Η παγκόσμια ναυτιλία έχει στραμμένα τα βλέμματα στις ΗΠΑ και στη νέα κυβέρνηση. Υπάρχουν πληροφορίες ότι η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ και ο Ντόναλντ Τραμπ θα επιχειρήσει να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στη ναυτιλία μέσω διαφόρων μέτρων, συμπεριλαμβανομένων κυρώσεων προς κινεζικής κατασκευής πλοία και ναυπηγεία. Ωστόσο, ενδεχόμενες παρεμβάσεις των ΗΠΑ αντιμετωπίζουν αρκετές πρακτικές προκλήσεις.
Ας πάρουμε τα δεδομένα με τη σειρά:
«Όσον αφορά στη ναυτιλία και τις πρόσφατες αναφορές του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ σχετικά με την κυριαρχία της Κίνας στον ναυτιλιακό τομέα, υπό την κυβέρνηση Τραμπ, οι επόμενες πολιτικές αποφάσεις θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμες. Τα τρέχοντα στατιστικά στοιχεία του στόλου επιβεβαιώνουν τον ηγετικό ρόλο της Κίνας στην παγκόσμια ναυπήγηση» αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Τα κινεζικά ναυπηγεία κατέχουν σήμερα σημαντικό μερίδιο του παγκόσμιου στόλου άνω των 10.000 DWT, που περιλαμβάνει το 47% των φορτηγών πλοίων, το 24% των δεξαμενόπλοιων, το 35% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και το 14% των πλοίων αερίου. Αυτή η κυριαρχία ενισχύεται περαιτέρω από τα στατιστικά στοιχεία παραγγελιών. Τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν εξασφαλίσει το 70% των παραγγελιών φορτηγών πλοίων, το 68% των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων και το 75% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, δείχνοντας τη συνεχή εδραίωση της θέσης τους στην αγορά» και προσθέτουν:
«Οποιαδήποτε απαγόρευση κινεζικής κατασκευής πλοίων θα προκαλούσε σημαντική αναστάτωση στις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές και πιθανώς θα επηρέαζε την ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών εξαγωγών μέσω υψηλότερων ναύλων. Επιπλέον, πολλά κινεζικής κατασκευής πλοία ανήκουν σε δυτικά συμφέροντα, περιπλέκοντας τυχόν περιοριστικά μέτρα. Η ανάγκη του παγκόσμιου ναυτιλιακού κλάδου για χωρητικότητα ναυπηγείων, ιδίως για την αναβάθμιση υπαρχόντων πλοίων και την κατασκευή νέων περιβαλλοντικά συμβατών πλοίων, καθιστά επίσης προβληματική οποιαδήποτε επιθετική δράση κατά των κινεζικών ναυπηγείων».
Έρευνα του USTR και Κυριαρχία της Κίνας στην Κατασκευή Πλοίων
Η Υπηρεσία Εμπορικών Αντιπροσώπων των ΗΠΑ (USTR) ξεκίνησε έρευνα για τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας, μετά από αιτήματα αμερικανικών συνδικάτων που ισχυρίζονται ότι η Κίνα ακολουθεί αθέμιτες πρακτικές στον τομέα της κατασκευής πλοίων. Τα συνδικάτα ζητούν να επιβληθούν τέλη λιμένων στα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα, με τα τέλη να είναι υψηλότερα για τα νεότερα πλοία.
Αν ο Πρόεδρος Τραμπ αποφασίσει να ακολουθήσει τις συστάσεις του USTR, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένα κόστη για τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα και εισέρχονται στα λιμάνια των ΗΠΑ.
2. Πιθανές Ενέργειες από τις ΗΠΑ και οι Επιπτώσεις τους
Δασμοί και Κυρώσεις: Οι ΗΠΑ ενδέχεται να επιβάλουν πρόσθετους δασμούς ή κυρώσεις σε κινεζικά πλοία και πλοία που κατασκευάζονται σε κινεζικά ναυπηγεία. Αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν τέλη λιμένων, φόρους και κανονισμούς που θα επηρεάσουν τη μετακίνηση κινεζικών πλοίων στο διεθνές εμπόριο.
Διάσπαση του Στόλου: Καθώς οι κυρώσεις στη ναυπηγική και ναυτιλιακή βιομηχανία της Κίνας εντείνονται, οι αναλυτές προβλέπουν περαιτέρω διάσπαση του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε διακριτές ομάδες. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη ενός “παράλληλου σύμπαντος” ναυτιλίας, ειδικότερα του λεγόμενου “σκοτεινού στόλου”, ο οποίος λειτουργεί κάτω από το ραντάρ των ρυθμιστικών αρχών των δυτικών χωρών.
Ο κίνδυνος είναι ότι αυτή η διάσπαση θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένα κόστη για το διεθνές εμπόριο και να ανατρέψει τις αλυσίδες εφοδιασμού, επηρεάζοντας ιδιαίτερα τις αμερικανικές εισαγωγές και εξαγωγές.
3. Ανησυχίες για την Αγορά Ναυτιλίας των ΗΠΑ-Κίνας
Τέλη Λιμένων: Ένα σημαντικό πιθανό μέτρο είναι η επιβολή τελών λιμένων στα κινεζικής κατασκευής πλοία, τα οποία μπορεί να φτάσουν και το 1 εκατομμύριο δολάρια ανά κλήση. Αυτό θα αναγκάσει τους ναυλωτές να επανατοποθετήσουν τα κινεζικής κατασκευής πλοία σε διαδρομές εκτός των ΗΠΑ, επιταχύνοντας τη διάσπαση του στόλου παγκοσμίως.
Μετατόπιση Αγορών: Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούσαν να αποφύγουν αυτά τα τέλη λιμένων επανατοποθετώντας τα κινεζικής κατασκευής πλοία σε διαδρομές εκτός ΗΠΑ, γεγονός που θα περιορίσει τις επιλογές ναυτιλίας για τις αμερικανικές εταιρείες, ιδιαίτερα εκείνες που εξαρτώνται από τα κινεζικά πλοία για μεταφορά χύδην φορτίου ή υγρών, όπως αργό πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
4. Ευρύτερες Επιπτώσεις για το Παγκόσμιο Εμπόριο
Ανταγωνιστικά Ζητήματα: Καθώς περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες θα στραφούν σε πλοία μη κινεζικής κατασκευής για τις διαδρομές προς τις ΗΠΑ, αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε μείωση του ανταγωνισμού στην αμερικανική αγορά, κάτι που θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος ναυτιλίας και, κατ’ επέκταση, την τιμή των εισαγωγών και εξαγωγών.
Αποσύνδεση: Η μετάβαση σε δύο ξεχωριστά ναυτικά συστήματα—το ένα σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα και το άλλο ανεξάρτητο, υπό κινεζική επιρροή—φαίνεται ότι επιταχύνεται. Αυτή η διάσπαση θεωρείται ως μια μακροχρόνια τάση και μπορεί να σηματοδοτήσει μια ευρύτερη αλλαγή στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς περισσότερες χώρες και εταιρείες ευθυγραμμίζονται είτε με τα δυτικά είτε με τα κινεζικά εμπορικά πρότυπα.
5. Πιθανές Αποφάσεις του Τραμπ
Η προσέγγιση του Τραμπ παραμένει απρόβλεπτη, καθώς εκπέμπει αντικρουόμενα μηνύματα σχετικά με τη στάση του απέναντι στην Κίνα. Ενώ έχει δείξει ενδιαφέρον για συνεργασία με την Κίνα σε ορισμένα ζητήματα, οι επίμονες εντάσεις, ειδικά γύρω από τις εμπορικές ανισορροπίες και την κινεζική κυριαρχία στη ναυπηγική, πιθανότατα θα ωθήσουν σε πιο επιθετικά μέτρα κατά την δεύτερη θητεία του.
6. Μακροπρόθεσμες Επιπτώσεις για την Παγκόσμια Ναυτιλία
“Σκοτεινός Στόλος”: Ο όρος αυτός αναφέρεται σε πλοία που λειτουργούν εκτός του ραντάρ των δυτικών ρυθμιστικών αρχών, συχνά σε χώρες που δεν δεσμεύονται από τα ίδια διεθνή πρότυπα ή κυρώσεις. Η αυξανόμενη παρουσία αυτού του στόλου αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό μέρος της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Μεταφορά Ιδιοκτησίας Στόλων: Η ενίσχυση της απομόνωσης της κινεζικής ναυτιλίας ενδέχεται να οδηγήσει σε μια μαζική μεταφορά ιδιοκτησίας στόλου, με την Κίνα να χτίζει ανεξάρτητη ναυτιλιακή υποδομή, εκτός από τις δυτικές αγορές.
Παράλληλα Σύμπαντα: Όπως ανέφερε ο Mark O’Neil από την Columbia Shipmanagement, η βιομηχανία μπορεί τελικά να λειτουργεί με δύο διακριτούς στόλους—έναν που λειτουργεί σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα και έναν άλλο, ανεξάρτητο, σχηματίζοντας έναν “σκιώδη” στόλο υπό κινεζική επιρροή.
Διαβάστε ακόμη
Κλίμα ευφορίας στις διεθνείς αγορές που βλέπουν με «καλό μάτι» τη δεύτερη εποχή Τραμπ
Ακίνητα: Οι 4 βασικές τάσεις για την ελληνική αγορά το 2025 (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα