«Ζούμε σε μια εποχή παράλληλων, πολυεπίπεδων, σύνθετων και πανανθρώπινων προκλήσεων, αλλά και κρίσεων. Σε αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο, ασταθές περιβάλλον, η ναυτιλία αποτελεί την παγκόσμια σταθερά, την εγγυήτρια δύναμη της διαβίωσης, της επιβίωσης και του ευ ζην των πολιτών του κόσμου». Τα λόγια ανήκουν στην πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού.

Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία, η οποία, μεταξύ άλλων, είναι εγγυήτρια και ακρογωνιαίος λίθος της ενέργειας, των τροφίμων και της ασφάλειας της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης, αφού ελέγχει το 60% του ευρωπαϊκού στόλου και το 21% του παγκόσμιου.

«Παρακολουθούμε τι κάνουν οι Ελληνες και το ακολουθούμε τις περισσότερες φορές», είναι τα λόγια που ακούς από στελέχη ξένων εταιρειών σε συνέδρια.

Μέσα στο 2024 οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες έχουν καβαλήσει το κύμα και συνεχίζουν να ανταγωνίζονται στα ίσια τόσο τον οικονομικό κολοσσό που λέγεται Κίνα όσο και την Ιαπωνία.

Οι Ελληνες έχουν αγοράσει μέσα στο 9μηνο 107 φορτηγά και 40 δεξαμενόπλοια, ενώ πρωταγωνιστούν και στις ναυπηγήσεις, όπου έχουν βάλει 185 παραγγελίες το ίδιο χρονικό διάστημα.

Ναυπηγήσεις

«Φεύγω για την Κίνα. Πάμε να βάλουμε έξι παραγγελίες για ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων», μου είπε τις προάλλες υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικών συμφερόντων ομίλου, με εμπειρία άνω των 30 ετών σε ναυπηγικά προγράμματα με προτίμηση τις γιάρδες της Νοτίου Κορέας. «Πώς και δεν πας Κορέα ως συνήθως;» τον ρώτησα αυθόρμητα για να πάρω την απάντηση: «Στην Κορέα δεν βρίσκουμε πλέον θέση σε ναυπηγεία. Είναι όλα γεμάτα».

Ο τομέας των ναυπηγήσεων κάνει ρεκόρ όλων των εποχών. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, ο αριθμός παραγγελιών μέσα στο 2024 έχει αυξηθεί κατά 70% σε σύγκριση με τον μέσο όρο δεκαετίας. Η εκτιμώμενη συνολική αξία των συμβολαίων ναυπήγησης για το 2024 υπολογίζεται στα 155 δισ. δολάρια υπερδιπλάσια-ποσοστό 127% – σε σύγκριση με τον μέσο όρο 10ετίας. Το κόστος ναυπήγησης έχει αυξηθεί κατά 45% πάνω από το επίπεδο του 2021.

Οι 185 παραγγελίες των ελληνικών εταιρειών μοιράζονται, σύμφωνα με την ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, ως εξής:

1/ Για δεξαμενόπλοια έδωσαν 96 παραγγελίες για το 2024.

2/ Για φορτηγά πλοία 24.

3/ Για ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 34 παραγγελίες και

4/ Για πλοία μεταφοράς αερίων 31 παραγγελίες.

Σε ό,τι αφορά τη συνολική εικόνα των ναυπηγήσεων, σύμφωνα με τον Xclusiv Shipbrokers, αυτή είναι η κάτωθι ανά τύπο πλοίου και ανά ναυπηγείο:

Φορτηγά πλοία

Ο σημερινός λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο σε όρους μεταφορικής ικανότητας-DWT ανέρχεται στο 10,3%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 8,1%. Που σημαίνει ότι έχουν αυξηθεί οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία.

Το 29% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου έχει τοποθετηθεί εντός του 2024. Ο τομέας των Ultramax διαθέτει την υψηλότερη αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε αριθμό πλοίων σε ποσοστό 28,1%. Ο τομέας Kamsarmax ακολουθεί με αναλογία 22,8%, ενώ το Newcastlemax έρχεται τρίτο με 18,7%.

Τα κινεζικά ναυπηγεία κυριαρχούν επί του παρόντος στο βιβλίο παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, αντιπροσωπεύοντας το 68% του συνόλου. Τα ιαπωνικά ναυπηγεία ακολουθούν στη δεύτερη θέση με μερίδιο 26%.

Δεξαμενόπλοια

Η τρέχουσα αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο σε όρους DWT ανέρχεται στο 12,9%, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2023 ήταν 5,9%.

Το 46% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων έχει τοποθετηθεί εντός του 2024. Ο τομέας Aframax/LR2 έχει την υψηλότερη αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους DWT στο 19,3%. Οι τομείς MR2 και Suezmax ακολουθούν με αναλογίες 17,3% και 16,3% αντίστοιχα, ενώ τα VLCC έχουν αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο 8%.

Επίσης, στην αγορά δεξαμενόπλοιων, τα κινεζικά ναυπηγεία κατέχουν τη μερίδα του λέοντος με 67%. Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία ακολουθούν με 15% του συνόλου των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων και τα ιαπωνικά ναυπηγεία βρίσκονται στην τρίτη θέση με μερίδιο 9,8%.

Εμπορευματοκιβώτια

Η τρέχουσα αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο σε όρους TEU βρίσκεται στο 24,6%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 27,5%.

Συνολικά 250 νέες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν τοποθετηθεί εντός του 2024, σχεδόν το 35% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων.

Το 70% των συμβάσεων είναι με κινεζικά ναυπηγεία, ενώ το 21% του βιβλίου παραγγελιών κατασκευάζεται σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας.

Φυσικό αέριο

Η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους CBM ανέρχεται σε 48,4% έναντι 42,9% τον Σεπτέμβριο του 2023. Κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 υπογράφηκαν συνολικά 191 συμβόλαια, που αντιπροσωπεύουν το 30% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών φυσικού αερίου.

Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στο βιβλίο παραγγελιών φυσικού αερίου, κατέχοντας το 57%, ακολουθούμενα από τα κινεζικά ναυπηγεία με μερίδιο 36%.

Αγορές second hand

Ο τομέας αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων είναι ένα ειδικό χρηματιστήριο αξιών. Το asset play, όπως περιγράφει χαρακτηριστικά ο Χάρης Βαφειάς, μπορεί να σε κάνει πλούσιο αν αγοράσεις πλοία σε χαμηλή αξία και τα πουλήσεις στα ψηλά της αγοράς ή μπορεί να σε καταστρέψει αν χάσεις το «παράθυρο» και δεν βρεις το σωστό timing.

«Στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, 612 φορτηγά χύδην πωλήθηκαν το 2024, σημειώνοντας αύξηση 34,5% σε σχέση με τα 455 που πωλήθηκαν το 2023. Η συνολική αξία αυτών των συναλλαγών αυξήθηκε επίσης κατά 50%, φτάνοντας τα 12 δισ. δολάρια το 2024 από 8 δισ. δολάρια το 2023», αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv shipbrokers. «Οι Κινέζοι αγοραστές ήταν ιδιαίτερα ενεργοί, αποκτώντας 115 bulkers το 2024, μια σημαντική αύξηση από τα 66 που αγοράστηκαν το 2023.

Οι Ελληνες και οι Ιάπωνες αγοραστές έδειξαν επίσης έντονο ενδιαφέρον, καθώς ο καθένας τους αγόρασε 107 bulkers το 2024 σε σύγκριση με 77 και 68, αντίστοιχα, το 2023.

Από την πλευρά των πωλητών, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες πούλησαν 158 χύδην φορτηγά το 2024, ενώ οι Ελληνες πλοιοκτήτες πούλησαν 146».

Στην αγορά δεξαμενόπλοιων, τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 άλλαξαν χέρια 332 δεξαμενόπλοια, αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων. Αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 27,2% σε σχέση με τα 456 δεξαμενόπλοια που πωλήθηκαν το 2023, αξίας 13,2 δισ. δολαρίων.

«Οι Ελληνες αγοραστές και πωλητές ήταν ενεργοί στην αγορά δεξαμενόπλοιων, αγοράζοντας 40 δεξαμενόπλοια και πουλώντας 52 το 2024», σύμφωνα με τους αναλυτές. «Το 2023, οι αντίστοιχοι αριθμοί ήταν 41 και 100. Οι Κινέζοι ιδιοκτήτες πούλησαν 32 δεξαμενόπλοια το 2024 έναντι 44 το 2023, ενώ αγόρασαν 49 το 2024 έναντι 51 το 2023. Οι Ηνωμένες Πολιτείες πούλησαν 21 δεξαμενόπλοια το 2024, έναντι 28 το 2023, ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αγόρασαν 17 δεξαμενόπλοια το 2024, μια σημαντική μείωση από τα 46 που αγόρασαν το 2023».

Στο μεταξύ οι Ελληνες/Ελληνίδες πλοιοκτήτες/πλοιοκτήτριες συνεχίζουν να παραλαμβάνουν νεότευκτα πλοία.

Αθανάσιος Φειδάκης

Η εισηγμένη στην αμερικανική κεφαλαιαγορά Globus Maritime Ltd της οικογένειας Φειδάκη παρέλαβε αρχές Οκτωβρίου το νεότευκτο φορτηγό πλοίο M/V «Glbs Magic». Ναυπηγήθηκε στη Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co. Ltd και έχει μεταφορική ικανότητα περίπου 64.000 DWT.

Ο κ. Αθανάσιος Φειδάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Globus, σχολίασε: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την παράδοση του τρίτου μας νεότευκτου πλοίου Ultramax φέτος από ένα αξιόλογο ναυπηγείο. Μετά την παράδοσή του, το M/V “Glbs Magic” έχει ναυλωθεί σε έναν έγκριτο ευρωπαϊκό διαχειριστή με μεικτό ημερήσιο ναύλο ίσο με 124% Baltic Supramax Index 10 TC routes για περίοδο περίπου ενός έτους. Η παραλαβή αυτή αυξάνει τον στόλο της εταιρείας σε οκτώ πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου με συνολική μεταφορική ικανότητα περίπου 571.313 DWT».

Η Globus Maritime Ltd της οικογένειας Φειδάκη παρέλαβε στις αρχές Οκτωβρίου το νεότευκτο φορτηγό πλοίο M/V «Glbs Magic»

Κώστας Δελαπόρτας

Η DryDel, συμφερόντων Κώστα Δελαπόρτα, παρέλαβε στα τέλη Σεπτεμβρίου το νεότευκτο φορτηγό πλοίο M/V «Carpe Diem», μεταφορικής ικανότητας 40.000 DWT, από τη Namura Shipbuilding Co. Ltd στο Iμάρι της Ιαπωνίας.

«Αυτό σηματοδοτεί το 13ο πλοίο της DryDel στον ιδιόκτητο στόλο μας και την 3η παράδοση από το ναυπηγείο Namura μέσα σε μόλις τέσσερις μήνες, μια πραγματική απόδειξη της δύναμης της συνεργασίας μας και της αφοσίωσης της ομάδας μας», επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κώστας Δελαπόρτας.

«Αναμένουμε τώρα με ανυπομονησία την παράδοση του 4ου και τελευταίου νεότευκτου πλοίου μας από τη Namura σε δύο εβδομάδες, η οποία θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση αυτού του σημαντικού κεφαλαίου για την DryDel.

Εύχομαι σε όλους ένα υπέροχο ξεκίνημα της εβδομάδας και πολλά ακόμα επιτεύγματα μπροστά μας! Ευχαριστούμε από καρδιάς όλους τους εμπλεκόμενους για τη σκληρή δουλειά και τη δέσμευσή τους για να γίνει αυτό το έργο μια τεράστια επιτυχία».

Η DryDel, συμφερόντων του Κώστα Δελαπόρτα, παρέλαβε στα τέλη Σεπτεμβρίου το νεότευκτο φορτηγό πλοίο M/V «Carpe Diem»

Γιώργος Οικονόμου

Στα τέλη Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε στα Samsung Heavy Industries η τελετή ονοματοδοσίας του Hull No. 2635 «Athos LNG», του πρώτου από μια σειρά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου της TMS Cardiff Gas συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου.

Με χωρητικότητα 174.000 κ.μ., εξοπλισμένο με Mega propulsion, γεννήτρια άξονα και σύστημα λίπανσης με αέρα, το «Athos LNG» είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της δέσμευσης της TMS για καινοτομία και βιωσιμότητα προς ένα πιο πράσινο αύριο. Θα ξεκινήσει πολυετή ναύλωση με την Osaka Gas International Transport (θυγατρική της Osaka Gas Co. Ltd).

To «Athos LNG» είναι το πρώτο από μια σειρά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου της TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου

Διαβάστε ακόμη

Πολιτική, πόλεμος και χρέος απειλούν την παγκόσμια οικονομία (πίνακες)

Έλπη Πετράκη: «Η WISTA δεν ήταν ποτέ απλώς και μόνο μια γυναικεία οργάνωση»

Τα Aria Hotels επεκτείνονται – σε πρώτη φάση – στη Λ. Αμερική

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα