εκεχειρία με τη Ρωσία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα